Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2012, 23:34   #1
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Boerkaverbod is grondwettig

http://www.hln.be/hln/nl/1275/Islam/...ndwettig.dhtml

Een belangrijke test voor deze wet, met succes doorstaan. Mooi. En dan één tante Terry die zich geroepen voelt om het "oneens" te zijn met deze uitspraak. Alsof haar mening die van een rechtscollege overtreft...
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2012, 23:52   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht

Een belangrijke test voor deze wet, met succes doorstaan. Mooi. En dan één tante Terry die zich geroepen voelt om het "oneens" te zijn met deze uitspraak. Alsof haar mening die van een rechtscollege overtreft...
Die " Tante Terry" is anders niet zomaar de eerste de beste... Hoogleraar aan de rechtsfaculteit van de RUG, bestuurslid van de Liga voor Mensenrechten, hoofdredacteur van het tijdschrift Mensenrechten,...

Als er iemand is die een gefundeerde mening kan formuleren over dat arrest van een rechtscollege, dan is zij het wel.

Afgezien daarvan vind ik deze uitspraak ook een goede zaak.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 06:20   #3
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Als voormalig bestuurslid/directeur van AI zou men toch mogen verwachten dat Brems vertrouwd is met de begrippen 'religieuze indoctrinatie' en 'geestelijke terreur'.

Idem dito wat betreft de tegenstanders van het verbod, namelijk "een aantal vrouwen"(?), de vzw Justice and Democracy en de Liga voor Mensenrechten.

Maat misschien denken zij dat boerkadraagsters er geheel vrijwillig voor gekozen hebben? Heel misschien voor een handjevol dolgedraaide fanatieke moslima's (die het uiteindelijk ook maar aangeleerd hebben). Maar de overgrote meerderheid? Ik heb er sterk mijn twijfels bij.
Oud 7 december 2012, 11:37   #4
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Wat zou de/een wereld zonder vrouwen zijn ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 11:52   #5
eno2
Banneling

Standaard

Dubbeldraad http://forum.politics.be/showthread.php?t=180349
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 12:02   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht

Interessant juridisch probleem. De argumentering van het Grondwettelijk Hof zou sluitend moeten zijn, maar is dat wel zo?

Citaat:
Het gaat om de wet van 1 juni 2011, het zogenaamde 'boerkaverbod'. [...] De drie redenen die het parlement had aangehaald, zijn "de openbare veiligheid, de gelijkheid tussen man en vrouw en een zekere opvatting van het 'samen leven' in de maatschappij".

Volgens het Hof is het verbod ook geen inbreuk op het recht op vrijheid van meningsuiting. Het is voor de "individualiteit" van iedereen in een democratische samenleving belangrijk dat zijn/haar gezicht herkenbaar is. Door het gezicht te verbergen, verdwijnt die "individualisering". "Het verbod beantwoordt derhalve aan een dwingende maatschappelijke behoefte in een democratische samenleving", luidt het.

Zelfs als de boerka vrijwillig gedragen wordt, dan nog is het verbod te verantwoorden omdat het gaat om "een gedraging die niet te verzoenen is met het beginsel van gelijkheid tussen man en vrouw".
Het hof beweert feitelijk dat het in het belang van ieder individu is om in de openbare ruimte herkenbaar aanwezig te zijn. Dus anoniem of 'incognito' in het openbaar verschijnen zou de eigen belangen en de belangen van de gemeenschap schaden. Dat is een buitengewoon puriteins standpunt.

Wat volgt nu? Een motorhelm dragen is verdacht, een waaier voor het gezicht, een parasol of paraplu dragen ook. Gaan we een badge of nummerplaat dragen waarop je naam of burgerservicenummer staat? Gaan we e-mails en telefoongesprekken en internet gedrag voor iedereen openbaar maken? In vroeger tijden waren we niet zo erg gebrand op herkenbaarheid. Ik ben vóór een boerkaverbod, maar dan wel op andere en betere gronden dan deze. Dit is oppervlakkige gelegenheidswetgeving.

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 22:04   #7
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Interessant juridisch probleem. De argumentering van het Grondwettelijk Hof zou sluitend moeten zijn, maar is dat wel zo?

Het hof beweert feitelijk dat het in het belang van ieder individu is om in de openbare ruimte herkenbaar aanwezig te zijn. Dus anoniem of 'incognito' in het openbaar verschijnen zou de eigen belangen en de belangen van de gemeenschap schaden. Dat is een buitengewoon puriteins standpunt.

Wat volgt nu? Een motorhelm dragen is verdacht, een waaier voor het gezicht, een parasol of paraplu dragen ook. Gaan we een badge of nummerplaat dragen waarop je naam of burgerservicenummer staat? Gaan we e-mails en telefoongesprekken en internet gedrag voor iedereen openbaar maken? In vroeger tijden waren we niet zo erg gebrand op herkenbaarheid. Ik ben vóór een boerkaverbod, maar dan wel op andere en betere gronden dan deze. Dit is oppervlakkige gelegenheidswetgeving.
Als iemand zijn motorhelm blijft dragen nadat hij van zijn motorfiets gestapt is, is dat inderdaad verdacht. Hier in België kan ik me niet herinneren ooit al eens één iemand gezien te hebben met een waaier, en je parasol en paraplu vergelijkingen zijn absurd.

Tenzij je een gegronde reden hebt moet het gezicht herkenbaar zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet ?

Citaat:
In vroeger tijden waren we niet zo erg gebrand op herkenbaarheid.
Zeker weten ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 13:41   #8
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Als iemand zijn motorhelm blijft dragen nadat hij van zijn motorfiets gestapt is, is dat inderdaad verdacht. Hier in België kan ik me niet herinneren ooit al eens één iemand gezien te hebben met een waaier, en je parasol en paraplu vergelijkingen zijn absurd.

Tenzij je een gegronde reden hebt moet het gezicht herkenbaar zijn. Zo ingewikkeld is dat toch niet ?

Zeker weten ?
Het moet duidelijk zijn in wiens belang de maatregel is. Wiens belangen worden geschaad als het gelaat wordt bedekt? Zo te zien meent u er recht op te hebben het gezicht te zien van een willekeurige voorbijganger. Waarop baseert u dat?
Oud 8 december 2012, 14:37   #9
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Het moet duidelijk zijn in wiens belang de maatregel is. Wiens belangen worden geschaad als het gelaat wordt bedekt? Zo te zien meent u er recht op te hebben het gezicht te zien van een willekeurige voorbijganger. Waarop baseert u dat?
Het algemeen belang,het veiligheidsgevoel van iedereen.De mensen gaan zich niet veiliger voelen als er mannen met bivakmutsen of moto-helmen door de straat lopen of op de tram zitten.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 16:49   #10
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Het algemeen belang,het veiligheidsgevoel van iedereen.De mensen gaan zich niet veiliger voelen als er mannen met bivakmutsen of moto-helmen door de straat lopen of op de tram zitten.
Dus vrouwen in boerka geven u een gevoel van onveiligheid. Dat kan natuurlijk het geval zijn. Maar is dat ook de motivatie voor de betreffende wet?
Oud 8 december 2012, 19:30   #11
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om de zaak te verdraaien is dat wel een pracht van een uitspraak!
Vanuit welk recht moeten wij het gezicht van iemand anders kunnen zien?
Je moet er maar opkomen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 19:40   #12
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus vrouwen in boerka geven u een gevoel van onveiligheid. Dat kan natuurlijk het geval zijn. Maar is dat ook de motivatie voor de betreffende wet?
Misschien zouden we het ook normaal moeten vinden en er geen onveiligheidsgevoel aan overhouden indien een bepaalde bevolkingsgroep de gewoonte zou hebben van de vrouwen met zweepslagen door de straten te jagen om te beletten dat ze aandacht zouden hebben voor andere niet-wereldse zaken? Bevel van hun god!
In een sadistische horrorfilm moet dat kunnen, niet in onze straten!
Motivatie: het is hier geen moslimland en hopelijk zal het dat ook nooit worden. We wachten ook niet meer op de pest en de cholera.

Laatst gewijzigd door andev : 8 december 2012 om 19:44.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 20:16   #13
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus vrouwen in boerka geven u een gevoel van onveiligheid.
Vrouwen ? Welke vrouwen ?

Hoe kan ik weten dat zo iemand een vrouw is ? Voor mijn part kan het een ontsnapte gangster met kannibalistische neigingen zijn.
Oud 9 december 2012, 01:31   #14
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Zouden mannen in burka willen rondlopen ipv vrouwen ??
Hoe zouden zij reageren indien zij verplicht werden door (de) vrouwen ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 02:01   #15
MIP
Banneling

Standaard

MIP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 03:46   #16
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Vrouwen ? Welke vrouwen ?

Hoe kan ik weten dat zo iemand een vrouw is ? Voor mijn part kan het een ontsnapte gangster met kannibalistische neigingen zijn.
En dat zou je er wel aan zien als hij geen boerka droeg?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 07:18   #17
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Van een gezicht kan je heel veel aflezen.

Ik vraag me trouwens af of de overheid (indien er geen boerkaverbod was) een individu kan verplichten om sociale interactie te hebben met een boerka-persoon. Ik heb gewoon geen zin om met zo iemand een woord te wisselen.

Ik ben al uiterst afstandelijk tegen mensen die een zonnebril dragen wanneer de zon niet schijnt. En ik heb het niet over slechtziende mensen!

Laatst gewijzigd door parsprototem : 9 december 2012 om 07:21.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 09:16   #18
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Neen, maar zonder boerka kan ik alvast duidelijk zien of het een man of een vrouw is. Er zijn genoeg gevallen bekend van mannen die boerka's dragen om te ontsnappen uit de gevangenis of om criminele feiten te plegen.

Alleen daarvoor al zouden boerka's geheel verboden moeten worden.
Oud 9 december 2012, 10:24   #19
geentje.gleiewiend
Vreemdeling

Standaard

Als ik even iets mag zeggen?

Ik heb herinneringen die heel erg vroeg terug gaan. Dat is een vaststaand feit.
Ik herinner me dan ook dat ik altijd -van zo klein als ik was- doodsbang was voor carnaval.
Mensen die zich verkleden daar had ik als klein kind geen probleem mee, maar als ik het gezicht niet kon zien was ik doodsbang en dan spreek ik echt vanuit mijn aller vroegste herinnering.
Toen ik wat ouder werd en mijn ouders mij toch op straat stuurde tijdens die periode voor boodschappen (goed wetend dat mijn hart in mijn keel bonsde van angst) verstopte ik mij in portalen of waar dan ook als ik iemand zag die gemaskerd was.
En nu ik volwassen ben en zelf kinderen heb ga ik in die periode zeker de straat nog steeds niet op. Ik ga geen stoeten bekijken, hoewel ik het ludieke en de humor, het sarcasme en wat ook allemaal enorm kan waarderen. Ik ben nog steeds bang als ik iemands gezicht niet kan zien.

Omdat deze angst al van mijn vroegste peutertijd stamt is deze niet gerelateerd aan het idee dat er onder dat masker mogelijks een ontsnapte gevangene zit. Volgens mij moet dit vanuit een heel pril gevoel van onveiligheid komen waar op dat moment geen realiteitsgerichte oorzaak aan verbonden is, daar ik toen nog veel te klein was.

Hoewel ik mijn kinderen heb opgevoed in een poging mijn eigen angsten niet op hen over te dragen (wat mij voor 50% lukte met mijn spinnenangst) hebben al mijn kinderen net als ik van zo klein als ze waren angst voor gemaskerde mensen.
Zelfs het grootste fuifbeest en het haantje de voorste met de grootste bek is nog een schim van wat ze is als ze een gemaskerd iemand ziet.

Bovendien behoord de boerka niet bij onze cultuur en ons straatbeeld. Ik vraag me trouwens af waarom arabieren die hier in onze grootsteden of waar dan ook in Belgie wonen nog steeds woestijnkleding dragen?

Men ziet hier toch ook geen enkele neger met een strorokje rond lopen.
geentje.gleiewiend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 14:41   #20
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Om de zaak te verdraaien is dat wel een pracht van een uitspraak!
Vanuit welk recht moeten wij het gezicht van iemand anders kunnen zien?
Je moet er maar opkomen...
Bij een verbodsbepaling moet duidelijk zijn wiens belang wordt geschaad door de verboden handeling. Volgens de motivatie van de wet is het doel om het belang van de boerkadraagster te beschermen. In onze democratische rechtstaat heeft de vrouw recht op haar individualiteit in de openbare ruimte en dat recht wordt haar door de Arabische cultuur onthouden. De wet corrigeert dus een barbaars aspect van de Arabische cultuur. De verworvenheden van de westerse maatschappij worden dwingend opgelegd.

Citaat:
Het is voor de "individualiteit" van iedereen in een democratische samenleving belangrijk dat zijn/haar gezicht herkenbaar is. Door het gezicht te verbergen, verdwijnt die "individualisering".
Het gaat dus niet om uw of mijn recht om ieders gezicht te kunnen zien.

De vraag is nu of de individualisering van de Arabische vrouw voldoende beschermd is als ze geen boerka meer draagt. Anders zijn natuurlijk aanvullende maatregelen noodzakelijk. Hoe ver kan dit dwingend opleggen van de westerse waarden gaan? Is er nog meer gedrag dat verboden of verplicht kan worden op grond van onze democratische beginselen. Moeten de (islamitische) internaten voor tieners niet verboden worden (waarin kinderen na schooltijd worden opgesloten)?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be