Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 februari 2012, 16:40   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard N-VA :Gent rode lantaarn als fietsstad

N-VA: Typisch paars, doen alsof…Kan het paars als Great Pretedenders nog beter typeren? Ondanks alle fietscampagnes en de slogan “Gent, wild van fietsen” scoort Gent bedroevend laag als het op tevredenheid over fietsvoorzieningen aankomt. Volgens de laatste cijfers uit de Stadsmonitor is amper 31,7% van de Gentenaren tevreden over de veiligheid van de fietspaden: dit is zomaar eventjes de slechtste score van de 13 Vlaamse centrumsteden. Ook qua veiligheid van de schoolomgeving is Gent de rode lantaarn. Voor watbetreft het aanbod aan fietspaden, steekt Gent nipt Aalst en Turnhout voorbij, maar blijft daarmee wel de derde laatste van alle centrumsteden. ‘Absoluut beschamende cijfers’, zegt N-VA mobiliteitsspecilaist Peter Dedecker. ‘In een stedelijke omgeving is het zeker niet evident om overal fietspaden aan te leggen, maar blijkbaar kunnen 12 andere centrumsteden dat wél. Ook Antwerpen scoort een stuk beter dan de zelfverklaarde fietsstad Gent.’ Absolute koploper is Genk, met tevredenheidscijfers van respectievelijk 65,8%, 72,4% en 73% voor veiligheid, veiligheid in de schoolomgeving en aanbod. Gent komt niet eens in de buurt...

‘Het is duidelijk,’ zegt Dedecker ‘dat een nieuw beleid een absolute
must is. Minder tijd, geld en energie in dure campagnes, en meer
effectief werk maken van een kwaliteitsvol fietsnetwerk. Niet zoals in
het fietsstraat-verhaal op de Visserij, waarbij men denkt dat een laagje
rode verf voldoende is om het massale sluipverkeer tegen te gaan’.

Een veilig en kwalitatief fietsnetwerk hoort volgens de N-VA één van de
topprioriteiten in het mobiliteitsbeleid te zijn. Alleen zo krijgen we
mensen uit de auto, en verkorten we de files. De kansen die elektrische
fietsen bieden voor wie minder sportief is, moeten ten volle worden benut.

‘Dat benutten moeten we trouwens niet doen zoals het huidige
stadsbestuur nu doet,’ zegt Dedecker. ‘Niet met subsidies die veel geld
kosten, en alleen maar diegenen overtuigen die toch reeds een pak centen
voor een dure elektrische (bak)fiets over hebben: dat kleine
prijsverschil zal geen mensen over de streep trekken. Het enige
alternatief, is een uitgebouwde kwalitatieve infrastructuur met
voldoende oplaadpunten, veilige fietsparkings, (elektrische)
leenfietsen, beschikbare fietsen in parkings aan de rand van de stad
voor een vlotte overstap, maar vooral: voldoende veilige fietspaden. De
cijfers van de stadsmonitor bevestigen alleen maar de noodzaak’.

De N-VA wil van een ander fietsbeleid een speerpunt maken van haar
programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2012.



--
Peter Dedecker
Volksvertegenwoordiger N-VA
Kantoor: Huis der Parlementsleden lok. 1102, 1008 Brussel
Privé: Kleine Kerkstraat 24, 9050 Gent (Ledeberg)
[email protected]
www.n-va.be - www.peterdedecker.eu

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be