Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2012, 10:22   #1
system
Banneling

Standaard Is bidden zinvol?

Overlaatst las een een klein traktaat van Maximus van Tyrus over het gebed. Maximus van Tyrus was een filosoof die in de helft van de tweede eeuw leefde. Hij stelde - toen al- de vraag: moet men wel bidden?

Ik stel de vraag, 1800 jaar later dan, opnieuw: is bidden zinvol? Gaat er een kracht uit van het gebed?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 10:23   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Bidden is zinvol voor wie er zin in vindt. Dat geldt overigens voor vele zaken.

Mijn liefde is enkel zinvol als ik er de zin van inzie. &c.

Ik zie echter geen enkele reden waarom bidden een noodzaak zou zijn in gelijk welke vorm om (spirituele, religieuze) zingeving te vinden.
Oud 6 maart 2012, 10:25   #3
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Is bidden zinvol als een mechanisme om te communiceren met een interventionistische god? Neen waarschijnlijk niet.

Is bidden zinvol als een vorm van meditatie? Voor sommige mensen wel.
Oud 6 maart 2012, 10:27   #4
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Ik zie echter geen enkele reden waarom bidden een noodzaak zou zijn in gelijk welke vorm om (spirituele, religieuze) zingeving te vinden.
Goed, maar zou er ook een kracht van een gebed kunnen uitgaan naar anderen? Wij weten bijvoorbeeld dat sommige religieuze orden ook bidden voor anderen.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 10:28.
Oud 6 maart 2012, 10:42   #5
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Is bidden zinvol als een mechanisme om te communiceren met een interventionistische god? Neen waarschijnlijk niet.

Is bidden zinvol als een vorm van meditatie? Voor sommige mensen wel.

Ja, maar ook bij de Sjamanen en hun ceremonies komt het gebed steeds weer terug. HIer is het hier wel een collectief gebed.

Zoals in de Lowompi-ceremonies. Zulk een een gebed kan lang duren (uren), in het duister van de ceremoniële ruimte. Met als onderliggende slagzin: “It is not about 'me', it is about 'we' . "
Oud 6 maart 2012, 10:42   #6
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Goed, maar zou er ook een kracht van een gebed kunnen uitgaan naar anderen? Wij weten bijvoorbeeld dat sommige religieuze orden ook bidden voor anderen.
komt op hetzelfde neer
als die anderen zin zien in het gebed van anderen heeft het zin
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 6 maart 2012 om 10:42.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 10:47   #7
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja, maar ook bij de Sjamanen en hun ceremonies komt het gebed steeds weer terug. HIer is het hier wel een collectief gebed.

Zoals in de Lowompi-ceremonies. Zulk een een gebed kan lang duren (uren), in het duister van de ceremoniële ruimte. Met als onderliggende slagzin: “It is not about 'me', it is about 'we' . "
Hangt natuurlijk van je definitie van gebed af. Maar zo'n ceremonie is niets bovennatuurlijks, er gebeurt niets uitzonderlijks met die mensen, je kan waarschijnlijk hetzelfde resultaat bereiken met een andere vorm van groepsmeditatie (tenzij het zo'n ceremonie met hallucinogenen is).
Oud 6 maart 2012, 10:52   #8
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
komt op hetzelfde neer
als die anderen zin zien in het gebed van anderen heeft het zin
En toch, als men de vele dankplaatjes mogen geloven die op de bedevaartsoorden worden uitgestald, schijnt het gebed wel geholpen te hebben bij heel wat mensen.

Verkregen door gebed.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 10:52.
Oud 6 maart 2012, 10:54   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

in feite het placebo-effect hé.

een gebed kan krachtig zijn, het is een moment van ingetogenheid, van het zoeken naar een antwoord binnen je zelf, voor mensen die er in geloven kan het zeker helpen.
Oud 6 maart 2012, 11:04   #10
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En toch, als men de vele dankplaatjes mogen geloven die op de bedevaartsoorden worden uitgestald, schijnt het gebed wel geholpen te hebben bij heel wat mensen.
Verkregen door gebed.
Als je gaat bidden voor iets en dan alles in het werk stelt om dit te bereiken dan weet ik toch wel wie achter het succes zit.

Zoals in die cartoon:

Zieke persoon gaat naar chirurgie, een team dokters opereert 5 uur lang, operatie succesvol.

Reactie patiënt: "PRAISE JEBUS".
Oud 6 maart 2012, 11:04   #11
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rife Bekijk bericht
U hebt die informatie gecontroleerd en kan bewijzen dat die mensen werden genezen enkel en alleen door gebed?
Neen, maar u hebt het evenmin gedaan. Ik stel gewoon vast dat er blijkbaar heel wat mensen zijn die bidden (bijvoorbeeld een noveen) en die respons krijgen op hun bidden. En sommigen nog niet zo'n klein beetje.

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 11:05.
Oud 6 maart 2012, 11:06   #12
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je gaat bidden voor iets en dan alles in het werk stelt om dit te bereiken dan weet ik toch wel wie achter het succes zit.Zoals in die cartoon:

Zieke persoon gaat naar chirurgie, een team dokters opereert 5 uur lang, operatie succesvol.

En kunt u dan ook uitleggen wat u hierover weet?

Laatst gewijzigd door system : 6 maart 2012 om 11:06.
Oud 6 maart 2012, 11:14   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je gaat bidden voor iets en dan alles in het werk stelt om dit te bereiken dan weet ik toch wel wie achter het succes zit.

Zoals in die cartoon:

daar heb ik eens een priester ofzo iets over zeggen. het gebed is gelukt, God heeft ervoor gezorgd dat die persoon door een sterk team van dokters is geopereerd en heeft er voor gezorgd dat die dokters goed werk hebben afgeleverd.
Oud 6 maart 2012, 11:19   #14
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U moet uw stelling bewijzen. Gelieve de bewijslast niet om te keren.
Er zijn miljoenen mensen die genezen zonder te bidden. Statistisch geen verschil dus.

Nogmaals mijn eerdere quote :
Ja maar, ik kan aannemen dat er mensen zijn die zich inbeelden dat ze genezen zijn en/of ervan overtuigd zijn dat ze anderen hebben doen genezen door hun gebed, maar ik kan moeilijk geloven dat al die ex voto's die in die bedevaartsoorden hangen, te wijten zijn aan of het gevolg zijn van religieuze fantasie. Daarvoor zijn het er te veel.
Oud 6 maart 2012, 11:22   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anders waren al die mensen uiteraard al geflest in hun eerste kandidatuur.
maar wat maakt dat jou in feite uit? ik ga ook niet bidden, maar ik respecteer wel mensen die dat wel doen.

en nog eens: je kent toch het placebo-effect hé?
Oud 6 maart 2012, 11:28   #16
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Staat er toch bij : "een team dokters"
Dat is nog altijd geen bewijs, dat is een vermoeden. Er zijn ook operaties die mislukken. De persoon in kwestie werd door het gebed misschien weerbaarder, enz. Mensen die een noveen doen voor een andere en beweren dat ze daar resultaten mee halen kan, men niet altijd afdoen als zijnde naievelingen. Zeker niet als er geen dokter bij te pas kwam.
Oud 6 maart 2012, 11:28   #17
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En kunt u dan ook uitleggen wat u hierover weet?
Als Karen bidt voor een betere conditie en vervolgens 3 keer in de week gaat fitnessen, wie is dan verantwoordelijk?

Als Tom bidt voor een goed rapport en vervolgens iedere dag studeert, wie is dan verantwoordelijk?

Als Jo bidt voor genezing van zijn tumor en vervolgens haalt een team dokters die succesvol weg, wie is dan verantwoordelijk?

En dan krijg je meestal een antwoord in deze vorm: god heeft de gebeden gehoord, hij werkt door de mensen. Wat natuurlijk een gigantische cop-out is en niet alleen beledigend voor je eigen kunnen, maar ook voor de dokters die 7 jaar studeren om te kunnen opereren. Zouden deze mensen dit gekund hebben zonder de "begeleiding" van god? Natuurlijk, dagelijks komen er atheïsten succesvol uit de chirurgie. Zowel atheïstische als theïstische studenten kunnen goede punten halen en kunnen fitter worden.

Totdat iemand overtuigend bewijs kan aanbrengen dat die plakkaatjes daar hangen omdat god 15 mirakels heeft uitgevoerd, neem ik aan dat hun gebeden zijn uitgekomen door menselijke kunde en doorzettingsvermogen.
Oud 6 maart 2012, 11:33   #18
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Je kunt slechts zinvol bidden als je in de eerste plaats ervan overtuigd bent dat Diegene tot wie je jezelf richt bestaat. Zoniet is het niet meer dan het reciteren van een of andere bezweringsformule.

Maar, er is meer. Bidden en meditatie staan dicht bij elkaar. Beiden vergen concentratie. Als je daarvan overtuigd bent kom je vanzelf tot de vaststelling dat bidden eigenlijk heel wat meer is dan het kinderlijke "iets vragen aan God". Bidden is ook en vooral luisteren, overwegen. Nogal wat Christenen hebben dat een beetje uit het oog verloren. Het is niet zonder reden dat het kerngebed van het Judaïsme, het Shema, aanvangt met "Hoor Israël ...". De laatste jaren is onder Christenen (weliswaar nog steeds in beperkte mate) de belangstelling gegroeid voor de Psalmen. Maar het lezen (en soms zingen) van Psalmen werd doorgaans beschouwd als iets dat uitsluitend was gereserveerd voor kloosterlingen en priesters. Bij de Joden is het altijd anders geweest. Reeds van in de Oudheid werd bij hen het lezen en overdenken van Psalmen beschouwd als "bidden". Hetzelfde geldt overigens voor het dagelijks lezen en bestuderen van stukken (de Parsha's) uit de Thora. Voor het Judaïsme is bidden in de eerste plaats "luisteren en begrijpen". Vandaar dat bv. het uit het hoofd kunnen citeren van Psalmen bij hen iets heel gewoons is. Een mooi voorbeeld daarvan is rabbi Jeshua (Jezus) die tijdens zijn proces antwoordde met verzen uit de Psalmen dat eveneens deed toen hij in zijn doodsstrijd God aanriep.

Laatst gewijzigd door quercus : 6 maart 2012 om 11:47.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 11:34   #19
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ja maar, ik kan aannemen dat er mensen zijn die zich inbeelden dat ze genezen zijn en/of ervan overtuigd zijn dat ze anderen hebben doen genezen door hun gebed, maar ik kan moeilijk geloven dat al die ex voto's die in die bedevaartsoorden hangen, te wijten zijn aan of het gevolg zijn van religieuze fantasie. Daarvoor zijn het er te veel.
Waarom niet? De mensen die ik ken die zijn gaan bidden aan een bedevaartsoord (de bomma organiseert trips naar zo'n oorden) vragen meestal voor genezing van ziektes die de medische wetenschap KAN genezen.

En dan heb je nog geen rekening gehouden met de mensen die voor iets anders, misschien nog makkelijker te bereiken, hebben gebeden.
Oud 6 maart 2012, 11:41   #20
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Bidden heeft geen enkel nut.
Ten eerste is er niemand die luistert. Uw vraag wordt dus niet gehoord, noch beantwoord.
Ten tweede is inmiddels proefondervindelijk bewezen dat biddende mensen, of mensen waarvoor gebeden wordt, er ERGER aan toe zijn dan zij die of waarvoor men, niet bidt. Blijkbaar is het geloof "god zal het wel fixen" zo machtig dat het de natuurlijke weerstand verzwakt wegens "toch niet nodig". Met alle nefaste gevolgen vandien.
En ten derde, al die moeite zou je ook in oplossingen kunnen steken natuurlijk.

Dan blijft nog over "mensen vinden er troost in". Tja, denk daar 5 minuten over na en dan vind je dat waarschijnlijk even zieig als ik. Als je je echt alleen nog tot zelfbedrog kan wenden om gelukkig te zijn, da's pas erg.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 6 maart 2012 om 11:41.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be