Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2012, 14:42   #1
TaAlveriFikateuR
Banneling

Standaard Sneeuwklassen en andere schoolreizen

Naar aanleiding van het tragisch busongeval, durf ik me toch een kritsiche bedenking maken. De kinderen en onderwijzend personeel waren op terugweg van sneeuwklassen.
Wat is eigenlijk de educatieve meerwaarde van dergelijke reizen? Hoeft dat allemaal? Soms heb ik de indruk dat scholen het enkel organiseren omdat het leuk is om met uit te pakken. Het klinkt natuurlijk mooi als je kan zeggen dat je met je 6e jaars naar Zwitserland geweest bent.
In het hoger onderwijs is het nog erger gesteld. Daar heerst de leuze "hoe verder hoe beter". Marokko, ja zelfs India behoren daar tot de mogelijkheden.
Persoonlijk vind ik dit er ferm over. Beseffen de inrichtende machten en de directies wel dat dit een enorme hap uit het gezinsbudget neemt?
Nee, ik kan daar weinig educatieve meerwaarde in vinden.
TaAlveriFikateuR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 18:48   #2
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Heb een goed deel reizen meegemaakt (sommige scholen kunnen meer op reis gaan als anderen) en ze dragen wel degelijk bij tot een bredere visie en ruimere ervaring.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 18:53   #3
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik heb niet het minste probleem met schoolreizen. Altijd goed mee geamuseerd. Schoolgaan is immers meer dan op een stoel zitten.

In hoeverre het per sé skivakanties moeten zijn, daar spreek ik me niet over uit, maar los daarvan : leve de schoolreizen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 19:10   #4
TaAlveriFikateuR
Banneling

Standaard

Ik heb niet gezegd dat een schoolreis niet mag. Alleen heb ik er een probleem mee dat het steeds verder moet. Een schoolreis in eigen land is blijkbaar niet meer hip en trendy genoeg.
Wat ga je doen in een concentratieschool waar heel wat kansarme leerlingen zitten die met moeite dergelijke uitstappen kunnen bekostigen? Ga je die dan thuis laten?
Om nog maar te zwijgen over de educatieve waarde.
TaAlveriFikateuR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 19:18   #5
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Voor mij moet dit niet.
Veel ouders moeten zich pijn doen om hun kind te laten meegaan.
Ik weet ook wel dat er ne wafelenbak enz... georganiseerd wordt om de kosten te beperken. Maar is zoiets maatschappelijk verantwoord? Dienen daarvoor "goede doelen"?
Oud 14 maart 2012, 19:40   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TaAlveriFikateuR Bekijk bericht
Naar aanleiding van het tragisch busongeval, durf ik me toch een kritische bedenking maken.
Dan had U uw spellingchecker mogen aanzetten.
Citaat:
De kinderen en onderwijzend personeel waren op terugweg van sneeuwklassen.
Net zoals er anderen op de heenreis zijn naar waar dan ook.
Citaat:
Wat is eigenlijk de educatieve meerwaarde van dergelijke reizen?
Proeven van wat mogelijk is, ervaring opdoen, een taalbadje krijgen, andere landen zien. Multicultureel zijn.
Citaat:
Hoeft dat allemaal? Soms heb ik de indruk dat scholen het enkel organiseren omdat het leuk is om met uit te pakken.
Ik dacht dat het eerder zat in het pakket. Als je ziet dat ik 28 jaar geleden al op sneeuwklassen ging met de gemeentelijke basisschool...
Citaat:
Het klinkt natuurlijk mooi als je kan zeggen dat je met je 6e jaars naar Zwitserland geweest bent.
Het was verdomd plezant, interessant, en heb er voor 1 keer plezier gehad in sport. Skiën beviel me wel.
Citaat:
In het hoger onderwijs is het nog erger gesteld. Daar heerst de leuze "hoe verder hoe beter". Marokko, ja zelfs India behoren daar tot de mogelijkheden.Persoonlijk vind ik dit er ferm over. Beseffen de inrichtende machten en de directies wel dat dit een enorme hap uit het gezinsbudget neemt?
Oh, mijn ouders vonden het ook duur, maar de school had er een oplossing voor. Elke week 80 frank sparen(ik gaf 20 frank zelf, van mijne zondag die ik kreeg van mijn grootmoeder), en dat over het hele schooljaar, en een eenmalige betaling van 3000 frank in juni.(Pa's vakantiegeld was daar zo handig voor). Nu zal dat eerder €30 zijn en €300.
Ook heb ik geweten dat er "speciale regelingen" mogelijk waren. En daarvoor werden er dingen georganiseerd als een wafelenbak, een pensenkermis enzover.
Wat betreft de echt verre reizen in het hoger onderwijs. Mijn vrouw is 2 keer naar de Perestrojka-Sovjet Unie geweest. Een zeer leerzame ervaring vond ze zelf. En dat mocht/kon ze zelf bekostigen.

Trouwens, als ouders bezwaren hebben die gegrond zijn, dan "moet" hun nageslacht niet mee. Misschien een gemene uithaal, maar de Halal bosklassen al vergeten?

Citaat:
U niet, maar ik wel. Ben ik dommer dan U ofzo?
Oud 14 maart 2012, 19:51   #7
fantoom
Banneling

Standaard

Dat geld zou men alleszins voor veel nuttigere zaken kunnen aanwenden.
Denk ik.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 20:14   #8
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Voor mij moet dit niet.
Veel ouders moeten zich pijn doen om hun kind te laten meegaan.
Ik weet ook wel dat er ne wafelenbak enz... georganiseerd wordt om de kosten te beperken. Maar is zoiets maatschappelijk verantwoord? Dienen daarvoor "goede doelen"?
Hier bij ons wordt er 2 jaar op voorhand begonnen met sparen: 10 of 20 euro per maand.
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 20:23   #9
Tavek
Banneling

Standaard

Met schoolreizen is niks mis. Ik perfect begrijpen waarom men in de het 6de ASO een reis naar Rome doet bvb. Voor latinisten is dit de perfecte afsluiting van een algemene en klassieke scholing.

Alleen vind ik het maar straf dat het altijd maar per bus moet. Ik heb stiekem liever dat ze gewoon ter plaatse een bus met chauffeur huren en naar daar vliegen. Scheelt in de reistijd EN dan hoeven ze niet 1500 km te rijden met alle risicos daar aan verbonden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 20:30   #10
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met schoolreizen is niks mis. Ik perfect begrijpen waarom men in de het 6de ASO een reis naar Rome doet bvb. Voor latinisten is dit de perfecte afsluiting van een algemene en klassieke scholing.

Alleen vind ik het maar straf dat het altijd maar per bus moet. Ik heb stiekem liever dat ze gewoon ter plaatse een bus met chauffeur huren en naar daar vliegen. Scheelt in de reistijd EN dan hoeven ze niet 1500 km te rijden met alle risicos daar aan verbonden.
Je kan 10 km rijden en een ongeval krijgen ook...
Ik vind het vreselijk wat er gebeurd is, maar nu de sneeuwklassen in vraag gaan stellen is toch niet aan de orde?
Je kind kan op weg naar school doodgereden worden, je kind niet meer buiten laten komen?
Het kan ook van een klein opstapje vallen en zijn nek breken, het op de zetel vastbinden?
In het leven heb je vooral veel geluk nodig vrees ik!

Laatst gewijzigd door Meuh : 14 maart 2012 om 20:31.
Oud 14 maart 2012, 20:35   #11
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar aanleiding van het tragisch busongeval, durf ik me toch een kritsiche bedenking maken. De kinderen en onderwijzend personeel waren op terugweg van sneeuwklassen.
Wat is eigenlijk de educatieve meerwaarde van dergelijke reizen? Hoeft dat allemaal? Soms heb ik de indruk dat scholen het enkel organiseren omdat het leuk is om met uit te pakken. Het klinkt natuurlijk mooi als je kan zeggen dat je met je 6e jaars naar Zwitserland geweest bent.
In het hoger onderwijs is het nog erger gesteld. Daar heerst de leuze "hoe verder hoe beter". Marokko, ja zelfs India behoren daar tot de mogelijkheden.
Persoonlijk vind ik dit er ferm over. Beseffen de inrichtende machten en de directies wel dat dit een enorme hap uit het gezinsbudget neemt?
Ik dacht dat er in het basisonderwijs een maximumfactuur bestond naar de ouders toe.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 20:36   #12
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meuh Bekijk bericht
Je kan 10 km rijden en een ongeval krijgen ook...
Ik vind het vreselijk wat er gebeurd is, maar nu de sneeuwklassen in vraag gaan stellen is toch niet aan de orde?
Je kind kan op weg naar school doodgereden worden, je kind niet meer buiten laten komen?
Het kan ook van een klein opstapje vallen en zijn nek breken, het op de zetel vastbinden?
In het leven heb je vooral veel geluk nodig vrees ik!
We weten de echte oorzaak nog niet van het ongeluk. Klapband ? Obstakel ? Of is het gewoon de chauffeur die in slaap is gevallen ?

In ieder geval stuur ik mijn kinderen later liever niet mee met een bus voor een rit van 1000 km+.
Oud 14 maart 2012, 20:55   #13
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Het was te verwachten dat dat dit soort onnozeliteiten ging uitlokken.
Oud 14 maart 2012, 20:57   #14
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

"w�*�*t? iets leuk? voor kinderen? dat moet dringend verboden worden!"
Oud 14 maart 2012, 21:01   #15
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat een schoolreis niet mag. Alleen heb ik er een probleem mee dat het steeds verder moet. Een schoolreis in eigen land is blijkbaar niet meer hip en trendy genoeg.
Wat ga je doen in een concentratieschool waar heel wat kansarme leerlingen zitten die met moeite dergelijke uitstappen kunnen bekostigen? Ga je die dan thuis laten?
De kinderen in een concentratieschool gaan in veel gevallen geregeld al naar het buitenland. Of ze komen vandaar. De reizen op school waren bv sommige jaren de enige reizen die ik deed. Buiten naar de kust gaan. Wat een enorm plezier was na de derde keer Dus zelfs voor niet rijke families bieden schoolreizen opties om het kind toch bepaalde ervaring te laten oplopen. En steeds verder ... de wereld wordt ook steeds kleiner.

Kinderdagverblijven anders ook afschaffen want daar kan een psychoppaat binnen lopen? Meer veiligheid kan vereist zijn maar het inperken van schoolreizen is zowat de slechtste reactie die mogelijk is.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 21:39   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
"w�*�*t? iets leuk? voor kinderen? dat moet dringend verboden worden!"
Absoluut niet.

Ik ben zelf ook op sneeuwklassen, bosklassen, romereis, etc...gegaan en ik heb me donders goed geamuseerd.

Alleen weet ik nog goed dat ik ooit naar zuid frankrijk ben gereden met 1 chauffeur. De laatste keer dat ik met een bus naar daar ben gereden waren het er al twee. Het is gewoon te ver voor 1 chauffeur.

Zulke zaken moeten gewoon grondig gecontroleerd worden, en ja, dat kost meer, maar zo is dat dan maar he ?
Oud 14 maart 2012, 21:56   #17
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut niet.

Ik ben zelf ook op sneeuwklassen, bosklassen, romereis, etc...gegaan en ik heb me donders goed geamuseerd.

Alleen weet ik nog goed dat ik ooit naar zuid frankrijk ben gereden met 1 chauffeur. De laatste keer dat ik met een bus naar daar ben gereden waren het er al twee. Het is gewoon te ver voor 1 chauffeur.

Zulke zaken moeten gewoon grondig gecontroleerd worden, en ja, dat kost meer, maar zo is dat dan maar he ?
Zulke zaken worden toch ook langs alle kanten gecontroleerd? De chauffeur in dit ongeval zat drie kwartier achter het stuur.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 21:57   #18
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut niet.

Het waren hier toch 2 chauffeurs?
Oud 14 maart 2012, 22:02   #19
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weinig educatieve meerwaarde.
Maar het was wel leuk.
Sommige ouders moeten zich wel pijn doen om dit te betalen.
Ik vond destijds de zeeklassen ook leuk.
Behalve die dag dat we aldaar een slachthuis gingen bezoeken en ze voor onze ogen koeien begonnen te slachten.
.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2012, 22:11   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik zat twaalf jaar op dezelfde Jezuïetenschool:

1ste leerjaar: bosklassen
4de leerjaar: zeeklassen
6de leerjaar: sneeuwklassen
1-3de middelbaar: bezinningsdagen
4de middelbaar: sociale stage (meedraaien in een psychiatrische instelling)
5de middelbaar: Parijsreis
6de middelbaar: Italiëreis (Anagni, Pompeï, Rome, Firenze, Pisa, Siena)

Laatst gewijzigd door lombas : 14 maart 2012 om 22:12.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be