Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Vlaams-nationalistisch forum
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vlaams-nationalistisch forum Vlaams-nationalistische thema's kunnen hier besproken worden.

Bekijk resultaten enquête: Welke institutionele verandering is voor jou aanvaardvaar als einddoel?
Echt federaal Belgisch bestel 0 0%
Confederaal Belgisch bestel 1 3,70%
Vlaanderen onafhankelijk 21 77,78%
Groot-Nederland 4 14,81%
Heel-Nederland 4 14,81%
Anders, namelijk... 0 0%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 7 augustus 2004, 11:14   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Even peilen naar institutionele wens...

Nog even peilen naar wat jullie opinie is over het institutionele kader waar we in moeten (volgens u)...

De keuze gaat tussen:
  1. Een echt federaal model in België, gebaseerd op een aantal deelstaten (2, 3, 4 of meer) die volwaardig zijn, voldoende autonomie hebben en geen de facto gedecentraliseerd systeem dat men federalistisch noemt zoals nu het geval is.
  2. Een confederaal Belgisch model.
  3. Vlaanderen als apart land, al dan niet in de EU (knipoog naar Pelgrim)
  4. Vlaanderen en Nederland worden herenigd, Wallonië wordt onafhankelijk/breekt in verschillende delen (o.a. door Luxemburg opgeslorpt)/wordt geannexeerd door Frankrijk --> Groot-Nederland, in unitaire, federale of confederale context
  5. België en Nederland worden herenigd, al dan niet met Luxemburg. Verschillende contexten mogelijk: 3 lidstaten, 4, 5 of meer... Unitair, federaal of confederaal --> Heel-Nederland
  6. Ander... Te specificeren, anders is het maar flauw hoor
Oud 7 augustus 2004, 12:11   #2
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Bedoel je terwijl ik nog in leven ben?

Ik denk niet dat ik het nog ooit zal meemaken dat Vlaanderen bij Nederland zal komen. Ook niet in een minimale confederatie. Dit hoeft ook van mij niet, ik ben al blij als de Vlaming zelf over zijn lot mag beslissen.

Ik heb confederaal Belgisch model gekozen, omdat we vanaf dan zelf mogen beslissen. Ik ben er redelijk zeker van dat vanaf we confederaal zijn, het een kwestie is van (korte) tijd en we zijn onafhankelijk. Dan hebben we dat namelijk zelf voor het zeggen. Eigenlijk is (in de komende 70 jaar, dus nog tijdens mijn leven (hopelijk)) mijn einddoel Vlaanderen onafhankelijk, maar ik ben al tevreden als we confederaal zijn (omwille van het zelfbeschikkingsrecht).
DaBlacky is offline  
Oud 7 augustus 2004, 13:19   #3
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Bedoel je terwijl ik nog in leven ben?

Ik denk niet dat ik het nog ooit zal meemaken dat Vlaanderen bij Nederland zal komen. Ook niet in een minimale confederatie.
Nochtans is dit eigenlijk al in zéér minimale vorm aanwezig. Vergeet de Taalunie niet, de GENT akkoorden en het feit dat de Belgische (zeg maar Vlaamse aangezien Walllonië geen zee heeft) marine samen werkt met de Nederlandse, en dan weet je dat die confederatie eigenlijk wel snel kan volgen...
Oud 7 augustus 2004, 13:34   #4
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Waar staat het Groot-Germaans reich?
Oud 7 augustus 2004, 13:41   #5
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Nochtans is dit eigenlijk al in zéér minimale vorm aanwezig. Vergeet de Taalunie niet, de GENT akkoorden en het feit dat de Belgische (zeg maar Vlaamse aangezien Walllonië geen zee heeft) marine samen werkt met de Nederlandse, en dan weet je dat die confederatie eigenlijk wel snel kan volgen...
cool

maar ik wil niet ontgoocheld worden. Daarom dat ik ook confederaal Belgisch model aanduide. Ik zet mijn verwachtingen van anderen altijd zo laag mogelijk. Kan ik minder snel ontgoocheld worden en is het feest des te groter als ik meer krijg
DaBlacky is offline  
Oud 7 augustus 2004, 13:48   #6
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Bij "anders"...
Oud 7 augustus 2004, 14:20   #7
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Een onafhankelijk Vlaanderen is de eerste en meest realistische optie (ik geloof er sterk in dat belgië binnen twintig jaar uit elkaar ligt). Daarna pleit ik voor een confederatie met Nederland, maar het is begrijpelijk dat dat wat meer tijd zal vergen, ook al omdat in Nederland het hof vrij populair is, en er niet veel sprake is van "republikanisering" van het land, wat ondertussen met Vlaanderen wel het geval zou moeten zijn.

Ik stemde dus voor Vlaanderen onafhankelijk.
Oud 8 augustus 2004, 10:45   #8
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline  
Oud 9 augustus 2004, 09:11   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat we in de eerste plaats eens moeten de vraag stellen hoe we Vlaanderen zelf zien. Een confederaal Vlaanderen lijkt volgens mij het beste.
Daaruit volgt eigenlijk al op zich dat Vlaanderen kan meewerken aan een verdere confederale structuur in Europa.

Maar ik maak me geen illusies. In eerste instantie zullen we voor de volledige onafhankelijkheid moeten gaan anders blijven we de speelbal van de Belgische en Europese politiek. Vlaanderen kan overigens niet als land overleven als de rest van Europa meer en meer de unitaire toer op gaat. We zullen dan ook actief een ander Europa moeten bepleiten, waar de kleinere landen ook ademruimte hebben. In die zin is samenwerking met die anderen (bvb Nederland) wel te overwegen, al zou ik zeker geen unitair Groot Nederland willen.

Maar we beginnen misschien het beste bij het begin, nietwaar.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 9 augustus 2004 om 09:14.
Pelgrim is offline  
Oud 9 augustus 2004, 10:34   #10
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Ik heb op drie gestemd, maar ik ben infeite voorstander van vier. Maar zelf zie ik ook in dat dit te utopisch is. Bovendien, moet Nederland Beatrix en haar roedel eruit gooien en dat zie ik ook zo snel niet gebeuren. U sprak ook niet over Frans-Vlaanderen....

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 9 augustus 2004 om 13:51.
jOOSt is offline  
Oud 9 augustus 2004, 11:24   #11
Kluizenaar
Vreemdeling

Standaard

Onafhankelijk Vlaanderen, dat lijkt mij de optie die het makkelijkst zal te bereiken zijn en de optie met de minste problemen achteraf. Alhoewel denk ik dat dat resultaat niet meer zal meegemaakt worden door om het even wie hier...
Kluizenaar is offline  
Oud 9 augustus 2004, 11:32   #12
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Ik heb op drie gestemd, maar ik ben infeite voorstander van vier. Maar zelf zie ik ook in dat dit te utopisch is.
Met alle respect -echt waar!- maar als iedereen zo denkt, is het inderdaad utopisch, dat is een self fulfilling prophecy... Ik heb speciaal meerdere keuzes toegelaten, opdat zo'n dillemma's als de jouwe niet zouden moeten, maar niemand maakt daar echt gebruik van. Tant pis...

Ik heb zelf Vl onaf, Gr ned en heel-ned aangeklikt, omdat al deze 3 opties leiden naar hetzelfde: dat wij Vlamingen in een Nederlandse natiestaat zouden kunnen leven, waar we onszelf kunnen zijn.

Citaat:
Bovendien, moet Nederland Beatrix en haar roedel eruit gooien en dat zie ook zo snel niet gebeuren.
Neen. In tegenstelling tot de parvenus van Laken, zijn de Oranjes idd vrij populair. Begrijpelijk, ze hebben altijd de kant van hun volk gekozen (of ze lieten het althans zo uitschijnen).

Tant pis. Ik ben ook republikein, maar als toegift voor de Nederlandse eenmaking wil ik best wel de Oranjes aanvaarden. Monarchie is geworteld in walgelijke principes als de ongelijkheid van de mensen, en zelfs bloed en bodem, maar door de constitutionele krachten is monarchie gelukkig gekortwiekt en herleid tot een symbooldossier. Veel impact heeft het niet om die Oranjekliek buiten te smijten, het zou enkel een bekroning (no pun intended) zijn van de Nederlandse samenleving, waarmee ze de stap naar het realisme, de moderne tijd en het algemeen belang zullen zetten...

Citaat:
U sprak ook niet over Frans-Vlaanderen....
Dat is folklore... Als u vindt van niet, is dat uw goed recht, maar Frans-Vlaanderen is enkel cultureel interessant... op dit moment. Momenteel is er enkel werk voor culturele verenigingen als Zannekin etc...

Misschien zal een sterke Groot-Nederlandse staat een culturele heropleving teweeg brengen in Frans-Vlaanderen, die uiteindelijk uitmondt in hernieuwde politieke interesse, maar voorlopig is Zuid-Vlaanderen even interessant als Burkina Faso...
Oud 9 augustus 2004, 11:34   #13
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
Onafhankelijk Vlaanderen, dat lijkt mij de optie die het makkelijkst zal te bereiken zijn en de optie met de minste problemen achteraf. Alhoewel denk ik dat dat resultaat niet meer zal meegemaakt worden door om het even wie hier...
Hmmm, pas daar maar mee op. Begin 1991 had zelfs de CIA en de KGB het einde van de Sovjetunie niet zien aankomen. Het kan allemaal snel gaan.

En watchers van over de hele wereld zien België zijn 200e verjaardag niet halen. Dat wil enorm veel zeggen...
Oud 9 augustus 2004, 13:13   #14
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
En watchers van over de hele wereld zien België zijn 200e verjaardag niet halen.
da's 't eerste dat ik daar van hoor maar ik hoop alleszins dat het waar is.
Oud 9 augustus 2004, 13:34   #15
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kluizenaar
Wees daar maar niet zo zeker van. De Vlaamse beweging is enorm toegenomen de laatste jaren...één groot pijnpunt is wel dat er nogal wat interne strubbelingen zijn.
Cyperken is offline  
Oud 9 augustus 2004, 14:05   #16
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Beste tantist, goed dat er positievelingen zijn zoals u onder de vlaams-nationalisten. Maar toch moet u zelf inzien dat de herenigde Nederlanden een utopie is. Ik sprak over Beatrix, geloofd u echt dat de vlamingen deze dame met open armen zal ontvangen. We sturen de Saxen-Coburgers weg en we nemen Oranjes binnen....dat geloof ik dus niet. En we hebben dan ook nog de culturele (religieuze) verschillen die, denk ik, na 174 jaar scheiding nog moeilijker te overbruggen zullen zijn. Dan heb ik ook nog de hamvraag: willen de nederlanders er ons wel bij?

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 9 augustus 2004 om 14:06.
jOOSt is offline  
Oud 9 augustus 2004, 14:11   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik dacht ooit gehoord te hebben dat sinds kort er meer katholieken dan protestanten waren in Nederland. Daar heb ik echter geen bevestiging van.
Oud 9 augustus 2004, 14:37   #18
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Dat kan zijn, maar het calvinistische gedachtengoed zit er heel diep ingeworteld.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 9 augustus 2004 om 14:37.
jOOSt is offline  
Oud 9 augustus 2004, 17:14   #19
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyperken
Wees daar maar niet zo zeker van. De Vlaamse beweging is enorm toegenomen de laatste jaren...één groot pijnpunt is wel dat er nogal wat interne strubbelingen zijn.
En de grootste vergissing was trouwens elke keer het vlaams blok uitsluiten.
Piet Hein is offline  
Oud 9 augustus 2004, 17:30   #20
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
En de grootste vergissing was trouwens elke keer het vlaams blok uitsluiten.
Iets wat nog zal gebeuren in de toekomst, vrees ik voor. Stel dat het Vlaams Blok bij de volgende vlaamse verkiezingen (2009) 36 zetels haalt - formaterende partij - iets wat dit jaar ook kon gebeuren maar het vlaamse kartel heeft dit nipt kunnen voorkomen met een klein verschil. Een regering kan niet gevormd worden aangezien alle andere partijen vastzitten aan het cordon...enig idee naar de consequenties, een glazen bol iemand?
Cyperken is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be