![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen? | |||
JA, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
8 | 19,51% |
JA, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 12,20% |
JA, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 34,15% |
NEE, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
4 | 9,76% |
NEE, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
NEE, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,07% |
Andere of geen mening |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,32% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is een controverse die eeuwenoud is, en toch zou het niet zo moeilijk zijn om er verandering in te brengen. Kwestie van de wet even te wijzigen, zeg maar.
Katholieke priesters dienen celibatair te zijn, al worden uitzonderingen toegestaan voor "overgelopen" protestanten &c. Maar wat vindt u? Mogen Katholieke priesters trouwen?
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ik vind dat katholieke priesters met hun volle verstand (hopelijk) gekozen hebben voor hun 'job'. Ze wisten dus vooraf dat ze celibatair moesten blijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo kun je natuurlijk nooit iets veranderen. Het gaat hier ook niet om het oogpunt van de celibataire priester met hoge nood, maar om het oogpunt van de derde partij.
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Wie is dan die derde partij? Trouwens, sommigen dingen moeten of kunnen zelfs niet veranderd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar we dus hier kunnen over uitweiden.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het celibaat vooral een negatieve invloed zal hebben. Priesters die scheiden kunnen niet serieus genomen worden. priesters die vaderschapsverlof e.d. hebben. Een priesters moet in theorie altijd bereikbaar zijn. Ik hou zowieso van duidelijke structuren die altijd goed hebben gewerkt. Een religieuze organisatie hoeft zich niet steeds aan te passen aan de noden van de tijd, wat niet wil zeggen dat ze niet moet mee evolueren, maar dit moet steeds getoetst worden aan de traditie van die organisatie. Althans dat is mijn mening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En eigenlijk kunnen Priesters nu ook trouwen, met dit verschil: niet tijdens hun priesterschap. Ofwel ervoor, ofwel erna. Maar ik vermoed dat gescheiden mannen geen kans maken op priesterschap.
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is nu onbereikbaarheid? Buiten de gemeenschap staan, toch? Betekent het gehuwd leven de facto onbereikbaarheid? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Priesters die niet (mogen) trouwen verloochenen de natuur. (geschapen door hun eigen god dan nog)
Een celibatair leven is onnatuurlijk. Dokters, brandweermannen enz. moeten ook altijd bereikbaar zijn. Het "altijd bereikbaar" is geen goede reden om celibatair te blijven. Integendeel. Edit : De reden waarom geestelijken niet mogen trouwen heeft niets met hun functioneren te maken. Wel met het financiële. Laatst gewijzigd door Biggles : 26 december 2011 om 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Want wie niet trouwt heeft geen vrouw naar wie hij moet luisteren en wie niet trouwt heeft geen kinderen die later hun erfenis zullen opeisen. Niets van dergelijke problemen als men priesters gewoon verbiedt te trouwen. Het is gewoon een kwestie van discipline en geld. Zoals altijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het celibaat is een onderdeel van de vrije overeenkomst tussen een individu en een vereniging.
Zolang dat individu deel wenst uit te maken van die vereniging, moet hij zich aan die vrijwillig aangegane overeenkomst houden. Als hij zijn deel van de overeenkomst niet langer kan of wil naleven, dan vervalt die overeenkomst voor beide partijen, en houdt op te bestaan. Daarna kan het individu niet-celibatair door het leven gaan, maar niet langer als prominent lid van de vereniging waar hij deel van uitmaakte. Meer is er met het celibaat niet aan de hand, en ik begrijp het misbaar niet dat hier rond gemaakt wordt.
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als je bedoelt of de religieuze clubs die nu celibaat eisen, daaromtrent hun statuten wensen te veranderen, dan zou ik zeggen:"Waarom niet? Whatever. Het is uw vereniging, u schrijft het reglement."
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Lijkt me toch duidelijk! ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je gaf zelf een andere interpretatie. Maar als je het cru stelt, zonder oog voor gevolgen inzake hun lidmaatschap van de RKK, dan is er maar een antwoord mogelijk: JA. Iedereen mag trouwen (mits leeftijdscondities etc. gerespecteerd) Mag de RKK hen daarom buitensmijten: eveneneens : JA. Elke club aanvaardt of verwerpt wie ze wil.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 27 december 2011 om 10:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik denk dat er weinige katholieken zijn die het erg zouden vinden als hun parochiepriester gehuwd was.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() !!!! ben k ook TEGEN !!!!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |