Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen?
JA, en ik ben katholiek 8 19,51%
JA, en ik ben niet-katholiek christen 5 12,20%
JA, en ik ben niet-christen 14 34,15%
NEE, en ik ben katholiek 4 9,76%
NEE, en ik ben niet-katholiek christen 0 0%
NEE, en ik ben niet-christen 7 17,07%
Andere of geen mening 3 7,32%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2011, 16:03   #1
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard Mogen Katholieke priesters trouwen?

Het is een controverse die eeuwenoud is, en toch zou het niet zo moeilijk zijn om er verandering in te brengen. Kwestie van de wet even te wijzigen, zeg maar.

Katholieke priesters dienen celibatair te zijn, al worden uitzonderingen toegestaan voor "overgelopen" protestanten &c.

Maar wat vindt u? Mogen Katholieke priesters trouwen?
Oud 26 december 2011, 16:04   #2
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat katholieke priesters met hun volle verstand (hopelijk) gekozen hebben voor hun 'job'. Ze wisten dus vooraf dat ze celibatair moesten blijven.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 16:05   #3
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ik vind dat katholieke priesters met hun volle verstand (hopelijk) gekozen hebben voor hun 'job'. Ze wisten dus vooraf dat ze celibatair moesten blijven.
Zo kun je natuurlijk nooit iets veranderen. Het gaat hier ook niet om het oogpunt van de celibataire priester met hoge nood, maar om het oogpunt van de derde partij.
Oud 26 december 2011, 16:07   #4
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zo kun je natuurlijk nooit iets veranderen. Het gaat hier ook niet om het oogpunt van de celibataire priester met hoge nood, maar om het oogpunt van de derde partij.
Wie is dan die derde partij? Trouwens, sommigen dingen moeten of kunnen zelfs niet veranderd worden.
Oud 26 december 2011, 16:08   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie is dan die derde partij? Trouwens, sommigen dingen moeten of kunnen zelfs niet veranderd worden.
Jij en ik. En het celibaat kan veranderd worden - of het moét is een andere kwestie.

Waar we dus hier kunnen over uitweiden.
Oud 26 december 2011, 16:11   #6
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij en ik. En het celibaat kan veranderd worden - of het moét is een andere kwestie.

Waar we dus hier kunnen over uitweiden.
Zeker, het celibaat is een kerkelijke regel, in tegenstelling tot vrouwelijke priesters.

Ik denk dat het celibaat vooral een negatieve invloed zal hebben. Priesters die scheiden kunnen niet serieus genomen worden. priesters die vaderschapsverlof e.d. hebben. Een priesters moet in theorie altijd bereikbaar zijn.

Ik hou zowieso van duidelijke structuren die altijd goed hebben gewerkt. Een religieuze organisatie hoeft zich niet steeds aan te passen aan de noden van de tijd, wat niet wil zeggen dat ze niet moet mee evolueren, maar dit moet steeds getoetst worden aan de traditie van die organisatie. Althans dat is mijn mening.
Oud 26 december 2011, 16:21   #7
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een controverse die eeuwenoud is, en toch zou het niet zo moeilijk zijn om er verandering in te brengen. Kwestie van de wet even te wijzigen, zeg maar.

Katholieke priesters dienen celibatair te zijn, al worden uitzonderingen toegestaan voor "overgelopen" protestanten &c.

Absoluut! En eigenlijk versta ik de houding van de huidige Kerkvorst en Zijn voorganger niet, want in de 2 millenium-durende bestaansperiode van de Heilige Roomse, Apostolische en Katholieke Kerk waren de priesters langer getrouwd dan celibatair. Als ik het goed voorheb 1300 jaar tegenover 700 jaar, verbeter me indien fout. Het is dus niet zo dat met de traditie zal begroken worden, eerder dat men terug een oude traditie aangaat: de mogelijkheid tot huwen voor de Priesters.

En eigenlijk kunnen Priesters nu ook trouwen, met dit verschil: niet tijdens hun priesterschap.
Ofwel ervoor, ofwel erna.

Maar ik vermoed dat gescheiden mannen geen kans maken op priesterschap.
Oud 26 december 2011, 16:25   #8
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Absoluut! En eigenlijk versta ik de houding van de huidige Kerkvorst en Zijn voorganger niet, want in de 2 millenium-durende bestaansperiode van de Heilige Roomse, Apostolische en Katholieke Kerk waren de priesters langer getrouwd dan celibatair. Als ik het goed voorheb 1300 jaar tegenover 700 jaar, verbeter me indien fout. Het is dus niet zo dat met de traditie zal begroken worden, eerder dat men terug een oude traditie aangaat: de mogelijkheid tot huwen voor de Priesters.

En eigenlijk kunnen Priesters nu ook trouwen, met dit verschil: niet tijdens hun priesterschap.

De celibaat bestond al bij het begin als onderdeel van het ascetisch leven. door de tijd heen groeide men naar die voorkeur. Celibaat heeft ook wel zijn grond in De Heilig Schrift. In de middeleeuwen werd het officieel en verplicht, o.a. om slechte dingen en moeilijkheden te vermijden.
Oud 26 december 2011, 16:36   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De celibaat bestond al bij het begin als onderdeel van het ascetisch leven. door de tijd heen groeide men naar die voorkeur. Celibaat heeft ook wel zijn grond in De Heilig Schrift. In de middeleeuwen werd het officieel en verplicht, o.a. om slechte dingen en moeilijkheden te vermijden.
En wat vind je dan van de regeling in de Orthodoxe Kerk waarbij priesters mogen huwen maar monniken niet?
Oud 26 december 2011, 16:37   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker, het celibaat is een kerkelijke regel, in tegenstelling tot vrouwelijke priesters.

Ik denk dat het celibaat vooral een negatieve invloed zal hebben. Priesters die scheiden kunnen niet serieus genomen worden. priesters die vaderschapsverlof e.d. hebben. Een priesters moet in theorie altijd bereikbaar zijn.
Tja, die tien daagjes verlof... Als een priester kanker krijgt, kan hij dan ook geen priester meer zijn omdat hij "onbereikbaar" is?

Wat is nu onbereikbaarheid? Buiten de gemeenschap staan, toch? Betekent het gehuwd leven de facto onbereikbaarheid?

Citaat:
Ik hou zowieso van duidelijke structuren die altijd goed hebben gewerkt. Een religieuze organisatie hoeft zich niet steeds aan te passen aan de noden van de tijd, wat niet wil zeggen dat ze niet moet mee evolueren, maar dit moet steeds getoetst worden aan de traditie van die organisatie. Althans dat is mijn mening.
Er zijn religies die al eeuwenlang met gehuwde priesters werken - dus "van deze tijd" is het toch niet exclusief...
Oud 26 december 2011, 16:40   #11
Biggles
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Priesters die niet (mogen) trouwen verloochenen de natuur. (geschapen door hun eigen god dan nog)
Een celibatair leven is onnatuurlijk.
Dokters, brandweermannen enz. moeten ook altijd bereikbaar zijn.
Het "altijd bereikbaar" is geen goede reden om celibatair te blijven. Integendeel.

Edit : De reden waarom geestelijken niet mogen trouwen heeft niets met hun functioneren te maken. Wel met het financiële.

Laatst gewijzigd door Biggles : 26 december 2011 om 16:42.
Biggles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 17:14   #12
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh en ik maar denken dat het celibaat ingesteld werd om het geld binnen de kerk te houden en tegelijkertijd de priesters in het gareel te houden.

Want wie niet trouwt heeft geen vrouw naar wie hij moet luisteren en wie niet trouwt heeft geen kinderen die later hun erfenis zullen opeisen.

Niets van dergelijke problemen als men priesters gewoon verbiedt te trouwen. Het is gewoon een kwestie van discipline en geld. Zoals altijd.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2011, 09:26   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Het celibaat is een onderdeel van de vrije overeenkomst tussen een individu en een vereniging.
Zolang dat individu deel wenst uit te maken van die vereniging, moet hij zich aan die vrijwillig aangegane overeenkomst houden.

Als hij zijn deel van de overeenkomst niet langer kan of wil naleven, dan vervalt die overeenkomst voor beide partijen, en houdt op te bestaan.
Daarna kan het individu niet-celibatair door het leven gaan, maar niet langer als prominent lid van de vereniging waar hij deel van uitmaakte.

Meer is er met het celibaat niet aan de hand, en ik begrijp het misbaar niet dat hier rond gemaakt wordt.
Oud 27 december 2011, 09:51   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het celibaat is een onderdeel van de vrije overeenkomst tussen een individu en een vereniging.
Zolang dat individu deel wenst uit te maken van die vereniging, moet hij zich aan die vrijwillig aangegane overeenkomst houden.

Als hij zijn deel van de overeenkomst niet langer kan of wil naleven, dan vervalt die overeenkomst voor beide partijen, en houdt op te bestaan.
Daarna kan het individu niet-celibatair door het leven gaan, maar niet langer als prominent lid van de vereniging waar hij deel van uitmaakte.

Meer is er met het celibaat niet aan de hand, en ik begrijp het misbaar niet dat hier rond gemaakt wordt.
Dat is geen antwoord op de vraag; deze is hier of jij vindt dat de statuten van de vereniging mogen veranderd worden.

Oud 27 december 2011, 09:58   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen antwoord op de vraag; deze is hier of jij vindt dat de statuten van de vereniging mogen veranderd worden.

Sorry hoor maar zo had ik je vraag (Mogen Katholieke priesters trouwen?) niet begrepen.
Maar als je bedoelt of de religieuze clubs die nu celibaat eisen, daaromtrent hun statuten wensen te veranderen, dan zou ik zeggen:"Waarom niet? Whatever. Het is uw vereniging, u schrijft het reglement."
Oud 27 december 2011, 09:59   #16
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Sorry hoor maar zo had ik je vraag (Mogen Katholieke priesters trouwen?) niet begrepen.
Maar als je bedoelt of de religieuze clubs die nu celibaat eisen, daaromtrent hun statuten wensen te veranderen, dan zou ik zeggen:"Waarom niet? Whatever. Het is uw vereniging, u schrijft het reglement."
Mijn vraag was: "Wat vindt u? Mogen Katholieke priesters trouwen."

Lijkt me toch duidelijk!

Oud 27 december 2011, 10:01   #17
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:

Kan me eigenlijk geen barst schelen. Ze zijn een uitstervende soort.
Oud 27 december 2011, 10:28   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vraag was: "Wat vindt u? Mogen Katholieke priesters trouwen."

Lijkt me toch duidelijk!

Nope.
Je gaf zelf een andere interpretatie.

Maar als je het cru stelt, zonder oog voor gevolgen inzake hun lidmaatschap van de RKK, dan is er maar een antwoord mogelijk: JA.
Iedereen mag trouwen (mits leeftijdscondities etc. gerespecteerd)
Mag de RKK hen daarom buitensmijten: eveneneens : JA.
Elke club aanvaardt of verwerpt wie ze wil.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 27 december 2011 om 10:30.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2011, 16:53   #19
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht

Inderdaad. Vroeger bestond er geen celibaat in de Kerk.
En ik denk dat er weinige katholieken zijn die het erg zouden vinden als hun parochiepriester gehuwd was.
Oud 27 december 2011, 16:56   #20
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
.... vrouwelijke priesters....
!!!! ben k ook TEGEN !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be