Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2010, 23:51   #1
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard Het rationalistisch vs. dogmatisch denken

Dogmatisch denken heeft hier in Europa voor een lange tijd geheerst, maar denkers zagen het probleem daarin dat duidelijker werd met eerste en tweede wereldoorlog. Na deze oorlogen beslisten ze om een intellectuele strijd te voeren tegen dogmatici en hun "absolute" gelijk, dat eindigde met (terugkeer van) het relativisme (pas op; het verabsoluteren van relativisme leidt tot sofisterij).

Dat vinden we vandaag ook terug in het wetenschappelijk denken, dankzij die strijd; denk hierbij aan het kritisch rationalisme van o.a Popper.

Waarom denken dogmatici (die een niet-metafysische religie aanhangen) dat wij een juiste kennis met ons verstand kunnen verwerven en dat dus het verstand in optima forma werkt ?!! Hier is niet-metafysische religie in de subjectieve zin uitgedrukt want iedereen gelooft wel ergens in metafysica, en feit dat sommigen (zoals empiristen om maar iets te benoemen) dat ontkennen verandert hier niets aan want een ontkenning van iets op basis van het verwerpen van metafysica is zelf metafysisch.

Indien onze zintuigen de enigste bronnen van een mogelijke kennis is, en als deze veranderen, waarom zouden we in eerste plaats iets serieus mogen nemen en als juist/fout beschouwen waaronder ook "onze zintuigen zijn de enigste bronnen van een mogelijke kennis" ?!!

Het rationalistisch denken
Wat begrijp ik hieronder als moslim zijnde? Bon, het begint in eerste stap met tolerantie en vrijheid.
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,
2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,
3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.
4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,
5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.
6. Derhalve voor u uw religie en voor mij mijn religie.
"
Religie: alles wat jouw doen en denken beheerst, wat jouw levensbeschouwing, geloofssysteem en gedrag beïnvloedt en/of (mee)bepaalt.

Derhalve voor u uw religie en voor mij mijn religie houdt ook in dat je "de andere" ruimte en vrijheid geeft om te denken dat zijn religie juist is terwijl jouw religie fout moet zijn. En met vrijheid bedoel ik natuurlijk niet dat een bepaalde maatschappij de basiselement waarop de maatschappelijke orde gebaseerd is niet mogen behoeden, behouden en verdedigen -indien het werkt- dus ik zeg niet dat mensen in een seculiere maatschappij zomaar laïcité impliciet en expliciet mogen pogen uitputten.

En verder zou iemand die rationalistisch denkt een beslissing nemen op basis van zijn noodzakelijke kennis, geschiedenis, probabiliteit, belang en kosten.

In mijn geval is het geloven in "God de Schepper", naast bijvoorbeeld "wat wij waarnemen kan bestaan", "onmogelijkheid", "oorzakelijkheid" en "wil" een noodzakelijke kennis of aangeboren kennis. En daarbuiten zoek jij naar rechtvaardigingsgronden op basis van geschiedenis, probabiliteit, belang en kosten.

Geschiedenis:
De meeste belangrijkste driehoek ("God de Schepper", "openbaring die ons verstand beteugelt" en "Dag des oordeels") is een historisch feit in de zin dat het niet betwistbaar is, dus niemand kan op een redelijke wijze aantonen dat er nooit mensen zijn geweest die deze driehoek hebben verkondigd. De vraag die je hierbij stelt is natuurlijk: waarom zou dat niet een ware prediking mogen zijn?

Een andere belangrijke historische feit is het geloof in God de Schepper (ongeacht de benamingen) bij verschillende volkeren en in verschillende culturen op basis van causaliteit-bewustzijn, driehoek en persoonlijke ervaringen.

Probabiliteit:
Waarom mogen "wij" niet de God zijn ?!!
Waarom moet een andere entiteit dat wezenlijk buiten/boven "ons" is, God zijn?

Met "wij" en "ons" bedoel ik heel het bestaan in de grenzen van de dimensies die bij ons gekend zijn. Er is geen universum en "wij" indien er een wezenlijke continuïteit en relatie tussen de delen van het geheel bestaat.

God: het antwoord op de eeuwige vragen (alle drie samen):
  • Wie ben ik?
  • Van waar kom ik?
  • Wat mag ik verwachten?

Een antwoord op deze vraag is mogelijk te verkrijgen (in combinatie met wat hierboven vermeld is) op basis van probabiliteit waarbij de volgende vraag wordt gesteld:
Wat is de kans dat "wij" God zijn en wat is de kans dat wij niet de God zijn?

Zonder noodzakelijke kennis en geschiedenis in acht te nemen moeten wij logischerwijs 50% zeggen. Deze vraag is van minder belang als je in logica gelooft. Indien een deel van het geheel verandert, dan verandert ook het geheel plus een eeuwige opeenvolgende oorzaken en gevolgen binnen de dimensie Tijd is onmogelijk dus er moet eerste oorzaak bestaan en deze moet wezenlijk los staan van "ons"; zijn eigenschappen moeten ook anders zijn dan de eigenschappen van de entiteit waarin objectieve oorzaak en gevolg afspeelt. Maar de vraag heeft weer een betekenis en waarde wanneer we het hebben over specifieke God, m.a.w niet God "wij" of God "wij/zij" (God van Ibn 'Arabī, Spinoza, Einstein ..) of andere (af)God(en).

Belang:
Je moet ook een vraag stellen bij de keuze die je maakt via geschiedenis en probabiliteit. Wat is het belang van dit of dat geloof? Waarom zou "moord" verkeerd zijn? Wat is belang van verlossing, straf en beloning? Wat geeft wat een zin en betekenis, dit of dat geloof? .. en andere mogelijke vragen die om hetzelfde gaan.

Kosten:
Dit is eigenlijk meer Pascal's Wager maar zonder de andere elementen die ik hierboven heb vermeld, heeft het weinig zin. Een combinatie is noodzakelijk om de waarde hiervan te kunnen vatten.

Dit is rationalistisch maar ook realistisch. Dit is de manier hoe wij werken, hoe wij handelen en hoe wij met "dingen" omgaan. Een bewustzijn aanwezig bij alle soorten en alle mensen van alle leeftijden en groeperingen.

Ga naar een kind. Vraag aan haar om iets te doen dat een beetje arbeid vergt en als beloning krijgt ze iets. Observeer hoe het kind hiermee omgaat. Ze gaat zeker gebruik maken van haar geschiedenis. Hoeveel keer heb jij haar hetzelfde (of iets anders) gevraagd waarna je haar niets gaf?

Belang speelt hierin ook een rol want ze kijkt eerst naar belang van jouw cadeautje; en ze gaat een vergelijking maken tussen wat ze moet doen en wat ze gaat krijgen. Indien hetgeen dat ze gaat krijgen geen goede prijs is voor hetgeen ze gaat doen, dan doet ze het gewoon niet.

Naast belang en hoop is er ook nieuwsgierigheid. Indien ze hetgeen zou krijgen niet benoemd is, dus je zegt bijvoorbeeld "als je dat doet, dan krijg je iets speciaals!", dan gaat ze dat misschien wel doen.

En de kost is in dit geval de moeite die ze moet doen.

Als je het huis naar werk of school verlaat, en voordat je de bus neemt, begin je te twijfelen over de deur of gaz. Staat die nog steeds open? Ben ik zeker? Ga ja terug naar huis om te verifiëren of niet? Dit hangt af van kost en belang. Wat gaat het jou kosten indien je terug gaat? Wat is het belang van de mogelijke gevolgen indien jouw aanname juist is?

In de wetenschap werken ze ook op die manier. Een computer wetenschapper staat om de beslissing te nemen: ga ik in mijn computerbedrijfstoepassing rekening houden met SQL-injectie of niet? Je denkt een beetje aan de kans of het wel kan voorkomen? Wie gaat het gebruiken? Wetenden of onwetenden? En wat is het belang van het verlies van data indien iemand een SQL-injectie commando invoert? Op die manier neem jij een beslissing.

Dit zijn maar voorbeelden want in het algemeen handelen we bijna overal rationalistisch. Waarom doen sommigen en dogmatici (militant atheïsten en atheïst wanne be's) dat niet met metafysica-religie en binnen de metafysica-religies? Waarom denken de meeste aanhangers van een bepaalde metafysica-religie niet over hun beslissingen/overtuigingen en waarom durven ze bijna nooit om de fundamenten van anderen metafysica-religies te bestuderen?

Laatst gewijzigd door porpo : 25 september 2010 om 00:03.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 19:27   #2
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

http://kleinverzet.blogspot.com/2008...imination.html
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 19:32   #3
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wat is de link met mijn discussiethread?
Oud 30 september 2010, 19:58   #4
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
In de wetenschap werken ze ook op die manier. Een computer wetenschapper staat om de beslissing te nemen: ga ik in mijn computerbedrijfstoepassing rekening houden met SQL-injectie of niet? Je denkt een beetje aan de kans of het wel kan voorkomen? Wie gaat het gebruiken? Wetenden of onwetenden? En wat is het belang van het verlies van data indien iemand een SQL-injectie commando invoert? Op die manier neem jij een beslissing.
Beslissen om al dan niet rekening houden met SQL injectie is gelijk aan beslissen om uw deur op slot te doen wanneer ge op vakantie gaat.
Oud 30 september 2010, 22:31   #5
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Beslissen om al dan niet rekening houden met SQL injectie is gelijk aan beslissen om uw deur op slot te doen wanneer ge op vakantie gaat.
Dat kan soms wel waar zijn, beste collega Alboreto.
Wij moeten ook "belang" en "kosten" in vergelijking brengen om te zien of ze (soms) wel gelijk kunnen zijn.
Oud 30 september 2010, 22:47   #6
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[u]
  • Wie ben ik?
  • Van waar kom ik?
  • Wat mag ik verwachten?
porpo er ontbreekt iets aan je eeuwige vragen en ook aan je hele verhandeling waardoor je antwoorden naar mijn mening meteen gefalsifieerd zijn.

Namelijk de vraag wat is humor, waartoe dient het en hoe is het ontstaan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2010, 22:54   #7
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
porpo er ontbreekt iets aan je eeuwige vragen en ook aan je hele verhandeling waardoor je antwoorden naar mijn mening meteen gefalsifieerd zijn.

Namelijk de vraag wat is humor, waartoe dient het en hoe is het ontstaan.
Helaas kan ik mijn eerste bericht niet meer aanpassen, anders had ik het toegevoegd.

Laatst gewijzigd door porpo : 30 september 2010 om 22:54.
Oud 4 maart 2012, 01:35   #8
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Definitie van praktische rede:
Het is een realiteit, men handelt naar waarschijnlijkheid, belang en kosten. En er is geen enkele daad of beslissing die los is van hoop en vrees waarop dus openstaan en verwachten berust is.
Oud 4 maart 2012, 01:48   #9
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dogmatisch denken heeft hier in Europa voor een lange tijd geheerst, maar denkers zagen het probleem daarin dat duidelijker werd met eerste en tweede wereldoorlog. Na deze oorlogen beslisten ze om een intellectuele strijd te voeren tegen dogmatici en hun "absolute" gelijk, dat eindigde met (terugkeer van) het relativisme (pas op; het verabsoluteren van relativisme leidt tot sofisterij).

Dat vinden we vandaag ook terug in het wetenschappelijk denken, dankzij die strijd; denk hierbij aan het kritisch rationalisme van o.a Popper.

Waarom denken dogmatici (die een niet-metafysische religie aanhangen) dat wij een juiste kennis met ons verstand kunnen verwerven en dat dus het verstand in optima forma werkt ?!! Hier is niet-metafysische religie in de subjectieve zin uitgedrukt want iedereen gelooft wel ergens in metafysica, en feit dat sommigen (zoals empiristen om maar iets te benoemen) dat ontkennen verandert hier niets aan want een ontkenning van iets op basis van het verwerpen van metafysica is zelf metafysisch.

Indien onze zintuigen de enigste bronnen van een mogelijke kennis is, en als deze veranderen, waarom zouden we in eerste plaats iets serieus mogen nemen en als juist/fout beschouwen waaronder ook "onze zintuigen zijn de enigste bronnen van een mogelijke kennis" ?!!

Het rationalistisch denken
Wat begrijp ik hieronder als moslim zijnde? Bon, het begint in eerste stap met tolerantie en vrijheid.
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,
2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,
3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.
4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,
5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.
6. Derhalve voor u uw religie en voor mij mijn religie.
"
Religie: alles wat jouw doen en denken beheerst, wat jouw levensbeschouwing, geloofssysteem en gedrag beïnvloedt en/of (mee)bepaalt.

Derhalve voor u uw religie en voor mij mijn religie houdt ook in dat je "de andere" ruimte en vrijheid geeft om te denken dat zijn religie juist is terwijl jouw religie fout moet zijn. En met vrijheid bedoel ik natuurlijk niet dat een bepaalde maatschappij de basiselement waarop de maatschappelijke orde gebaseerd is niet mogen behoeden, behouden en verdedigen -indien het werkt- dus ik zeg niet dat mensen in een seculiere maatschappij zomaar laïcité impliciet en expliciet mogen pogen uitputten.

En verder zou iemand die rationalistisch denkt een beslissing nemen op basis van zijn noodzakelijke kennis, geschiedenis, probabiliteit, belang en kosten.

In mijn geval is het geloven in "God de Schepper", naast bijvoorbeeld "wat wij waarnemen kan bestaan", "onmogelijkheid", "oorzakelijkheid" en "wil" een noodzakelijke kennis of aangeboren kennis. En daarbuiten zoek jij naar rechtvaardigingsgronden op basis van geschiedenis, probabiliteit, belang en kosten.

Geschiedenis:
De meeste belangrijkste driehoek ("God de Schepper", "openbaring die ons verstand beteugelt" en "Dag des oordeels") is een historisch feit in de zin dat het niet betwistbaar is, dus niemand kan op een redelijke wijze aantonen dat er nooit mensen zijn geweest die deze driehoek hebben verkondigd. De vraag die je hierbij stelt is natuurlijk: waarom zou dat niet een ware prediking mogen zijn?

Een andere belangrijke historische feit is het geloof in God de Schepper (ongeacht de benamingen) bij verschillende volkeren en in verschillende culturen op basis van causaliteit-bewustzijn, driehoek en persoonlijke ervaringen.

Probabiliteit:

Met "wij" en "ons" bedoel ik heel het bestaan in de grenzen van de dimensies die bij ons gekend zijn. Er is geen universum en "wij" indien er een wezenlijke continuïteit en relatie tussen de delen van het geheel bestaat.

• Wie ben ik?
  • Van waar kom ik?
  • Wat mag ik verwachten?

Een antwoord op deze vraag is mogelijk te verkrijgen (in combinatie met wat hierboven vermeld is) op basis van probabiliteit waarbij de volgende vraag wordt gesteld:
Wat is de kans dat "wij" God zijn en wat is de kans dat wij niet de God zijn?

Zonder noodzakelijke kennis en geschiedenis in acht te nemen moeten wij logischerwijs 50% zeggen. Deze vraag is van minder belang als je in logica gelooft. Indien een deel van het geheel verandert, dan verandert ook het geheel plus een eeuwige opeenvolgende oorzaken en gevolgen binnen de dimensie Tijd is onmogelijk dus er moet eerste oorzaak bestaan en deze moet wezenlijk los staan van "ons"; zijn eigenschappen moeten ook anders zijn dan de eigenschappen van de entiteit waarin objectieve oorzaak en gevolg afspeelt. Maar de vraag heeft weer een betekenis en waarde wanneer we het hebben over specifieke God, m.a.w niet God "wij" of God "wij/zij" (God van Ibn 'Arabī, Spinoza, Einstein ..) of andere (af)God(en).

Belang:
Je moet ook een vraag stellen bij de keuze die je maakt via geschiedenis en probabiliteit. Wat is het belang van dit of dat geloof? Waarom zou "moord" verkeerd zijn? Wat is belang van verlossing, straf en beloning? Wat geeft wat een zin en betekenis, dit of dat geloof? .. en andere mogelijke vragen die om hetzelfde gaan.

Kosten:
Dit is eigenlijk meer Pascal's Wager maar zonder de andere elementen die ik hierboven heb vermeld, heeft het weinig zin. Een combinatie is noodzakelijk om de waarde hiervan te kunnen vatten.

Dit is rationalistisch maar ook realistisch. Dit is de manier hoe wij werken, hoe wij handelen en hoe wij met "dingen" omgaan. Een bewustzijn aanwezig bij alle soorten en alle mensen van alle leeftijden en groeperingen.

Ga naar een kind. Vraag aan haar om iets te doen dat een beetje arbeid vergt en als beloning krijgt ze iets. Observeer hoe het kind hiermee omgaat. Ze gaat zeker gebruik maken van haar geschiedenis. Hoeveel keer heb jij haar hetzelfde (of iets anders) gevraagd waarna je haar niets gaf?

Belang speelt hierin ook een rol want ze kijkt eerst naar belang van jouw cadeautje; en ze gaat een vergelijking maken tussen wat ze moet doen en wat ze gaat krijgen. Indien hetgeen dat ze gaat krijgen geen goede prijs is voor hetgeen ze gaat doen, dan doet ze het gewoon niet.

Naast belang en hoop is er ook nieuwsgierigheid. Indien ze hetgeen zou krijgen niet benoemd is, dus je zegt bijvoorbeeld "als je dat doet, dan krijg je iets speciaals!", dan gaat ze dat misschien wel doen.

En de kost is in dit geval de moeite die ze moet doen.

Als je het huis naar werk of school verlaat, en voordat je de bus neemt, begin je te twijfelen over de deur of gaz. Staat die nog steeds open? Ben ik zeker? Ga ja terug naar huis om te verifiëren of niet? Dit hangt af van kost en belang. Wat gaat het jou kosten indien je terug gaat? Wat is het belang van de mogelijke gevolgen indien jouw aanname juist is?

Dit zijn maar voorbeelden want in het algemeen handelen we bijna overal rationalistisch. Waarom doen sommigen en dogmatici (militant atheïsten en atheïst wanne be's) dat niet met metafysica-religie en binnen de metafysica-religies? Waarom denken de meeste aanhangers van een bepaalde metafysica-religie niet over hun beslissingen/overtuigingen en waarom durven ze bijna nooit om de fundamenten van anderen metafysica-religies te bestuderen?
Tja,direkt al beginnen met een uitschuiver...

Moslims,tolerantie én vrijheid in één en dezelfde zin gebruiken...

Het is daarvoor de tijd van het jaar...

Zullen we de schuld gemakshalve maar bij "de winter" gaan leggen
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 02:17   #10
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Tja,direkt al beginnen met een uitschuiver...

Moslims,tolerantie én vrijheid in één en dezelfde zin gebruiken...

Het is daarvoor de tijd van het jaar...

Zullen we de schuld gemakshalve maar bij "de winter" gaan leggen
Als dat maar alles wat u te zeggen hebt!
Oud 4 maart 2012, 10:17   #11
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Definitie van praktische rede:
Het is een realiteit, men handelt naar waarschijnlijkheid, belang en kosten. En er is geen enkele daad of beslissing die los is van hoop en vrees waarop dus openstaan en verwachten berust is.
Hé porpo, je hebt een oud paard van stal gehaald en de strijd verlegd!

Ik rijd nog op hetzelfde paardje. Als je het goed vindt herinner ik je aan waar we waren gebleven:

Het ging om het eerste instrument van de praktische rede: de waarschijnlijkheidsvraag. We nemen aan dat we de eerste horde al genomen hebben, namelijk de vraag of god bestaat en of hij gediend moet worden. Maar nu moeten we nog over een groot aantal andere hordes springen, alle religies die we kennen. Pas als we het hele parkoers afgelegd hebben kunnen we zeggen welke religie waarschijnlijk de juiste is.

Ik beweer dat wij geen geldige criteria hebben voor de bedoelde selectie. We kunnen de ware religie niet van valse religies onderscheiden. Nu jij.
Oud 5 maart 2012, 14:51   #12
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Enige lessen in de praktisch rede speciaal voor moslims

Omdat de pauze wat lang gaat duren hier een kort intermezzo op video:

http://www.youtube.com/watch?v=w3Uuq...layer_embedded
Oud 5 maart 2012, 15:12   #13
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Burqa's hebben zo een mooie kleur, en het individu verdwijnt compleet door de beoogde uniformiteit.

Laatst gewijzigd door Egmond Codfried : 5 maart 2012 om 15:13.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 22:35   #14
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik erken dat we bewust handelen op grond van de praktische rede porpo. Dat is het probleem niet. Maar je geeft dus toe dat jouw enige criterium voor het uitfilteren van de ware religie gevoelig is voor meningsverschillen:

2) "Religies die niet vanuit een beloning/straf in het leven na de dood gaan, moet je uitsluiten."

Dan moeten we dat criterium natuurlijk schrappen. Heb je nog een ander en meer betrouwbaar criterium?
Citaat:
Hé porpo, je hebt een oud paard van stal gehaald en de strijd verlegd!

Ik rijd nog op hetzelfde paardje. Als je het goed vindt herinner ik je aan waar we waren gebleven:

Het ging om het eerste instrument van de praktische rede: de waarschijnlijkheidsvraag. We nemen aan dat we de eerste horde al genomen hebben, namelijk de vraag of god bestaat en of hij gediend moet worden. Maar nu moeten we nog over een groot aantal andere hordes springen, alle religies die we kennen. Pas als we het hele parkoers afgelegd hebben kunnen we zeggen welke religie waarschijnlijk de juiste is.

Ik beweer dat wij geen geldige criteria hebben voor de bedoelde selectie. We kunnen de ware religie niet van valse religies onderscheiden. Nu jij.
Wat betreft jouw commentaar ivm het vernieuwen van deze thread. Het was nodig om niet steeds offline te gaan in een andere discussie.

In verband met jouw vraag. Een criterium moet ook praktisch bepaald worden.

Stel je zit in een situatie waarbij je een beslissing moet nemen maar je hebt er verschillende uitwegen. Ga ja dan zeggen dat "we" de belangrijke, de voordelige (en daarop de de waarschijnlijke) uitweg niet van de minder belangrijke, de minder voordelige kunnen onderscheiden?

Ten eerste, als je het niet kunt, dan is een uitweg kiezen belangrijker dan helemaal niets.

Ten tweede, indien de belangen en kosten gelijk zijn, dan gaat het om een en dezelfde uitweg. Indien ze niet gelijk zijn, dan kan je de voordelen en nadelen WEL vergelijken.

Zo simpel is het. Het is praktisch daarom is dat ook praktische rede.

Laatst gewijzigd door porpo : 5 maart 2012 om 22:36.
Oud 5 maart 2012, 22:36   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Is het niet rationeel denken?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 22:50   #16
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Is het niet rationeel denken?
Het past niet want rationalisme/rationalistisch drukt een doctrine uit en rationaliteit/rationeel is meer instrumenteel dan methodologisch-doctrinair. Dat is zoals het verschil tussen postmodern en postmodernistisch denken. Of tussen empirisch en empiricistisch denken. Iemand die empiricistisch "denkt" verwaarloost, of ontkent zelfs, de waarde van overlevering (oftewel essay in moderne epistemologie en kentheorie) en a-priori kennis in kennis terwijl dat niet het geval is bij iemand die empirisch denkt.
Oud 5 maart 2012, 23:37   #17
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[u]

Het is allebei zo: GOD is boven ons, maar wij zijn ook zelf GOD en deze eenheid van beiden is de Heilige Geest.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 07:23   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het past niet want rationalisme/rationalistisch drukt een doctrine uit en rationaliteit/rationeel is meer instrumenteel dan methodologisch-doctrinair. Dat is zoals het verschil tussen postmodern en postmodernistisch denken. Of tussen empirisch en empiricistisch denken. Iemand die empiricistisch "denkt" verwaarloost, of ontkent zelfs, de waarde van overlevering (oftewel essay in moderne epistemologie en kentheorie) en a-priori kennis in kennis terwijl dat niet het geval is bij iemand die empirisch denkt.
Ik heb daar nog nooit van gehoord, iemand die empiricistisch denkt.
Ook heb ik nog nooit iets gehoord van empiristen die in a priori kennis geloven.
Of ga je Kant als empirist beschouwen?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2012, 11:20   #19
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp wat je bedoelt porpo. In je openingstekst heb je gesteld wat rationalistisch denken betekent voor jou als moslim. Je geeft daar inderdaad een bepaalde doctrine weer als vorm van 'rationalistisch denken'. Het probleem zit niet in je bedoeling maar in je woordkeuze. Want het bijvoeglijk naamwoord 'rationalistisch' en het zelfstandig naamwoord 'denken' drukken dezelfde eigenschap uit. We noemen dit een pleonasme.
Citaat:
Een pleonasme (afkomstig van het Griekse woord πλεονασμóς, pleonasmós, dat 'overvloed' betekent) is het expliciet vermelden (met een bijvoeglijk naamwoord of bijwoord) en daardoor benadrukken van een eigenschap die reeds in een zelfstandig naamwoord (of werkwoord) besloten ligt.
Dit is een fout die helaas veelvuldig gemaakt wordt. Het bijvoeglijk naamwoord 'rationalistisch' kan wel goed gebruikt worden voor een zelfstandig naamwoord dat iets anders uitdrukt dan louter redeneren. Bijvoorbeeld de categorie 'rationalistische filosofie'.

Citaat:
Het rationalisme is een filosofisch denksysteem dat zich baseert op de rede en/of dat de rede verantwoordelijk stelt voor de oorsprong van de ideeën, dit in tegenstelling tot stelsels die voornamelijk op openbaring of overgeleverde kennis gebaseerd zijn of tot stelsels die empiristisch van aard zijn.
We kunnen dus spreken van 'het rationalistisch denksysteem' van de moslim, of we zeggen 'Descartes was een rationalistisch filosoof.'

Jouw propositie dat de moslim een rationalistisch denksysteem volgt, ofwel, dat de islam een rationalistisch denksysteem is, lijkt mij problematisch, aangezien alle andere moslims beweren dat de islam een openbaringsgodsdienst is en dat Mohammed de profeet is. Je bent dus lid van een heel kleine sekte van moslims. Bij het verdedigen van je stellingen zal je dan ook geen enkele steun krijgen van echte moslims. Laten we dit eerst even vaststellen voordat we verder gaan met de lopende discussie.

Laatst gewijzigd door Piero : 6 maart 2012 om 11:26.
Oud 6 maart 2012, 21:14   #20
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb daar nog nooit van gehoord, iemand die empiricistisch denkt.
Dat is niet erg he. Levenslang leren bestaat ook nog.
Hier is een voorbeeld uit research in health care: concepts, designs and methods van Chris Wright en J. Sim.
http://books.google.be/books/about/R...IC&redir_esc=y

Ga naar pagina 8.

Citaat:
Ook heb ik nog nooit iets gehoord van empiristen die in a priori kennis geloven.
Ik ook niet! Maar mensen die empirisch denken en in a-priori geloven zijn alle mensen behalve de empiricisten.
Citaat:
Of ga je Kant als empirist beschouwen?
En wat heeft deze vraag met jouw twee laatste reacties van doen?
Ik mis de link en alvast bedankt voor verduidelijking want zoals ik heb gezegd levenslang leren is een mooie aangelegenheid.

Laatst gewijzigd door porpo : 6 maart 2012 om 21:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be