![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
|
![]() "Elk kind heeft zijn eigen ritme. Kinderen zijn ongedurig, snel afgeleid, maar hebben tegelijkertijd vele interesses, evenwel voortdurend wisselend. Wat ze graag doen, doen ze goed. Wat ze graag leren omdat het hen op dat moment interesseert, gaat erin als peperkoek; de rest mag je zo dikwijls herhalen als je wilt, ze krijgen het amper of met zeer veel moeite verwerkt.", zegt de VVL.(http://www.knack.be/nieuws/belgie/la...0077492541.htm) -------- Ik heb zelf nooit enige last ondervonden in het lager onderwijs, en de meerderheid van de kinderen ook niet. Wat ik nu wél merk is dat wiskunde niet meer is wat het geweest is, als ik de wiskundeboekjes van schoolgaande kinderen vastneem. Met die huidige mentaliteit van versimpelen kan dit niet anders dan een ramp worden, vrees ik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 320
|
![]() Op zich geen slecht idee.
Wat wel een bijzonder slecht idee is, is om het volledige systeem omver te werpen. Het zal altijd nodig zijn om leerlingen in bv. graadsklassen onder te brengen. Dit voorstel lijkt bijzonder goed op bijvoorbeeld het Freinetonderwijs, maar ik denk dat er naar de toekomst toe een gulden middenweg moet worden gezocht tussen Traditioneel Onderwijs en Methodeonderwijs (Freinet, Steiner, Montessori). Het moet dus wel aangepast worden, maar zeker niet zo drastisch als in het Knackartikel beschreven wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
|
![]() Ik ben voorstander van een systeem zonder jaren. Zes jaar middelbaar onderwijs, leren zoveel je kan. En een groot deel zelfstudie. Dat komt niet alleen wie anders de 'zittenblijvers' worden ten goede, maar ook zij voor wie het tempo eigenlijk te laag is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Wie al in het lager onderwijs blijft zitten, heeft ernstige problemen...
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
|
![]() Middelbaar mag gerust wat veranderd worden. Mensen komen vaak in een verkeerde richting terecht, en een "juiste richting" bestaat vaak zelfs niet.
In het lager onderwijs zou er toch wel een zekere algemene basis moeten gelegd, en daar schort nu vaak al wat aan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
|
![]() keuzes moeten te vroeg gemaakt worden hier
en lagere school zolang ze na 6j kunnen lezen, schrijven, rekenen een beetje geschiedenis en aardrijkskunde kennen, een zinnetje kunnen ontleden en een paar woorden frans kennen is het al lang ok. skilessen zijn natuurlijk ook absoluut onontbeerlijk tijdens een lagere schoolstudie |
![]() |
![]() |