Deze week werd definitief besloten tot een zeewaartse uitbreiding van de Rotterdamse haven door het vergroten van de Maasvlakte, een begin jaren zeventig kunstmatig door zandopspuiting uit zee gevormd haventerrein. Op het nieuwe terrein van 1000 ha. komen voor containeroverslagbedrijven.
Over de uitbreiding (de 'Tweede Maasvlakte') werd al zeker vijftien jaar gesproken, maar was felomstreden vanwege de aantasting van het duinen van het 'eiland' Voorne, die tot de zeldzaamste duingebieden van Nederland behoren. In overleg met de natuurbeschermingsorganisaties is uiteindelijk gekozen voor een noordwaartse uitbreiding (vanuit Voorne bezien), waardoor de natuur, die het vooral van de invloed van de zee moet hebben, het minst aangetast wordt. Daarnaast verplicht de Nederlandse wetgeving compensatieprojecten bij een verlies aan natuurwaarden: een zeereservaat voor de Zuid-Hollands-Zeeuwse kust en enkele nieuwe natuurgebieden aan de kust. Daarnaast wordt in de Rotterdamse regio nog voor 750 ha. aan natuur- en recreatiegebieden aangelegd.
Zo worden uiteindelijk economie en ecologie gecombineerd en moet Rotterdam de grootste haven ter wereld blijven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het persbericht van Regering, provincie Zuid-Holland, stadsregio en gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam
[size=2]Overeenstemming over aanleg Tweede Maasvlakte, 750 hectare natuur- en recreatiegebied en verhoging leefbaarheid
Het Rijk, de provincie Zuid-Holland, de Stadsregio Rotterdam, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam tekenen vandaag het bestuursakkoord 'Project Mainportontwikkeling Rotterdam' (PMR). Daarin staan afspraken over de financiering en de uitvoering van de drie deelprojecten: de aanleg van de Tweede Maasvlakte, inclusief natuurcompensatie; de aanleg van 750 ha natuur- en recreatiegebied; projecten op bestaand Rotterdams Grondgebied.
In het bestuursakkoord is vastgelegd dat de Staat voor 500 miljoen euro nieuwe aandelen in het Havenbedrijf Rotterdam neemt, waarmee het Rijk 1/3 van de aandelen in handen heeft. Het bedrag wordt toegevoegd als eigen vermogen, waardoor een financieel krachtig havenbedrijf ontstaat dat zelfstandig in staat is om de Tweede Maasvlakte te financieren. De gemeente Rotterdam behoudt het meerderheidsbelang (2/3) in het Havenbedrijf. Met de gemeente Rotterdam is afgesproken dat de belangrijkste aandeelhoudersbesluiten door het Rijk en de gemeente Rotterdam samen worden genomen. Rotterdam en de Staat delen gezamenlijk in de winst. Daarnaast is afgesproken dat in 2011/2012 het Rijk 726 miljoen euro beschikbaar stelt voor de zeewering van de Tweede Maasvlakte. Ook worden in het bestuursakkoord afspraken gemaakt over de financiering en de uitvoering van het project 750 hectare natuur- en recreatiegebied en het project Bestaand Rotterdams Gebied.
Het Havenbedrijf Rotterdam gaat de Tweede Maasvlakte aanleggen waarvan maximaal 1000 hectare, bestemd voor bedrijven in onder andere de overslag, distributie en chemie. De projectkosten bedragen € 2,575 miljard. De natuur-compensatieprojecten, die gelden als compensatie voor de schade door de landaanwinning, zijn het zeereservaat, een nieuw duingebied voor de kust van Delfland en een zeereep op de Brouwersdam en zo nodig ook op de Tweede Maasvlakte. Het Rijk draagt 45 miljoen euro bij aan de natuurcompensatie. Als in 2006 blijkt dat er voldoende belangstelling van bedrijven is om zich op de Maasvlakte te vestigen en als het zeereservaat is ingesteld, wordt gestart met de aanleg van de zeewering.
Om de leefbaarheid in de regio te verhogen wordt in totaal 750 hectare natuur- en recreatiegebied aangelegd in de Rotterdamse regio. Het Rijk stelt hiervoor 139 miljoen euro beschikbaar. De provincie Zuid-Holland, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam dragen samen nog eens 36 miljoen bij. Er komen drie natuur- en recreatiegebieden: twee ten noorden van Rotterdam, die zorgen voor een verbinding tussen Midden-Delfland en het Rottemerengebied (samen 150 hectare) en een groot gebied ten zuiden van Rotterdam op Midden-IJsselmonde (600 hectare).
Ook wordt de leefbaarheid verbeterd door de maatregelen in Bestaand Rotterdams Gebied zoals de bouw van geluidsschermen en de aanleg van rivierparken. Hiermee is 80 miljoen euro gemoeid. Projecten om het havengebied intensiever te benutten, gericht op 200 ha. ruimtewinst, kosten 176 miljoen euro. Het Rijk draagt hieraan bij via bestaande subsidieregelingen en via een extra bijdrage van maximaal 32 miljoen euro.[/size]
|
Overzichtskaart met de stad Rotterdam ten noordoosten en oosten van de meest rechtse gele havengebieden (die overigens binnen 10 jaar als haventerrein verlaten en dus heringericht zullen worden), het eiland Voorne ten zuiden en het Delfland/Westland ten noorden van de haven:

Detail van het uitbreidingsgebied:

Impressie van de uitbreiding vanuit zee bezien (linksboven Delfland, rechtsboven Voorne):
