![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Sport Van voetbal tot worstelen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoi forumgangers, en welkom bij weer een nieuwe aflevering van "Bovenbuur analyseert iets dat eigenlijk niemand boeit in de hoop dat u er nog interessante gedachten over heeft".
Dit jaar doet de wegens doping ontkroonde tourwinnaar Contador mee aan de Eneco Tour, de Ronde van de Benelux, want deze begint precies wanneer zijn schorsing afloopt. Een mooi moment om het eens te hebben over de opzet van de koers. Zelfs hier in de lage landen vinden maar weinig mensen er een zak aan. Natuurlijk, het is gewoon geen grote ronde, en dat zal het nooit zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze zich dan maar tot doel moeten stellen dat de renners zoveel mogelijk door woonwijken moeten rijden omdat mensen het leuk vinden om voor hun eigen deur naar een aantal grote namen uit de wielersport te kunnen kijken, want dan blijven die grote namen op den duur vanzelf weg. De internationale bond vond het geheel zelfs zo slaapverwekkend dat ze het van 8 naar 7 dagen hebben ingekort. Het kan nooit lang meer duren voordat ze de voorkeur geven aan een Amerikaanse of Aziatische ronde op het hoogste podium, in plaats van ons plattelandskoersje. En zelfs het thuispubliek kijkt liever naar de Ronde van Vlaanderen of de Amstel Gold Race dan naar de grote ronde. Mijn vraag is dan ook: waar ging het fout? Het antwoord ligt mijns inziens in het feit dat de Eneco Tour eigenlijk een Nederlandse ronde is. De Belgische bond werd er een beetje als co-organisator bij betrokken en de Luxemburgers doen zelfs helemaal niet mee. Dit alles heeft tot gevolg dat het parcours er dit jaar als volgt uitziet: ![]() Vergelijk dit met het volgende reliefkaartje: Inderdaad, ze proberen het niet eens. Het dichtste dat ze bij een bergrit komen is wat gecross in de Limburgse heuvels en een kort rondje aan de Zuidkant van de Maas. Ze lijken precies het hele punt van een wielerkoers te missen. En dat terwijl ze iets zuidelijker wel degelijk een gebergte hebben. De ardennen zijn misschien geen alpen, maar 10 keer 300 meter is ook 3 kilometer. Klim meermaals langs de rand van de Ardennen omhoog, duik door de rivierdalen, maak hoogtemeters. Als ik de baas was van de ronde zou ik daar mijn handelsmerk van maken, een opeenstapeling van korte klimmetjes. Mijn actieplan voor de Eneco Tour: 1 Ga smeken bij de Luxemburgse bond of ze toch nog mee willen doen. Luxemburg krijgt elk jaar minimaal een start of een finish van een etappe. 2 Ga langs bij de internationale bond langs en vraag de achtste dag terug. Eventueel kan een deal gemaakt worden dat die achtste dag wordt toebedeeld als gedurende een aantal jaar een spectaculairdere ronde gehouden wordt dan voorheen. 3 Er is geen proloog. De ronde bevat twee tijdritten (hiervan mag er een een ploegentijdrit zijn) en drie berg/heuveletappes. Dit betekent volledige etappes. Als er twee echte klimetappes zijn en één etappe pas halverwege hoogtemeters gaat maken moet er nog zo'n etappe gehouden worden om op een totaal van drie complete berg/heuveletappes te komen. Het nadeel van dit alles is natuurlijk dat Vlaanderen en Nederland etappes moeten inleveren. De drie bergetappes vinden per definitie plaats in Luxemburg en Wallonië, net zoals de Alpen en de Pyreneeën altijd rijkelijk bedeeld worden met touretappes. Nederland, Vlaanderen en de Noordwestelijke helft van Wallonië hebben dan nog 3 vlakke ritten en 2 tijdritten om over te kibbelen. Dat is niet bepaald een vetpot. Van de andere kant: stel u was een liefhebber van de sport, zou u dan liever in uw mooie nieuwe woonwijk in Amersfoort kijken naar Contador die over het fietspad scheurt, of zou u toch wel de moeite willen nemen om wat verder te reizen, als u daardoor iets dat lijkt op echte actie te zien krijgt? En voor de mensen die niet zoveel hebben met bergen kunnen we ze nog altijd lekker over de afsluitdijk laten scheuren hoor, of over de zevenheuvelenweg, of door de Vlaamse Ardennen. Maar zorg dan wel voor een fatsoenlijk parcours, want op deze manier is het zelfs geen goede verveeltelevisie meer. [/rant] Maar goed, veel weten meer dan één, en vooral meer dan mij, dus daarom de grote vraag: Wat zou u doen als u baas van de Eneco tour was? Hoe zou u ervoor zorgen dat het rijtje met grote koersen voortaan "Tour, Giro, Vuelta, Ronde" luidt? (Aftreden is geen optie, te flauw.)
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 3 mei 2012 om 09:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Pfft, geef mij dit jaar maar gewoon de DTM op Zandvoort, hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en wat is er mis met de bergen in de Vlaamse ardennen?? laat ze 10x over de oude Kwaremont en Paterberg rijden, ze zullen wel anders piepen!
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Maar ze kunnen geen 10 keer over dezelfde helling rijden, want daar rijden op dat moment de achtervolgers nog. Bovendien hebben ze als ze beiden 10 keer rijden nog geen 1500 hoogtemeters gemaakt, in twintig beklimmingen (ik tel voor het gemak alleen de meters omhoog, die naar beneden zijn toch gratis). Je maakt net zoveel meters als je ze de drie hoogste punten van België vanuit het dal laat beklimmen. Ik heb niks tegen de klassieke kasseienmuren, en ik heb niks tegen ritten waarin dat de belangrijkste attracties zijn, maar voor een echte meerdaagse koers mag je van mij de lat op een aantal dagen best hoger leggen dan dat. Laat ze maar lekker zweten die renners. Doe mij maar een etappe Luxemburg-Luik via een paar rivierdalen en Baraque de Fraiture, dan zit ik toch net wat lekkerder op de bank met een glaasje fris en wat nootjes.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 3 mei 2012 om 10:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() O, een korte correctie: dat kaartje in mijn openingspost is het parcours van vorig jaar, die van dit jaar zal nog niet helemaal af zijn. Ik hoop wel dat ze de muur van Zomergem meenemen hoor. Zonder zo'n helling is de Eneco Tour toch niet compleet.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 3 mei 2012 om 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Maar de Eneco Tour zal toch nooit even groot worden als de 3 groten. Ook de Ronde van Zwitserland zah het nooit benaderen. De Eneco Tour heeft niet veel geschiedenis en is in 2005 "artificieel" gepromoot tot Pro-Tour/World Tour koers. Als er grote namen komen, dan is het louter en alleen voor de punten. De Eneco Tour is dan ook voor mij niet beter dan de Tour Down Under of de Ronde van Peking. Geen prestige, geen traditie, geen interesse. Bovendien zitten rondes niet in onze wielerkultuur. De voorjaarsklassiekers zullen ons altijd meer boeien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |