![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van Rompuy komt met zijn Europees plan.
Minister van Quickenborne begint te dansen. Minister Magnette schiet het af. In het parlement stellen ook de meerderheidspartijen dringende vragen: welke is de houding van Di Rupo op de EU-top, omtrent dit plan ? Fraktieleider van de VLD, coalitiepartij (van de Vlaamse minderheid weliswaar) stelt het scherp: un ministre ferme sa gueule ou il démissionne (een minister houdt zijn mond, of hij neemt ontslag; bedoeld: je verdedigt het gezamenlijke regeerakkoord en je zwijgt over je persoonlijke voorkeur, of je neemt ontslag uit de regering waarmee je niet akkoord bent). Magnette antwoordt: "als zij mogen blijven hameren op de index, dan mag ik spreken over de onvolkomendheden in het plan Van Rompuy". Edit: je kan nog zien op videozone van de brt, programma villa politica, hoe scherp de verwijten klonken. Daarbovenop komt de Nationale Bank met haar indexstudie, waarvoor zij ik weet niet hoeveel tijd nodig had. Wat blijkt? Daar staat niets nieuws in. Iedere beginnende journalist kon de maatregelen knippen en plakken uit krantenartikelen van jaren geleden al; het is parate kennis van ieder forumlid ... Sturtewagen in De Standaard: Citaat:
Punt van discussie dus: wie denkt dat deze Vlaamse minderheidsregering de verkiezingen van oktober gaat overleven? Wie gaat de stekker er uittrekken ? http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...utm_source=SIM titel: Di Rupo op EU-top helemaal op PS-lijn Ondertitel: Ondanks zware kritiek coalitiepartners op Magnette Tekst voor als volgende week de link niet meer zou werken: Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 29 juni 2012 om 06:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kort vraagje, de index schijnt het grootste probleem te zijn, wat is je persoonlijke standpunt hoe die moet hervormd worden?
Ik vraag jouw persoonlijke standpunt, niet het N-VA standpunt van we laten alle mogelijkheden open. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- één (of meerdere, maar niet direct opeenvolgende) index-sprong(en) die tijdelijk is (zijn). Zodra de economie terug beter draait, moet die index-sprong na cao-onderhandelingen teruggedraaid worden (heeft men niet gedaan met de Dehaene indexsprongen destijds) - voor de laagste lonen, mag tegelijk per index-sprong een belastingsvermindering doorgevoerd worden (iemand maar 1200 netto in de maand verdient, zou vrijgesteld moeten worden van belastingen) .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Onenigheid ?
Di Rupo gedraagt zich op de Europa top als een PS-er. Ben nu benieuwd dat onze grote Vlaamse federale leiders op tafel gaan slaan. Uitslag voorspelbaar... Cdv en Vld in de tang. Zwakte is troef in Vlaanderen. Don Quichote |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() opvallend, alle Nederlandstalige coalitiepartijen (OVLD-CD&V-SPa) gaven kritiek op Magnette, geen enkele Franstalige coalitiepartij (PS-CDH-MR) gaf kritiek.
2 democratieën? 2 publieke opinies? neen toch?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Kan ik inkomen, maar lost niets op, omdat je dan na enkele jaren weer met hetzelfde probleem zit.
Het liedje van de loonconcurrentie met de omliggende landen, is daarmee structureel niet opgelost. Zolang men niet van een procentuele index overstapt, naar centen ipv procenten, zal een meer verdienende, die het eigenlijk niet echt nodig heeft, een grotere brok wegnemen dan de minder verdienende. Jij legt de grens bij 1200 € netto, dan vind ik persoonlijk, dat de indexering ook een nettobedrag dient te zijn in centen voor iedereen hetzelfde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Di Rupo bewijst voor de zoveelste maal dat hij onbekwaam is als eerste minister van dit land; hij is voorzitter van de PS en burgemeester van Bergen, en de rest van het land moet dat maar fijn vinden.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
-Schaf de indexregeling zoals ze nu bestaat volledig af. -Vervang het systeem door een jaarlijkse (of tweejaarlijkse) loonsaanpassing -Geef in die discussie voorrang aan de laagste lonen (limiet te bepalen) door een "welvaartstoeslag" toe te kennen. Dat is een aangepaste index waar de levensnoodzakelijke goederen in vervat zitten. (Waarom moet er trouwens champagne en buitenlandse toeristische reizen in onze index zitten?)
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Di Rupo op de Europese top niet de standpunten van de regering heeft verdedigd dan moet hij opstappen. Zo simpel is dat. De vraag is echter, wat is het standpunt van de regering? Heeft iemand daar eigenlijk een idee over, want elke minister speelt met de regelmaat van de klok cavalier seul. We zouden kunnen kijken naar het regeerakkoord, maar ook daar worden we niet veel wijzer van.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het regeerakkoord is daar duidelijk over, er wordt niet geraakt aan de index. Dus, volgens de logica van open vld, moet open vld opstappen. Blijkbaar voelt open vld zich gesterkt door die buitenlandse standpunten die oplijnen met die van henzelf en denken ze dat te kunnen gebruiken om toch enkele zaken erdoor te duwen. Maar in een regering met de PS is dat onmogelijk. In feite is de PS enorm sterk uit de regerings onderhandelingen gekomen. Ze bepaalt volledig de politieke agenda. De retoriek van open vld bij monde van de Wael was ook nogal zwak en het antwoord van Magnette wat dit betreft was zelfs correct. Open vld moet het regeringsstandpunt ook volgen wat betreft de index en anders haar muil houden of opstappen. Ze moet dus opstappen vind ik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Per sector, algemeen of toch een soort index? Ik heb op een andere draad reeds gezegd, dat er enkel een index korf moet bestaan, voor de echte levensnoodzakelijke behoeften. Dus geen champagne voor mij, trouwens die lust ik niet. Vliegen doe ik wel, maar dat mag van mij gerust uit de index, zoals zoveel niet levensnoodzakelijke behoeften. Maar energie mag er zeker niet uit, net zoals huren, woning en studie, want dat treft de laagste lonen het hardst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() En wie op dit forum heeft het plan van Van Rompuy dan wel gelezen? Niemand.
En wie op dit forum heeft de interne PS-beleidsdocumenten en strategieën op dit vlak gelezen? Niemand. Al dat gedoe. Ik lees een samenvatting van een samenvatting in een flutgazet, en ik ga daar dan nog eens mijn eigen mening aan toevoegen. Eigenlijk is dat wat zielig.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
En om het even in proportie te plaatsen. Kijk eens even wat het Europees minimum loon is, dat ze voorstellen. Als voorbeeld Nederland. Voor Nederland zie link http://www.levenbach.nl/index.php?op...l&limitstart=8 Wettelijk minimumloon stijgt per 1-1-2011 met 0,59% De brutobedragen van het wettelijk minimumloon en het minimumjeugdloon stijgen per 1 januari 2011 met 0,59%. Het wettelijk brutominimumloon (WML) voor werknemers van 23 jaar en ouder wordt bij een volledig dienstverband per 1 januari 2011: € 1.424,40 per maand € 328,70 per week € 65,74 per dag Lees wel, geldig bij een volledig dienstverband, dus uitzendkrachten zijn weer de pineut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als die lagere lonen door een slecht systeem te duur zouden worden dan gaan die banen verdwijnen. Is dat dan misschien beter ? Van mij mag iedereen zijn kost verdienen dus ik heb liever een rechtvaardig systeem wat dat ook moge zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
Leg me eens even uit, hoe dat komt? Moet er nu even vandoor dus verwacht nu even geen antwoord van mij. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een fabrieksarbeider die in een volcontinu shift draait verdient ook redelijk zijn kost denk ik. En die zijn job is ook bedreigd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De index-verhogingen uitdrukken in eenzelfde nettobedrag voor iedereen, is door elk zinnig mens, na enig nadenken, wel te bestempelen als het domste wat je kan doen. Na vier of vijf index-aanpassingen zit je in een communistisch gelijkheidssysteem, en nog wat verder in de tijd sta je aan te schuiven in een rij, met een staatsbonnetje in je hand, voor een slecht brood, als er nog een over is tegen dat het aan jouw beurt is. Dan kan je onverrichterzake naar huis met je Lada (die je bekomen hebt na drie jaar wachten èn een aanschaf van een partijkaart, anders kon je zes jaar wachten). Het moeilijke evenwichtsspel gaat tussen: - wie economisch rendabel is, moet daarvan de vruchten plukken - het systeem van solidariteit dat er moet zijn, mag niet anti-productief worden, vb. door misbruik of contra-productief (dit laatste: de werkloosheidsval vb.) .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() OK, deel dan die vaste opslag voor iedereen door 2 of 3 of... al naargelang de economische concurrentiesituatue.... De lagere lonen hebben dan toch al meer dan met de procentuele index, de hogere lonen minder dan met die procentuele index (hun brood kost echter 'maar' evenveel als het mijne), maar die verdienen nu toch al te veel en de "winst" is goed voor het ondernemerschap enz.