![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De Vlaamse regering zit blijkbaar met een groot gat in haar begroting. Nieuwe belastingen of besparingen behoren dus tot de mogelijkheden. Het kijk- en luistergeld voor de VRT, dat enkele jaren geleden werd afgeschaft, zou dus wel eens terug kunnen ingevoerd worden. Er zou natuurlijk ook kunnen bespaard worden door de staatsomroep niet langer sommige zaken (dubbel) te laten uitvoeren. Zo biedt het exploiteren door de staatsomroep van quasi-commerciële radiostations, zoals Donna, geen enkele maatschappelijke meerwaarde omdat dit ook reeds in ruim voldoende mate door de particuliere sector kan gebeuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het kijk-en luistergeld heeft nooit gediend om de VRT te financieren. Was dat maar zo... Eigenlijk ging het om een "ordinaire" belasting die ons onder een misleidende titulatuur door de maag is geplitst.
Dus... de omroep heeft er eigenlijk niks mee te maken. [size=2] ...verdikke, straks denken jullie nog dat ik voor de VRT werk. Niks is minder waar; ik verdien geen eurocent aan die zender. (andere zenders daarentegen...)[/size]
![]() |
#3 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Als dat geld niet van de belastingen komt, van waar komt dat geld dan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ja, dat geld moet komen van de belastingen... Maar als je 't zo wil zien, slechts een klein deel van het kijk- en luistergeld ging ook effectief naar de VRT; het merendeel diende voor heel andere zaken. Maar er is ook een ander systeem denkbaar: laat -via de kabelmaatschappijen- de kijker betalen voor de ontvangst van de VRT-kanalen via een abonnement. Kan je gelijk invoeren met de introductie van de digitale interactieve televisie. Zou je dat eerlijker vinden?
![]() |
![]() |
#5 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Huis-aan-huis bladen blijven wel gratis, maar worden dan weer gefinancieerd met reclame. Het geld moet van ergens komen. Uit de grondwet kan men opmaken dat de gedrukte pers (en afgeleid ook radio en tv) eigenlijk een particuliere aangelegenheid zou moeten zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Overigens, het is wel een ietsje overdreven om radio en televisie te zien als loutere afgeleiden van de geschreven pers. Dus ongrondwettelijk zou ik het concept van een overheidszender nu ook weer niet willen noemen.
![]() |
![]() |
#7 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
De overheid kan op tal van andere manieren voor een sociale correctie zorgen voor de minder begoeden, zonder daartoe zelf dergelijke zenders te moeten gaan exploiteren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Ik ben er voor !!!! Laat de mensen die tv kijken er maar voor betalen. Want het was me een doorn in het oog dat iedereen 200 euro per jaar belastingvermindering kreeg en ik niet !!! Slip slip
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik zie niet goed in hoe je hieruit afleidt dat staatszenders ongrondwettelijk zijn en dat de pers particulier moet zijn. Citaat:
Het Hof van Cassatie heeft trouwens altijd hardnekkig volgehouden dat art. 25 niet van toepassing is op radio en televisie. Censuur op televisie kan. Je moet een vergunning aanvragen (kan ook moelijk anders wegens de beperkte bandbreedte)
![]() |
![]() |
#10 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik heb er wel willen op wijzen dat de grondwettelijke bescherming van de drukpers (tegen de staat) in de eerste plaats voor de private drukpers bedoeld is. De staat heeft immers deze grondwettelijke garantie tegen zichzelf uiteraard niet nodig. Het is maar logisch dat deze bescherming ook doorgetrokken wordt naar de hedendaagse audio-visuele media en dat blijkt ook uit art. 10 EVRM, dat stelt dat audio-visuele media enkel omwille van technische redenen aan een stelsel van vergunningen mogen onderworpen worden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Burgemeester
|
![]() Art. 10 EVM verbiedt niet de censuur.
![]() |
#12 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |