Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2004, 12:42   #1
Rechtsliberaal
Lokaal Raadslid

Standaard

´Milieuactivisme zaait dood en verderf in Afrika´
Auteur: Ina Eggink
Bron: De Telegraaf, 26 juni 2004

AMSTERDAM – „Het verzet tegen het gebruik van DDT, een sterk chemisch bestrijdingsmiddel tegen onder meer malariamuggen, zaait dood en verderf in Afrikaanse landen.

Jaarlijks worden 250 miljoen mensen door malaria getroffen. Twee miljoen van hen sterven aan deze afschuwelijke ziekte. De meesten zijn kinderen. Westerse milieuactivisten trekken ten strijde tegen DDT, maar zij doen dit vanuit hun comfortabele welvaartspositie en met goed gevulde buiken. Afrika betaalt de prijs met miljoenen doden.”

Deze harde woorden komen weloverwogen uit de mond van de Amerikaan Paul Driessen, directeur van The Economic Human Rights Project. „DDT is niet goed voor het milieu. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar de belasting van het milieu weegt niet op tegen de vele slachtoffers die deze ziekte vergt. Bovendien is niet onomstotelijk vast komen te staan dat de natuur en het milieu zich op den duur niet herstellen van de schade. Activisten claimen dit weliswaar maar komen niet met harde bewijzen.”

Deze week was Driessen met vrouw en kinderen in Nederland. Hij bezocht er diverse universiteiten, gaf er lezingen en besloot zijn Europese tournee met een bezoek aan Brussel waar hij zijn visie onder de aandacht bracht van diverse wetenschappers en politici.

„Rond 1850 emigreerde voorvader Driessen vanuit Nijmegen naar Wisconsin waar ik mijn jeugd heb doorgebracht. Toen ik jong was stonken de rivieren, het water was ernstig vervuild en de vissen waren dood. De milieulobby zorgde voor een ommekeer. Het water uit de rivier kan nu weer gedronken worden. Ik kon me voorheen dan ook volledig vinden in deze lobby.”

Paul Driessen werd lid van verschillende milieuorganisaties. In de loop der jaren drong echter het besef door dat de materie wel erg van één kant werd belicht. „Steeds vaker moest ik constateren dat de feiten verkeerd werden geïnterpreteerd en mensen uit de organisaties alleen luisterden naar argumenten van de eigen activisten. Ze zijn totaal ongevoelig voor de behoeften van inwoners van Afrikaanse landen die niet de beschikking hebben over voldoende voedsel, elektriciteit, schoon water, gezondheidszorg en andere basisvoorzieningen. Ik kon hier mijn ogen hier niet langer voor sluiten.”

Hij verdiepte zich in de materie waarover hij uiteindelijk het boek ’Eco-imperialism’ schreef. De ondertitel is even schrijnend als verhelderend: Green Power, Black Death (Groene Macht, Zwarte Dood). In zijn boek gaat Driessen uitgebreid in op het onderwerp biotechnologie. „Ook zo’n onderwerp waarbij fictie en werkelijkheid niet van elkaar worden onderscheiden en de westerse milieulobby meent te mogen beslissen over het lot van miljoenen ondervoede inwoners van de derde wereld. Een klein voorbeeld: meer dan 230 miljoen kinderen kampt met een vitamine A-tekort. Jaarlijks wordt een half miljoen kinderen hierdoor blind. Biotechnologie kan ervoor zorgen dat gezonde gewassen gekweekt kunnen worden zoals de bekende gouden rijst. Tegenstanders zeggen dat het toepassen van biotechnologie ethisch en sociaal niet verantwoord is. Is het ethisch wel verantwoord om miljoenen mensen gezond voedsel te onthouden en hen simpelweg op te offeren? Dit kan toch geen mens verdedigen?”

In zijn betoog somt Driessen de door hem onderzochte feiten bijna analytisch op. Opgewonden wordt hij pas als we het argument naar voren brengen dat achter zijn stellingname ongetwijfeld financiering staat van de grootschalige biotechnologische bedrijven. „Het is inderdaad een argument waarmee de milieubeweging mij de mond probeert te snoeren. Onze organisatie heeft nog niet de beschikking over één procent van het budget dat bijvoorbeeld Greenpeace kan verspijkeren. Bovendien gaat het om de inhoud. Als organisaties niet in staat zijn om met objectieve feiten mijn visie te bestrijden, waar hebben we het dan over.”

Driessen maakt van de gelegenheid gebruik om ook een tweede frustratie op tafel te gooien. „Er zijn mensen die beweren dat onze planeet te veel bewoners heeft. Zij zien de huidige situatie als een natuurlijke oplossing voor deze harde waarheid. Mijn vraag is: welke westerling is bereid een pistool tegen zijn hoofd te zetten om een bijdrage te leveren aan de overbevolking? Niemand. Ook dat is een harde waarheid die maar eens gezegd moet worden.”

___

Zie ook:

Dossier milieu
http://www.geocities.com/fortuynisti...dossier10.html
Rechtsliberaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 13:01   #2
Rechtsliberaal
Lokaal Raadslid

Standaard

Bron:
www.eco-imperialism.com
Oud 26 juni 2004, 14:12   #3
psychodad
Partijlid

psychodad's schermafbeelding

Standaard

Dat DDT kankerverwekkend is is even niet belangrijk ?

Andere pesticiden kun je nog relatief gemakkelijk verwijderen uit water, eten, en dergelijke. Maar DDT heeft een uitzonderlijk hoge stabiliteit, waardoor ook dit niet kan.
psychodad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 14:13   #4
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Het zou weer gene rechtse liberaal (SIC!!!) moeten zijn die tekeer gaat tegen ecologisme...
Wie nog een argument zocht tegen dat gezever over "rechtse frontvorming", dat is er eentje!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 14:56   #5
psychodad
Partijlid

Standaard

Waar blijven ze eigenlijk zo'n onderzoekers halen die zo'n totaal idiote stellingen verdedigen. Je verwacht toch wel een ietsiepietsie meer inzicht en kennis van zo'n mensen.

Ik herinner me bv. nog een onderzoek waarin 'bewezen' werd dat bossen vervuilend waren (ze hadden een beekje onderzocht dat uit een bos kwam en dat was vervuild, de conclusie was snel gemaakt, )
Oud 26 juni 2004, 15:39   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de milieuverontreiniging is een ernstig probleem en men zou beter deze mensen aanmoedigen in hun strijd tegen die vreselijke DDT-troep.

ook de overbevolking van de aarde is problematisch.
gelukkig weet de natuur het probleem van overbevolking deels zelf te corrigeren. ziektes als aids, malaria etc. houden een ware bevolkingsexplosie tegen.

ziekelijk is de opmerking dat de westerling zichzelf misschien beter door het hoofd zou schieten om de overbevolking tegen te gaan.
het westen is niet overbevolkt.
tevens is het nu eenmaal de wet van de natuur dat de sterken zullen overleven (dit geeft de beste kansen tot instandhouding van het leven).
enkel een perverse geest die tegen het Leven en tegen de Evolutie is kan de idee voortbrengen deze natuurwet moet worden omgekeerd en dat de sterken zichzelf moeten vernietigen ten voordele van de zwakken.
dit zou immers het einde van het Leven inhouden.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2004, 18:23   #7
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtsliberaal
Jaarlijks worden 250 miljoen mensen door malaria getroffen. Twee miljoen van hen sterven aan deze afschuwelijke ziekte. De meesten zijn kinderen. Westerse milieuactivisten trekken ten strijde tegen DDT, maar zij doen dit vanuit hun comfortabele welvaartspositie en met goed gevulde buiken. Afrika betaalt de prijs met miljoenen doden.”

„Ook zo’n onderwerp waarbij fictie en werkelijkheid niet van elkaar worden onderscheiden en de westerse milieulobby meent te mogen beslissen over het lot van miljoenen ondervoede inwoners van de derde wereld. Een klein voorbeeld: meer dan 230 miljoen kinderen kampt met een vitamine A-tekort. Jaarlijks wordt een half miljoen kinderen hierdoor blind. Biotechnologie kan ervoor zorgen dat gezonde gewassen gekweekt kunnen worden zoals de bekende gouden rijst. Tegenstanders zeggen dat het toepassen van biotechnologie ethisch en sociaal niet verantwoord is. Is het ethisch wel verantwoord om miljoenen mensen gezond voedsel te onthouden en hen simpelweg op te offeren? Dit kan toch geen mens verdedigen?”
Uitstekende tekst.
Oud 27 juni 2004, 18:17   #8
psychodad
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:

„Ook zo’n onderwerp waarbij fictie en werkelijkheid niet van elkaar worden onderscheiden en de westerse milieulobby meent te mogen beslissen over het lot van miljoenen ondervoede inwoners van de derde wereld. Een klein voorbeeld: meer dan 230 miljoen kinderen kampt met een vitamine A-tekort. Jaarlijks wordt een half miljoen kinderen hierdoor blind. Biotechnologie kan ervoor zorgen dat gezonde gewassen gekweekt kunnen worden zoals de bekende gouden rijst. Tegenstanders zeggen dat het toepassen van biotechnologie ethisch en sociaal niet verantwoord is. Is het ethisch wel verantwoord om miljoenen mensen gezond voedsel te onthouden en hen simpelweg op te offeren? Dit kan toch geen mens verdedigen?”
Uitstekende tekst.
Uitstekende volgorde van woordjes. Voor een tekst moeten ze ook nog wat inhoud hebben
Oud 27 juni 2004, 19:14   #9
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Een verstandig mens vernietigt nooit zijn natuurlijke leefomgeving.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 20:42   #10
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
´Milieuactivisme zaait dood en verderf in Afrika´
Auteur: Ina Eggink
Bron: De Telegraaf, 26 juni 2004

AMSTERDAM – „Het verzet tegen het gebruik van DDT, een sterk chemisch bestrijdingsmiddel tegen onder meer malariamuggen, zaait dood en verderf in Afrikaanse landen.

Deze harde woorden komen weloverwogen uit de mond van de Amerikaan Paul Driessen, directeur van The Economic Human Rights Project. „DDT is niet goed voor het milieu. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar de belasting van het milieu weegt niet op tegen de vele slachtoffers die deze ziekte vergt. Bovendien is niet onomstotelijk vast komen te staan dat de natuur en het milieu zich op den duur niet herstellen van de schade. Activisten claimen dit weliswaar maar komen niet met harde bewijzen.”

Deze week was Driessen met vrouw en kinderen in Nederland. Hij bezocht er diverse universiteiten, gaf er lezingen en besloot zijn Europese tournee met een bezoek aan Brussel waar hij zijn visie onder de aandacht bracht van diverse wetenschappers en politici.

„Rond 1850 emigreerde voorvader Driessen vanuit Nijmegen naar Wisconsin waar ik mijn jeugd heb doorgebracht. Toen ik jong was stonken de rivieren, het water was ernstig vervuild en de vissen waren dood. De milieulobby zorgde voor een ommekeer. Het water uit de rivier kan nu weer gedronken worden. Ik kon me voorheen dan ook volledig vinden in deze lobby.”

Paul Driessen werd lid van verschillende milieuorganisaties. In de loop der jaren drong echter het besef door dat de materie wel erg van één kant werd belicht. „Steeds vaker moest ik constateren dat de feiten verkeerd werden geïnterpreteerd en mensen uit de organisaties alleen luisterden naar argumenten van de eigen activisten. Ze zijn totaal ongevoelig voor de behoeften van inwoners van Afrikaanse landen die niet de beschikking hebben over voldoende voedsel, elektriciteit, schoon water, gezondheidszorg en andere basisvoorzieningen. Ik kon hier mijn ogen hier niet langer voor sluiten.”

Hij verdiepte zich in de materie waarover hij uiteindelijk het boek ’Eco-imperialism’ schreef. De ondertitel is even schrijnend als verhelderend: Green Power, Black Death (Groene Macht, Zwarte Dood). In zijn boek gaat Driessen uitgebreid in op het onderwerp biotechnologie. „Ook zo’n onderwerp waarbij fictie en werkelijkheid niet van elkaar worden onderscheiden en de westerse milieulobby meent te mogen beslissen over het lot van miljoenen ondervoede inwoners van de derde wereld. Een klein voorbeeld: meer dan 230 miljoen kinderen kampt met een vitamine A-tekort. Jaarlijks wordt een half miljoen kinderen hierdoor blind. Biotechnologie kan ervoor zorgen dat gezonde gewassen gekweekt kunnen worden zoals de bekende gouden rijst. Tegenstanders zeggen dat het toepassen van biotechnologie ethisch en sociaal niet verantwoord is. Is het ethisch wel verantwoord om miljoenen mensen gezond voedsel te onthouden en hen simpelweg op te offeren? Dit kan toch geen mens verdedigen?”

In zijn betoog somt Driessen de door hem onderzochte feiten bijna analytisch op. Opgewonden wordt hij pas als we het argument naar voren brengen dat achter zijn stellingname ongetwijfeld financiering staat van de grootschalige biotechnologische bedrijven. „Het is inderdaad een argument waarmee de milieubeweging mij de mond probeert te snoeren. Onze organisatie heeft nog niet de beschikking over één procent van het budget dat bijvoorbeeld Greenpeace kan verspijkeren. Bovendien gaat het om de inhoud. Als organisaties niet in staat zijn om met objectieve feiten mijn visie te bestrijden, waar hebben we het dan over.”

Driessen maakt van de gelegenheid gebruik om ook een tweede frustratie op tafel te gooien. „Er zijn mensen die beweren dat onze planeet te veel bewoners heeft. Zij zien de huidige situatie als een natuurlijke oplossing voor deze harde waarheid. Mijn vraag is: welke westerling is bereid een pistool tegen zijn hoofd te zetten om een bijdrage te leveren aan de overbevolking? Niemand. Ook dat is een harde waarheid die maar eens gezegd moet worden.”

___

Zie ook:

Dossier milieu
http://www.geocities.com/fortuynisti...dossier10.html
Domme kloot!

Dit was het gevolg van DDT-gebruik (door een WHO-programma ) in Borneo:

Naast de malariamuggen werd ook een bepaald soort wesp vergiftigd, de natuurlijke vijand van een soort rups die in de kalk van de plaatselijke woningen leeft. De rupsen namen toe en vraten de daken van de huizen aan, die ineenstortten. Ondertussen werden de dode muggen opgegeten door hagedissen, die van de DDT zo ziek werden dat ze een gemakkelijke prooi vormden voor de huiskatten. Zij werden op hun beurt ziek waardoor de ratten vrij spel kregen. Die laatste vraten massaal de landbouwgewassen op en zorgden ook voor een uitbraak van de pest, waarvan zij drager zijn.

En de muggen? Die zijn ondertussen resistent geworden.

Knoei nooit met eco-systemen door vreemde stoffen of soorten in te voeren!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2004, 21:17   #11
Funghus
Schepen

Standaard

DDT is niet voor niets verboden. Het heeft ook in Europa vieze gevolgen gehad.

Het fabeltje dat genetisch gemodificeerde gewassen het verschil zullen maken, steekt hier ook de kop op. Vreemd. Mensen als hem beseffen blijkbaar niet dat het hongerprobleem niets met kwantiteit te maken heeft. Het ligt vooral aan het landbouwbeleid van de EU en de VS en aan de bittere noodzaak van Derde Wereldlanden om te exporteren om dollars te kopen. Indien ze hun eigen gewassen konden consumeren of onder elkaar te ruilen in plaats van hun gewassen te dumpen op de wereldmarkt aan spotprijzen.

Genetisch gemodificeerde gewassen gaan het alleen nog veel veel erger maken, omdat ze vanaf dan elk jaar opnieuw hun zaad zullen moeten kopen. Met andere woorden het weinig dat ze hebben, hun land en hun gewassen zullen mogen kopen van het Westen. De Derde Wereld zit in een wurggreep.

Wat overbevolking betreft: de cijfers over de bevolkingsaangroei zijn lager dan verwacht. In de jaren '80 voorspelde men sterke bevolkingstoenames. In Brazillië bijvoorbeeld is de levensstandaard ook wat gestegen en prompt dalen de bevolkingscijfers. Dat zal ook zo zijn in andere landen, naarmate de welvaart toeneemt en daarbij ook het individualisme.

Trouwens, Mitgard, het Westen en Japan is de enige regio waar men eigenlijk aan uitsterven begonnen is: 1,4 kind/vrouw of toch onder de 2/vrouw...
Oud 28 juni 2004, 12:07   #12
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Een verstandig mens vernietigt nooit zijn natuurlijke leefomgeving.
Voorwaar, voor ne keer ben ik het volledig eens met onze vriend hier!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be