![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Discriminatie van bedrijven met veel werknemers; een vermijdbare oorzaak van werkloosheid.
Een hypothetisch voorbeeld ter illustratie: *Bedrijf A en bedrijf B boeken beiden een bruto winst van 100 na het betalen van de netto lonen; de werkelijke onbelaste toestand, los van BTW. *Bedrijf A werkt met 60 werknemers, bedrijf B met 10. *De prijs van een werknemer is 1 netto. *De lasten op arbeid bedragen 50%, dus bij het betalen van 1 netto vloeit er nog eens 1 naar de belastingen. *De effectieve vennootschapsbelasting bedraagt 20%. *Van de 100 houdt bedrijf A dus 80% over van 100-60, dus 32. *Bedrijf B houdt van de 100 daarentegen 80% over van 100-10, dus 72. *In dit voorbeeld wordt bij het bedrijf dat meer mensen te werk stelt dus 56% 'weggediscrimineerd' ten opzichte van een gelijke economische prestatie van een bedrijf met weinig werknemers. In het kader van 'we willen dat iedereen aan de slag is', begaan we geen verschrikkelijk stommiteit door winst maken met de hulp van werkkrachten zo te benadelen? Kunnen we dus niet beter de lasten op arbeid afschaffen en doorschuiven naar vennootschapsbelasting? Alternatieven voor lasten op arbeid en vennootschapsbelasting kunnen ook voor de compensatie zorgen. Bovendien lost dit het probleem van zwart werk op en zorgt het voor een grote administratieve vereenvoudiging. Laatst gewijzigd door Robinus V : 11 april 2012 om 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Het grote voordeel van lasten op arbeid is dat ze amper te omzeilen vallen. Maar het grootste nadeel is dat ze groei afstompen. De keuze zou dus moeten zijn: beide. Meer venootschapsbelasting en minder lasten op arbeid. Het hoeft niet of of te zijn.
In veel landen wordt vennootschapsbelasting nul om bedrijven aan te trekken, dus om gaten te dichten laten ze die bedrijven dan maar lekker veel lasten op arbeid betalen. Komt op hetzelfde neer in principe maar werkt niet echt goed in een competitieve wereldeconomie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb die stelling om het concreet te maken gestaafd met een getallenvoorbeeld. Ik kan er een echt wiskundig bewijs van maken door de '100 bruto winst' te vervangen door een willekeurig getal W, en de 60 en 10 werknemers te vervangen door 'a' en 'b' met b<a, met willekeurige belastingtarieven x en y, met twee inducties beginnende bij een infinitesimaal kleine belasting. Ik wil het gerust de tijd nemen om het volledig uit te schrijven als iemand er het niet gelooft. Het geldt evengoed voor een lager tarief voor arbeid dan voor de vennootschap. Om dat wiskundige bewijs kan je niet heen. Dus al wie geen voorstander is van NUL belasting op arbeid, moet kunnen argumenteren waarom het een goed idee is om jobcreatie te bestraffen. En nul vennootschapsbelasting met hoge lasten op arbeid, dat zou vooral goed zijn om bedrijven aan te trekken die niet de intentie hebben om werknemers in dienst te nemen (in ons land), en dan schiet er alleen nog een kleine inkomst van dividenden en BTW over. Welke bedrijven willen we aantrekken? Dat is de juiste vraag. Willen we enkel een gunstig klimaat voor zelfverrijking van kapitalisten, of willen we ook de werkloosheidsgraad in de perken houden? In dat tweede geval zouden we op zijn minst het aanbieden van werk niet moeten straffen door |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1 - (32/72) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat de kost voor de werkgever 2 is per werknemer, niet 1. Ik denk dat bij gelijk rendement per werknemer er geen verschil is.
Laatst gewijzigd door MIS : 11 april 2012 om 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Onze heldere kijk op die zaak is grotendeels vertroebeld door een foute corporatistische zienswijze van winst die over werknemers en aandeelhouders verdeeld wordt. Het is in essentie niet de arbeider die de lasten op arbeid betaalt en de werkgever de vennootschapsbelasting en/of de lasten op dividenden, waarbij idealiter ieder evenredig zijn deel afdraagt. Deze kwestie wordt het best benaderd door een vergelijking tussen ondernemers, niet als een samenwerking noch als een conflict tussen werknemers en werkgevers. In de inschatting van effecten moeten we niet uitgaan van een verschil tussen werknemer en machine. Alle werkkrachten dienen als een kost beschouwd te worden. (Dat zijn ze niet, maar in die redenering kan je de zaken het best inschatten.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het kadert in een oefening die we al eerder aanvatten, gaan we dan ook andere taxaties afschaffen en er slechts eentje overhouden? Neem twee misschien, op het niveau van bedrijven en op persoonlijk niveau. Wie hebben we nodig om dit te realiseren ? Laatst gewijzigd door MIS : 11 april 2012 om 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De subsidies van vandaag voor het aanwerven van werknemers zijn slechts een vermindering van de discriminatie. Eens de discriminatie opgelost is, kunnen die subsidies verdwijnen. Ik ben gewonnen voor het idee van vereenvoudiging van belastingen. Ik zou daarbij volop inzetten op vermogenswinst en slecht gedrag (zoals negatieve impact op het milieu) om te belasten. Eventueel nog wat vennootschapsbelasting, om wat constante inkomsten te hebben, want vermogenswinst en slecht gedrag, de moment waarop die dingen optreden is onvoorspelbaar, en volledig daarop inzetten zou moeilijkheden kunnen brengen in perioden van crises. Laatst gewijzigd door Robinus V : 11 april 2012 om 19:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 11 april 2012 om 20:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben benieuwd naar wie er voorstander van is arbeid te belasten en hoe die zich tegen de argumentatie in deze draad kunnen verdedigen.
Voorlopig blijft het opvallend stil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Het is dan ook niet arbeid die belast wordt. Het is volgens mij de belasting op tewerkstelling (werkgeversbijdragen) waar je tegen bent.
De voorstanders blijven stil want hun buit is al binnen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Arbeid belasten? Wou je niet iets anders voorstellen? Na de storm is er stilte ...
Laatst gewijzigd door MIS : 16 april 2012 om 09:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Neen, geen arbeid belasten. Ik heb tientallen betere alternatieven. Bijna elk alternatief is immers beter dan het belasten van arbeid. In deze draad probeer ik vooral aan te tonen dat het belasten van arbeid een slecht idee is. Daarna kunnen we verder discussiëren over de alternatieven. Ik vrees helaas dat fundamenteel belangrijke onderwerpen als het deze niet 'hot' zijn. Laatst gewijzigd door Robinus V : 17 april 2012 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laat eens een paar van die alternatieven horen? Een vaak terugkerend is verschuiven naar belasting op verbruik. Ik ben daar helemaal voor: ik woon op vijf minuten rijden van de franse grens. Als ze dat invoeren, dan ga ik ten eerste netto veeeeeel meer verdienen en mooi alles kopen in frankrijk ![]() Alternatieven moeten dus ook behoorlijk waterdicht zijn, wil men dit soort dingen vermijden. Enig idee hoe dit op te lossen? |
|
![]() |
![]() |