Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2004, 16:01   #1
Jordi
Vreemdeling

Jordi's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jordi
Standaard

Besten,

Het kan voorkomen dat deze vraag al eens gesteld is maar ik heb deze in ieder geval niet gevonden op het forum ( vergeef me als ik fout ben).

Nu zie ik hier enkel discussies over Vlaanderen en Wallonië maar wat met het Duitstalig gedeelte?
En trouwens in het logo van de BUB zie ik enkel een tweetalig onderschrift terwijl er in het Huidige België sprake is van 3 landstalen.
Graag een antwoord.

Vriendelijke groet,
Jordi
Jordi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 16:11   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jordi
Nu zie ik hier enkel discussies over Vlaanderen en Wallonië maar wat met het Duitstalig gedeelte?
Geef dat toch terug aan Duitsland waar het door België ook na WO I onrechtmatig uit gestolen werd.

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 16:12   #3
Jordi
Vreemdeling

Jordi's schermafbeelding

Standaard

En wat is het standpunt van de BUB hierover als ik vragen mag?
Oud 4 juli 2004, 16:13   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En trouwens in het logo van de BUB zie ik enkel een tweetalig onderschrift terwijl er in het Huidige België sprake is van 3 landstalen.
Hans I de Grote, leider van de BUB, vindt Duits maar een moffentaal. Al vele maanden beweren de Bubbels trouwens dat er een vertaling van hun webstek naar het Duits komt. Maar ondanks al die dure eden is er nog niets van in huis gekomen. Er zijn ook Bubbels die op dit forum hebben gepleit het Duits te degraderen tot een regionale taal, zodat Duits haar huidige status van landstaal zou verliezen. Zo democratisch en open zijn de Bubbels wel voor de Duitstalige inwoners van België....
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 16:16   #5
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Er zijn daar inderdaad al eens onderwerpen over opgestart, onder andere eentje van mij, maar omdat de zoekfunctie verdwenen is kan ik die zo snel niet terugvinden.

Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden: het hele gebied kan terug naar Duitsland, het zuidelijke deel kan ook bij Luxemburg gevoegd worden, het noordelijke evt. bij Limburg. De vraag is ook wat er gebeurt met de faciliteitengemeentes Plombières (Bleiberg), Welkenraedt (Welkenraat) en Baelen (Balen), waar een Germaans (Limburgs/Duits) dialect gesproken wordt maar die toch bij de Franstalige Gemeenschap horen. Een paar jaar geleden zijn faciliteiten voor Duitstaligen opgestart vanwege een toevloed uit de Duitstalige Gemeenschap, terwijl faciliteiten voor Nederlandstaligen eveneens mogelijk maar nooit opgestart zijn. De faciliteitengemeentes Malmédy en Waimes (Weismes) zijn wel oorspronkelijk Franstalig, maar hebben een grote Duitstalige minderheid (ongeveer een derde van de bevolking).

In ieder geval is er wel vraag naar de oprichting van een Duitstalig gewest binnen België, zodat het niet meer onder Wallonië valt. Misschien kan dat evt. aangevuld worden met Plombières, Welkenraedt, Baelen, Malmédy en Waimes.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 17:20   #6
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Dr. Bos. Herz.'s schermafbeelding

Standaard

Als die peopletjes niet van hun zak maakn zal er het goed zijn zoalst 't is zekerst?!
Dr. Bos. Herz. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 17:33   #7
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Besten,

Het kan voorkomen dat deze vraag al eens gesteld is maar ik heb deze in ieder geval niet gevonden op het forum ( vergeef me als ik fout ben).
Oei e oei, zo voorzichtig? De meesten hier zitter er geen zak mee in om 2 maal hetzelfde onderwerp op te starten, het liefst nog vlak achter elkaar in de verkeerde categorieën. Kwestie dat ze op geen enkele andere manier propaganda kunnen voeren.

Citaat:
In 1920 heeft men een (vervalste) volksraadpleging gehouden over de bestemming van de oostkantons. Ik stel voor om nu eens een eerlijke volksraadpleging te houden.

Wat dat betreft zijn er verschillende mogelijkheden:
  • Eupen en Sankt Vith bij Duitsland
  • Eupen bij Duitsland en Sankt Vith bij Luxemburg (het dialect daar is trouwens Luxemburgs)
  • Bij Wallonië blijven
  • Apart gewest

Citaat:
Graag een antwoord.
Er is niemand van de BUB die de drie landstalen kan spreken, vandaar...
Oud 5 juli 2004, 08:56   #8
Projekt
Vreemdeling

Projekt's schermafbeelding

Standaard

... of hoe problemen zoeken waar er niet echte problemen zijn (tenzij enkel in jullie extreem rechtse gedachten)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Er is niemand van de BUB die de drie landstalen kan spreken, vandaar...
dat is pas een goedkope opmerking... nu ja, BUB moet zijn dagelijkse portie kritiek krijgen, nietwaar?
Projekt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2004, 09:56   #9
Jordi
Vreemdeling

Jordi's schermafbeelding

Standaard

Wat is daar goedkoop aan?
Als je voor een unitair Belgie bent maar in je logo enkel 2/3 van de landstalen verwerkt ben je volgens mij zelf goedkoop.
Nu ja dat is enkel mijn mening.

Vriendelijke groeten,
Jordi
Oud 5 juli 2004, 10:36   #10
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

Wat zouden ze daar in de OOstkantons zelf van denken? Aansluiting bij Duitsland?
Oud 5 juli 2004, 14:50   #11
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Meteen teruggeven aan Duitsland met excuses van het koningshuis + officiële schuldbekentnis van de Belgische staat.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2004, 18:43   #12
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Verkopen voor 1 € aan de duitsers!

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2004, 19:25   #13
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Meteen teruggeven aan Duitsland met excuses van het koningshuis + officiële schuldbekentnis van de Belgische staat.
En geef ze ons koningshuis cadeau als schadevergoeding!
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2004, 22:47   #14
Vossie
Vreemdeling

Standaard

Er is een oplossing die voor iedereen het beste is.
De gebieden waar Nederlands wordt gesproken bij Nederland, de gebieden waar Frans wordt gesproken bij Frankrijk en de gebieden waar Duits wordt gesproken bij Duitsland.
Dan kan iedereen zijn eigen taal spreken en is het 'België' verdwenen! 8)
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2004, 23:34   #15
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Slim zeg. Doek dan ook alle andere Europese landen op want overal worden er wel ergens andere talen gesproken, behalve in Portugal en Ijsland. U wil een derde wereldoorlog zeker of toestanden zoals in Joegoslavië?

De Belgische Unie is een jonge partij met nog te weinig Duitstaligen om er een website aan ter wijden. Maar dat kan snel veranderen. Voor ons maken de oostkantons deel uit van België en de provincie Luik. Dat moet zo blijven. Het Waals gewest dient op termijn te worden afgeschaft. De provincie kan de uitvoerende gewestelijke bevoegdheden overnemen. De Duitstaligen mogen hun gemeenschap behouden voor taal, cultuur, onderwijs en media (zoals de andere gemeenschappen), maar hun minister(s) moeten zetelen in de nationale regering. Er kan eventueel een kleine Duitstalige raad van 10 man blijven bestaan om de Duitstalige decreten te stemmen, maar liefst geïntegreerd in de senaat.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2004, 08:10   #16
PAJOT
Banneling

Standaard

Eupen-Malmedy is Duits grondgebied en moet weerom aan het Duitse volk worden overgedragen.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2004, 08:30   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Slim zeg. Doek dan ook alle andere Europese landen op want overal worden er wel ergens andere talen gesproken, behalve in Portugal en Ijsland. U wil een derde wereldoorlog zeker of toestanden zoals in Joegoslavië?
Zo'n toestanden konden alleen maar ontstaan omdat er op zijn Belgisch werd ingedeeld
Oud 9 juli 2004, 22:50   #18
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Zo'n toestand is slechts ontstaan doordat nationalisten van allerlei slag de kleinere segmenten van de goed werkende unitaire samenleving tegen elkaar wist op te zetten... Hetgeen absoluut niet nodig was.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2004, 00:08   #19
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Eupen-Malmedy is Duits grondgebied en moet weerom aan het Duitse volk worden overgedragen.
zeg arrogant ventje, zou je dat niet vragen aan de inwoners zelf? wie denk je wel dat je bent
Oud 10 juli 2004, 00:10   #20
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
8) Wie zegt, dat zij wederom Duitser willen worden ?? 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be