![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Besten,
Het kan voorkomen dat deze vraag al eens gesteld is maar ik heb deze in ieder geval niet gevonden op het forum ( vergeef me als ik fout ben). Nu zie ik hier enkel discussies over Vlaanderen en Wallonië maar wat met het Duitstalig gedeelte? En trouwens in het logo van de BUB zie ik enkel een tweetalig onderschrift terwijl er in het Huidige België sprake is van 3 landstalen. Graag een antwoord. Vriendelijke groet, Jordi |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() En wat is het standpunt van de BUB hierover als ik vragen mag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Er zijn daar inderdaad al eens onderwerpen over opgestart, onder andere eentje van mij, maar omdat de zoekfunctie verdwenen is kan ik die zo snel niet terugvinden.
Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden: het hele gebied kan terug naar Duitsland, het zuidelijke deel kan ook bij Luxemburg gevoegd worden, het noordelijke evt. bij Limburg. De vraag is ook wat er gebeurt met de faciliteitengemeentes Plombières (Bleiberg), Welkenraedt (Welkenraat) en Baelen (Balen), waar een Germaans (Limburgs/Duits) dialect gesproken wordt maar die toch bij de Franstalige Gemeenschap horen. Een paar jaar geleden zijn faciliteiten voor Duitstaligen opgestart vanwege een toevloed uit de Duitstalige Gemeenschap, terwijl faciliteiten voor Nederlandstaligen eveneens mogelijk maar nooit opgestart zijn. De faciliteitengemeentes Malmédy en Waimes (Weismes) zijn wel oorspronkelijk Franstalig, maar hebben een grote Duitstalige minderheid (ongeveer een derde van de bevolking). In ieder geval is er wel vraag naar de oprichting van een Duitstalig gewest binnen België, zodat het niet meer onder Wallonië valt. Misschien kan dat evt. aangevuld worden met Plombières, Welkenraedt, Baelen, Malmédy en Waimes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Partijlid
|
![]() Als die peopletjes niet van hun zak maakn zal er het goed zijn zoalst 't is zekerst?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat dat betreft zijn er verschillende mogelijkheden:
Citaat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Vreemdeling
|
![]() ... of hoe problemen zoeken waar er niet echte problemen zijn (tenzij enkel in jullie extreem rechtse gedachten)
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Wat is daar goedkoop aan?
Als je voor een unitair Belgie bent maar in je logo enkel 2/3 van de landstalen verwerkt ben je volgens mij zelf goedkoop. Nu ja dat is enkel mijn mening. Vriendelijke groeten, Jordi |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wat zouden ze daar in de OOstkantons zelf van denken? Aansluiting bij Duitsland?
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Meteen teruggeven aan Duitsland met excuses van het koningshuis + officiële schuldbekentnis van de Belgische staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Verkopen voor 1 € aan de duitsers!
De profeet Mohamed was 54 toen hij huwde met de 9-jarige Aisha.In mijn ogen maakt dat een pedofiel van hem.Maar ja ik ben dan ook geen moslim. Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
|
![]() Er is een oplossing die voor iedereen het beste is.
De gebieden waar Nederlands wordt gesproken bij Nederland, de gebieden waar Frans wordt gesproken bij Frankrijk en de gebieden waar Duits wordt gesproken bij Duitsland. Dan kan iedereen zijn eigen taal spreken en is het 'België' verdwenen! 8) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Slim zeg. Doek dan ook alle andere Europese landen op want overal worden er wel ergens andere talen gesproken, behalve in Portugal en Ijsland. U wil een derde wereldoorlog zeker of toestanden zoals in Joegoslavië?
De Belgische Unie is een jonge partij met nog te weinig Duitstaligen om er een website aan ter wijden. Maar dat kan snel veranderen. Voor ons maken de oostkantons deel uit van België en de provincie Luik. Dat moet zo blijven. Het Waals gewest dient op termijn te worden afgeschaft. De provincie kan de uitvoerende gewestelijke bevoegdheden overnemen. De Duitstaligen mogen hun gemeenschap behouden voor taal, cultuur, onderwijs en media (zoals de andere gemeenschappen), maar hun minister(s) moeten zetelen in de nationale regering. Er kan eventueel een kleine Duitstalige raad van 10 man blijven bestaan om de Duitstalige decreten te stemmen, maar liefst geïntegreerd in de senaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Eupen-Malmedy is Duits grondgebied en moet weerom aan het Duitse volk worden overgedragen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Zo'n toestand is slechts ontstaan doordat nationalisten van allerlei slag de kleinere segmenten van de goed werkende unitaire samenleving tegen elkaar wist op te zetten... Hetgeen absoluut niet nodig was.
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|