Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 2 september 2012, 06:34   #1
inina
Vreemdeling

inina's schermafbeelding

Standaard nieuwe manier om per computer te stemmen

Er zal op 14/10/2012 een nieuwe manier zijn om per computer te stemmen. vermits er opkomstplicht is, maar géén stemplicht vraag ik me af hoe het nu dan nog kan om niet te stemmen. Ik wil geen boete krijgen dus ga ik naar het hokje maar dan???

Met het potlood kon men gemakkelijk ongeldig stemmen. Met vorige computers kon ongeldig al niet meer, maar nog wel blanco vermits je het kotje slechts moest binnengaan en terug buitenkomen ,kaart gewoon in de urne steken en klaar was kees.

Nu moet je wel stemmen via de computer, want de computer geeft je een extra briefje en achteraf moet je dat briefje niet alleen nog eens scannen maar ook aan de voorzitter van het bureau geven. We worden dus gecontroleerd.

Ik vraag me nu af hoe je nog kan protesteren tegen het politieke beleid zodat je niemand je stem wil geven/gunnen?

Zal het in orde zijn als ik aan de voorzitter van het stembureel zeg dat ik weiger een stem uit te brengen maar wel een stempel wil als bewijs dat ik me heb aangeboden in het lokaal? Of zou ik dan een boete krijgen?

Er is toch geen stemplicht???

Wie weet hier meer over???
inina is offline  
Oud 2 september 2012, 07:08   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door inina Bekijk bericht
Er zal op 14/10/2012 een nieuwe manier zijn om per computer te stemmen. vermits er opkomstplicht is, maar géén stemplicht vraag ik me af hoe het nu dan nog kan om niet te stemmen. Ik wil geen boete krijgen dus ga ik naar het hokje maar dan???

Met het potlood kon men gemakkelijk ongeldig stemmen. Met vorige computers kon ongeldig al niet meer, maar nog wel blanco vermits je het kotje slechts moest binnengaan en terug buitenkomen ,kaart gewoon in de urne steken en klaar was kees.

Nu moet je wel stemmen via de computer, want de computer geeft je een extra briefje en achteraf moet je dat briefje niet alleen nog eens scannen maar ook aan de voorzitter van het bureau geven. We worden dus gecontroleerd.

Ik vraag me nu af hoe je nog kan protesteren tegen het politieke beleid zodat je niemand je stem wil geven/gunnen?

Zal het in orde zijn als ik aan de voorzitter van het stembureel zeg dat ik weiger een stem uit te brengen maar wel een stempel wil als bewijs dat ik me heb aangeboden in het lokaal? Of zou ik dan een boete krijgen?

Er is toch geen stemplicht???

Wie weet hier meer over???
Integenstelling tot wat je schrijft, is er weldegelijk een stemplicht.
Maar men is verplicht om je de mogelijkheid te geven BLANCO te kunnen stemmen.

De enige manier om de zaken te veranderen is algemene burgerlijke ongehoorzaamheid en met een meerderheid van de bevolking geen gehoor geven aan de stemplicht.
Jantje is offline  
Oud 2 september 2012, 08:32   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Integenstelling tot wat je schrijft, is er weldegelijk een stemplicht.
Maar men is verplicht om je de mogelijkheid te geven BLANCO te kunnen stemmen.

De enige manier om de zaken te veranderen is algemene burgerlijke ongehoorzaamheid en met een meerderheid van de bevolking geen gehoor geven aan de stemplicht.
er is OPKOMSTPLICHT, geen stemplicht.
Blanco stemmen is niet hetzelfde als ongeldig stemmen. Blanco stemmen worden bij de grootste partijen verdeeld.

Citaat:
BelgiëIn België geldt een opkomstplicht voor alle Europese, federale, regionale, provinciale en gemeentelijke verkiezingen. Het niet naleven van deze opkomstplicht is een strafrechtelijk misdrijf, hoewel dit tegenwoordig nog amper wordt vervolgd.

In België bestaat ondanks het geheim van de stemming geen stemplicht, aangezien men ook zijn stemformulier blanco kan laten (art. 62 van de Grondwet zegt 'De stemming is verplicht en geheim'). Men heeft aan zijn wettelijke verplichting voldaan wanneer men zich heeft aangemeld op het kiesbureau.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Opkomstplicht

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 2 september 2012 om 08:34.
circe is offline  
Oud 2 september 2012, 08:52   #4
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Dus er is geen mogelijkheid meer om ongeldig te stemmen dan?
Ruikt naar een poging stemmen te ronselen voor de grootste partij, al zou dat wel eens in hun gezicht kunnen ontploffen...
Oud 2 september 2012, 09:28   #5
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Blanco stemmen is niet hetzelfde als ongeldig stemmen. Blanco stemmen worden bij de grootste partijen verdeeld.
Een kwakkel die blijft duren...
Het klopt niet:

Op de website van Binnenlandse Zaken, Directie van de Verkiezingen staat onder de 'FAQ' volgende vraag: Kunt U mij inlichten over het gebruik van ongeldige of blanco-stemmen. Worden ze genegeerd of gaan ze naar de meerderheid?
Met volgend antwoord:
Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld bij de verdeling van de zetels over de partijen. Deze stemmen worden dus totaal genegeerd bij de zetelverdeling en geen enkele partij kan er een beroep op doen. Bijgevolg worden uitsluitend de stembiljetten met geldige stemmen voor de diverse lijsten in rekening gebracht voor de zetelverdeling
Another Jack is offline  
Oud 2 september 2012, 09:34   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het klopt niet:

Op de website van Binnenlandse Zaken, Directie van de Verkiezingen staat onder de 'FAQ' volgende vraag: Kunt U mij inlichten over het gebruik van ongeldige of blanco-stemmen. Worden ze genegeerd of gaan ze naar de meerderheid?
Met volgend antwoord:
Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld bij de verdeling van de zetels over de partijen. Deze stemmen worden dus totaal genegeerd bij de zetelverdeling en geen enkele partij kan er een beroep op doen. Bijgevolg worden uitsluitend de stembiljetten met geldige stemmen voor de diverse lijsten in rekening gebracht voor de zetelverdeling
ha ok! dan heeft het geen zin om ongeldig te stemmen, vermits men de mogelijkheid heeft om "blanco" te stemmen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 2 september 2012, 09:37   #7
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
ha ok! dan heeft het geen zin om ongeldig te stemmen, vermits men de mogelijkheid heeft om "blanco" te stemmen.
Volgens mij heeft het nooit zin.
Another Jack is offline  
Oud 2 september 2012, 09:53   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij heeft het nooit zin.
dat is een andere discussie.

circe is offline  
Oud 2 september 2012, 11:19   #9
inina
Vreemdeling

inina's schermafbeelding

Standaard

Maar hoe kan ik volgende keer dan nog blanco stemmen, als je niet anders meer kan dan een briefje uit de computer laten komen, als bewijs dat je hebt gestemd??? Je moet dat briefje dan bovendien ook nog eens inscannen en daarna nog afgeven aan de voorzitter die het in de urne moet deponeren.
Waarschijnlijk zal die stomme (of juist slimme) computer geen briefjes afleveren voor blanco of "verkeerde en dus ongeldige" stemmen. de software zal dan vermoedelijk blokkeren omdat de PC dan een "fout" in het voorgeprogrammeerde programma ontdekt !!!

Moet ik dan bij het binnenkomen gewoon aan de voorzitter zeggen dat ik totaal niet wil stemmen en hij mijn oproepingsbrief maar gewoon moet afstempelen als bewijs dat ik mij heb aangeboden??

Wat kunnen daarvan dan de gevolgen zijn vermits het stemmen " geheim " dient te gebeuren????

Ik vermoed dat er de laatste tijd zoveel mensen thuisblijven of blanco stemmen, dat de overheid het systeem op deze mheeft ontworpen. Maar als het wettelijk toegelaten is om Blanco of niet te stemmen wil ik daar ook gebruik van maken.

Wie kent een oplossing voor dit probleem??
inina is offline  
Oud 2 september 2012, 11:36   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
art. 62 van de Grondwet zegt 'De stemming is verplicht en geheim'
Wat is er voor jou niet duidelijk aan art. 62 van de grondwet?

Die zegt toch duidelijk dat je verplicht bent te stemmen.
Als je zelf niet aanwezig kan zijn om je stem uit te brengen, moet je deze uitbrengen bij volmacht of aan één van de vrijstellingsvoorwaarden voldoen.
Blanco stemmen, ongeldige stemmen, stemmen op een partij die de kiesdrempel niet haalt en niet uitgebrachte stemmen worden niet meegeteld in de zetelverdeling.
De zetels worden verdeelt volgens het % geldig uitgebrachte stemmen.
Jantje is offline  
Oud 2 september 2012, 12:01   #11
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door inina Bekijk bericht
Maar hoe kan ik volgende keer dan nog blanco stemmen, als je niet anders meer kan dan een briefje uit de computer laten komen, als bewijs dat je hebt gestemd??? Je moet dat briefje dan bovendien ook nog eens inscannen en daarna nog afgeven aan de voorzitter die het in de urne moet deponeren.
Waarschijnlijk zal die stomme (of juist slimme) computer geen briefjes afleveren voor blanco of "verkeerde en dus ongeldige" stemmen. de software zal dan vermoedelijk blokkeren omdat de PC dan een "fout" in het voorgeprogrammeerde programma ontdekt !!!

Moet ik dan bij het binnenkomen gewoon aan de voorzitter zeggen dat ik totaal niet wil stemmen en hij mijn oproepingsbrief maar gewoon moet afstempelen als bewijs dat ik mij heb aangeboden??

Wat kunnen daarvan dan de gevolgen zijn vermits het stemmen " geheim " dient te gebeuren????

Ik vermoed dat er de laatste tijd zoveel mensen thuisblijven of blanco stemmen, dat de overheid het systeem op deze mheeft ontworpen. Maar als het wettelijk toegelaten is om Blanco of niet te stemmen wil ik daar ook gebruik van maken.

Wie kent een oplossing voor dit probleem??
Op de computer staan buiten de verschillende partijen ook nog een vakje " blanco ". Daar moet je dan op klikken als je blanco wil stemmen.

circe is offline  
Oud 2 september 2012, 12:04   #12
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wat is er voor jou niet duidelijk aan art. 62 van de grondwet?

Die zegt toch duidelijk dat je verplicht bent te stemmen.
Als je zelf niet aanwezig kan zijn om je stem uit te brengen, moet je deze uitbrengen bij volmacht of aan één van de vrijstellingsvoorwaarden voldoen.
Blanco stemmen, ongeldige stemmen, stemmen op een partij die de kiesdrempel niet haalt en niet uitgebrachte stemmen worden niet meegeteld in de zetelverdeling.
De zetels worden verdeelt volgens het % geldig uitgebrachte stemmen.
als je blanco stemt, dan stem je in feite "niet"
als je ongeldig stemde (kon vroeger, nu niet meer), dan stemde je "niet"

er is dus opkomstplicht, maar geen stemplicht. Blanco stemmen is nog steeds mogelijk.
Voordien kon je met je stembrief het hokje in en terug uit in één beweging: niet stemmen
je kon ook het computerhokje in en terug uit = niet stemmen, wel aanwezigheid laten afchecken.

Als je nu persé een briefje moet laten afdrukken, dan heb je de kans om blanco (niet stemmen) te gebruiken, net zoals men vroeger hokje in en uit ging.

Laatst gewijzigd door circe : 2 september 2012 om 12:05.
circe is offline  
Oud 2 september 2012, 12:12   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

er is dus opkomstplicht, maar geen stemplicht. Blanco stemmen is nog steeds mogelijk.
Voordien kon je met je stembrief het hokje in en terug uit in één beweging: niet stemmen
je kon ook het computerhokje in en terug uit = niet stemmen, wel aanwezigheid laten afchecken.

Als je nu persé een briefje moet laten afdrukken, dan heb je de kans om blanco (niet stemmen) te gebruiken, net zoals men vroeger hokje in en uit ging.
Nee, want blanco stemmen wil zeggen dat je geen voorkeur hebt.
Ongeldig stemmen, je stem kon om vele reden ongeldig verklaard worden, zelfs al bracht je wel een stem uit, maar kleurde je te veel buiten de lijntjes volgens hen of vuld je te veel bolletjes op.
Met de computer moet je nu dus duidelijk aangeven dat je geen stem wil uitbrengen.
Je word met de computer dus verplicht om een stem uit te brengen, ook als stem je blanco.
Vroeger kon je de stembrief aannemen en direct zonder een stem uit te brengen of het hokje binnen te gaan blanco stemmen door de brief direct in de bus te steken.
Jantje is offline  
Oud 2 september 2012, 12:29   #14
ToonB
Partijlid

Standaard

Citaat:

Als je blanco stemt, stem je op het eerste zicht niet. Maar omdat jouw stem niet wordt toegevoegd en er een vaste hoeveelheid zetels te verdelen zijn, zal de partij die de meeste stemmen haalt zonder de blanco stemmen meer profiteren van jouw blanco stem. Eigenlijk kan je stellen dat een blanco stem betekent dat je procentueel stemt zoals de uiteindelijke stemmen verdeeld zijn zonder de blanco's te tellen. Eigenlijk kan je stellen dat als je blanco stemt, je je neerlegt bij de meerderheid. De enige stem uit protest is diegene voor de kleine partij die door de blanco's te krijgen net een zetel kan halen waardoor er een grote versnippering is bij de zetelverdeling en het later onderhandelen.

Laatst gewijzigd door ToonB : 2 september 2012 om 12:30.
ToonB is offline  
Oud 2 september 2012, 12:32   #15
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ToonB Bekijk bericht
Als je blanco stemt, stem je op het eerste zicht niet. Maar omdat jouw stem niet wordt toegevoegd en er een vaste hoeveelheid zetels te verdelen zijn, zal de partij die de meeste stemmen haalt zonder de blanco stemmen meer profiteren van jouw blanco stem. Eigenlijk kan je stellen dat een blanco stem betekent dat je procentueel stemt zoals de uiteindelijke stemmen verdeeld zijn zonder de blanco's te tellen. Eigenlijk kan je stellen dat als je blanco stemt, je je neerlegt bij de meerderheid. De enige stem uit protest is diegene voor de kleine partij die door de blanco's te krijgen net een zetel kan halen waardoor er een grote versnippering is bij de zetelverdeling en het later onderhandelen.
Citaat:
Het klopt niet:

Met volgend antwoord:
ge zult toch eens uw gedacht moeten opmaken hoor.

circe is offline  
Oud 2 september 2012, 12:36   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het is een beetje ingewikkeld, en je moet de "juridische" redenering volgen.

De stemming is verplicht.
Dat was de wil van het parlement, en dat is sedertdien niet herroepen geweest, bijgevolg nog steeds de wil van het parlement, en dus "wet".
Maar als je niet stemt, dan word je daar niet voor beboet. Men kan en wil het zelfs niet controleren.
Maar om toch iets te controleren om te voldoen aan de wil van het parlement dat je inderdaad stemplicht hebt, controleert men je opkomst.
En als je niet opkomt, dan word je wel beboet.

De realiteit bij papieren kiezingen in ons systeem van verplichte stemming, was dus dat er redelijk veel 'grappen' op de kiesbiljetten kwamen. Een aap er op getekend. Scheldwoorden ...

Dan is de elektronische stemming mogelijk geworden.
Een vrees was dat heel wat mensen van de schrik voor de computer, en uit luiheid .. bla bla ... just niks gingen doen in het kieshokje. Blanco stemmen, niet uit "keuze" maar uit "gemakzucht ... bla bla ..".
Er was ook schrik dat mensen die expliciet voor een partij wilden kiezen, per ongeluk, uit onhandigheid, ongeldig zouden stemmen.

Daarom heeft men beslist dat de software zodanig ontwikkeld moest worden dat:
- je nooit ongeldig kan stemmen
- je wel blanco kan stemmen door op dat knopje te duwen. Maar niet "binnengaan in het kieshokje, wat lummelen en in je neus peuteren maar niet stemmen, en terug naar buiten".

Verder nog wat "statistiek".
Een blanco of een ongeldige stem wordt niet bijgeteld, bij geen enkele partij.

Daaruit volgt wiskundig dat jouw beslissing het volgende gevolg heeft: je gebruikt jouw (heel beperkte) beslissingrecht om één partij te bevoordelen niet; je legt je neer bij de beslissing van het totale kiesresultaat.
Dat komt er wiskundig-statistisch op neer dat je je stem, proportioneel aan de kiesuitslag, verdeelt over alle partijen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 2 september 2012 om 12:40.
De schoofzak is offline  
Oud 2 september 2012, 14:58   #17
inina
Vreemdeling

inina's schermafbeelding

Standaard

Bedankt aan de Schoofzak voor je duidelijke juridisch correcte uiteenzetting.

Ik wist totaal niet dat er ook een hokje Blanco kon worden ingevuld op de computer en dat ik daardoor dus ook een briefje zal verkrijgen, dat gewoon kan worden ingescand en zoals het nu verplicht wordt ook afgegeven kan worden aan de voorzitter.

Bovendien zal mijn stem in de totale uitslag dus niet meegeteld worden. Mijn probleem is nu voldoende opgelost. dank u wel

groetjes
Inina
inina is offline  
Oud 2 september 2012, 15:01   #18
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Waarom niet de mogelijkheid geven om thuis via het internet te stemmen ?
Kan toch perfect, zoals aangifte belasting met een token of identiteitskaart ?
We leven in 2012. Dat hebben ze blijkbaar nog niet door
hurricane is offline  
Oud 2 september 2012, 15:03   #19
inina
Vreemdeling

inina's schermafbeelding

Standaard

Beste schoofzak,

Onderaan jouw tussenkomst staat er iets over een "grendel -grondwet." Ik weet totaal niet wat dat is en welke gevolgen die grondwet heeft. Kan je ook daarover wat uitleg geven aub. Hebben gewone burgers zoals ik daar ook iets mee te maken of is dit alleen interessant voor poltiekers? Graag een antwoordje aub
inina is offline  
Oud 2 september 2012, 15:36   #20
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Waarom niet de mogelijkheid geven om thuis via het internet te stemmen ?
Kan toch perfect, zoals aangifte belasting met een token of identiteitskaart ?
We leven in 2012. Dat hebben ze blijkbaar nog niet door
ok , maaa ivm privacy ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be