![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() In Irak hebben de Amerikanen onverwacht vandaag al de macht overgedragen aan de Irakezen. De machtsoverdracht was eigenlijk gepland voor woensdag, maar is twee dagen vervroegd om veiligheidsredenen.
Na ruim dertien maanden geven de Verenigde Staten de macht in Irak terug over aan de Irakezen zelf. Dat gebeurde vanochtend vroeg via een uitwisseling van documenten tussen de Amerikaanse bestuurder in Irak Paul Bremer en de Iraakse premier Iyad Allawi. De ceremonie begon omstreeks 8.30 uur en vond plaats in de zogenoemde Groene Zone in Bagdad. Daar bevindt zich het hoofdkwartier van de door de VS geleide coalitietroepen. De soevereiniteit over het land berust nu formeel bij de Iraakse regering. Die zegt dat ze binnenkort noodmaatregelen zal afkondigen om de veiligheid in het land te verzekeren.
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() macht overgedragen???
![]()
![]() |
![]() |
#7 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kijk, het zou geloofwaardiger zijn als we (men) de wandaden en minpunten van beide systemen hier onbevooroordeeld zou durven onder ogen zien: zowel van VS zijde als van arabisch-islamitische zijde. Maar dat gebeurt gewoonweg niet bij de meeste anti-vs forumgebruikers. Wie maakt er nu daadwerkelijk in de huidige omstandigheden een troep van in Iraq, ongeacht de "blunders" van de VS? De moslimextremisten. Hun eigen volk weeral eens beletten om het beter te hebben. Waarom? Omdat een beter leven voor elke Iraqi (en niet enkele bevoorrechten van Sadam) onder impuls van het westen de onmacht en het deficiet van de islam en haar onderdrukkende geestelijke leiders zou aantonen. Dat willen de extremisten vermijden, ten koste van hun eigen mensen. En om nietsontziende extremistische zotten efficient te bestrijden kan men niet steeds met gebonden handen werken. Die simpele redenering mag ook wel eens gevolgd worden. Maar neen, de gemiddelde anti-VS mens is meer begaan met het falen van de VS dan het verbeteren van de gemiddelde levenssituatie van de gemiddelde irakees. Triestig, heel triestig. Het MO is al tientallen jaren een beerput waar de arabisch-islamietische gmeenschap niets aan kan en wil doen. Het is een interne aangelegenheid waar het westen en de VS niets verloren heeft kan men dan tegenwerpen. Juist, maar stilaan begint die interne aangelegenheid de wereldvrede en stabiliteit op middellange termijn in gevaar te brengen.
![]() |
![]() |
#8 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Uiteraard maken die misbruik van de Islam om het volk te onderdrukken. Maar denk je dat het Westen daarmee inzit? Natuurlijk niet. Hoe meer het volk geëmancipeerd is, hoe moeilijker het wordt om hun onmacht uit te buiten in handelstermen. Dat is toch heel duidelijk? De repressiepolitie in Saoudi-Arabië wordt getraind door een tak van de CIA. De VS klagen niet over de Islamistische separatisten in Kashmir. Ze klagen ook niet over de Wahabieten in Saoudi-Arabië. Indien ze werkelijk begaan waren om democratie, zouden ze koning Fahd uit zijn harem sjotten en verkiezingen organiseren. Ik ben geen anti-VS mens. Ik heb het integendeel heel goed voor met de Amerikanen die constant door hun regering in de luren gelegd worden en die 60% van hun belastingen besteden aan "Defense", meer bepaald de verovering van 3 landen per decennium. Het gevolg van die politiek is wereldwijde haat. Is dat zo onverwacht? Niet alleen de Palestijnen zaten te jubelen op 911, ook in Kinshasa waren er veel blijde gezichten en heel Latijns-Amerika zal ook wel iets gehad hebben van "in your face gringo". Het heeft niets met Islam te maken in se. Als de Irakezen zich verzetten, gebruiken ze daarbij Islam. De Serben gebruikten luchtafweergeschut, de Somaliërs bazooka's en de Viet-Cong booby-traps. Maak je geen illusies, indien in Irak de enige industrie een tuinkabouterfabriek was, dan zou de VS daar niet zitten. Dan hadden ze Saddam niet zitten vleien met de quasi-modernste chemische en biologische wapens, naast een klassieker arsenaal. Ik haal haast al mijn informatie van Amerikaanse sites. Maar misschien zijn die mensen zo un-American hé. ![]()
![]() |
![]() |
#9 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Indien de wereld nu onderdrukt moet worden door een supermacht, wel dan ben ik 100 keer liever "onderdrukt door de VS" dan eender welk ander bestaand systeem. Zeg mij eens welke dominerende macht doorheen de geschiedenis zoveel altruisme aan de dag heeft gelegd naast haar eigenbelang als de VS? Of zou jij liever in het moslimdictatuur willen zitten? Uiteraard stuit de supermogendheid van de dag, de VS, op veel weerstand. Zij verhindert immers tal van malafiede en onderdrukkende dictators en overtuigingen om die hun spelletjes te laten spelen. Velen op het forum denken dat ik een extreem rechtse ben. Welnu, ik ben de spirituele gedachte genegen, de vrijheid van denken en doen wat ik wil. Voor mij mag het boeddhisme een wereldgodsdienst worden, dus niet zo rechts hé. Ik wil de vrijheid die ons systeem ons geeft niet prijs geven. Enkel vanuit ons systeem kan aan geleidelijke verbetering voor iedereen gewerkt worden. Er is geen enkel ander systeem waar we zelf, via geleidelijke bewustwording en democratie, het lot van iedereen die in ons systeem zit kunnen verbeteren.... Alle andere systemen, hoe mooi sommige in theorie kunnen zijn, kunnen enkel geinstalleerd worden via dictatuur, wat ongetwijfeld weer de wil is van 1 enkele groep met alle mogelijke misbruiken vandien, en je belandt weer waar we vertrokken zijn.... Enfin, ik dwaal af, maar het hangt wel allemaal samen.... Als je het analyseert zijn vele fanatieke linksen, wereldverbeteraars enkel links uit jaloezie, uit afgunst en onverdraagzaamheid en niet uit welgemeend altruisme. Ze zijn zelf verblind door dezelfde hebzucht als die van bepaalde rijke conservatieven, en dus geen haar beter dan de rechtse hebzuchtigen. Citaat:
http://www.edume.org/reports/report1.htm Het westen kan niet met alles inzitten wat daar gebeurt. Als het westen zich met alles overal gaat moeien, dan is het ook weeral niet goed, want dan is het kolonialiseren. Maar het westen heeft wel het recht, gezien alle technologische (r)evoluties zich te beschermen tegen externe dreigingen van enkele individuen, als de eigen massa ter plaatse daar niet toe in staat is. Containment heet dat. Citaat:
Citaat:
Voor de rest: zie hoger... De haat tov de VS is er OOK, omdat de VS een bedreiging vormt voor anderen om hun eigen zaak op te leggen aan de wereld (dictators, islamdictatuur,etc), of gewoon uit afgunst en jaloezie vanwege het succes van de VS.... Wat die kritikasters geen haar beter maakt dan wat of wie ze bekritiseren....
![]() |
![]() |
#10 | |||||||||||||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die Abu Ghraib toestanden zijn absoluut geen nieuwigheid. Het is een politiek die op zeer veel plaatsen gevoerd is in de Derde Wereld na WOII. Doodsescaders, paramilitairen of de gewone militairen zorgen ervoor de de upperclass in die landen kan verdienen aan zaakjes met het Westen en de lage lonen van de armsten kan uitbuiten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik had vroeger net dezelfde mening als jij en ik was blij dat ik een mening had. Het was die van Time magazine. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En trouwens over fundamentalisme: in Arkansas is de evolutieleer verboden op school. ![]() ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#11 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het verschil is, dat dit nog het minst corrupt gebeurt in de VS cultuur, doordat er een kader geschapen is (via de constitutie) waar iedereen kan en mag verdienen als hij iets bijdraagt tot het systeem. Gelijke kansen. Vandaar dat je zoveel succes-stories hebt in de VS van de kleine man die "het heeft waar gemaakt". Ik heb het elders of hoger al gezegd: in geen enkel systeem wordt vrijheid zo goed verzoend met het inherente egoistische van de mens. Dat schakelt de corruptie weliswaar niet uit, maar het wordt zwaar gereduceerd en succes hangt veeleer af van eigen inzet, en niet enkel van de juiste connecties of de juiste afkomst. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik herhaal, ik zeg niet dat JIJ links of fanatiek bent. Ik zeg alleen dat het merendeel van onverbeterlijke VS haters dat wel zijn. En ja, dat van Enron etc is schandalig. We leven niet in een ideale wereld. Waar zitten die gasten nu met al hun geld? En prison hé... Geld maakt niet gelukkig. Laat ze dat zelf maar ondervinden. Wij moeten hun dat niet gaan vertellen. Ik kan verdragen dat een ander veel meer heeft dan ik, daar begint het mee. Dat is juist het probleem: dat via globalisering méér mensen het (materieel) beter hebben dan voorheen wordt niet erkend. Men is meer bezig met bekritiseren dat sommigen mensen het proportioneel NOG beter hebben.... In dat verband: een psychologische studie van Khaneman en Tversky toonde het al aan hoe de hebzucht ook in de gewone man zit: de meeste mensen verkiezen een situatie waarin ze 25.000 EUR per jaar verdienen en hun buur 20.000 EUR per jaar dan een sitatie waarin ze 50.000 eur verdienen en hun buur 60.000 eur.... zo werkt de menselijke psyche.... de mens kan het niet verkroppen dat een ander het NOG beter heeft, ook al heeft de mens zijn situatie verbeterd... DAT is een achterliggend fenomeen bij veel van de critici: onverdraagzaamheid en afgunst. En het is juist dat element dat de amerikanen in hun cultuur uitschakelen en hun succes op alle domeinen uitlegt: geen nijd en afgunst, wel het scheppen van "uitzicht" aan iedereen om hun situatie te verbeteren... Eens goed over nadenken, ik meen dat! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Niet enkel de Saoudi's, maar ook de Jappen hebben geinvesteerd in de VS, om dezelfde reden als hierboven. En de dollar is niet ijzersterk, staat op een meerjarig dieptepunt, zowel tegen de Yen als de Euro... Bovendien hebben de Saoudi's al hun dollars al grotendeels omgewisseld tegen EUROs en hun VS activa reeds verkocht. Soit, ik weet wel wat je wil zeggen, ondanks de onjuiste "voorbeelden": de VS heeft baat gehad van de Saudi dollars, dat is juist. Maar de Fransen ook hoor, en de russen en de duitsers.... waarom dan de vs isoleren? Het spel wordt door iedereen gespeeld: iedereen gaat aankloppen waar het geld zit ........; weeral: a fact of life.... als het de VS niet zou zijn geweest, dan zouden de "anderen" er wel opgesprongen zijn hoor, ook al was het om andere dingen dan om olie. Denk jij dat Europa niet zo'n spel speelt????? Europa kan het spel niet winnen tov de VS, dus mekkeren we maar... da's al. Als ze konden, dan deden ze het op grotere schaal. Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | ||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al tekkeya? ![]() Ten slotte: Verbaast het je dat een gelovige irakees het volgende zegt wanneer hij hoort dat de Amerikanen hem komen 'bevrijden': "Nee, hou je bevrijding maar voor jezelf. Jij bent diegene die verantwoordelijk is voor de dood van mijn Palestijnse broeders en zusters en ook voor de vervolging, onderdrukking, foltering en gevangenzetting van mijn broeders en zusters in de Arabische wereld: van Marokko tot Saoudi-Arabië. Ga eerst hen maar bevrijden voor je mij verhaaltjes wijsmaakt. Als je mijn dictator niet zo had gesteund dan hadden we wel voor onze eigen bevrijding kunnen zorgen " ? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ten eerste, ik geef niets toe en heb ook niets toe te geven: ik maak een punt over een realiteit , een fact of life, niet mijn eigen uitvindsel. Als je dit essentieel punt nog niet objectief kan erkennen, nuanceren en in juiste context plaatsen, hoe moeten we dan verder discussieren? Als jij denkt dat er één staatshoofd is die niet de belangen van zijn eigen natie vooropstelt, hoe lang zou die zijn mandaat mogen/kunnen uitoefenen? Jij hebt mooi praten in je ivoren en idealistische toren. Denk je dat nationale en internationale politiek binnen een eigen cultuur zo proper is? Wat denk je dat internationale politiek tussen uiteenlopende culturen dan wel is? Jij denkt dat iedereen dezelfde ontwikkelde bedoelingen heeft zoals wij die onszelf opleggen? Ten tweede: dus volgens jou is dat nu ook al alleen de schuld van de VS, dat het Irakese en Palestijnse volk lijdt? Het is de VS die overal daadwerkelijk en unilateraal heersers en dictators effectief installeert? Het is enkel de VS die iedereen dom houdt? Dat die volkeren hun godsdienst, hun macho cultuur, hun onbetrouwbaarheid en hun "Takkeya" het wel eens zou kunnen zijn daar hou je geen rekening mee. Alle andere krachten aan het werk in een zeer complex proces, daar hou jij geen rekening mee blijkbaar.
![]() |
![]() |
#15 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Eens googelen om wat meer te weten over Al Takkeya, ofte nog, "le mot arabe": de kunst van het misleiden en liegen, specialiteit in die cultuur. Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier nog even een voorbeeldje over de gemiddelde brave irakees...
http://forum.politics.be/viewtopic.p...hlight=#561538
![]() |
#17 | |||||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wat heeft Hitler gedaan: zijn rijk groter willen maken, zijn volk superieur maken tegenover anderen, zij die hij verantwoordelijk acht voor zijn problemen omgebracht,... m.a.w. hij heeft eigenlijk aan nastreven van eigenbelang gedaan, het was de bedoeling dat zijn land en volk er beter van werden. Japan is een sterk ontwikkeld land, maar zeer afhankelijk van buitenlandse grondstoffen, het wordt tijd dat ze ook maar eens eigenbelang op z'n Amerikaans gaan nastreven? Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() het was een Amerikaans president die iets zei �* la "you can fool some people all the time and all people some of the time but never all people all the time"
allez, deadline dus gehaald door de coalition of the willing, dat zal wel wat schone powerpoint-presentaties opleveren ![]() Goed-nieuws-show? bwah, ze hebben ook niet meer dan een datum gehaald, maar welke concrete verwezenlijkingen? Dat ze alvast beginnen met Paul Bremer z'n blunders ongedaan te maken, eerst en vooral het opdoeken van het volledige politioneel apparaat. Welslagen van de huidige Irakese machtshebbers hangt af van (1) het kunnen oplossen van de concrete problemen van de gewone Irakees (2) de legitimiteit van de mensen in die regering. Als de Amerikanen denken dat ze via een stel marionetten bvb dat land haar olie-reserves aan voordeeltarief kunnen leegzuigen, zullen ze van een kale reis terugkomen. Een aantal leden van de voorlopige regering is imho van minstens bedenkelijk allooi. De reeds genomen maatregelen inzake reconstructie en democratisering zijn ook niet echt om naar huis over te schrijven. Ik hoop dat ik er naast zit.
![]() |
#19 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik beweer niet dat de VS de root of all evil is. Ze hebben wel de middelen om zichzelf te overtreffen en hun verantwoordelijkheden op een moreel hoogwaardige manier te nemen. De Europeaanse politici zijn geen haar beter. Daar ben ik mij van bewust. Ver van de camera's is het net hetzelfde. De EU heeft alleen een gebrek aan een leger (omdat de Europeanen dat na WOII niet pikken en omdat de VS baas wil zijn over NATO) en ze lopen als poedeltjes achter de VS om een been uit het karkas te trekken als er iets overblijft. De EU is ook kampioen in het uitdelen van subsidies aan industriën die ze niet strict nodig hebben. Dat is staatssteun en privé-winst. Daarom zijn onze belastingen hier ook zo torenhoog. Om vlees -en boterbergen te bouwen (onder andere). Ze hebben net als de Europeanen de gelegenheid om met hun middelen een meer spirituele levenswandel te ontwikkelen. Ik zie ook in België geen spandoeken van "hoe zacht rijdt de Iraakse benzine...". Ze doen gewoon mee. De individualistische praat dat egoïsme goed is, helpt de wereld om zeep. Veel mensen hebben al een meer spirituele levenswandel gevonden. Er zijn ook meer en meer alternatievelingen die goede ideeën hebben. De rijke beleidsmakers en hun trouwe achterban schilderen die mensen af als extreem-linksen of groene zotten. Ze beschermen eigenlijk vooral hun eigen winkel en staan niet open voor vernieuwing, ook al zijn ze fervente voorstanders van de "vooruitgang". Citaat:
De leugen dat het zo gemakkelijk is om kansen te hebben en je eigen zaak op te richten is zo frappant als je ziet dat de meeste mensen eens ze de unif verlaten slaafs aannemen wat er te vinden is. Ga jij even als elektronicus concurreren met GE, of als mechanicus een nieuw autobedrijf oprichten? Dat gaat gewoon niet. Als je probeert superzuinige koelinstallaties te maken of produkten die zeer veel energie kunnen besparen, dan halen ze je van de markt op de meest flagrante manieren. Alle slagen zijn toegelaten voor de energie -en andere lobby's. De mensen hebben een job en willen die houden, ook al houden ze daarmee leugens in stand. Zo vrij is de markt. Het is veel gemakkelijker gewoon werk te zoeken bij wat er al bestaat of verdeler te spelen. De VS zoals je zegt heeft wel een beter bedrijfsklimaat. Je kan 10 keer sneller uit de kosten geraken, zonder overdrijven. Dat beaam ik. Maar er is toch ook een sterke trend dat zwarte wijken heel achtergesteld zijn en dat klopt statistisch niet met de "gelijke kansen" theorie. Die is net zozeer van toepassing in hartje Brussel. Citaat:
Niets is perfect, daar ben ik mee akkoord, maar de argumenten waarmee men in Irak is ten strijde getrokken trekken rationeel gezien op niets. Geef het dan meteen toe: het was om olie te doen en wederopbouwcontracten en om militaire contracten voor nu en in de voorspelbare toekomst. Cheney heeft het nu al over generaties oorlog. Maak u dus maar geen zorgen, zo bedoelt hij, want mijn vrouw is een goede bedrijfsleider bij Lockheed Martin. Kijk maar: de aandelen zijn van maart 2000 van 16$ naar 57$ gestegen in december 2002. Ik zorg ook voor de olie van de Amerikaanse economie. Halliburton is zo expert op dat gebied dat het al vast stond dat zij het gingen doen. Enz enz...
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() @Funghus @ Panther
Al Taqiya is bullshit hé????!!! Doe eens moeite aub om het te lezen en in uw denkpatroon te laten werken. (@Funghus: ik ben nog steeds jou bronnen over 9-11 aan het raadplegen en ik neem je stelling niet meer voor onmogelijk ![]() http://www.freeman.org/m_online/dec97/phares.htm hier is de eerste de beste tekst als je googelt... NOTEER: het verschil tussen westerse subversieve methoden, die enkel door staatsgerichte organisaties gebruikt worden (CIA, Bush,), tov het misleiden en beliegen als cultuur van een ganse beschaving.... !!! Je kan het ganse palestijns conflict en het welles nieties spelletje van Arafat daar al in plaatsen. De Israeli's kennen maar al te goed dat het arabish "woord" niet hetzelfde is als wanneer wij ons "woord geven" . AL-TAQIYA... The Muslim Method Of Conquest By Professor Walid Phares In the early years of the Tawheed (Islamic conquest of the Arabian peninsula) and in the Fatah (Arab-Islamic invasion and conquest of the upper Middle East and the outside world), a Muslim concept was devised to achieve success against the enemy, Al-Taqiya.. Al-Taqiya, from the verb Ittaqu, means linguistically dodge the threat. Politically it means simulate whatever status you need in order to win the war against the enemy.. According to Al-Taqiya, Muslims were granted the Shar'iya (legitimacy) to infiltrate the Dar el-Harb (war zone), infiltrate the enemy's cities and forums and plant the seeds of discord and sedition. These agents were acting on behalf of the Muslim authority at war, and therefore were not considered as lying or denouncing the tenants of Islam. They were "legitimate" mujahedeen, whose mission was to undermine the enemy's resistance and level of mobilization. One of their major objectives was to cause a split among the enemy's camp. In many instances, they convinced their targeted audiences that Jihad is not aimed at them, that indigenous people are not targeted, only Bysantium power. They convinced many Jews that they will be protected from Christians, called pagans, and they convinced many Christians that Jews were the mortal enemies, because they killed Issa (Jesus). They convinced the Aramaics, Copts, and Hebrews that the enemy is Greece, and signed peace agreements with the Bysantines Greeks at the expense of Maronite Aramaics, etc. This Jihadic agency of subversion was one of the most fascinating and efficient arms of the conquest. In less them four decades the MIddle East fell to the Arab-Islamic rule, followed by north Africa and Central Asia. Al-Taqiya was a formidable weapon, used by the first dynasties and strategists. Today, scholars may identify it as deception. But the Jihadic deception was and still is more powerful than the James Bondian methods of Western classical intelligence tactics, for the simple reason that it has a civilizational, global dimension versus the narrow state interest of the regular Western subversive methods. Al-Taqiya is still in use today but not necessarily state-organized. One can easily detect Taqiya in the two discourses used by Islamist strategists. On the one hand, one comprehensive Islamist theory is attempting to mobilize Middle East, and sometimes Western Christia leaders and intellectuals, against "evil Jews." We see considerable success on that level. And on the other hand, another Islamist comprehensive theory is attemting -with success also- to mobilize the Jews against "evil and pagan Christians." One can easily detect the sophisticated work of Taqiya, for the strategic objective of Islamists is to destroy the foundations of the Judeo-Christian civilization, as a prelude to the defeat of an isolated Israel. Taqiya is not a unique phenomenon in History, many strategists from all backgrounds implemented subversion. But the uniqueness of today's Taqiya is its success within advanced and sophisticated societies. Taqiya is winning massively because of the immense lack of knowledge among Western elites, both Jewish and Christian. For interesting examples of Taqiya methods, visit Christian discussion groups and forums and note the discourse of Islamist visitors, aimed at undermining the Christian perception of Jews, and visit Jewish discussion groups and forums and note the subtle anti-Christian discourse of Islamists visitors. It is really informative and fascinating. ============== Professor Walid Phares teaches in the Department of Religion, Florida International University.