![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Eindelijk haalt dit de media nog eens (althans het radio1 ochtendnieuws)
Jongeren (vooral slecht opgeleiden en ongeschoolden, maar stilaan ook de beter geschoolden) zijn de speelbal geworden van de interimkantorenmaffia. De ruiten hangen vol met nepvacatures, VOOR ELKE VACATURE IN BELGIË BESTAAN ER 4 VALSE VACATURES Dit probleem staat natuurlijk niet op zichzelf, maar vormt een integraal onderdeel van neoliberaal geïnspireerd beleid, namelijk het 'precariseren' (precair, onzeker, laagwaardig maken) van de arbeidsstatuten, en dus van de mensenlevens. Zo ontstaat een nieuwe klasse in onze samenleving, namelijk het precariaat (cf Guy Standing). Dat zijn mensen (met een zeer diverse achtergrond, opleiding) die werken onder slechte statuten, deeltijds, tijdelijk werk, met in het extreemste geval dagloners zoals in dit voorbeeld. Op zulke statuten kan men geen leven bouwen, en dus kan men deze statuten ook geen volwaardige 'jobs' noemen. Eigenlijk gaat het gewoon om legale uitbuiting. Een goed voorbeeld vormen de mini jobs in Duitsland: in zo'n 'job' kan men maximaal 400 euro verdienen: reeds één vijfde van alle Duitse 'werknemers' werkt momenteel in zo'n 'job'! Vele mensen hebben er geen flauw benul van, maar stilaan is Europa aan het evolueren in de richting van 19de-eeuwse arbeidsomstandigheden. Tijd dat de regering interimarbeid aan banden legt, want het nobele doel waartoe het wellicht ooit heeft gediend is één en al tot misbruik verworden |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Dat van die valse vacatures weet ik wel zeker dat dit eerder de regel is dan uitzondering.
Een interimkantoor zonder vacatures is nu niet echt interessant om eens te gaan kijken. Ze zouden interimkantoren bij iedere publicatie van een vacature het bedrijf moeten vermelden. Bedrijf en interimfirma kunnen altijd een contract afsluiten zoals in de immosector. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zelfs in de meer "reguliere" arbeidsmarkt zoals VDAB wordt er daarmee gewerkt: om dood van te vallen. Bij mij gaan zulke "vacatures" al heel vaak op de Fuck It hoop; als ik niet mag weten bij welke firma ik voor een bepaalde vacature soliciteer dan hoeft het voor mij ook niet echt.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is slechts 1 politieke beweging die dit al aankaartte: Waarom schaft men de private interimkantoren niet af? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat de meerderheid zeker niet geïnteresseerd is in het welzijn van de werknemer, staat buitenkijf.
Als iets hoger opgeleide (momenteel slechts acad bachelor maar twee masters zijn in de pijplijn) krijg ik meestal wel jobaanbiedingen. Alleen is de vraag hoe of wat. Er wordt zeer vriendelijk gedaan en vaak geslijmd dat het een lieve lust is. In het begin neem je het nog voor waar... Men ziet dit en dat in je ... Tot echter blijkt dat men je in een richting probeert te duwen. Toevallig is men net zeer naarstig op zoek voor een klant die blijkbaar op de laatste seconde besefte dat hij morgenvroeg iemand nodig had ... Je zou liefst alles moeten laten vallen en klaar staan ... Omdat men te voren zo met complimentjes gezwaaid heeft en jij hierop in ging en beaamde dat je jezelf er wel in erkende, wordt het heel moeilijk om neen te zeggen tegen de job of zelfs nog maar te zeggen dat je er eerst over wil nadenken. Anders bekijkt men je ook zo van "wil je nu werk of niet?" ... Weigeren betekent ook dat men je minder vaak zal bellen... De lonen die men je voorhoudt zijn ook niet om vrolijk van te worden... Ik werd vandaag een loon voorgeschoteld van 1800 euro bruto. Doordat ik de interimkantoren leerde kennen, ben ik ook wel zo vriendelijk en leep geweest om 'ja' te zeggen tegen iets zodat ik die zekerheid tenminste had en verder te blijven zoeken. Inmiddels zijn me er gouden bergen belooft. Je wacht op telefoontjes, vele komen nooit ... Ik ben ook regelmatig gevraagd om zelf bij een interimkantoor te komen werken, maar op een indirecte manier. Het komt erop neer dat ik zelf zei zeker niet geïnteresseerd te zijn in een commerciële functie betaalt via commissie e.d.m. Toen kwam de aap uit de mouw en zei men dat me aan me dacht voor een recruteringsfunctie (voor een selectiekantoor...) maar dat een commerciële instelling daarvoor echt een absolute vereiste was... Dat zegt dus wel genoeg denk ik. ![]() Nu heb ik er ook wel goede ervaringen mee. Ik zal bv zeer binnenkort starten in een zeer tijdelijk contract, de verloning valt echter relatief goed mee. Maar het gevaar is natuurlijk wel dat je levenslang in dit soort statuten blijft hangen. En ik kijk er zeker niet naar uit om binnen zoveel maanden opnieuw op zoek te gaan ... In mijn geval komt het nog redelijk goed uit omdat ik na drie maanden normaal gezien mijn studies verder zal voltooien. Maar als je ècht werk zoekt en je komt dat dan tegen ... Je wordt er niet vrolijk van. Zo ken ik mensen die echt al jaren werken (+ 5 jaar) ... telkens met een contract onbepaalde duur en die verder van hot naar her geswitcht worden. Zeer veel functies, al zijn ze voor hogere bedienden-profielen, zijn ook bijzonder eentonig en vereisen de gekste dingen (zoals bv eigen wagen, van hot naar her rijden en op drie verschillende plaatsen werken tegelijkertijd, maar nooit van thuis uit ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 mei 2012 om 17:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Als het gesprek wat begint stil te vallen, dan voegt de server zelf berichten in, want als er 1 ding is dat niet mag gebeuren in een chatruimte, dan is het wel stilte.
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Geen problemen mee gehad, interim of werknemer zelf. meestal had ik de job. Belangerijkste is hoe je je presenteert. Binnenkort hopelijk de laatste switch van mijn arbeidscariére.
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het meest mensonwaardige systeem die bestaat is de uitsluiting van de mens van de arbeid en hem erplichten om inhet werkloosheid systeem te zitten. het beste dat men kan doen voor de eigenwaarde van de werklozen is ze in derdaad in eeen rendabele overheidsjob duwen type isolatie, grone economie di ealle overheidsgebouen aanpakt, gerchtelijke achterstand wegwerkt, nieuwe gevangenissen boouwen zodat al deze achterstanden door de buitensporige lasten p arbeid kunnen weggewerkt worden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 1 juni 2012 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar ben een beetje extra gefrustreerd omdat het leek alsof er een geweldige job in de farma-wereld beschikbaar voor me was en ik er pijlsnel op gesprek kon gaan en waarschijnlijk zelfs kon beginnen. Maar heb zelfs niet meer gehoord, ondanks het sturen van een rappel. Ach ja ... Als je werk wil outsourcen. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 juni 2012 om 21:02. |
|
![]() |
![]() |