Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Onderhoudsplicht voor zorgbehoevende ouders: afschaffen?
Afschaffen 5 50,00%
niet afschaffen 1 10,00%
niet afschaffen maar voor iedereen overal dezelfde criteria 1 10,00%
andere (leg uit) 3 30,00%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2012, 09:48   #1
eno2
Banneling

Standaard Onderhoudsplicht voor zorgbehoevende ouderen

Standpunt van Groen:
Citaat:
We schaffen de onderhoudsplicht voor zorgbehoevende ouderen af. De onderhoudsplicht van
kinderen voor hun zorgbehoevende, bejaarde ouders zorgt vandaag voor grote onrechtvaardigheden. Het
ene OCMW vordert verleende steun terug, het andere niet. Bovendien zorgt dit vaak voor grote spanningen
binnen families. Ook vele ouderen voelen zich ongemakkelijk om ‘ten laste’ te moeten vallen van hun
kinderen. Groen! wil de afschaffing van de onderhoudsplicht voor zorgbehoevende ouderen, tenzij mensen
zichzelf in een situatie van onvermogen hebben gebracht door schenkingen aan hun kinderen. Samen met
een versterking van de zorgverzekering en van het zorgaanbod is het garanderen van een kwalitatieve en
betaalbare verzorging een overheidstaak.
Wat is uw standpunt?

Wat is het standpunt van de andere partijen?

Persoonlijk ben ik voor de proportionele onderhoudsplicht op basis van vermogen (van de kinderen en van de ouders)

Dat afschaffen vind ik tegen de familiale band en een depreciatie van de familie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 10:10   #2
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Standpunt van Groen:

Wat is uw standpunt?

Persoonlijk ben ik voor de proportionele onderhoudsplicht op basis van vermogen (van de kinderen en van de ouders)

Dat afschaffen vind ik tegen de familiale band en een depreciatie van de familie.
Akkoord daarmee. Behalve in specifieke gevallen van mensen die hun hele jeugd afgezien hebben van slechte behandelingen vanwege hun ouders ( dagelijks geweld, incest en dergelijke). Die moeten volledig ontslagen worden van gelijk welke onderhoudsplicht, ook al zijn ze steenrijk geworden.
Het gaat niet op dat je mensen die je jeugd tot een hel gemaakt hebben, ook nog eens moet gaan onderhouden als ze oud zijn.
Voor de rest, mensen die hun ouders graag zien, zullen die uit hun eigen wel helpen, of dit nu verplicht is of niet, en dit naar gelang hun financiële middelen.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 10:39   #3
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Standpunt van Groen:

Wat is uw standpunt?

Heeft Groen! het financiële plaatje als een berekend? Want als de kinderen niet (mee) betalen, dan gebeurt het voor rekening van de belastingbetaler.
En wat met haar allochtone kiezers die massaal hun behoeftige ouders 'herenigen'? Ook op kap van de belastingbetaler?
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 11:05   #4
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Heeft Groen! het financiële plaatje als een berekend? Want als de kinderen niet (mee) betalen, dan gebeurt het voor rekening van de belastingbetaler.
En wat met haar allochtone kiezers die massaal hun behoeftige ouders 'herenigen'? Ook op kap van de belastingbetaler?
Daarvoor moet een speciale regeling komen : de ouders van allochtonen , als ze niet minstens dertig jaar in België geleefd hebben ( op legale wijze ) mogen geen aanspraak maken op onderhoudsgeld uit de staatskassen. Géén éne euro. Die hangen dus volledig van hun familie af.
Oud 17 juni 2012, 11:15   #5
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Daarvoor moet een speciale regeling komen : de ouders van allochtonen , als ze niet minstens dertig jaar in België geleefd hebben ( op legale wijze ) mogen geen aanspraak maken op onderhoudsgeld uit de staatskassen. Géén éne euro. Die hangen dus volledig van hun familie af.
Staat dat ook in het programma van Groen! ?
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 11:54   #6
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
S
en wat met mensen die al decennialang geen contact met hun ouders hebben?
proportioneel klinkt leuk maar waarom iemand die hard werkt, zuinig leeft en spaart meer laten betalen dan broer die alles door ramen en vensters gooit?

en schenkingen
wil bomma iets aan kleinkinderen geven dan zou dat dus niet meer kunnen in het groensche voorstel?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 12:06   #7
eno2
Banneling

Standaard

Weigeringen zouden voor de rechtbank kunnen behandeld worden...en worden dat waarschijnlijk nu ook al.
Oud 17 juni 2012, 12:56   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen probleem om mijn ouders bij te springen, op konditie dat er dan van mijn loon geen RSZ meer afgehouden wordt, waar nu de overheid, en een legertje profiteurs schoon weer mee spelen.
Oud 17 juni 2012, 13:03   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
proportioneel klinkt leuk maar waarom iemand die hard werkt, zuinig leeft en spaart meer laten betalen dan broer die alles door ramen en vensters gooit?

en schenkingen
wil bomma iets aan kleinkinderen geven dan zou dat dus niet meer kunnen in het groensche voorstel?
Wat met vaders die geen onderhoudsgeld betaalden, overleden met een hoop schulden waardoor de kinderen de erfenis hebben moeten weigeren, en waarna de grootmoeder aan het OCMW terechtkomt en de kleinkinderen dan voor de oma moeten betalen???

dit is dus een regelrechte schande!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 13:30   #10
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Je kunt talloze constructies verzinnen.

mijn gedacht:
we betalen genoeg belastingen dus daarvan moet het onderhoud voorzien worden ongeacht het vermogen vd ouderlingen.
hun vermogen mag aangesproken worden maar als zij kiezen alles weg te geven is dat hun recht maar blijven ze evenveel rechten behouden als de nietvermogende ouderling.
kinderen, kleinkinderen mogen bijspringen maar mogen niet gedwongen wrdoen
Oud 17 juni 2012, 13:37   #11
Восход-1
Banneling

Standaard

Ik ken voldoende mensen wiens ouders het niet verdienen om door de kinderen geholpen te worden.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 13:40   #12
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Onderhoudsplicht? Als ik niet voor mijn ouders wil zorgen, dan doe ik dat niet. Wat mensen er van vinden dat interesseert mij niet.

Ik sta altijd klaar voor mijn ouders, daar niet van hoor.

Maar zoals Восход-1 al zei, sommige ouders verdienen het niet.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 15:00   #13
Aligator
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Staat dat ook in het programma van Groen! ?
Nee, dat staat in mijn programma.
Bij Groen! moet je daar niet op rekenen.
Oud 17 juni 2012, 16:44   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Onderhoudsplicht? Als ik niet voor mijn ouders wil zorgen, dan doe ik dat niet. Wat mensen er van vinden dat interesseert mij niet.

Ik sta altijd klaar voor mijn ouders, daar niet van hoor.

Maar zoals Восход-1 al zei, sommige ouders verdienen het niet.
ben jij niet op de hoogte van de wettelijke onderhoudsPLICHT dan? Blijkbaar hoef jij je niet te houden aan de Belgische wetten?

Indien uw ouders onvermogend zijn en vb. in een bejaardentehuis worden opgenomen, dan heb jij niks te kiezen of je wil bijdragen of niet. Dan zal het OCMW het wel netjes van je loon afhouden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 17:20   #15
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kunt talloze constructies verzinnen.

mijn gedacht:
we betalen genoeg belastingen dus daarvan moet het onderhoud voorzien worden ongeacht het vermogen vd ouderlingen.
hun vermogen mag aangesproken worden maar als zij kiezen alles weg te geven is dat hun recht maar blijven ze evenveel rechten behouden als de nietvermogende ouderling.
kinderen, kleinkinderen mogen bijspringen maar mogen niet gedwongen wrdoen

Je begrijpt wel, dat het nu gedaan moet zijn met luilekkerland waarin mensen met vermogen de fondsen van de commons mogen uitputten. Eerst de eigen fondsen uitputten.
Mensen met fondsen hebben overigens geen onderhoudsgeld van kinderen nodig, dus daar gaat het eigenlijk ook weeral niet om.

Alles tijdig wegschenken aan de kinderen en dan onderhouden moeten worden door de gemeenschap is ook al een van die mogelijke perfide constructies.
Oud 17 juni 2012, 17:25   #16
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Voor Groen maakt dat dus geen verschil, niemand moet betalen.
Bij mij zullen ze alletwee moeten meebetalen. Tenzij iemand vrijgesteld wordt voor onvermogen. Daar is dan toch feitelijk niets te halen. Je kan een steen niet uitwringen.
Citaat:
en schenkingen
Voor mij wel. De kinderen moeten dan immers de onderhoudsplicht assumeren. Maar ook Groen voorziet een uitzondering in geval van schenkingen.
Oud 17 juni 2012, 17:27   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ik ken voldoende mensen wiens ouders het niet verdienen om door de kinderen geholpen te worden.
Daar moet extern over geoordeeld worden. Zo zou het te makkelijk zijn zich aan te onttrekken

Je kan anderzijds ook je kinderen niet (helemaal) onterven, dus dat werkt naar beide kanten.
Oud 17 juni 2012, 17:31   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wat met vaders die geen onderhoudsgeld betaalden, overleden met een hoop schulden waardoor de kinderen de erfenis hebben moeten weigeren, en waarna de grootmoeder aan het OCMW terechtkomt en de kleinkinderen dan voor de oma moeten betalen???

Dat scenario was geheel het mijne. Maar mijn oma ontving nog op de valreep , 91 jaar, een behoorlijke achterstallige gecumuleerde uitkering, waardoor voor de resterende paar jaar de zorg voor haar verder gedekt werd
Oud 17 juni 2012, 22:22   #19
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je begrijpt wel, dat het nu gedaan moet zijn met luilekkerland waarin mensen met vermogen de fondsen van de commons mogen uitputten. Eerst de eigen fondsen uitputten. .
het gaat hier om de commons.
en hoever wil je "eigen fondsen uitputten" doortrekken?
moetne de kinderen op hun 60e hun pas afbetaalde woning verplicht verkopen om het rusthuis van schoonma te betalen?

Citaat:
Mensen met fondsen hebben overigens geen onderhoudsgeld van kinderen nodig, dus daar gaat het eigenlijk ook weeral niet om..
als je weet dat een serviceflat of rusthuis vlotjes het doorsneepensioen overstijgt dan komt de common niet ver.
het kan niet dat kinders financieel in de problemen komen

Citaat:
Alles tijdig wegschenken aan de kinderen en dan onderhouden moeten worden door de gemeenschap is ook al een van die mogelijke perfide constructies.
hoeveel pakt vadertje staat af als ma sterft? vanaf 100 000 (een huis) is het iets van een 25% aan successierechten
op dat huis is al op tientallen manieren belastingen betaald en dan zijn ze nog eens met een pak weg (ge wordt ziek als ge dat uitrekent)
Oud 17 juni 2012, 22:25   #20
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je begrijpt wel, dat het nu gedaan moet zijn met luilekkerland waarin mensen met vermogen de fondsen van de commons mogen uitputten. Eerst de eigen fondsen uitputten. .
Citaat:
1207:
het gaat hier om de commons.
en hoever wil je "eigen fondsen uitputten" doortrekken?
moetne de kinderen op hun 60e hun pas afbetaalde woning verplicht verkopen om het rusthuis van schoonma te betalen?
Je verandert van onderwerp. Ik geloof dat oudere rijken nu al eerst hun vermogen moeten uitputten
Citaat:
Mensen met fondsen hebben overigens geen onderhoudsgeld van kinderen nodig, dus daar gaat het eigenlijk ook weeral niet om..
Citaat:
1207:
als je weet dat een serviceflat of rusthuis vlotjes het doorsneepensioen overstijgt dan komt de common niet ver.
het kan niet dat kinders financieel in de problemen komen
Eerst de eigen fondsen uitputten. Dan de beurt aan de kinderen. Proportioneel.

Citaat:
Citaat:
Citaat:
1207:
hoeveel pakt vadertje staat af als ma sterft? vanaf 100 000 (een huis) is het iets van een 25% aan successierechten
op dat huis is al op tientallen manieren belastingen betaald en dan zijn ze nog eens met een pak weg (ge wordt ziek als ge dat uitrekent)
Ge verandert nog eens van onderwerp

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 juni 2012 om 22:31.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be