Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 juni 2012, 15:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Voka : Taboes inzake mobiliteit nù doorbreken

Oosterweel uitvoeren, capaciteit Brusselse Ring verhogen, kilometerheffing invoerenWat weggebruikers dagelijks ondervinden werd vandaag nog maar eens bevestigd door een Amerikaans onderzoek: de files in Brussel en Antwerpen behoren tot de allerergste in Europa. “Dat is het jammere resultaat van jarenlange uitgestelde beslissingen rond zaken als kilometerheffing, het aanpassen van ons wegennet, en het investeren in mobiliteit”, zegt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. “Die nalatigheid zorgt niet alleen voor dagelijkse frustratie bij automobilisten, maar schaadt ons land omdat het onze functie van logistieke draaischijf in Europa bedreigt. Hoog tijd dat onze overheden beslissen en de inhaalbeweging versnellen.”

Reeds in april 2011 zette Voka het licht op oranje bij het verschijnen van het verkeersindicatorenrapport van de Vlaamse overheid. “We benadrukten toen reeds de noodzaak om snelheid te maken in infrastructuuringrepen en ook te durven kiezen voor minder populaire maatregelen zoals het invoeren van een kilometerheffing voor alle voertuigen”, vertelt Jo Libeer. “We horen de minister vandaag graag vertellen dat ze bezig is aan een inhaalbeweging, maar als alles compleet vaststaat, dan hebben inhaalbewegingen geen nut meer.”

Volgens Voka is het in het belang van iedereen dat er snel beslissingen worden genomen die op zo kort mogelijke termijn effectief worden uitgevoerd op het terrein. “We zijn een regio die zich wil profileren als een logistieke draaischijf in Europa. Maar onze twee belangrijkste mobiliteitsknooppunten, Brussel en Antwerpen, staan hopeloos vast. Dat schaadt onze economie en onze welvaart.”

“We stellen daarenboven vast dat het ondertussen al meer dan een decennium duurt vooraleer de noodzakelijke aanpassingen aan die knooppunten zelfs maar definitief beslist worden. Nochtans moet de capaciteit van de Antwerpse en Brusselse Ring dringend serieus vergroot worden. Hetzelfde verhaal zien we rond de invoering van kilometerheffing, wat bij invoering voor alle voertuigen nochtans snel bewegingsruimte zou geven op onze wegen door het ontradende effect voor onnodige verplaatsingen.”

Voor Voka kan het zo niet langer. “Twintig jaar geleden was de Parijse Périphérique de nachtmerrie van elke Belgische automobilist. Brussel en Antwerpen scoren nu zelfs nog slechter. Willen we echt ook nog de Milanese verkeersindigestie overtreffen of gaat men het tij eindelijk keren?” vraagt Libeer zich af.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be