Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juni 2012, 15:10   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vlaamse Regering : Pascal Smet: “Ik geloof ècht in de kracht van verandering.”

Uit onderzoek blijkt dat ons Vlaams onderwijs goed scoort. Maar aandachtige en verantwoordelijke beleidsmakers zien dat er ernstige bedreigingen op ons afkomen. Als we nu geen aanpassingen doen, dan zijn we binnen tien jaar geen wereldtop meer. Daarom stelt het Vlaams regeerakkoord dat de discussie over de hervorming van het secundair onderwijs moet gevoerd worden op basis van het rapport MONARD. Een autoriteit op onderwijsvlak die pleit voor de afschaffing van aso, tso, bso, kso en voor de invoering van een brede algemene graad.

1 op 7 van de kinderen haalt geen diploma. Het welbevinden gaat achteruit en de schoolmoeheid neemt toe. Het zittenblijven en het watervaleffect blijven groeien. We hebben het meest gescheiden onderwijssysteem van de wereld. Hier bepaalt de sociale afkomst het meest de studieresultaten van de kinderen. Uit de PISA-testen blijkt duidelijk dat de knipperlichten branden, ook voor onze sterke leerlingen.

Vandaar dat een hervorming van het secundair onderwijs de afgelopen jaren wordt voorbereid. Grondig, op basis van wetenschappelijk onderzoek en in nauw overleg met de onderwijsverstrekkers en de arbeidsmarkt.

Die hervorming moet aan een aantal principes voldoen :

1. Alle kinderen sterker maken. De zwakken sterker maken èn de sterken sterker maken. Het is zoals de koers: hoe minder kinderen achterblijven, hoe meer er voorop rijden en hoe meer kans we hebben op wereldkampioenen. Dus geen nivellering.
2. Wat goed is behouden we en wat aangepast moet worden, passen we aan. Zonder taboes.
3. Kinderen en ouders moeten bewust kiezen. Niet op basis van vooroordelen, maar op basis van inzicht en met een goede studiekeuzebegeleiding.
4. Positieve keuze mogelijk maken voor het technisch en arbeidsmarktgericht onderwijs.

Alle kinderen verdienen immers het beste.

Daarom verdienen ze een weloverwogen studiekeuze. In een brede algemene graad maken ze kennis met hun mogelijkheden en talenten. Een algemene brede graad betekent immers niet dat alle kinderen hetzelfde lespakket moeten krijgen. Er moet gedifferentieerd worden: geremedieerd voor sommigen, verdiept en verbreed voor anderen. Een brede eerste algemene graad is dus geen synoniem voor eenheidworst en middenmoot onderwijs. Een brede eerste algemene graad laat verschillende lesinhouden toe en daagt elk kind op zijn niveau uit. Op het einde ervan kiezen kinderen en hun ouders weloverwogen. Dat doen ze beter op 14 dan op 12. Dit wordt bevestigd door nieuwe wetenschappelijke inzichten, bijvoorbeeld hersenonderzoek.

De hervorming wordt gebaseerd op (eensluidend) wetenschappelijk onderzoek van de universiteiten van Leuven, Gent, Antwerpen en Brussel. De OESO raadt ook aan aanpassingen te doen. Ook het vrij onderwijs heeft een brede bevraging gedaan van haar scholen. En ook het GO! heeft haar standpunt bepaald. Er zijn overigens in Vlaanderen al heel wat scholen die vooruitlopen op de hervorming. Zij hebben positieve ervaringen.

We gaan dus niet lichtzinnig te werk. Want je experimenteert inderdaad niet met kinderen. Dat zegt minister Smet al drie jaar. Overigens, nadat de beslissing genomen zal worden, zullen nog minstens 12 jaar nodig zijn alvorens deze langzaam en goed voorbereid uitgevoerd kunnen worden op het terrein.

“Het is begrijpelijk dat een hervorming bezorgdheid met zich meedraagt. Overal in de wereld leiden hervormingen als deze tot enige turbulentie in het debat. Het is noodzakelijk om over de hervormingen een maatschappelijk debat te hebben. Dat heb ik twee jaar geleden ook gevraagd. Niet uit angst maar met argumenten. Alle voor- en nadelen moeten op een rijtje gezet worden. Dat doen we en zullen we ook blijven doen om de komende maanden tot een evenwichtige en toekomstgerichte systeemaanpassingen te komen.”

Tot slot voor alle duidelijkheid :

1. Ook voor mij mag Latijn blijven vanaf het eerste jaar.
2. Ook voor mij zijn kinderen verschillend en moeten niet alle kinderen hetzelfde krijgen in de eerste graad maar ze moeten wel eerlijke kansen krijgen.
3. Ook voor mij mogen in de tweede en derde graad B attesten blijven bestaan (in een brede algemene graad heb je ze niet nodig omdat je pas op 14 jaar oriënteert).
4. Ook voor mij beginnen gelijke onderwijskansen in het basisonderwijs, in het bijzonder in de derde graad met differentiatie.

Ik geloof ècht in de kracht van de verandering. Laat ons daar de komende weken en maanden in samenspraak met alle actoren, verder aan werken in het belang van het onderwijs, en voor de toekomst van onze kinderen.



__________________________________________________ _______



Meer info

Nina Mallants, woordvoerster van minister Pascal Smet

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 20:11   #2
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Ons onderwijs doet het goed. Dat moet veranderen vindt Pascal Smet.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 09:33   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Wie nu weer alles gaat omgooien, na decennia chaos en geknoei, nu het eindelijk rustig en efficiënt werkt.

Handen af.

Als Smet zich absoluut wilt profileren, dat hij in een ander zandbak gaat spelen.
__________________
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 09:42   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ons onderwijs doet het goed. Dat moet veranderen vindt Pascal Smet.
ons onderwijs kan, moet, beter.

de taalachterstand van de allochtonen is 1 ding, maar de taalachterstand van de autochtonen wordt gemakkelijker verzwegen. Nog maar weinig tieners kunnen een deftige zin correct schrijven.

maar het is vooral het lager onderwijs dat eerst moet aangepakt worden, het schort aan de basis, niet zozeer aan het secundair onderwijs. Smets zegt daar bitter weinig over.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be