Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2012, 10:16   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard Onbetaald boete via belastingen: en recht op betwisting ?

Man waar gaat dat hier naar toe...

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120626_019

en hoe zit die procedure dan als je
1° een fout hebt in de bestanden, een boete die betaald is maar niet afgevlagd
2° een boete van een privéparkeerwachter die onwettig bezig is met innen van boetes
3° een boete van een trajectcontrole die flipt
4° een boete van een valse nummerplaat ? die je nog wilt betwisten bij de rechtbank ?
5° een boete van een uitgeleende wagen ? aan vriend uitgeleend, of scheidend koppel en madame crost met uw auto rond
6° een boete van een bedrijfswagen versus privé ? de boete aftrekken van de bedrijfslasten of de bedrijfsvoorheffing die terugbetaald moet worden???

ik kan mij toch veel gevalleninbeelden waar dit onrechtmatig wordt ingehouden ??
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:23   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dat zijn allemaal vragen die de redactie van het Nieuwsblad overbodig vindt om te checken.

Nu moet ik wel zeggen: ik heb nog nooit een boete binnen gekregen van een geflipte verkeerspaal, een administratieve fout, een valse nummerplaat, van iemand die mijn wagen uitgeleend kreeg, ...

en even goed moet ik zeggen: ik tracht van voorzichtig te rijden.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:36   #3
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

2° een boete van een privéparkeerwachter die onwettig bezig is met innen van boetes
4° een boete van een valse nummerplaat ? die je nog wilt betwisten bij de rechtbank ?
5° een boete van een uitgeleende wagen ? aan vriend uitgeleend, of scheidend koppel en madame crost met uw auto rond
6° een boete van een bedrijfswagen versus privé ? de boete aftrekken van de bedrijfslasten of de bedrijfsvoorheffing die terugbetaald moet worden???

ik kan mij toch veel gevalleninbeelden waar dit onrechtmatig wordt ingehouden ??
Zoals bv uw voertuig parkeren, naar de automaat wandelen, uw ticketje kopen en bij terugkomst (na 2 �* 3 minuten) een papierke onder uw ruit vinden en parkeerwachter nergens meer te zien. Meegemaakt, en begin het maar eens aan te vechten!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:39   #4
giserke
Banneling

Standaard

Als je een boete krijgt, staat daar een minnelijke schikking in.
Als je die schikking aanvaard, betaal je de boete.
Anders moet je het formulier binnen de wettelijke termijn invullen en inleveren "voor niet akkoord" en dat je de minnelijke schikking weigert.
Dan wordt je automatisch doorverwezen naar de politierechtbank die dan zal oordelen.
Als je niet reageert, wordt aangenomen dat je akkoord bent met de minnelijke schikking.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 10:41   #5
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Zoals bv uw voertuig parkeren, naar de automaat wandelen, uw ticketje kopen en bij terugkomst (na 2 �* 3 minuten) een papierke onder uw ruit vinden en parkeerwachter nergens meer te zien. Meegemaakt, en begin het maar eens aan te vechten!
Dit is dan ook geen boete maar een retrebutie.
Oud 26 juni 2012, 10:52   #6
metten
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Weet ik, maat "'t stad" steekt een deel van het geld maar schoon in de zakken. Zelfs in het kleinste straatje van de Seefhoek staan al parkeerbonnenmachientjes.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
Oud 26 juni 2012, 12:18   #7
metten
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zonet op het VRT-nieuws vernomen dat ook onbetaalde parkeerretributies zullen gevorderd worden via de belastigsaanslag.
Oud 26 juni 2012, 12:53   #8
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonet op het VRT-nieuws vernomen dat ook onbetaalde parkeerretributies zullen gevorderd worden via de belastigsaanslag.
Dit zal moeilijk worden, gezien privé parkeerbedrijven geen rechtsgeldigheid hebben.
Oud 26 juni 2012, 14:00   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ken iemand die NOOIT parkeergeld stopt. En die betaalt af en toe een boete van 25euro, en dat is goedkoper dan de automaat vullen... Ik weet niet of zijn berekening klopt maar kom...
Oud 26 juni 2012, 14:02   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit zal moeilijk worden, gezien privé parkeerbedrijven geen rechtsgeldigheid hebben.
Volgens mij schuilt daar een juridisch addertje, vooral het 'ontegensprekelijke' verdwijnt, want in feite zoals gezegd er kan altijd wel een fout gebeuren. Af en toe hoor je wel iemand die ten onrechte een overtreding krijgt (naam verkeerd dus de boet eis van een naamgenoot in de stad, of hier in casu zal dat zijn vergeten af te vinken dat je niet betaald hebt)

Wat ik mij altijd afvraag is wat is het goedkoopste: Als uw boete naar de rechtbankgaat wordt ze dan goedkoper of blijft dat dezelfde prijs. Als die politierechtbank bvb half uurtje werk heeft aan uw boete, dan wil dat zeggen dat er daar kosten, postzegels, opzoekingskosten extra bijkomen ?
Oud 26 juni 2012, 14:39   #11
giserke
Banneling

Standaard

Wat het duurst is? Als je niet akkoord gaat met de boete en je gaat in beroep naar de politierechtbank, zal dit duurder zijn als je in het ongelijk gesteld bent. je moet dan de gerechtskosten en in vele gevallen een hogere boete betalen.

Je moet zelf weten hoe uw zaak ervoor staat. Als je zeker bent dat je uw gelijk kunt bewijzen, ga er voor.
Vb. als iemand met een valse nummerplaat (de uwe dus) rondrijdt, kun je gerust beroep aantekenen. je moet dan wel bewijzen dat je niet op de locatie was van overtreding. En in veel gevallen zal de auto ook wel niet overeenkomen.
Het kan ook zijn dat een verkeersbord niet voldoende zichtbaar is. ga dan vlug foto's gaan maken van de locatie (voor het indienen van het bezwaar) enz..

Wat je wel kan doen bij snelheidsovertredingen is het ijkingcertificaat opvragen van het flitstoestel.
Je hebt dan een kans dat die te laat onderhoud heeft gekregen.
Oud 26 juni 2012, 19:04   #12
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heeft er iemand cijfers van het aantal flitspalen in Brussel, Walonie en Vlaanderen ?
Dat is zo een vraag die bij mij spontaan opkomt .....

Is er iemand die cijfers heeft over het aantal betaalde boetes tov niet betaalde boetes betreffende Brussel, Wallonie en Vlaanderen.

Die "drukke" ambtenaren van de belasting moeten nu nog eens checken of dat de persoon die geld van de belastingen terugkrijgt geen onbetaalde boetes heeft staan.
Ik dacht dat die van de belastingen het al druk genoeg hadden, u weet wel, ge moet direct betalen als ge moet bijleggen, maar als je terugkrijgt van de belastingen...ho maar niet te "haastig" hoor, ze hebben het druk....

Dank u die Rupo 1.............
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 19:29   #13
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat zijn allemaal vragen die de redactie van het Nieuwsblad overbodig vindt om te checken.

Nu moet ik wel zeggen: ik heb nog nooit een boete binnen gekregen van een geflipte verkeerspaal, een administratieve fout, een valse nummerplaat, van iemand die mijn wagen uitgeleend kreeg, ...

en even goed moet ik zeggen: ik tracht van voorzichtig te rijden.

.
Ik heb toch ooit, jaren geleden, een boete in de bus gekregen die kant noch wal raakte.
Ik zou twee overtredingen begaan hebben:
1) snelheidsovertreding (en geen kleintje ook)
2) rijden zonder geldige nummerplaat

Nu was ik totaal niet in die regio op het moment van de feiten (ik zou geflitst zijn in de provincie Luik), en mijn nummerplaat was pico bello in orde.
Eigenlijk is het hilarisch: hoe denken die mensen de dader van overtreding 2 in hemelsnaam op te sporen? Blijkbaar hebben ze er gewoon een willekeurige nummerplaat bij verzonnen.
Ik heb een Nederlandstalige brief opgestuurd (met een hele redenering rond overtreding 2), wellicht zijn ze die nog steeds aan het vertalen daar in Luik.
Nooit meer iets van gehoord.
Ik wacht ook nog steeds op de foto's van de flitscamera die ik opgevraagd heb.

Maar je kan dus weldegelijk onzinnige boetes krijgen
Oud 26 juni 2012, 20:16   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

volgens mij rij je vanaf nu gewoon beter met een valse nummerplaat. Is gewoon het veiligste. Iets in james bond stijl die zo kan roteren.

Laatst gewijzigd door brother paul : 26 juni 2012 om 20:16.
Oud 26 juni 2012, 20:17   #15
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
volgens mij rij je vanaf nu gewoon beter met een valse nummerplaat. Is gewoon het veiligste. Iets in james bond stijl die zo kan roteren.
Hoe hoog zou de boete zijn als je met valse nummerplaat rijdt?
Oud 27 juni 2012, 10:26   #16
tschoon verdiep
Burgemeester

tschoon verdiep's schermafbeelding

Standaard

Een collega van mij heeft zo eens een bizarre boete gekregen.
Enkele jaren geleden was zijn auto gestolen in Antwerpen.
Een half jaar geleden kreeg die een boete omdat er een auto was geflitst in Sint Niklaas met die nummerplaat van die gestolen auto.
Awel, hij kon het gaan uitleggen op de rechtbank, wat hij natuurlijk gewonnen heeft.
Maar toch al die onnodige stress omdat iemand zijn werk niet heeft deftig gedaan.
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 10:36   #17
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tschoon verdiep Bekijk bericht
Een collega van mij heeft zo eens een bizarre boete gekregen.
Enkele jaren geleden was zijn auto gestolen in Antwerpen.
Een half jaar geleden kreeg die een boete omdat er een auto was geflitst in Sint Niklaas met die nummerplaat van die gestolen auto.
Awel, hij kon het gaan uitleggen op de rechtbank, wat hij natuurlijk gewonnen heeft.
Maar toch al die onnodige stress omdat iemand zijn werk niet heeft deftig gedaan.
laat me raden, hij heeft zijn gestolen nummerplaat niet laten uitschrijven?

Je moet altijd direct na de diefstal een attest van onvrijwillige buitenbezitstelling vragen bij de flikken. Dus als je de diefstal aangeeft, vraag daarachter.
Dan met dat attest naar de BIV.

Laatst gewijzigd door giserke : 27 juni 2012 om 10:40.
Oud 28 juni 2012, 22:32   #18
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit vind ik nu heel goed: niemand zal de boete's kunnen ontlopen.
Ik erger mij meer aan het feit dat sommigen gewoon hun boete's kunnen ontlopen door het te negeren, dan de overdreven boete's zelf.
Nu zal iedereen gelijk behandeld worden, gelijk in welk gebied ze wonen. Want in het Brusselse kon men héél gemakkelijk zijn boete's ontlopen door gewoonweg te negeren, terwijl je dit in andere gebieden niet eens moest proberen.
Iedereen gelijk voor de wet. Punt.
Oud 28 juni 2012, 22:35   #19
Stingray
Banneling

Standaard

Ik vraag me af of het allemaal wel heel grondwettelijk is. Ik meen toch nog altijd te weten dat het je grondwettelijk recht is om je zaak behandeld te zien door een rechtbank, vooraleer je kan veroordeeld worden tot een boete ...hm
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 23:32   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe hoog zou de boete zijn als je met valse nummerplaat rijdt?
het is wel niet te achterhalen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be