![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() ik daag iedereen uit: ik geef 12000 euro aan diegene die in staat is om 12 argumenten te geven om te rechtvaardigen dat de mensensoort een moreel relevant criterium is. Lukt dat niet, dan moeten we veganist worden, want anders laten we ernstige vormen van inconsistentie, partijdigheid, opportunisme en discriminatie toe in onze ethiek. (En ik durf te wedden dat dat laatste botst met uw meest waardevolle morele intuïties.)
http://stijnbruers.wordpress.com/201...st-speciesism/
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Welke redenen zouden er kunnen zijn om geen veganist te worden?
Ik kan er mij geen voorstellen. Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2012 om 02:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
|
![]() 1) The biological species boundary is arbitrary.
Iedere bioloog zal je daarvoor raar aankijken, want dat is dus compleet niet waar, en al zeker niet sinds de ontdekking van genetica. De grenzen tussen soorten zijn vrij helder. Ieder stukje nieuwe informatie zorgt voor duidelijkere grenzen. 2) The biological definition of species is very complicated and too artificial and farfetched to be used in a moral system. Zie 1. De definitie op zich is helemaal niet ingewikkeld en berust op enkele cruciale kenmerken. Het is ook leuk om te lezen dat hij ze kunstmatig en vergezocht noemt zonder te zeggen waarom. 3) There is a potential fuzzy boundary: it is not unlikely that a human-chimpansee hybrid (humanzee or chuman) can be born. Mogelijk, maar nog steeds geen reden om ieder dier dezelfde rechten te geven, want volgens dit argument kan je net zo goed rechten geven aan planten. Dit is eerder een argument om voorzichtig te zijn, en niet alles te generaliseren. 4) The species boundary refers to genes or appearance, and these are not morally relevant, because racism and sexism where also based on genes or appearances. Racisme en seksisme zijn voorvallen binnen dezelfde intelligente soort opgestart door dezelfde soort, ik zie niet in hoe je zoiets kan toepassen op andere soorten. Daarbovenop komt nog eens het feit dat deze onrechten werden (worden) aangevochten door leden van de gedupeerde groepen zelf. Er was geen goedwillige witte man nodig om zwarten of vrouwen gelijke rechten te geven. 5) Belonging to a certain species instead of another is not something that we could choose, it is not something we achieved, it is beyond our responsibility, so we should not be rewarded for that. Wie ziet moralen als een beloning? What in the actual fuck? We zien beginselen van moreel gedrag in veel diersoorten, het is dan ook evolutionair gezien nuttig in sociale soorten. Het is ook nuttig om deze alleen binnen de soort toe te passen zodat overleving zo goed mogelijk gegarandeerd is. 6) Welfare ethics (consequentialism) and fairness ethics (contractualism). Gevolgd door een absurd gedachte-experiment, moest er een dier zijn met dezelfde capaciteiten als de mens dan zouden we daar dezelfde 'menselijke' rechten aan toekennen. Tot nu toe is er geen enkele diersoort die hieraan voldoet, en gezien onze dominantie op het vlak van intelligentie, is het evolutionair gezien hoogst onwaarschijnlijk dat hier op aarde nog een even intelligent organisme evolueert. 7) Virtue ethics and ethics of care. Fact: We can feel empathy in a meaningful way with all and only sentient beings (beings who can feel and have a well-being). Value: Developing the virtue of empathy is important. Dit zegt impliciet dat het OK is om dieren te eten waarvoor we geen empathie voelen? Want laten we duidelijk zijn, claimen dat we empathie voelen voor iedere diersoort is pseudo-wetenschappelijke zever. 8) Rights ethics (deontologism). Fact: A sentient being is a being that (like living beings) has interests and (unlike non-sentient living beings) can subjectively feel his/her interests. Ah, de goeie ouwe valse dichotomie, ik was me al aan het afvragen waar deze bleef. Er zijn meer categorieën mogelijk dan alleen sentient en non-sentient. en verschillende gradaties in behandeling van deze categorieën. 9) Ethics of respect and awe. Fact: Mental capacities such as consciousness are something very complex, remarkable and vulnerable in the universe. De mens is ook het enigste ontdekte dier met een complex bewustzijn. En weeral een absurd gedachte-experiment, moest een mens ooit in een dier veranderen dan zou het geen enkele interesse hebben in morele conflicten, het zou zijn complex bewustzijn compleet verliezen. 10) The argument from marginal cases (Dombrowski, 1997, Babies and beasts). Fact: Perceptual consciousness (sentience) is the only mental capacity that mentally disabled humans share with us. De mentaal gehandicapten zitten zelden op het intelligentie- of bewustzijns-niveau van een dier, de meesten van hen kunnen een vrij normaal leven leiden. Of ze hun genen moeten doorgeven aan de volgende generatie is dan weer een ander verhaal. Baby's vergelijken met volwassenen van andere soorten is al helemaal appelen met stenen vergelijken. 11+12)Verder wil ik er nog bijvoegen dat ik niet categoriseer op de menselijke soort, maar op intelligentie. In deze categorie staat de mens op dit moment alleen, er is geen enkele andere ontdekte diersoort dat een even complex bewustzijn heeft. Er zijn wel verschillende gradaties mogelijk, het is dus geen valse dichotomie (mens vs. al de rest) zoals de blogger het probeerde voor te stellen. Daaruit volgt dat ik dus ook verschillende rechten zou toekennen aan bepaalde diersoorten, maar op dit moment staat er geen enkele gelijk aan de mens. 12000 Euro gra.... Ach wie maak ik wat wijs, iedereen die zoiets zegt heeft geen enkele intentie om ook daadwerkelijk te betalen, al kwam ik hier aanzetten met een half boek gesteund door praktisch onderzoek. Iemand die alle dieren dezelfde rechten geeft als mensen en iemand die geen moer geeft om dierlijk lijden maakt IMO dezelfde fout, achterlijke generalisaties die tot in het absurde doorgetrokken kunnen worden.
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 8 augustus 2010
Berichten: 2.863
|
![]() En voordat het mij hier naar het hoofd geslingerd wordt: ik pleit NIET voor een Amerikaans consumptiesysteem.
Integendeel, het zou goed zijn moest iedereen wat minder vlees eten.
__________________
I have promises to keep, and miles to go before I sleep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar er is dus niet een capacitet dat alle en alleen mensen hebben. Waarom is dat gedachtenexperiment absurd? Probeer zoals in de fysica argumenten te geven waarom een fysisch (gedachten)experiment onbetrouwbaar zou zijn. Ik heb een argument waarom mijn gedachtenexperiment wel goed is, omdat het tegemoet komt aan de morele eis tot onpartijdigheid. Tenzij jij nu zegt dat mijn experiment niet leidt tot onpartijdigheid en jij een ander hebt dat daarin beter scoort. Of je kunt zeggen dat onpartijdigheid niet belangrijk is, maar dan begeef je je in een totaal ander ethisch systeem. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of je mag ook kiezen voor "de mensaap" of "de smalneusaap"... Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 14 januari 2012 om 11:31. |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
|
![]() Ik denk dat het al een stap in de goede richting is als we allemaal minder vlees zouden eten, en het vlees dat we wél eten (waar mogelijk) van de kleine vriendelijke boer halen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
|
![]() Citaat:
Tuurlijk laten we de slechte dingen toe in onze ethiek. Wij zijn slecht. Wij eten elkaar ook op. Maar veganisme is niet zo moeilijk tegenwoordig om populair te krijgen. Kom met gerechten die lekker zijn. Doorgaanse gerechten geven momenteel - I tried - geen voldoening. Dan wat marketing en de massa volgt wel. Laatst gewijzigd door CyberpunX : 14 januari 2012 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() Citaat:
Als jij per se als veganist door het leven wil gaan, by all means, doe gerust. Maar anderen moeten daarom niks... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Citaat:
Trouwens als veganist heb ik aan een pseudo- verwetenschappelijkte benadering als deze geen boodschap. Ik vind dit ontoegankelijk. Veganisme via Darwiniaanse discussie? No way. Soortisme vind ik wel een leuk neologisme -genoteerd) Er zijn geen redenen om niet veganist te worden. Jij eet graag vlees en vis? Ik ook. En toch ben ik veganist geworden. Dat kan dus geen reden zijn. Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2012 om 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Het voordeel van veganisme is dat het duidelijk is voor je omgeving, en je niet moet twijfelen of dit product nu wel of niet van humane veeteelt komt.
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Citaat:
We schotelen de vleeseter een veganistische maaltijd voor zonder dat hij weet dat het veganistisch is, achteraf zegt hij "dat was leker, hoe maak je dat?", en dan zeggen we dat het veganistisch was. Als je op voorhand zegt dat het veganistisch is, heeft die vleeseter vooroordelen die zijn smaakoordeel beinvloeden. Dat is wetenschappelijk onderzocht (Allen et al). Trouwens, het smaakargument geldt niet, want stel dat ik mensen lekkerder zou vinden dan varkens, mg ik dan mensen slachten en opeten? Het smaakargument is nog steeds dscriminerend
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Waarom zou ik moeten rechtvaardigen dat ik graag mensenvlees eet? Als jij per se antikannibalistisch door het leven wil gaan, by all means, doe gerust. Maar anderen moeten daarom niks. Ik mag dus nog mensen opeten.
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wetenschap kan wel degelijk iets te zeggen hebben over ethiek.
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() ja, er is een sterke groepsdruk door vleeseters. Ironisch dat die vleeseters zelf vaak zeggen dat veganisten hen niets mogen opleggen.
Voor de rest is veganisme even simpel als een ander voedingspatroon. En het wordt steeds simpeler, daar er meer en meer veganistische producten in de winkels liggen. Je moet sowieso wel wat weten van gezonde voeding. dat zouden ze meer op school moeten leren.
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() [quote]Is't wetenschappelijk misschien? Ik kan er gewoon niet bij. Ik zie dan het verband niet meer met veganisme.
Maar met die via-via benadering vermijd je wel weggetrold te worden door carnivoren. Nu ja, gezien het onderwerp verplicht je mij mijn neus erin te steken. Maar die verplichting bevalt me niet... Citaat:
Citaat:
of de moleculaire biologie etc... Laat dat maar over aan de moraalfilosofen. Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2012 om 12:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Citaat:
Ik kom erop terug |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Citaat:
Ten tweede: je zegt "dan moeten we veganist worden .." Ik moet juist niets. Goed begrepen? Of moet ik het eens duidelijker uitleggen ? Ten derde: ik zou niets hebben tegen vegetariërs of tegen veganisten, mocht het niet zo zijn dat die een afgrijselijke neiging hebben (just gelijk de katholieken) om anderen te trachten te dwingen (met behulp van de wet, mochten ze er in lukken) hun grote waarheden aan te nemen/op te dringen. Smakelijk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 14 januari 2012 om 13:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() in overeenstemming met de wetenschap, ja.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij staat in de verdediging nu. En jouw strategie van verdedien is niet geloofwaardig. Dat is zoals een verkrachter die tegen de jury en de aanklager in een rechtzaal zegt dat hij niets heeft tegen mensen die weigeren anderen te verkrachten, mocht het niet zo zijn dat die anti-verkrachters een afgrijselijke neiging hebben (zoals de katholieken) om verkrachters te verbieden hun hobby uit te oefenen en hun grote waarheid (dat verkrachting immoreel is) op te dringen. Ik heb nu 10 argumenten gegeven; is het teveel gevraagd voor jou om ook argumenten te geven? Je hoeft ze aan mij te zeggen als je geen interesse hebt in geld. Maar ik zou wel willen horen of je effectief 12 argumenten hebt. Dus gewoon een ja of nee.
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com |
|||
![]() |
![]() |