Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juni 2004, 19:54   #1
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Ik ben absoluut niet gelovig. Toch vind ik het jammer dat er in de ontwerptekst van Europese grondwet niet wordt verwezen naar de Christelijke wortels van Europa, om op die manier duidelijk te maken dat de Islam in Europa niet thuishoort en om duidelijk te maken dat Turkije niet tot de EU mag toetreden.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 20:17   #2
/\|cazar
Banneling

/\|cazar's schermafbeelding

Standaard

De huidige wortels van Europa zijn inderdaad Christelijk.

Maar zo'n 2000 jaar geleden, toen de geopenbaarde godsdiensten nog dienden 'uitgevonden' te worden, waren de mensen alhier in de ban van de natuurrelgies: odinisme, keltische geloof, ...

Van de kaart gebuldozerd door de KerKK.

Maar hoe dan ook, deze levensvisies stelden een god/goden centraal.

Wat men nu probeert te bewerkstelligen is Europa godsdood te maken, er zijn immers individuen die een serieuze hekel hebben aan god, voor wat voor bizarre reden dan ook.
/\|cazar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 20:18   #3
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Ik ben absoluut niet gelovig. Toch vind ik het jammer dat er in de ontwerptekst van Europese grondwet niet wordt verwezen naar de Christelijke wortels van Europa, om op die manier duidelijk te maken dat de Islam in Europa niet thuishoort en om duidelijk te maken dat Turkije niet tot de EU mag toetreden.
100% mee eens. De Christelijke natuur van onse beschaving kan moeilijk ontkend worden, of je nu atheïst, deïst, of christen bent. met z'n allen moeten we ervoor zorgen dat de moslim-cultuur zich niet gaat nestelen in een Europese beschaving.
Oud 23 juni 2004, 20:24   #4
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
De Christelijke natuur van onse beschaving kan moeilijk ontkend worden
Maar we hebben nooit een christelijke natuur gehad in Europa, alleen een kerkelijke kultuur ( = Katholicisme ) die weezinwekkend was naar haar burgers toe.

Het Christelijke geloof hebben ze doodgeknepen omdat de woorden van Christus niet toelieten een machtsstructuur te bouwen rond 'geloof'.
Oud 23 juni 2004, 20:29   #5
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Het christendom is inderdaad in belagrijke mate vormgever van de Europese beschaving, maar... niet de enige! Het heidendom, het Oud-Europese polytheïsme, de Griekse en Romeinse Oudheid is dat evenzeer. En zijn het tenslotte niet de Romeinen geweest die de jodenkoning Christus een doornkroon hebben opgezet? 8)
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 20:31   #6
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
En zijn het tenslotte niet de Romeinen geweest die de jodenkoning Christus een doornkroon hebben opgezet?
hmmm, christus de jodenkoning, dat heb ik nog niet gehoord
Oud 23 juni 2004, 20:34   #7
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door /\|cazar
Citaat:
En zijn het tenslotte niet de Romeinen geweest die de jodenkoning Christus een doornkroon hebben opgezet?
hmmm, christus de jodenkoning, dat heb ik nog niet gehoord
In het moppenboek genaamd de Bijbel.
Oud 23 juni 2004, 21:03   #8
Borreling
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flemish_patriot
met z'n allen moeten we ervoor zorgen dat de moslim-cultuur zich niet gaat nestelen in een Europese beschaving.
Het ruikt hier naar gas (Godfried Bomans)
Borreling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 21:19   #9
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Borreling
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flemish_patriot
met z'n allen moeten we ervoor zorgen dat de moslim-cultuur zich niet gaat nestelen in een Europese beschaving.
Draai de kraan aan uw fornuis dicht en 't zal gedaan zijn.

Indien u evenwel een links persoon of een vreemdeling bent, zou ik aanraden eens een stekje aan te steken.
Oud 23 juni 2004, 21:22   #10
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Als ik mij niet vergis heeft de Islam ook een zeer belangrijke bron geweest voor de Europese beschaving... Zij hebben de superieure cultuur naar Iberia gezorgd. En deze heeft rechtstreeks een gevolg gehad in de ontdekkingsreizen van Spanje en Portugal... Die ontdekkingsreizen zijn toch wel da basis van het economisch rijke europa van vandaag (een rijkdom die welliswaar enorm veel bloed veroorzaakt heeft)
Oud 23 juni 2004, 21:37   #11
Borreling
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Borreling

Draai de kraan aan uw fornuis dicht en 't zal gedaan zijn.

Indien u evenwel een links persoon of een vreemdeling bent, zou ik aanraden eens een stekje aan te steken.
Godfried Bomans verwees naar het Duits culturele erfgoed, waarbij vreemdelingen en andersdenkenden gewoon werden vergast. Bij een bezoek aan het hedendaagse Duitsland stelde Bomans vast dat het walgelijke gedachtengoed nog steeds aanwezig was.

Maar ik zal niemand uit het vlaams blok beschuldigen boeken gelezen te hebben, die moeten immers per definitie verbrand worden.
Oud 23 juni 2004, 21:37   #12
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik mij niet vergis heeft de Islam ook een zeer belangrijke bron geweest voor de Europese beschaving... Zij hebben de superieure cultuur naar Iberia gezorgd. En deze heeft rechtstreeks een gevolg gehad in de ontdekkingsreizen van Spanje en Portugal... Die ontdekkingsreizen zijn toch wel da basis van het economisch rijke europa van vandaag (een rijkdom die welliswaar enorm veel bloed veroorzaakt heeft)
zeer juist.

zonder hen, geen wetenschap in europa, geen 'moderne' geneeskunde, geen cartografie, maar meer nog ... geen verlichtingsdenken dat uit deze ontwikkeling volgde, verlichtingsdenken dat ervoor gezorgd heeft dat het juk van de Kerk doorbroken werd.

moraal van het verhaal: simplisme voor de kleine man, nuances en relativisme voor de ontwikkelde !
Oud 23 juni 2004, 21:39   #13
/\|cazar
Banneling

Standaard

Citaat:
Godfried Bomans verwees naar het Duits culturele erfgoed, waarbij vreemdelingen en andersdenkenden gewoon werden vergast. Bij een bezoek aan het hedendaagse Duitsland stelde Bomans vast dat het walgelijke gedachtengoed nog steeds aanwezig was.
je zegt wel 'culturele' erfgoed, cultuur dat het spirituele erfgoed verdraait en misbruikt, om er haar eigen politiek mee goed te praten.
Oud 23 juni 2004, 21:59   #14
Borreling
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
je zegt wel 'culturele' erfgoed, cultuur dat het spirituele erfgoed verdraait en misbruikt, om er haar eigen politiek mee goed te praten.
Ja er is niets nieuws onder de zon. De politiek luistert naar de idioot omdat hij zijn stem nodig heeft. Mensen die gebuisd zijn voor geschiedenis zouden hun stemrecht moeten verliezen.
Oud 23 juni 2004, 22:26   #15
/\|cazar
Banneling

Standaard

een buis voor geschiedenis is mi een gezond startpunt om zelf eens over de geschiedenis te gaan nadenken
Oud 23 juni 2004, 22:39   #16
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Wel, het is moeilijk om de invloed van het Christendom op ons continent te negeren, maar of het Christendom nu zoveel recht heeft om trots te zijn op de erfenis die ze ons nagelaten heeft? Het Christendom van voor de ontkerstening hoefde op geen enkel gebied onder te doen voor het meest fanatieke Islam-fundamentalisme. Wie niet zo'n hoge pet opheeft vd Islam, moet ook niet opscheppen over ons Christelijk verleden. Zonder dat ik echt gehinderd wordt door enige historische kennis terzake, vermoed ik zelfs dat het Christendom eerder een rem was op onze vooruitgang. Haar fanatieke haat tegen de ontluikende wetenschap, die ze nog steeds ziet als een concurrent (en terecht) die in toenemende mate terrein won op haar, de mate waarin ze haar monopolie op de waarheid misbruikt heeft om te moorden, stelen, onderdrukken, ... De hele ideologie was gemaakt om de massa te manipuleren & haar tot een gewillig instrument in handen vd elite te maken, met haar zondes en schuldbesef,...

Natuurlijk waren er hoogstwaarschijnlijk ook positieve gevolgen, misschien waren en zijn er nog steeds mensen die kracht gevonden hebben in dit geloof, de kruistochten en andere veroverings- en rooftochten in naam van het Christendom hebben waarschijnlijk ook kennis gebracht, ...

Hoedanook zou je kunnen zeggen dat haar invloed, of ze nu positief of negatief is geweest, groot genoeg was voor een vermelding in die grondwet, al vind ik het aan de andere kant weer niet slecht als teken van onze overwinning op het Christendom. Het feit dat haar macht zo geslonken is dat ze zelfs niet meer kan zorgen dat een kleine verwijzing naar zichzelf in een grondwet komt, heeft ergens wel symbolische waarde, onze bevrijding van eeuwenlange Christelijke tirannie of wat dan ook, de vrije, rationele mens die alle banden breekt met de irrationele godsdienst, ...

8)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2004, 23:01   #17
Borreling
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
een buis voor geschiedenis is mi een gezond startpunt om zelf eens over de geschiedenis te gaan nadenken
Hm. Zonder de feitenkennis is er natuurlijk niets om over na te denken. Dat is natuurlijk nog iets anders dan de feiten verdraaien zoals "ons eigen slecht volk" doet.
Oud 23 juni 2004, 23:07   #18
/\|cazar
Banneling

Standaard

In geschiedenis zijn er geen feiten, alleen interpretaties van de feiten.

Net zoals je in de schoolboekjes niets kunt lezen om wat het werkelijk ging tijdens WOII. Allemaal kouwe pap - verontschuldig mij deze uitdrukking - die later aan de universiteiten nog eens herkauwd wordt.

Met als gevolg leraren geschiedenis die herkauwde kouwe pap moeten geven.

Plattekes gezegd, maar wel realiteit.
Oud 24 juni 2004, 12:39   #19
Borreling
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
In geschiedenis zijn er geen feiten, alleen interpretaties van de feiten.

Net zoals je in de schoolboekjes niets kunt lezen om wat het werkelijk ging tijdens WOII. Allemaal kouwe pap - verontschuldig mij deze uitdrukking - die later aan de universiteiten nog eens herkauwd wordt.

Met als gevolg leraren geschiedenis die herkauwde kouwe pap moeten geven.

Plattekes gezegd, maar wel realiteit.
En dit inzicht heb je verworven via ... ???
Oud 24 juni 2004, 12:52   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Europa moet gewoon a-religieus zijn. Ik dacht dat er zoiets als vrijheid van godsdienst was?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be