![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() Het Holebikamp van Wel Jong Niet Hetero (WJNH), de grootste homo-, lesbische en bi-jongerenorganisatie in ons land, is vandaag van start gegaan in Balen in de Antwerpse kempen. Vandaag gaat de XS-versie van start met 40 deelnemers. Het succesvolle initiatief bestaat deze zomer net als de landelijke jeugdvereniging WJNH zelf precies tien jaar, en is jonger dan ooit. Om in te spelen op de aanhoudende verjonging doorheen die tien jaar, organiseert WJNH dit jaar doelbewust twee kampen: ‘Holebikamp XS’ voor jongeren tot en met 19 jaar en ‘Holebikamp XL’ voor jongeren van 19 tot 26 jaar. Doorheen de voorbije tien jaar gingen meer dan 1.000 verschillende holebi-jongeren uit heel Vlaanderen mee op kamp. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers wordt steeds jonger… Opmerkelijke vaststelling: de gemiddelde leeftijd deelnemers daalt jaar na jaar. De afgelopen tien jaar is de gemiddelde leeftijd van holebi-jongeren op het kamp opmerkelijk gedaald. In 1994 lag die rond 22 jaar, vorig jaar was de gemiddelde leeftijd 19. Jongeren ontdekken steeds vroeger bij zichzelf dat ze niet hetero zijn. Daardoor werd het verschil in leeftijd tussen de deelnemers op Holebikamp steeds groter: vorig jaar was de jongste deelnemer 14 jaar en de oudste net geen 26. Het is moeilijk om het aanbod op zo’n brede doelgroep af te stellen. ‘Holebikamp XS’ richt zich nu naar jongeren tot en met 19 jaar, en vindt plaats van 1 tot 6 juli 2004. ‘Holebikamp XL’ is er voor jongeren van 19 tot 26 jaar van 8 tot 13 juli 2004. De verdubbeling van het aantal kampen is niet de enige vernieuwing. De voorbije 10 jaar richtte het Holebikamp zich alleen maar op jongeren die het nog niet zo lang van zichzelf wisten dat ze homo, lesbisch of bi waren. Vanaf nu kunnen alle holebi-jongeren mee. Of ze het nog maar pas aanvoelen of al jaren weten: iedereen is welkom. Een Holebikamp heeft een ruim aanbod van keuzeactiviteiten. Een deel ervan gaat over het ‘holebi zijn’. Over coming-out (hoe vertel ik het aan vrienden en ouders), over verliefdheid en relaties en over veilig vrijen. Maar er komen ook homo- en lesbische koppels getuigen over hun relatie of over hoe ze hun kinderen opvoeden. Daarnaast zijn er ook heel wat andere ontspanningsactiviteiten. Die gaan van dans, over improvisatie, free-podium, sport en quiz tot een bosspel. Het Holebikamp is internationaal uniek. Nergens in Europa bestaat een gelijkaardige traditie om jongerenkampen voor holebi’s te organiseren. Alleen Nederland plant sinds 2003 jaarlijks een gelijkaardig concept, terwijl Vlaamse homo- lesbische en biseksuele jongeren reeds tien jaar lang op een positieve manier hun seksuele geaarheid kunnen ontdekken. Een kamp is voor veel holebi-jongeren een ideale manier om uit hun isolatie te geraken. En ook om er tientallen vrienden en vriendinnen te maken. Het is voor vele holebi’s nog steeds niet evident om in hun eigen omgeving andere jongeren te leren kennen die ook ‘zo’ zijn. Op Holebikamp leren meer dan 100 holebi’s elkaar op een ongedwongen manier kennen. Vorig jaar was Vlaams minister van Jeugd Paul Van Grembergen (Spirit) te gast op het Holebikamp. Hij was erg onder de indruk van de ontmoeting met de jongeren. Eerder waren ook al Vlaams minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (VLD) en voormalige ministers van Gelijke Kansen Mieke Vogels (Groen!) en Brigitte Grouwels (CD&V) te gast op Holebikamp . Dit jaar komt er voor de verandering geen minister langs op holebikamp. Ook al omdat er nog geen nieuwe Vlaamse ministers zijn. Bron: www.hetrozehuis.be
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() er is toch iets dat me niet lekker zit: enerzijds klagen die homo-bewegingen over de niet-aanvaarding en de "anders-behandeling" van homo's in de maatschappij , anderzijds organiseren ze wel aparte kampen. Hoe zouden die organisaties reageren wanneer een organisatie beslist een hetero-kamp te organiseren?? Is het neit beter om jongeren aan te moedigen zich te mengen met andere leeftijdsgenoten ipv zich nog eens te gaan afzonderen?
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk toch eens een beetje na voor je uit pure haat je gal begint te spuien, Jan. Bedenk dat je in het onderwijs staat en dat je eigenlijk een voorbeeldfunctie bekleedt in de maatschappij.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik ben met mijn muziekclub op kamp geweest. Waarom gingen wij op kamp? Buh! Zomaar! Omdat we mensen zijn met dezelfde interesse, en omdat we dan lustig wat daarover kunnen praten. Allemaal mensen die diezelfde interesse hebben... Zo kunnen ze eens onder de holebi's praten over 'hun' problemen... Zo onlogisch? Ik vind het nogal normaal... Lijkt me trouwens niet eenvoudig, zo holebi zijn... Ik ken zo een paar mensen, en die worden thuis enzo toch niet erg goed aanvaard... Dat moet toch verschrikkelijk zijn! Het lijkt mij dan ook leuk voor hun dat ze eens gedachten kunnen wisselen met "gelijkgezinden"... Waarom zijn wij nu op dit forum?? Omdat we allemaal geïnteresseerd zijn in politiek... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Howla howla!! U hebt nu het idee van een sexclubje... Lijkt me net iets anders... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Verplaatst naar Maatschappelijke Discussies.
Gelieve de forumkaternen toch een béétje te volgen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
#18 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Eigelijk heb je wel een beetje gelijk ja... En dat gaat dan ook over andere onderwerpen... Maar ja, wat doen we hier anders op dit forum he... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Met een muur discussiëren haalt niet veel uit m.i. |
||
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik merk inderdaad ook dat hier heel veel in cirkeltjes wordt gedraaid...
Maar ik moet toegeven dat ik m'n mening toch stilletjes heb herzien over dit thema (misschien lag het ook niet zo zwaar op m'n maag). Een goed opgezette argumentatie wil nog wel eens helpen... wanneer men die tenminste wil lezen en pogen te begrijpen. Terzake ben ik wel van mening dat alles steeds begint bij een opvoeding waar kinderen zonder taboe's terecht kunnen bij hun ouders met al hun vragen en onzekerheden; een opvoeding die begeleidt en steunt en zeker nooit mag veroordelen of sanctioneren voor iets waar de kinderen zelf niets aan kunnen verhelpen. De "holebi-cultuur" zit me echter nog steeds niet lekker, omdat ik ervan overtuigd ben dat die de belangen van de holebi's potentieel eerder schade toebrengt. Maar ik ga er m'n kop niet over breken... persoonlijk word ik er helemaal niet mee geconfronteerd. Live and let live... zullen we dan maar zeggen zeker?