![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beste mensen, volgens de federale wet op de gemeenschapswacht bestaan er in ons land twee soorten gemeenschapswachten: de gewone gemeenschapswacht, die geen GAS bevoegdheid heeft en dus ook geen PV mag opstellen bij bepaalde overtredingen en de vaststellers. In Antwerpen zijn de gemeenschapswacht de toezichters op de Lijn, te herkennen aan hun paarse jassen en grijze broek. Voor deze mensen volstaat het echter dat we minstens 3 jaar hun hoofdverblijfplaats in ons land hebben om aangenomen te worden.
Maar dan zijn er de mensen met de zwarte broek en "vaststeller" op de mouw. Deze mensen moeten officieel Belg zijn om aangenomen te worden en proces verbaal te mogen maken in uniform. Ze mogen wel optreden als gewone GAS ambtenaar, maar niet als gemeenschapswacht-vaststeller. De kans is dus groot dat u in Antwerpen en zeker in en rond het MAS een PV krijgt van een vaststeller met een vreemde naam, dat uw boete illegaal is en nog een grotere overtreding dan uw overtreding. Lees de wet er eens goed op na: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet Daarnaast doen de gemeenschapswachten in het MAS ook regelmatig security taken, zoals camera controle van het gebouw, waar ze officieel ook niet toe bevoegd zijn. Deze info heb ik uit vertrouwde bron en wens ik mee te delen, omdat stad Antwerpen in mijn ogen in de eerste plaats zelf de wet moet naleven om hem te doen naleven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen ik dan aan de bediende daar vroeg waarom ze niet toegelaten waren zei ze, omdat het een bende dieven zijn die alles leegpikken.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De stad hanteert duidelijk 2 maten en 2 gewichten. Ik ben namelijk zelf gemeenschapswacht-vaststeller geweest en ben onlangs ontslagen, gezien ik een depressie gepest werd door een collega die geen Belgische nationaliteit had, terwijl ik hem gerust hielp met al zijn papieren in orde te krijgen en er begrip voor had dat onze taal moeilijk was voor hem. Verbaal kan hij goed Nederlands, maar lezen en schrijven is matig, eigenlijk ondermaats voor zijn functie. Ik stoorde me er niet aan dat hij moeite had met onze taal. Ik ergerde me er niet aan dat hij geen Belgische nationaliteit had, al was dat voor zijn functie verreist, maar hij ergerde zich vanuit zijn cultuur wel aan het feit dat ik een vrouw was en me niet door hem liet intimideren, toen hij hoe langer hoe gortigere eisen aan mij begon te stellen. Voor hem was ik duidelijk maar een hoer, als gescheiden Westerse vrouw paste ik niet in zijn beeld en kon hij moeilijk met mij samen werken. Omgekeerd was ook waar. Het is geen pretje dat je moet samenwerken met een man die op je neerkijkt en over je roddelt, liegt en niets liever doet dan over seks te praten. Hij ging geruchten verspreiden dat ik altijd op de WC of in de refter zat. Ik vatte het niet ernstig op en deed gewoon mijn werk. Maar de continue laster en soms erg kwetsende opmerkingen van mijn collega begonnen op termijn samen met de continu late werkuren, die mijn sociaal leven en gezondheid niet ten goede kwamen, hun tol te eisen. Ik begon inderdaad zware gezondheidsproblemen te krijgen en in te zien dat het voor mij niet langer mogelijk was om deze arbeidsomstandigheden tot mijn pensioen vol te houden. Ik kreeg erge endometriose, hielspoor, longproblemen, blaasproblemen en uiteindelijk een zware depressie, door elke dag tot middernacht paraat te willen staan om de goede orde te vrijwaren. Maar ik ging voor mijn job en sprak mijn overste aan over de pesterijen die ik moest slikken van mijn allochtone collega, die ondertussen hoe langer hoe meer over mij loog. Plots kreeg ik te horen dat ik schade aanrichtte aan zijn persoon. Ik kreeg pakken feitenverslagen van zijn laster en ben gewoon ontslagen doordat hij niet met een Westerse vrouw kan samenwerken. Ik ben inderdaad uitgebarsten tegen een overste, maar ik voelde me als een rat in de val. Feitenverslagen gebaseerd op veronderstellingen hebben me mijn job gekost. Ik was inderdaad zwaar ontmoedigd doordat ik er altijd alleen voor stond en mijn collega nooit vond als ik hem nodig had. Daar hield men dus geen rekening mee. Ik mocht altijd voor het hele team van 4 bloeden. Ik ben momenteel op zoek naar ander werk. Dat was ik al voor mijn ontslag, omdat ik het echt niet meer aankon om regelmatig door mijn collega als een hond behandelt te worden, terwijl ik de steun van mijn partner en mijn vrienden goed kon gebruiken, maar ik hen door mijn werkuren nog amper zag. Ergens mis ik mijn job wel, omdat het me een groot sociaal gevoel van voldoening gaf en ik niet het type ben om werkloos thuis te zitten, maar ik mis de werkuren niet en een bepaalde collega nog minder. Momenteel wil ik alles even achter mij laten, maar wil wel aankaarten dat stad Antwerpen duidelijk niet altijd even recht in zijn schoenen staat. Laatst gewijzigd door Boadicea : 2 augustus 2012 om 18:45. |
|
![]() |
![]() |