Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2004, 14:24   #1
Rechtsliberaal
Lokaal Raadslid

Standaard

Groepsverkrachting om respect bij vrienden af te dwingen
Bron: Dagblad De Limburger, 15 juli 2004

Roermond - De verkrachting van een 14-jarig meisje door vier jongens in Roermond heeft tot beroering geleid. Volgens een Vlaamse wetenschapper spelen sociale motieven daarbij een grotere rol dan seksuele. Kroegeigenaren in Roermond zijn blij dat de mogelijke daders van de groepsverkrachting zaterdagnacht zo snel zijn gepakt. En de politie is te spreken over de assistentie van de portiers bij de arrestaties, dezelfde nacht. Met hulp van printjes van beelden van de permanente camerabewaking konden de jongens één voor één in de kraag worden gegrepen.

Toen de politie na een tip van een toevallige passante bij de plaats delict (een portiekje aan de Godsweerdersingel) arriveerden, vluchtten de vier in verschillende richtingen weg. Een van hen stond niet veel later alweer voor de deur van een van de cafés in de Veldstraat. Hij werd ter plekke aangehouden.

Dat kon omdat de stappende jongens van 15, 17 en 18 jaar, net als het slachtoffer, bij de portiers bekend van gezicht waren. Het zou gaan om drie Marokkanen en een Turkse jongen. De politie wil dat 'in belang van het onderzoek' niet bevestigen of ontkennen. De woordvoerster: ,,We melden alleen de afkomst als er een relatie is tussen incident en betrokkenen. Die relatie zijn wij in dit geval niet.''

Daar valt over te twisten. Uit vergelijkbare incidenten elders in het land én uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat groepsverkrachtingen een groeiend fenomeen zijn waarbij de daders vaak jong, allochtoon en sociaal gemarginaliseerd zijn. Ze zouden verkrachten om bewondering en respect af te dwingen bij hun kameraden. Seksuele motieven blijken veel minder een rol ter spelen dan gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van een Belgische criminologe van de Universiteit Gent. Zij bracht het daderprofiel van groepsverkrachters in kaart.

,,Of er al dan niet een groepsverkrachting zal plaatsvinden, hangt vooral af van toevallige omstandigheden. Alleen al de aanwezigheid van enkele geschikte mededaders is vaak voldoende om tot verkrachting over te gaan'', zegt Eveline De Wree van de Vakgroep Strafrecht en Criminologie van de Faculteit Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Gent.

Volgens De Wree zijn groepsverkrachters meestal geen gestoorde persoonlijkheden, wat bij soloverkrachters wel het geval is. ,,Het seksuele aspect van de verkrachting is bij groepsverkrachting dan ook van minder belang. Het is veeleer een zaak van 'mannelijke kameraadschap en solidariteit' en van 'presteren'.

Mannen ervaren dan een gevoel van dominantie en macht, met het gevolg dat de verkrachting gepaard kan gaan met gewelddadigheid en het vernederen van het slachtoffer''.

Sinds de golf van groepsverkrachtingen in verschillende grote Europese steden vanaf 2001 en de uitvoerige berichtgeving daarover in de media, bestudeert De Wree het daderprofiel van groepsverkrachters. Ze onderzocht daarvoor talrijke dossiers van de Brusselse rechtbank, sprak met rechters, advocaten en sociale werkers en vergeleek vervolgens de manier waarop de media daarover berichtten.

De Wree: ,,De berichtgeving in de media stelt daders van groepsverkrachting meestal voor als de-verkrachter-die-plots-uit-het-bosje-te-voorschijn-springt of als een variant van de date rape waarbij mannen afspreken om bij het uitgaan iemand te verkrachten. In de praktijk blijken zij echter heel wat minder bewust te werk te gaan. Het zijn geen gestructureerde bendes die tot doel hebben verkrachtingen te begaan.''

Of dat ook geldt voor de jonge verkrachters aan de Godsweerdersingel moet het politie-onderzoek uitwijzen.
Rechtsliberaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2004, 18:23   #2
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Zal ik weer een draad beginnen over een westerse Franse pedofiel die een tiende moord heeft bekend?
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2004, 23:45   #3
Agitator
Schepen

Agitator's schermafbeelding

Standaard

Lang leve de multi-culturele samenleving...

Vreselijk wat er gebeurd is en alle steunbetuiging aan het slachtoffer en de familie. De linkerzijde hoor je natuurlijk niet...
Agitator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2004, 23:45   #4
Agitator
Schepen

Standaard

Vreselijk wat er gebeurd is en alle steunbetuiging aan het slachtoffer en de familie. De linkerzijde hoor je natuurlijk niet...
Oud 15 juli 2004, 23:45   #5
Agitator
Schepen

Standaard

Oud 15 juli 2004, 23:45   #6
Agitator
Schepen

Standaard

Oud 16 juli 2004, 00:46   #7
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Agitator

Het is ook vreselijk voor wat er met de 10 dodelijke slachtoffers van de westerse Fransman Fourniret is gebeurd. Ik zou mijn steun willen betuigen aan de slachtoffers en hun families.
Oud 16 juli 2004, 00:46   #8
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het is ook vreselijk voor wat er met de 10 dodelijke slachtoffers van de westerse Fransman Fourniret is gebeurd. Ik zou mijn steun willen betuigen aan de slachtoffers en hun families.
Oud 16 juli 2004, 00:46   #9
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:

Oud 16 juli 2004, 00:46   #10
Turkse Nederlander
Minister-President

Standaard

Citaat:

Oud 16 juli 2004, 15:44   #11
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard groepsverkrachtingen

Groepsverkrachtingen zijn een fenomeen dat typisch is voor mannen die op oorlogspad zijn en aan de winnende hand zijn.

Dat is niet typisch voor de ene groep noch voor de andere. Dat is gewoon een algemeen menselijk fenomeen.

Bedoeling van een collectieve verkrachting is om het slachtoffer zoveel mogelijk te vernederen. Met lust heeft dit inderdaad niet veel te maken.

Dat groepsverkrachtingen van moslims tegenover westerlingen in de 'Dar al Harb' steeds vaker voorkomen, betekent dat deze mensen zich beschouwen als op voet van oorlog met de westerlingen. Hun gedrag is dan ook navenant.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 15:49   #12
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Groepsverkrachtingen zijn een fenomeen dat typisch is voor mannen die op oorlogspad zijn en aan de winnende hand zijn.

Dat is niet typisch voor de ene groep noch voor de andere. Dat is gewoon een algemeen menselijk fenomeen.

Bedoeling van een collectieve verkrachting is om het slachtoffer zoveel mogelijk te vernederen. Met lust heeft dit inderdaad niet veel te maken.

Dat groepsverkrachtingen van moslims tegenover westerlingen in de 'Dar al Harb' steeds vaker voorkomen, betekent dat deze mensen zich beschouwen als op voet van oorlog met de westerlingen. Hun gedrag is dan ook navenant.
Zijn de Moslims dus aan de winnende hand?
Oud 18 juli 2004, 12:28   #13
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Die 4 jongeren zijn prima moslims.

Volgen in de verkrachtings/pedofiele voetsporen van de profeet Muhammad, & vernederen daarbovenop nog eens een ongelovige vrouw.

Turk4ever zou dit beter prijzen. Zijn half-verontschuldigende houding is bijna afvalligheid
Oud 18 juli 2004, 13:09   #14
amedee
Partijlid

amedee's schermafbeelding

Standaard

selectieve berichtgeving om een bepaalde sfeer te creëren
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2004, 18:08   #15
Thor
Provinciaal Statenlid

Thor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen,gewoon de waarheid.
de realiteit die linkse moslimknuffelaars niet onder ogen willen zien omdat dan hun met een aan het fantisme grenzende,zorgvuldig opgebouwde schijnwereld van "gelijkheid" in scherven uiteenvalt.
Oud 19 juli 2004, 18:15   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amedee
wat is er "selectief" aan deze berichtgeving? Wou je een fysieke beschrijving van het slachtoffer met de vermelding at ze het "door haar kleding had uitgelokt" erbij? Wedden dat ze geen hoofddoek droeg?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2004, 18:26   #17
de mestkever
Partijlid

de mestkever's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Natuurlijk, elk weldenkend mens doet dat. Maar betuig je steun ook maar aan wat er in Nederland is gebeurd.
Hetgeen wat hier gebeurd is, was het werk van een psychisch ontoerekeningsvatbare man.
Wat in Nederland gebeurd is was het werk van allochtone boefjes die fier zijn op hun daden.

Er staat toch in de tekst geschreven: "Volgens De Wree zijn groepsverkrachters meestal geen gestoorde persoonlijkheden, wat bij soloverkrachters wel het geval is."

En geef toe, jij moet altijd en alleen het verhaal van fourniret aanhalen als je wil aantonen dat er ook autochtone criminelen zijn, en die zijn er heel zeker.
Maar mensen die aantonen dat de multiculturele samenleving problemen oplevert hebben duizenden bewijzen ervan.
de mestkever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 16:22   #18
Avs
Vreemdeling

Standaard

In Belgie gebeuren ook groepsverkrachtingen.En ik kan het weten,heb het zelf 6 jaar geleden meegemaakt,en kan het nu pas beginnen te verwerken.Ik word razend van mensen die denken dat je het zelf uitgelokt zou hebben!!Deze mensen weten blijkbaar niet hoe erg het je leven naar de kl*ten helpt!!De daders die mij dit aangedaan hebben waren van marokkaanse afkomst en ze waren met zes,ze zijn er heel goed vanaf gekomen,omdat vier van hen nog minderjarig waren.Ze hebben maar drie maanden in het verbeteringsgesticht van Mol gezeten,terwijl ik anderhalf jaar in een psychiaterie heb moeten zitten om er terug bovenop te komen.omdat mijn zaak nog niet verjaart is ga ik proberen met m'n advocaat om de daders nog te kunnen straffen.Maar of dat nog gaat,weet ik niet zeker.Ik heb veel behoefte om met andere slachtoffers te praten,maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen,dat hetzelfde heeft meegemaakt als ik,en zo lijkt het wel of ik hier helemaal alleen mee zit.Mijn excuses voor de lange uitleg,maar na het lezen van dit onderwerp,wou ik reageren.Avs
Avs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2004, 03:26   #19
Thor
Provinciaal Statenlid

Thor's schermafbeelding

Standaard

@Avs:

Het getuigd van meer innerlijke kracht om na zo een nachtmerrie opnieuw je leven op te bouwen dan al wat die zes rotzakken ooit op gans hun leven zullen kunnen opbrengen.
Ik wens je veel sterkte toe,en hoop dat je via gerechtelijke weg alsnog een sanktie voor die gasten kan bekomen.
Zoniet heeft de Belgische Staat gefaald in haar primaire plicht:het beschermen van haar burgers,en dan vind ik dat het je volste recht is om terug te slaan met alle mogelijke middelen - desnoods ook geweld.
Wettig zal het niet zijn,maar gewettigd des te meer.
Oud 24 juli 2004, 04:33   #20
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

@ avs: veel sterkte in je verwerkingsproces! mss moet je mss via organisaties als slachtofferhulp ofzo proberen in contact te komen met andere slachtoffers.

een tekst over het vernoemde onderzoek vind je op site van de universiteit van gent:

http://www.ugent.be/nl/nieuwsagenda/...ten/pb4100.htm
iets over de oorlog van de moslims tov westerlingen als oorzaak, zoals darwin zei, heb ik er wel niet gevonden .

@ agitor: links keurt dit ook af hoor, moest je er aan twijfelen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be