Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2015, 10:19   #1
tandem
Banneling

Standaard 's Werelds economische 'kanarie in de koolmijn' heeft gezongen

Graadmeters en tekenen aan de wand voor nog meer wereldwijd lekkers?

Citaat:
De Zuid-Koreaanse uitvoer is tussen mei 2014 en mei 2015 met 10,9% gedaald. Dat blijkt uit cijfers die het persagentschap Bloomberg heeft verzameld. Het gaat om de grootste jaarlijkse daling sinds augustus 2009. De Koreaanse exportcijfers worden vroeger vrijgegeven dan die van andere economieën. Verder heeft het land China, Europa, de VS en Japan als belagrijkste handelspartners. De focus van Zuid-Korea op export is dus een goede barometer voor de rest van de wereld.

Het nieuws gaat niet onopgemerkt voorbij, omdat verschillende economen het land de rol van ‘kanarie in de koolmijn’ toebedelen en het dus een gidsfunctie heeft inzake de export van andere Aziatische landen. De vertraging heeft verschillenden redenen, waaronder de val van de Japanse yen, die Koreaanse goederen in Japan duurder maakt, en een gebrekkige globale vraag, aldus Gareth Leather van Capital Economics.

http://www.express.be/business/?acti...&utm_campaign=
Hoe te interpreteren?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 17:07   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht

Hoe te interpreteren?
Quantitative easing, oftewel geld drukken? Eerst was de VS na 2008, dan volgde Europa en Japan. Nu China. Volgen dan nog Korea en Brazilië waar je eenzelfde economische stagnatie ziet als in Korea momenteel? Ik weet niet of het zo zal lopen. Geld is iets raars. Ik heb de indruk dat er maar weinig zijn die echt inzicht hebben in hoe het allemaal in elkaar zit. Ik ben er geen van.

Zouden we niet een geldloze economie kunnen bedenken?

Geld is een ruilmiddel wordt gezegd, maar het is ook een verdeelmiddel van macht. En daar kan het nogal eens scheef lopen is mijn indruk.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 17:12   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Quantitative easing, oftewel geld drukken? Eerst was de VS na 2008, dan volgde Europa en Japan. Nu China. Volgen dan nog Korea en Brazilië waar je eenzelfde economische stagnatie ziet als in Korea momenteel? Ik weet niet of het zo zal lopen. Geld is iets raars. Ik heb de indruk dat er maar weinig zijn die echt inzicht hebben in hoe het allemaal in elkaar zit. Ik ben er geen van.

Zouden we niet een geldloze economie kunnen bedenken?

Geld is een ruilmiddel wordt gezegd, maar het is ook een verdeelmiddel van macht. En daar kan het nogal eens scheef lopen is mijn indruk.
Behalve natuurlijk monetaire diefstal door staten/financiele sector, die dat leuk vinden, is de economische noodzaak in geld te vinden in wantrouwen.

http://www.princeton.edu/~kiyotaki/p...ofallmoney.pdf

Dit is een doordenkertje betreffende de economische functie van geld.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 17:26   #4
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Quantitative easing, oftewel geld drukken? Eerst was de VS na 2008, dan volgde Europa en Japan. Nu China. Volgen dan nog Korea en Brazilië waar je eenzelfde economische stagnatie ziet als in Korea momenteel? Ik weet niet of het zo zal lopen. Geld is iets raars. Ik heb de indruk dat er maar weinig zijn die echt inzicht hebben in hoe het allemaal in elkaar zit. Ik ben er geen van. Zouden we niet een geldloze economie kunnen bedenken? Geld is een ruilmiddel wordt gezegd, maar het is ook een verdeelmiddel van macht. En daar kan het nogal eens scheef lopen is mijn indruk.
We hoeven geen geld te drukken, bij deflatie valt immers het geld uit de lucht wat vergelijkbaar is met een QE. Het probleem zit nog veel dieper dan dat maar dat is voor een aantal nog steeds niet duidelijk. Het artikel verwijst naar een aantal tendensen, iets dat men al lang weet maar om verschillende redenen van de publieke aandacht weghoudt. Wat betreft het 'financiële omslagpunt'.

Citaat:
Gijzeling

Amerikaanse dollars zijn nu nog een gewaardeerde muntsoort. Meer dan tweederde deel van de mondiale geldreserve wordt aangehouden in dollars. Daarom kunnen oplopende schulden van de Verenigde Staten worden gefinancierd door meer dollars uit te lenen. Centrale banken met grote reserves aan buitenlandse valuta, zoals China, Japan en andere Aziatische landen, worden in feite gegijzeld door de Amerikaanse fiscale politiek. Zij beseffen dat een weigering om hun dollarreserve verder te laten groeien – om van een vermindering daarvan maar te zwijgen – de dollarkoers onder zware druk zou zetten, waardoor zij enorme verliezen op hun reserves zou lijden. Daar komt nog bij dat een dollar met geringere koopkracht hun export naar de VS zou afremmen, hetgeen tot werkloosheid zou leiden en het gevaar van een recessie kan uitlokken. Dat zijn allesbehalve welkome vooruitzichten. Echter, hoe lang blijft de wereld nog bereid de Amerikaanse overbestedingen te financieren?

Broken dream

Het financiële evenwicht raakt steeds verder verstoord en het is slechts een kwestie van tijd voordat het punt is bereikt waarop er een correctie MOET plaatsvinden. De centrale bankiers beseffen heel goed dat er maar één alternatief is voor een plotselinge en pijnlijke correctie, namelijk een radicale overstap naar een andere reservemunt. Als dat gebeurt, zouden de Amerikanen hun tekorten in dollars niet meer kunnen financieren, waardoor de Amerikaanse economie met een schok zou worden geconfronteerd. Dit zou wereldwijde repercussies hebben. In de Economic Outlook 2005 van het IMF wordt erop gewezen dat het niet langer de vraag is of de wereldeconomie zich zal aanpassen, alleen hoe deze aanpassing zich zal voltrekken. Als er met de nodige maatregelen voor een geleidelijke aanpassing wordt getalmd, zal dat tot een abrupte correctie leiden. Zoiets zou deel uitmaken van het omslagpunt voor de volledige wereldeconomie, of deze omslag misschien zelfs uitlokken.

https://biflatie.nl/artikelen/econom...le-omslagpunt/

Oud 3 juni 2015, 17:35   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht

Hoe te interpreteren?
Z-Korea was/is een vreselijk Stakhanovistisch land. Beetje zoals Japan 25 jaar geleden. Mensen die zich doodwerken.

Misschien zijn ze gewoon wat minder hard gaan werken?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2015, 17:46   #6
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Z-Korea was/is een vreselijk Stakhanovistisch land. Beetje zoals Japan 25 jaar geleden. Mensen die zich doodwerken. Misschien zijn ze gewoon wat minder hard gaan werken?
Alles kan, Europa neem deze taak nu over, tot we allemaal doodgewerkt zijn.
Oud 4 juni 2015, 06:57   #7
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Z-Korea was/is een vreselijk Stakhanovistisch land. Beetje zoals Japan 25 jaar geleden. Mensen die zich doodwerken.

Misschien zijn ze gewoon wat minder hard gaan werken?
25 jaar geleden was Zuid Korea al een stevige economie geworden met een hoge graad van industrialisatie. Zuid Koreanen zijn werkers maar doodwerken is nogal een lapidaire formule.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be