Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Sancties tegen Rwanda
Ja, dat land moet gedisciplineerd worden, desnoods unilateraal 2 14,29%
Ja, maar dat zal niet lukken vanwege de VS/GB in de Veiligheidsraad 3 21,43%
Nee, wij hebben ons niet te mengen met wat de VS/GB uitvoeren in Afrika 6 42,86%
Ander antwoord 3 21,43%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2012, 17:41   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Rwanda stookt actief oorlog in Oost-Congo -- sancties tegen Rwanda?

Rwanda helped launch DR Congo rebels, say UN experts

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-18612612

Iets dat velen al vermoedden, maar nu wordt het ook bevestigd door autoriteiten.

Moet dat land, dat voortdurend oorlog stookt in Congo, niet harder aangepakt worden?

We weten dat Rwanda enkel in opdracht werkt van de Amerikanen en Britten, die de Angelsaksische invloedssfeer willen uitbreiden tot Congo. Dus misschien ligt dat moeilijk, want de VS zijn toch nog altijd de enige supermacht en ook het VK zit in de Veiligheidsraad.

Ik vind alleszins dat de integriteit van Congo moet ondersteund worden. Hoe lang moet dat land nog de speelbal zijn van internationale lusten en winstbejag?

Laatst gewijzigd door C2C : 27 juni 2012 om 17:43.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 17:46   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Ik heb er een paar weken geleden Prof. Reyntjens al over bezig gehoord op Radio 1.

Reyntjens zegt gewoon ronduit dat de toevoerlijnen naar Rwanda moeten afgesneden worden.

Maar hij zegt ook dat daarover "internationale consensus" nodig is. Anders werkt zo'n boodschap niet.
Oud 27 juni 2012, 19:33   #3
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Nr 10, ik ken uw expertise over Centraal-Afrika. Dus ik begrijp uw nuances zeker wel.

Maar ik ben gewoon verontwaardigd dat Rwanda nu al zo lang en ongeschonden Congo het vuur aan de schenen mag leggen. Ik ben dat beu. En voor mij heeft dat echte consequenties, want als de oorlog nog een beetje naar het Westen opschuift, dan verlies ik al mijn maniok-velden en mijn zoete patatten!

Serieus, Rwanda moet gesanctioneerd worden. Maar zonder internationale consensus lukt dat niet. En ik zie niet wie die consensus gaat leveren. De VS zullen alvast niet meewerken.
Oud 27 juni 2012, 19:54   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit wordt eigenlijk al meerdere jaren gesuggereerd....een deel van de problemen van Oost Congo zijn in de jaren negentig al begonnen toen Ruanda en Burundi hun etnische problemen konden exporteren naar Congo..net op het moment dat dit land in Kabila-anarchie verkeerde.(vergeten we niet dat wijlen Kabila senior serieus schatplichtig was aan zijn Ruandese "vrienden",de enigen die enigszins gedisciplineerde troepen konden leveren aan zijn "bevrijdingsleger"...

Maar nu....20 jaar later....hmmm...

Het is het equivalent van het Groot-Hertogdom Luxemburg dat Frankrijk constant zit te jennen en dat blijkbaar ongestraft zou kunnen doen...

Niemand zou het aan het Congolese leger ten kwade kunnen duiden dat ze eens hun werk doen en het grondgebied van de Republiek vrijwaren van buitenlandse ruziestokers....toch???

Laatst gewijzigd door kelt : 27 juni 2012 om 19:56.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 22:13   #5
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is het equivalent van het Groot-Hertogdom Luxemburg dat Frankrijk constant zit te jennen en dat blijkbaar ongestraft zou kunnen doen...
Mooie en sterke metafoor die ik meeneem en ze zeker zal doorspelen aan mijn Congolese vrienden.

Citaat:
Niemand zou het aan het Congolese leger ten kwade kunnen duiden dat ze eens hun werk doen en het grondgebied van de Republiek vrijwaren van buitenlandse ruziestokers....toch???
Ja maar het Rwandese establishment wordt volop gevoed en gesteund door 's wereld's enige supermacht en haar puppy, namelijk de VS en het VK.

Wie steunt Congo? Niemand. Tenzij vandaag misschien China een beetje.

Ik zie in de nabije toekomst wel een gigantische proxy-oorlog ontstaan in Congo, waarin het Angelsaksische Westen het uitvecht tegen de BRICS die Congo zullen verdedigen.

Een echte hete oorlog, waarvan het Congolese volk alweer het slachtoffer zal zijn. Dat zit er echt aan te komen.
Oud 28 juni 2012, 19:10   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Mooie en sterke metafoor die ik meeneem en ze zeker zal doorspelen aan mijn Congolese vrienden.

Ja maar het Rwandese establishment wordt volop gevoed en gesteund door 's wereld's enige supermacht en haar puppy, namelijk de VS en het VK.

Wie steunt Congo? Niemand. Tenzij vandaag misschien China een beetje.

Ik zie in de nabije toekomst wel een gigantische proxy-oorlog ontstaan in Congo, waarin het Angelsaksische Westen het uitvecht tegen de BRICS die Congo zullen verdedigen.

Een echte hete oorlog, waarvan het Congolese volk alweer het slachtoffer zal zijn. Dat zit er echt aan te komen.
Het gaat er om dat de Congolezen,met een merkelijk groter leger en politiemacht dan de Ruandezen ooit zouden kunnen samenbrengen,niet in staat zijn een geconcentreerde opruimingsaktie te doen in eigen land(en ja,dat kan heel smerig zijn )

Zowel Belgie als Frankrijk hebben elk minstens een brigade opgeleid en zelfs helpen uitrusten...bovendien zijn in beide landen vrijwel constant onderofficieren zowel als officieren van Congo in opleiding....De basis voor de "ploegchefs" en het "management" van de strijdkrachten is er,eigenlijk al lang...
De rest is aan hen en aan de Congolese regering.....
En daar wringt het schoentje,ik denk eigenlijk niet dat "Oost-Congo" de elite van Kinshasa nog bijster interesseert.Het leger is hun "lijfwacht",niet,zooals het zou moeten zijn,de vuist van Kinshasa die onvermijdelijk opduikt om het grondgebied schoon te vegen.....

net als Mali zie ik Congo gewoon uit elkaar vallen....eigenlijk verkruimelt het daar al van ten tijde van Mobuto.Als mensen niet op Kinshasa kunnen rekenen,welaan,dan is Kigali misschien een beter optie?

Laatst gewijzigd door kelt : 28 juni 2012 om 19:15.
Oud 28 juni 2012, 19:54   #7
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

T'is daar een wespennest waar men beter uit blijft.
Oud 28 juni 2012, 20:04   #8
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat er om dat de Congolezen,met een merkelijk groter leger en politiemacht dan de Ruandezen ooit zouden kunnen samenbrengen,niet in staat zijn een geconcentreerde opruimingsaktie te doen in eigen land(en ja,dat kan heel smerig zijn )

Zowel Belgie als Frankrijk hebben elk minstens een brigade opgeleid en zelfs helpen uitrusten...bovendien zijn in beide landen vrijwel constant onderofficieren zowel als officieren van Congo in opleiding....De basis voor de "ploegchefs" en het "management" van de strijdkrachten is er,eigenlijk al lang...
De rest is aan hen en aan de Congolese regering.....
En daar wringt het schoentje,ik denk eigenlijk niet dat "Oost-Congo" de elite van Kinshasa nog bijster interesseert.Het leger is hun "lijfwacht",niet,zooals het zou moeten zijn,de vuist van Kinshasa die onvermijdelijk opduikt om het grondgebied schoon te vegen.....

net als Mali zie ik Congo gewoon uit elkaar vallen....eigenlijk verkruimelt het daar al van ten tijde van Mobuto.Als mensen niet op Kinshasa kunnen rekenen,welaan,dan is Kigali misschien een beter optie?
Pardon, maar de politieke elite van "Kinshasa" is wel vooral bevolkt door Oost-Congolezen uit Katanga. Kabila is ook een Oost-Congolees.

Maar los daarvan heb je gelijk. De Rwandezen zijn beter uitgerust (krijgen veel betere wapens), zijn beter getraind (door de VS), en durven destabiliseringsacties uitvoeren.

Verdedigen en "opkuisen" is altijd moeilijker dan kleine destabiliserende terreur- of guerilla-acties ondernemen.

Laatst gewijzigd door C2C : 28 juni 2012 om 20:05.
Oud 30 juni 2012, 09:45   #9
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Het VN rapport is gepubliceerd. Lees en huiver....
http://www.un.org/ga/search/view_doc...2012/348/Add.1
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2012, 19:00   #10
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Gaddafi vs Africom and the recolonisation of Africa
upload op 30 mei 2012 door daroadjournal
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 1 juli 2012, 10:54   #11
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Gaddafi vs Africom and the recolonisation of Africa
upload op 30 mei 2012 door daroadjournal
Africom is inderdaad angstaanjagend, en een voorbode van hoe Afrika het theater zal blijven van hete proxy-oorlogen. In deze eeuw ongetwijfeld tussen China en Amerika.
Oud 9 juli 2012, 18:02   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Blijkbaar roept een of andere Minister in de Congo de bevolking op zich te weer te stellen en te gaan vechten voor de Republiek Congo.

Aanleiding is de verslechterende situatie in Oost Congo....waar Ruanda debet aan zou zijn.

Is dit dan een "verklaring van wantrouwen" aan het eigen Congolese Leger...waar nochtans door verschillende landen (waaronder Belgie) zoveel tijd en geld in gestoken werd?

Ik begrijp dit allemaal niet,wil Congo nu ja of nee zijn grondgebied behouden?

Laatst gewijzigd door kelt : 9 juli 2012 om 18:03.
Oud 9 juli 2012, 19:44   #13
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Rwanda helped launch DR Congo rebels, say UN experts

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-18612612

Iets dat velen al vermoedden, maar nu wordt het ook bevestigd door autoriteiten.

Moet dat land, dat voortdurend oorlog stookt in Congo, niet harder aangepakt worden?

We weten dat Rwanda enkel in opdracht werkt van de Amerikanen en Britten, die de Angelsaksische invloedssfeer willen uitbreiden tot Congo. Dus misschien ligt dat moeilijk, want de VS zijn toch nog altijd de enige supermacht en ook het VK zit in de Veiligheidsraad.

Ik vind alleszins dat de integriteit van Congo moet ondersteund worden. Hoe lang moet dat land nog de speelbal zijn van internationale lusten en winstbejag?
Ik heb één ding onthouden uit de 2e Congo-oorlog: er zijn geen goeden en geen slechten. Dit conflict en het conflict dat er zit aan te komen, zijn enkel goede argumenten voor neokolonialisme, al zit geen enkel Westers land daarop te wachten wegens niet goed voor het imago.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2012, 09:43   #14
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid

Standaard

Vrees dat het een straatje zonder einde is, in het verleden hebben ze de CDNP (Tutsi) geïntegreerd in het FARDC om de invloed van de Tutsi's en dus ook de Rwandezen in het oosten van Congo te verminderen. De belangen die deze CDNP en dus ook de Rwandufonen hebben/hadden in de Kivu's (wegens de grondstoffen) is echter te groot. Rwanda en M23 gaan hun graaiput niet zomaar opgeven. Tel daarbij het belang van de anglofonen bij leert ons dat het conflict niet zomaar op te lossen valt. Een resolutie tegen Rwanda door UK en US will not happen.
Oud 12 juli 2012, 10:11   #15
cairn
Lokaal Raadslid

Standaard

Dat ze eens zelf hun plan trekken,de armani -kostuum -dragers
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 20:20   #16
Beleepok
Banneling

Standaard

de bodem in congo zit vol ertsen,
waarom betalen wij in godsnaam hun verkiezingen ?
Beleepok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 06:15   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Naar aanleiding van het bezoek van de Belgische Minister van Buitenlandse Zaken (D.Reynders) aan Congo werden weer eens wat jounalistieke stukken getoond de laatste dagen...

Meneer Reynders bemerkte in het openbaar,en geheel terecht,op dat het Congolese Leger nu toch echt eens zijn werk moet gaan doen.(dit in het licht ongetwijfeld van de vele instructies en trainingen die Belgie geschonken heeft aan de Congolese Republiek!)

Men beweerde dat volledige Congolese eenheden gewoon overlopen naar "de rebellen"(blijkbaar een outfit die zich de M24 noemt)...of "verdwijnen"

De bevolking ondertussen ziet er uitgeput uit,constant geplunderd door het uitschot van zowel de "rebellen-bevrijders" als van het Congolese Leger dat verondersteld is hen te beschermen.... De militairen doen dus blijkbar NIET wat hen uitgelegd is,eenheden functioneren NIET als militaire eenheden...Al het instructiewerk van Belgie was voor niks..

Men toonde in een verlaten legerkazerne(met een "rebellecommandant" als gids) zelfs een soort certificaat van het "44ste Commando" van het Congolese Leger dat zijn opleiding door Belgische Troepen met succes beeindigd had...Onze Instrukteurs kunnen in de gegeven omstandigheden en met de gegeven recruten,uiteraard wel de fysieke en technische aspecten van het commando-zijn proberen uit te leggen maar niet het belangrijktse,het morele,.....zoveel is duidelijk
Blijkbaar leefden die "commando's" in die kazerne met vrouw en kinderen en zijn ze zelden betaald door het regime in Kinshasa....het is dus duidelijk waar hun prioriteiten lagen,en dat was NIET op het slagveld...

Ik herinner mij dat ten tijde van Mobutu de DSP(Division Special Presidentiel") hun opleiding gekregen hadden van Noord-Koreaanse instructeurs.OP de beslissende momenten,toen Kabila senior met zijn Ruandese vrienden Kinshasa inpikte bleek die DSP ook niet zoveel voor te stellen..

Er is echt een probleem van wilskracht ,wat men in de Angelsaksische wereld "moral fiber" noemt in het Congolese leger .

Laatst gewijzigd door kelt : 26 augustus 2012 om 06:24.
Oud 26 augustus 2012, 06:23   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, hoeveel van de goed opgeleide Kongolese soldaten die in België hun trainingen zijn komen volgen zijn niet gewoon hier gebleven als illegaal?
Oud 26 augustus 2012, 16:52   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

De Belgen geven opleding aan Congolese soldaten in Kindu.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 26 augustus 2012, 18:13   #20
cairn
Lokaal Raadslid

Standaard

Ze kregen al opleiding in Melsbroek,jaar 1957
cairn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be