Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2012, 20:41   #1
discuz
Minister

Standaard Weg met de bikinibabes?

Allée vooruit, er is alvast één ding waar conservatief rechts, een deel van zogenaamd progressief feministisch links en religieuze fundamentalisten van welke kleur dan ook het over eens zijn.

Bloot vlees [nog niet eens bloot maar in bikini verdorie], en dan zeker van vrouwen, is VERBOTEN.

Wat heb ik gemist? Sedert wanneer doet een minderheid binnen het feminisme het werk van de Katholieke Kerk en de Taliban?

Citaat:
Het weekblad Humo haalt fotoreeksen van festivalbezoeksters in bikini van zijn website. Dat is het gevolg van een debat over subtiel seksisme, dat deze week online en in deze krant woedde.

Meisjes in bikini horen bij zomerfestivals zoals bier, vettig eten en – we zouden het bijna vergeten – muziek. Weekblad Humo plaatst er dan ook al enkele jaren fotoreeksen van op haar website. Maar de recentste reeks, getiteld ‘Bikinibabes op Pukkelpop' is meteen ook de laatste.

‘In het verleden hebben we er nooit negatieve reacties op gekregen', zegt Wouter Van Driessche, hoofdredacteur van Humo. ‘We hebben er ook nooit aanstoot mee willen geven.' Toch zijn de foto's sinds vrijdag niet meer te vinden op de website. ‘Omdat ze door de hele polemiek opeens een lading kregen die nooit bedoeld was.'

Over de inhoud van die lading liet schrijfster Kathleen Vereecken weinig onduidelijkheid bestaan. ‘Door de meisjesfoto's van een babelabel te voorzien, veranderde de zweterige vrolijkheid in zweterig seksisme', schreef ze deze week in een opiniestuk in De Standaard (DS 22 augustus).

Laatst gewijzigd door discuz : 25 augustus 2012 om 20:42.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 20:43   #2
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Allée vooruit, er is alvast één ding waar conservatief rechts, een deel van zogenaamd progressief feministisch links en religieuze fundamentalisten van welke kleur het eens over zijn.

Bloot vlees [nog niet eens bloot maar in bikini verdorie], en dan zeker van vrouwen, is VERBOTEN.

Wat heb ik gemist? Sedert wanneer doet een minderheid binnen het feminisme het werk van de Katholieke Kerk en de Taliban?
Meh.

Laat die mensen op de foto zelf beslissen.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 20:50   #3
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
2

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 20:58   #4
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik koop al lang geen Humo meer.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 21:00   #5
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Meh.

Oh, maar Kathleen Vereecken weet het beter dan de mensen op de foto's zelf:

Citaat:
Of ze er allemaal even gelukkig mee waren dat ze even later op het internet gegooid werden onder de noemer ‘bikinibabe', is maar zeer de vraag.

Mijn eerste reactie was emotioneel: dat ik hoopte dat een van die meisjes de fotograaf een welverdiend blauw oog zou verkopen.
Oud 25 augustus 2012, 21:47   #6
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, maar Kathleen Vereecken weet het beter dan de mensen op de foto's zelf:
Puur jaloezie zeker...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 04:41   #7
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Politieke Correctheid, overgoten met een sausje Nieuwe Preutsheid.

Voor je het weet belanden we terug in Victoriaanse toestanden.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 26 augustus 2012 om 04:41.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 07:51   #8
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Zolang die meisjes toestemming geven voor publicatie zie ik het probleem niet. Echter naar een publieke gelegenheid gaan wil nog niet zeggen dat iedereen zo maar foto's van je mag nemen, laat staan publiceren.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 08:32   #9
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

ik ben zeker niet iemand die foto's van bikini meisjes etc... zou verbieden maar laat ons eerlijk zijn sommige reclames maken vrouwen toch zo goedkoop.
een vrouw is meer dan een lustobject vind ik dan.

idem voor alle muziek clips etc...

vrouwen zijn schone wezens maar moeten we ze daarom zo goedkoop maken door ze overal half naakt mee te betrekken?

beetje meer verstand gebruiken en eens met een origineel concept komen dan een bikini babe te gebruiken maar ik denk dat de meeste gewoonweg niet meer kunnen denken om zoiets te maken en voor de makkelijkste oplossing komen een babe.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 12:22   #10
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Zolang die meisjes toestemming geven voor publicatie zie ik het probleem niet. Echter naar een publieke gelegenheid gaan wil nog niet zeggen dat iedereen zo maar foto's van je mag nemen, laat staan publiceren.
Personen die herkenbaar zijn op een foto of beelden van een publieke manifestatie of in het kader van actualiteitsverslaggeving, zullen dit in zeker mate moeten gedogen. Ook hier moet weer een onderscheid worden gemaakt tussen toelating en gebruik.
Wanneer men in het nieuws een item wijdt aan de langverwachte zomer en hiervoor beelden gebruikt van studenten die ijsjes eten op de terrasjes van hun studentenstad, zullen de afgebeelde personen zich hiertegen moeilijk kunnen verzetten. Wanneer deze beelden later opnieuw gebruikt worden in een documentaire over ‘obesitas’ bij jongeren, zal men zich wel tegen dit gebruik kunnen verzetten.
Oud 26 augustus 2012, 12:37   #11
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Personen die herkenbaar zijn op een foto of beelden van een publieke manifestatie of in het kader van actualiteitsverslaggeving, zullen dit in zeker mate moeten gedogen. Ook hier moet weer een onderscheid worden gemaakt tussen toelating en gebruik.
Wanneer men in het nieuws een item wijdt aan de langverwachte zomer en hiervoor beelden gebruikt van studenten die ijsjes eten op de terrasjes van hun studentenstad, zullen de afgebeelde personen zich hiertegen moeilijk kunnen verzetten. Wanneer deze beelden later opnieuw gebruikt worden in een documentaire over ‘obesitas’ bij jongeren, zal men zich wel tegen dit gebruik kunnen verzetten.
Dat vind ik dus bull shit. Als ik op een terrasje een ijsje eet heeft daar niemand zaken mee. Als ze dat als sfeerbeeld wensen, kunnen ze dat eerst vragen en als het van tv is kunnen ze maar naar een ander terras trekken of wachten tot ik me verwijderd heb. Dat is mijn goed recht.
Ik heb me laatst nog laten fotograferen met een Waalse fietsknooppuntenkaart in de handen. Dat werd eerst gevraagd en ik kon dus zelf beslissen.
Ik zou het echter ongehoord vinden dat wanneer ik op het strand lig en de vrt wil weeral naakt op het scherm wenst, ze me zomaar ongevraagd filmen en dat uitzenden. Ik vind dat niet kunnen.
De camera is NIET heilig. Mijn privacy is dat wel.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 12:55   #12
discuz
Minister

Standaard

Dit hele trieste verhaal had opgelost worden door ... technologie, namelijk de techniek van het 'taggen' van de foto's.

Een fotograaf neemt de hele dag door foto's. Indien de lezers zelf de mogelijkheid hebben om 'tags' aan de foto's toe te voegen, zoals: 'babe', 'tetten', 'zat', 'bikini', 'stud' en natuurlijk ook minder controversiële termen, dan hoeft de redactie helemaal geen selectie door te voeren en komt ieder toch aan zijn trekken.

Probleem opgelost.
Oud 26 augustus 2012, 13:58   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Humo heeft toch laten weten de foto's van de website te hebben gehaald. Of zou dit op zich een vorm van gratis publiciteit kunnen zijn ?

Je hebt dus niets gemist. De klachten van de feministen werden ingecalculeerd. Ze zijn welkom. Alles voor gratis publiciteit in de reguliere media.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 14:47   #14
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Humo is zo nineties.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 14:53   #15
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Humo heeft toch laten weten de foto's van de website te hebben gehaald. Of zou dit op zich een vorm van gratis publiciteit kunnen zijn ?

Je hebt dus niets gemist. De klachten van de feministen werden ingecalculeerd. Ze zijn welkom. Alles voor gratis publiciteit in de reguliere media.
Geen covers meer met Roos Van acker en kokosnoten of Kath Luyten met doorkijkbloes. De cartoons zullen ook wel wat zediger worden vanaf nu.
Indien niet, dan is't inderdaad alleen om wat publiciteit te scoren.
Oud 26 augustus 2012, 15:47   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat vind ik dus bull shit. Als ik op een terrasje een ijsje eet heeft daar niemand zaken mee. Als ze dat als sfeerbeeld wensen, kunnen ze dat eerst vragen en als het van tv is kunnen ze maar naar een ander terras trekken of wachten tot ik me verwijderd heb. Dat is mijn goed recht.
Ik heb me laatst nog laten fotograferen met een Waalse fietsknooppuntenkaart in de handen. Dat werd eerst gevraagd en ik kon dus zelf beslissen.
Ik zou het echter ongehoord vinden dat wanneer ik op het strand lig en de vrt wil weeral naakt op het scherm wenst, ze me zomaar ongevraagd filmen en dat uitzenden. Ik vind dat niet kunnen.
Je moet zo van je gat niet maken, en je eens in de wereld begeven.

Die meisjes poseren voor de fotografen.
Die willen gezien worden.

En niet alleen die op de schouders van hun (tijdelijk) lief gezeten zich flashen naar het podium !

Is er één die klacht heeft neergelegd tegen humo?

De enige controverse nu is dat er een paar feministische droogstoppels van hun tetter gemaakt hebben dat ze die meisjes 'babes' genoemd hebben in humo.

Heel deze situatie is een wereld van verschil tegen jouw voorbeeld van een ijsje likken op een terras.

Nu, mocht ik hoofdredacteur zijn van humo (bweuk, ze zouden me veel moeten betalen ...), dat zou ik wel voorzichtiger zijn en alle niet te-overdreven-zich-exhibitionerende gefotografeerde meisjes

a) kort filmen waarbij zij aangeven akkoord te zijn met publicatie in humo

èn b) gelegenheid geven via de website hun toelating in te trekken.

Overigens is er niks mis mee dat sexie vrouwen opgevoerd worden in publiciteit.
Het hoort er gewoon bij.
Het begint met de kussende meisjes op het podium van de kermiskoers en het eindigt bij het punt waarop de mensen de reclameboodschap de rug toekeren.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 18:38   #17
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Topless is toch veel mooier ?

Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 20:08   #18
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Geen covers meer met Roos Van acker en kokosnoten of Kath Luyten met doorkijkbloes. De cartoons zullen ook wel wat zediger worden vanaf nu.
Indien niet, dan is't inderdaad alleen om wat publiciteit te scoren.
Nu eens kijken of ze alle reclame die eventueel vrouwonvriendelijk of zelfs manonvriendelijk is weigeren...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2012, 20:16   #19
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Nu eens kijken of ze alle reclame die eventueel vrouwonvriendelijk of zelfs manonvriendelijk is weigeren...
Zeker niet. Vele jaren geleden publiceerden ze reclame voor reizen naar Zuid Afrika. Dat was in de tijd dat de apartheid nog bestond. In hun artikelen en opinie's waren ze natuurlijk altijd fel tégen het regime daar, en voor al de boycots, en die reclame kreeg terecht heel wat kritiek. Maar bleek dat reclame en redactie helemaal onafhankelijk van elkaar werkten en dat ze er niets aan konden doen.
Oud 26 augustus 2012, 20:25   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om je privacy te garanderen ga je dus naakt op een publiek strand gaan liggen?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be