![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een hypothese: in twee verschillende maar gelijkaardige stadjes in Vlaanderen gebeuren ongeveer gelijktijdig twee zware misdrijven die heel toevallig een exacte kopie zijn van mekaar. Bijvoorbeeld een meisje van 12 wordt misbruikt door een trainer van haar turnclub.
In het ene geval stellen de ouders van het meisje zich erg assertief, misschien zelfs agressief op. Zij zijn actief op alle mogelijke stappen van het juridisch proces, zij bespelen actief de pers enz. In het andere geval verkiezen de ouders om zich discreet op te stellen. Zij verkiezen niet in het licht van de pers te blijven staan; zij rekenen veel meer op rust en kalmte om dochter en familieleden terug de draad van het leven op te nemen. Vraag: moet de dader in het ene geval dan langer en strenger gestraft worden dan de andere ? Voor mij dus niet. Aandacht voor het slachtoffer is uiterst belangrijk. Schadevergoeding, zelfs in omstandigheden waar men terecht zegt dat de schade niet uit te drukken is in centen, is uiterst belangrijk. Het slachtoffer ernstig nemen, luisteren naar zijn/haar verhaal is uiterst belangrijk. Informeren edm ... en vele andere zaken: uiterst belangrijk. Maar toch zijn er grenzen. Er is nu een roep tot meer inspraak, effectieve inspraak, voor het slachtoffer om mede te bepalen wat er verder in de bestraffing moet gebeuren. Volgens mij komt die roep er omdat justitie, met dank aan de politiek, haar rol onvoldoende speelt. En als justitie begint met mankementen te vertonen, dan gaat op iets langere termijn de bevolking reclameren en zich roeren. Ja ? Of neen ? Of iets er tussen in ? .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Justitie moet slachtoffer-centered zijn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De rechten die de slachtoffers nu hebben zijn voldoende. Hier en daar kan er waarschijnlijk verbeteringen aangebracht worden, maar in weze worden zij nu gehoord en geïnformeerd in het kader van de strafuitvoering.
Veel meer kan men niet doen.
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De vergoeding moet centraal staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Payback is noodzakelijk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat ook nog, ja...
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
We moeten wetten stemmen die zeggen bij welk misdrijf welke straf hoort. Daarbij moet het gehele volk inspraak krijgen, en daar stopt het. Als iets 16 jaar geleden beslist is, dan moet men daar nu ook niet meer mee afkomen. Een besliste straf (inclusief de voorwaarden voor een vervroegde vrijlating) moet ook een besliste straf blijven en verontwaardiging bij de publieke opinie is daarbij niet relevant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom die
![]() Slachtoffers moeten effectief centraal staan.
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Aangezien de franstaligen in hun gebetonneerde dictator-bunker zitten is inderdaad alles dat fout loopt hun schuld, en vooral die van de PS.
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 2 september 2012 om 13:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk ben ik voorstander voor een ander gevangenisregime. In Rusland worden mensen veroordeeld tot werkkamp in een koude uithoek van SiberiË, daar moeten ze dus werken voor de kost, ze worden bezig gehouden, leven in open lucht, mensen worden ook opgevoed, er wordt hen discipline bijgebracht, en ze kunnen een beroep aanleren (kan in BelgiË ook maar nog te weinig) Als ze vrijgelaten worden moeten ze dikwijls nog jaren in een Noord-Siberische stad blijven wonen en er hun beroep uitoefenen, steden waar niemand anders wil wonen. De west-europese straffen vind ik ook belachelijk. Iemand als Michelle Martin of Breivik verdienen levenslang. ![]() Laatst gewijzigd door tomm : 2 september 2012 om 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() @ Robinus V
Tegenspraak: het volk moet beslissen, maar onrust bij het volk is niet relevant. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |