![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: De Republiek Vlaanderen biedt concrete oplossingen voor de bestaande praktische problemen | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
34 | 61,82% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
21 | 38,18% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Veel bezoekers van dit forum hangen een fel doorgedreven confederalisering van Vlaanderen aan, of gewoon onafhankelijkheid. Maar als die "Republiek Vlaanderen" bewaarheid wordt, zullen dan automatisch de problemen waarover in dit deel van het forum wordt gediscussieerd, opgelost geraken?
Het vaak aangehaalde Nederlandstalige schooltje in Komen krijgt geen geld van de Waalse overheid, hoewel dat wel zou moeten. Maar zou het Koninkrijk Wallonië gewilliger zijn om voor die "buitenlandse school" te betalen, als het onafhankelijk zou zijn? Integendeel, zij zou die school maar al te snel opdoeken. Of de Republiek Vlaanderen moest gaan betalen, natuurlijk. Maar dan betalen de Vlamingen nog maar eens meer belastingen. De Republiek Vlaanderen kan op haar beurt natuurlijk de Franstalige scholen op haar gebied sluiten. Wat zal neerkomen op een toevloed van Franstaligen in het Nederlandstalig onderwijs. Die kinderen die in Vlaanderen wonen moeten toch ook ergens in hun buurt naar school? Maar diezelfde toevloed is nu al niet te stelpen. De enige mogelijkheden die Vlaanderen dan zou hebben is scholen bijbouwen. De eentaligheid in Brusselse ziekenhuizen is uiteraard vreselijk. Het personeel van een nooddienst, dat niet in staat is om mensen in nood in hun eigen taal te helpen! Wat zal een Republiek Vlaanderen daaraan verbeteren? Het personeel moet fatsoenlijk tweetalig zijn (bij eentaligheid langs de andere kant draai je het probleem gewoon om, en oog om oog kan toch niet te bedoeling zijn zeker?), en gezien fatsoenlijk tweetaligen veelal uit Vlaanderen komen, zal er meer Vlaams personeel gevraagd zijn. Maar daar wringt het schoentje: Vlaams verplegend personeel is een uiterst schaars goed. En we kunnen voor Noord-Vlaanderen niet aftappen vanuit de Nederlandse arbeidsmarkt en doorschuiven, want daar is de situatie nog schrijnender (getuige de vele Vlaamse dokters die voor de zekerheid van een goed draaiende praktijk naar Nederland uitwijken). Andere mogelijkheid is echter: het onderwijs in Wallonië zo aanpassen dat er ook een grote pot Waals tweetalig talent ontstaat. Maar dat is nu net wat een Republiek Vlaanderen niet zal kunnen doen: zich mengen met het onderwijsbeleid van het onafhankelijke Koninkrijk Wallonië. Het tegendeel zal eerder gebeuren: een Wallonië dat meer op zichzelf staat, zal nog minder de noodzaak van tweetaligheid in het onderwijs inzien. Brussel is nu officieel tweetalig, hoewel daar officieus nog werk aan is (het probleem hoort in dezelfde categorie als het vorige thuis). Het is een eigen gewest, en voor gemeenschapszaken wordt het bestuurd door een comissie met daarin afgevaardigden van de Vlaamse en Waalse gemeenschap. Welke plaats krijgt Brussel: een enclave van het Koninkrijk Wallonië in Vlaanderen (want het is overwegend Franstalig) of een deel van de Republiek Vlaanderen, waar dan een plaatselijke Franstalige meerderheid zal zijn? Dat laatste kan alleen maar voor problemen zorgen. Want in de Republiek Vlaanderen wonen vrij veel Franstaligen, en zal er een effectieve minderheid van zijn op nationaal vlak, die echter niet te onderschatten zal zijn. De problematiek met Franstaligen in de Republiek Vlaanderen, die opgelost zou moeten zijn (want daarvoor is de Republiek Vlaanderen opgericht), zal de proporties aannemen van het vreemdelingenprobleem. En waarschijnlijk ook grote gelijkenissen. Maar er is een andere denkpiste: meer eenheid in België, meer bevoegdheden op federaal niveau. Als er federale controles zijn, federale normen voor het onderwijs, ongeacht de plaats van de school (dus bvb de tweede landstaal aanleren verplicht voor iedere schoolgaande Belg, en niet langer zo in maar een deel van het land), en de scholen hun geld zouden krijgen van een federaal orgaan, dan zouden zowel de taalproblematiek als de financieringsproblematiek opgelost zijn. De invulling van de overige uren uit het lesroosters, kan zonder problemen op regionaal niveau beslist worden. En zo ontstaat ineens een Waalse arbeidsmarkt waar ook iedereen tweetalig is, zoals hier. Een splitsing van België zou alleen de nationaliteitsgevoelens tussen de twee landsdelen opzwepen. Het zou de hatelijkheden nog maar doen toenemen in ziekenhuizen, scholen, andere bedrijven en diensten in de buurt van de taalgrens, waar vaak aanzienlijke minderheden van Vlamingen of Franstaligen nu nog vrij goed samenleven in dezelfde gemeenten. Want nu heeft men nog een gemeenschappelijke band, die de Belgen bindt: hun nationaliteit. Neem die echter weg, en het kan escaleren tot een wedstrijd zoals België-Nederland. Of tot een Brasschaats model, waar 30 % van de inwoners Nederlands is, maar Nederlanders en Belgen er wonderbaarlijk in slagen naast elkaar te leven in plaats van met elkaar, en niet veel op hebben met elkaar. Om nog maar van de praktische problemen van een splitsing te zwijgen. Stel, ik ben een Waal, maar ik woon al 25 jaar in Vlaanderen, en spreek vloeiend Nederlands zij het met een licht accent (onoverkomelijk als je niet tweetalig bent opgevoed). Wordt ik dan een staatsburger van het Koninkrijk Wallonië, of een van de Republiek Vlaanderen? Ik ben immers perfect geïntegreerd in de Vlaamse maarschappij. Maar mijn roots liggen in Wallonië. Mag ik stemmen in de Republiek Vlaanderen? Kan die het risico nemen dat ik misschien Franstalig zal stemmen (net zoals er nu allochtone Belgen zijn die JahJah stemmen)? Krijgen mijn kinderen een Vlaams of een Waals paspoort? Is een Waals rijbewijs nog geldig? Betaal ik belastingen aan Wallonië of Vlaanderen? Stelling: Er zouden door een splitsing meer praktische problemen gecreëerd worden dan dat er opgelost zouden raken.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet zo zwart wit.
republiek Vlaanderen biedt geen oplossingen voor de problemen, omdat GEEN ENKEL systeem perfect is en alles oplost. Er zal altijd wel iets verkeerd gaan.
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() republiek Vlaanderen biedt geen oplossingen voor de problemen
juist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() En als Vlaanderen onafhankelijk is, zijn de taal problemen in de monarchie opgelost. Tante Paula moet dan geen inspanning (?) meer doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Geef ze aan de Brusselaars, dan weet den berten wat gedaan. koning van de allochtonen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ah ja, alle transfers moesten weg. Wie A zegt... (niets tegen jou hoor, A)
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Partijlid
|
![]() Dat u zichzelf moet nuanceren, heeft u ook nog niet begrepen, zeker?
Ben ik even blij dat ik in de 18e eeuw leef. ![]() Want uw argumenten (genre "sla ze de kop in") zijn van holbewonertijdperken. Of kruistochtentijdperk natuurlijk, 't is maar hoe je het ziet. De enige fatsoenlijke reactie op deze topic was nog de eerste, die van Pelgrim kwam. Maar ook hij kwam niet verder dan "je moet het niet zwart-wit zien", en zei verder niet veel. Geen enkel systeem lost alles op. Daar heeft die gelijk in. Maar sommige systemen wel meer dan andere. Ik denk dat dat systemen zijn die eenheid onder de mensen brengen over grenzen en taal heen. Een systeem als de Euro bijvoorbeeld.
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Door het feit dat Genève een belangrijke economische functie heeft in Zwitserland wonen daar heel wat Duitstaligen. In Genève zijn er echter geen Duitstalige scholen: alle leerlingen die woonachtig zijn in het kanton gaan naar de plaatselijke, Franstalige scholen ongeacht hun huistaal. Laten we daar eens een voorbeeld aan nemen. Mocht u eens het rapport van de Werkgroep Harmel en de daarop aansluitend wettekst over de faciliteiten uit de jaren zestig bekijken, dan zult u vaststellen dat faciliteiten (in administratie als onderwijs) als overgangsmaatregel waren bedoeld. Het woord - een verschrikkelijk barbarisme trouwens - zegt het al genoeg: des facilités, pour faciliter l'intégration des francophones. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Blubbers zitten trouwens - blijkt hier nogmaals uit - met het waanbeeld dat hun inrichting van het onderwijs ervoor zal zorgen dat iedereen tweetalig wordt. Een grotere illusie is er nauwelijks denkbaar. Mijn jarenlange ervaring in het onderwijs leert me dat vele leerlingen geen talenknobbel hebben en in veel gevallen ook nooit komen tot een goede beheersing van een vreemde taal. Dit heeft met aanleg te maken: diezelfde leerlingen scoren vaak heel goed voor wiskunde of andere wetenschappelijke vakken. Ook beseft men blijkbaar nog altijd niet dat er ook Duitstaligen in dit land leven. Of tellen die niet mee, daar er toch maar voortdurend over tweetaligheid wordt gesproken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een prachtige tekst, waar de flaminganten geen enkel antwoord op weten! Integendeel, ze raken niet eens verder dan het schreeuwen van idiote slogans... zo kennen we ze weer
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() [quote="Johan Blaekdal"]
Het vaak aangehaalde Nederlandstalige schooltje in Komen krijgt geen geld van de Waalse overheid, hoewel dat wel zou moeten. Maar zou het Koninkrijk Wallonië gewilliger zijn om voor die "buitenlandse school" te betalen, als het onafhankelijk zou zijn? Integendeel, zij zou die school maar al te snel opdoeken. Of de Republiek Vlaanderen moest gaan betalen, natuurlijk. Maar dan betalen de Vlamingen nog maar eens meer belastingen. Het zou geen verschil maken. We betalen er nu ook al belastingen voor.
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() quote Johan B "Maar daar wringt het schoentje: Vlaams verplegend personeel is een uiterst schaars goed. En we kunnen voor Noord-Vlaanderen niet aftappen vanuit de Nederlandse arbeidsmarkt en doorschuiven, want daar is de situatie nog schrijnender (getuige de vele Vlaamse dokters die voor de zekerheid van een goed draaiende praktijk naar Nederland uitwijken)."
----------------------------- Er is wel degelijk een onderscheid tussen een dokter en verplegend personeel Johan. U gooit de twee door mekaar. Dat sommige Vlaamse dokters in Nederland huisartsenpraktijken overnemen heeft veel te maken met de Nederlandse wetgeving en het numerus clausus die in Nederland is ingevoerd. Resultaat is oa dat men nu een tekort aan huisartsen heeft. Bijkomend voordeel voor een beginnende huisarts in Nederland is dat die verzekerd is van een vast clienteel. Dit in tegenstelling tot in dit land waar een beginnend huisarts zelf zijn clienteel moet verdienen. Elke dag opnieuw. ![]()
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
|
![]() Nog een Quota van Johan B :"Een splitsing van België zou alleen de nationaliteitsgevoelens tussen de twee landsdelen opzwepen. Het zou de hatelijkheden nog maar doen toenemen in ziekenhuizen, scholen, andere bedrijven en diensten in de buurt van de taalgrens, waar vaak aanzienlijke minderheden van Vlamingen of Franstaligen nu nog vrij goed samenleven in dezelfde gemeenten. Want nu heeft men nog een gemeenschappelijke band, die de Belgen bindt: hun nationaliteit. Neem die echter weg, en het kan escaleren tot een wedstrijd zoals België-Nederland. Of tot een Brasschaats model, waar 30 % van de inwoners Nederlands is, maar Nederlanders en Belgen er wonderbaarlijk in slagen naast elkaar te leven in plaats van met elkaar, en niet veel op hebben met elkaar. "
Ik kan juist het tegenovergestelde beweren. Aangezien de gevoelens van overheerst te worden door Franstalig belgie wegvallen, zal men veel gewilliger staan tegenover Franssprekende Vlamingen. Ze zullen nog rustig een bepaalde periode de tijd leren om in hun kontakten met de Vlaamse overheid Nederlands te leren. En thuis kunnen ze rustig verder Frans spreken. Woon jij in Brasschaat ? Ik woon er in de buurt en ook in een gemeente waar men heel veel Nederlandse nummerplaten ziet in heel grote villa's. Mijn buurman is zelfs een Nederlander. Toffe gozer trouwens. ![]() ![]() En in villawijken woont men altijd meer naast elkaar dan met elkaar. Het is ook vooral voor de rust dat men zulke grote percelen koopt. En of de buur dan Nederlander is of Vlaming maakt geen verschil.
![]() |
![]() |