Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2012, 09:52   #1
Twigmuntus
Burgemeester

Twigmuntus's schermafbeelding

Standaard Je passie = je werk

Naar aanleiding van dit artikel:

Citaat:
Je wil slagen in het leven moet je je passie volgen. Maar is dat wel zo?

Het is een vaak geponeerde stelling: als je wil slagen in het leven moet je je passie volgen, het geld komt dan vanzelf. Maar is wat wel zo? Dat vroegen de Canadese psycholoog Robert J. Vallerand en een onderzoeksteam aan 539 Canadese universiteitsstudenten. Die moesten twee vragen beantwoorden:

- Hebben jullie passies?
- En zo ja, welke zijn die passies?

‘De kern van de passiehypothese is de veronderstelling dat we allen een of andere passie in ons dragen, die wacht om te worden ontdekt. Dit experiment wil die veronderstelling testen, worden de onderzoekers geciteerd in het boek So Good They Can't Ignore You: Why Skills Trump Passion in the Quest for Work You Love. Hier is wat we vonden:

’84% van de ondervraagde studenten hadden inderdaad een passie. Dat lijkt goed nieuws voor de aanhangers van de passiehypothese - tot je wat dieper in de resultaten gaat graven en nagaat welke deze passies zijn.

De top 5 ziet er als volgt uit:

- Dansen
- IJshockey (het waren niet voor niets Canadese studenten)
- Skiën
- Lezen
- Zwemmen

Hoe gepassioneerd deze studenten ook mogen zijn, voor de arbeidsmarkt hebben deze passies weinig te betekenen.

Sterker nog: minder dan 4% van deze studenten zei een passie te hebben voor iets dat op enige manier aan werk of een opleiding kon worden gerelateerd; de overige 96% omschreef zijn passie als iets dat hobby-, kunst- of sportgerelateerd was.'
Zelf heb ik ook dit probleem: Mijn passies zijn nogal moeilijk in geld om te zetten. Eén ervan is podcasts (zie ook dit draadje) Niet bepaald een winstgevende business. Ik heb vele ideetjes maar ik begin er niet aan omdat schier onmogelijk is om er iets aan te verdienen. Bijgevolg luister ik enkel en produceer ik amper iets.

Mijn vrouw heeft dat probleem niet. Ze heeft haar eigen bedrijfje opgericht, waarmee ik haar help. Ik doe de dingen die zij niet leuk vindt. Ik krijg dan in ruil... (enfin, dit hoeven jullie allemaal niet te weten ) Boekhouden is niet haar sterkste punt bv., dus ga ik nu naar de avondschool zodat ik dat later zelf kan doen.

Ik doe ook aan sport. Dat is ook een passie van me. Daar hoef ik natuurlijk niet aan te verdienen. ´T is een hobby. Ik wil het hier enkel hebben over werk.

Wat ik wil vragen is het volgende: Zijn jouw passies gerelateerd aan je werk? De aanname is hier natuurlijk dat je gelukkiger bent indien je werk aan je passies tegemoet komen. (Of dit werkelijk zo is kan natuurlijk ook besproken worden.)
Twigmuntus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 09:55   #2
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Filosofie is wel een passie van me, denk ik. Of je daar een deftige job mee krijgt is nog een andere vraag...

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 09:59   #3
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Passies evolueren. Toen ik op school zat kwam ik ook niet verder dan "lezen".

Nu is mijn passie "lesgeven", en dat doe ik dan ook. Geluk gehad.

Vraag diezelfde gasten binnen 20 jaar nog eens naar hun passies. Ik garandeer je dat "dansen" (ze bedoelen waarschijnlijk "uitgaan") dan niet meer op de eerste plaats zal staan.

En tenslotte gaat de theorie over de passie van de werkende mens, niet de passie van de schoolgaande. De studie is dus absoluut irrelevant.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 27 september 2012 om 10:00.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2012, 10:03   #4
Twigmuntus
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Filosofie is wel een passie van me, denk ik. Of je daar een deftige job mee krijgt is nog een andere vraag...
Daar zeg je zoiets. Als tiener was ik ook in filosofie geinteresseerd. Echter later heb ik dat volledig opgegeven. Ik neem op dit gebied amper nieuwe kennis in me op. Eén van de redenen om ermee te kappen was dat ik nog zoveel andere interesses had die me in het leven beter van pas zullen komen (lees: opbrengen). In het leven moet er gekozen worden natuurlijk.
Oud 27 september 2012, 10:11   #5
Twigmuntus
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Passies evolueren. Toen ik op school zat kwam ik ook niet verder dan "lezen".

Nu is mijn passie "lesgeven", en dat doe ik dan ook. Geluk gehad.

Vraag diezelfde gasten binnen 20 jaar nog eens naar hun passies. Ik garandeer je dat "dansen" (ze bedoelen waarschijnlijk "uitgaan") dan niet meer op de eerste plaats zal staan.

En tenslotte gaat de theorie over de passie van de werkende mens, niet de passie van de schoolgaande. De studie is dus absoluut irrelevant.

Juist.

Echter, ook volwassenen zien hun passies evolueren. Velen vragen zich na x aantal jaren gewerkt te hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn, en of ze met hun (nieuwe) passie eventueel iets kunnen doen. Soms vergt dit bijscholing. Ik denk dat de meesten uit angst om aan geen nieuwe job te geraken (zeker nu) het roer niet durven omgooien.

Laatst gewijzigd door Twigmuntus : 27 september 2012 om 10:11.
Oud 27 september 2012, 10:50   #6
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twigmuntus Bekijk bericht
Juist.

Echter, ook volwassenen zien hun passies evolueren. Velen vragen zich na x aantal jaren gewerkt te hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn, en of ze met hun (nieuwe) passie eventueel iets kunnen doen. Soms vergt dit bijscholing. Ik denk dat de meesten uit angst om aan geen nieuwe job te geraken (zeker nu) het roer niet durven omgooien.
Kijk kijk, onder ons twee gaan we wel een nuttige studie kunnen definieren

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be