Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2003, 08:52   #1
Indobelg
Vreemdeling

Standaard

Iedere forumlezer zal wel op de hoogte zijn van de wetgeving i.v.m. vreemdelingen, immigratie, integratie enz in België.
Misschien vinden jullie het interessant om te vernemen hoe een ontwikkelingsland zoals Indonesië het vreemdelingenprobleem aanpakt.

Toeristen mogen maximum 2 maanden hier verblijven met een toeristenvisum.
Toeristen die het zouden aandurven om langer dan twee maanden hier te verblijven zonder gegronde redenen (zoals ziekte) moeten een boete van 25 dollar per dag betalen, en indien zij langer dan een week de datum van het visum overschrijden worden zij opgesloten in de gevangenis (zonder ooit voor een rechtbank te verschijnen) en worden gedeporteerd naar hun land van herkomst. De deportatie-procedure sleept gewoonlijk wel een maand aan, zodat die toerist dan ook eens kennis maakt met de zeer oncomfortable gevangenis waar hij zelf dient te betalen voor zijn maaltijden en drank plus een commissie voor de cipier die het voedsel bestelt bij een restaurant waar deze cipier ook nog eens een percentje krijgt.

Indien men langer dan twee maanden hier wil verblijven moet men een werkvergunning aanvragen (en dus een job hebben in Indonesië of als zelfstandige minimum 100.000 dollar investeren)

Indien men ouder is dan 55 jaar en kan bewijzen van een pensioen te genieten van het land van herkomst, krijgt men een speciaal visum voor 5 jaar verblijf en dat visum is elke vijf jaar hernieuwbaar maar er zijn 4 voorwaarden aan verbonden : een blanco strafregister hebben van het land van herkomst, huishuur betalen die minimum duizend dollar per maand bedraagt, minstens 1 meid of huisknecht te werk stellen en het volledige pensioen in dollars laten storten op een bankrekening bij een Indonesische bank.

Vreemdelingen hebben geen recht op eigendom van onroerende goederen. Zij mogen enkel een huis huren. Ze mogen ook een grond huren voor 10 jaar, waarop zij dan wel een huis mogen laten bouwen, maar na tien jaar krijgt de eigenaar van de grond (of zijn erfgenamen) alles weer terug, dus dan is de vreemdeling zijn huis kwijt.

Om het Indonesisch staatsburgerschap te verkrijgen moet men minstens tien jaar hier gewoond hebben en een blanco strafregister hebben in het land van herkomst en ook in Indonesië, verder dient men te bewijzen dat men genoeg geld heeft, en ook dient men te slagen in het examen dat wordt afgenomen door drie rechters in de rechtbank van eerste aanleg. Dit examen bestaat uit een gesprek in het Bahasa Indonesia (men dient vloeiend Indonesisch te spreken), verder ondervraging over de geschiedenis van Indonesië vanaf het jaar 800 tot nu, alle presidenten en vice-presidenten opnoemen sinds het jaar 1945, alle helden van de onafhankelijksstrijd kennen, de 5 principes van de grondwet opdreunen en tenslotte het volkslied zingen en alle strofen uit het hoofd kennen.

Daar komt nog bij dat de rechters ook kijken of de verzoeker wel voldoende Indonesisch reageert, dat wil zeggen of de verzoeker uiterst beleefd is in zijn taalgebruik. Dat is voor buitenstaanders misschien moeilijk te begrijpen. Het Indonesisch is namelijk een hele beleefde taal. Er zijn 5 verschillende woorden voor het woord IK en 7 verschillende woorden voor het woord JIJ en nog veel meer voor het woord U. Naargelang van de status van de aangesprokene gebruikt men een ander woord voor ik en gij en u.
Zo zou bijvoorbeeld mijn meid het belachelijk vinden indien ik haar zou aanspreken met het beleefde woord ANDA (dat is de uiterst beleefde vorm van het woord U)

Mannelijke vreemdelingen die huwen met een Indonesische krijgen geen enkel recht op verblijf wegens dat huwelijk. Zo gebeurt het dikwijls dat vreemdelingen worden gedeporteerd omdat zij de datum van hun visum overschreden hebben. Zij waren in de waan dat een huwelijk met een Indonesische hun meer rechten zou geven...

Anderzijds zal een vrouwelijke vreemdeling die huwt met een Indonesische man wel onmiddellijk recht op verblijf krijgen en ook – indien zij dat wil – zonder probleem het Indonesisch staatsburgerschap krijgen.

Dat is pas discriminatie nietwaar : westerse vrouwen krijgen meer rechten indien zij huwen met een Indonesiër dan westerse mannen die een Indonesische vrouw huwen.

Ik hoop dat ik jullie niet te veel verveeld heb met mijn uitleg.
Indobelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2003, 10:15   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad,dat is pas discriminatie.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2003, 11:20   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Maar ik vind het 'logische' discriminatie.

Vreemd toch.
Oud 29 maart 2003, 11:26   #4
moon
Lokaal Raadslid

Standaard

indonesïe het land waar chinese vrouwen worden verkracht en waar chinezen worden gelyncht omdat ze het niet kunne verkroppen dat de kleine chinese minderheid tegelijkertijd ook veel rijker is dan de autochtoonse bevolking
moon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2003, 12:23   #5
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Er bestaan natuurlijk truukjes om je visum te verlengen, bijvoorbeeld naar Singuapore reizen en dan terug komen. Indonesiërs voeren een politiek van zuiver protectionisme en willen zoveel mogelijk geld afhandig maken van de buitenlanders. Ik vind hun houding uiterst xenofoob (de regering dan, zeker niet de bevolking).

Indien je het land binnen wil, dan krijg je het fameuze witte? papiertje waarin je vanalles en nog wat moet verklaren. Volgens dat papiertje zijn zelfs GSM's zijn verboden (ondanks het feit dat de meeste toeristen gewoon hun GSM binnensmokkelen). Indien u dat beruchte papiertje verliest, dan kunt u zich verwachten aan serieuze problemen bij het verlaten van het land.

Een ander hoofdstuk zijn de huwelijken. Deze procedures verschillen naargelang de religie. Zo zijn er extra faciliteiten verbonden zijn aan een Islamitish huwelijk terwijl bv een Christelijk huwelijk aanleiding geeft tot administratieve pesterijen. Bovendien is er in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld bij een (religieus) gemengd huwelijk, een schriftelijke toestemming nodig van de schoonouders.

Veel Indonesiërs kennen de westerse cultuur vooral van Mc Donalds, Nike, Hardrockhotel, MTV-asia, hollywood-films op VCD en het werkt aanstekelijk. Een jammerlijke zaak echter omdat de Indonesische authenticiteit hierdoor verloren gaat. Anderzijds begrijpen zij niet goed wat begrippen zoals vrije meningsuiting, mensenrechten en democratie juist inhouden. Zou het niet nuttiger om deze westerse waarden te promoten ipv de allesvernietigende hamburgercultuur?
Oud 30 maart 2003, 00:22   #6
Indobelg
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moon
indonesïe het land waar chinese vrouwen worden verkracht en waar chinezen worden gelyncht omdat ze het niet kunne verkroppen dat de kleine chinese minderheid tegelijkertijd ook veel rijker is dan de autochtoonse bevolking
Inderdaad, dit is allemaal waar. Begrijp mij goed : ik zal Indonesie niet verdedigen door dik en dun !

Kleine opmerking toch : er zijn ook veel arme Chinezen hier, die kleine winkeltjes uitbaten. Bijvoorbeeld in de provincie West-Kalimantan (eiland Borneo) in steden zoals Pontianak en stadjes zoals Sintang leven zeer vele arme Chinezen.
Oud 30 maart 2003, 00:27   #7
Indobelg
Vreemdeling

Standaard

[quote="Pat"]Er bestaan natuurlijk truukjes om je visum te verlengen, bijvoorbeeld naar Singuapore reizen en dan terug komen. Indonesiërs voeren een politiek van zuiver protectionisme en willen zoveel mogelijk geld afhandig maken van de buitenlanders. Ik vind hun houding uiterst xenofoob (de regering dan, zeker niet de bevolking).

Dat is allemaal waar.

Dat truukje met Singapore kan je wel een keer of zes doen, maar uiteindelijk wordt je toch gepakt. Er zijn dikwijls razzia's en wanneer men ontdekt dat je hier al zo lang zit met een toeristenvisum (je mag niet werken als je zo'n visum hebt) wordt je toch opgepakt en later gedeporteerd.
Oud 30 september 2012, 14:24   #8
Java
Vreemdeling

Standaard

Waar is de bronvermelding van het oorspronkelijk bericht?

Anno 2012 geloof ik niet dat dit wel echt zo is, bovendien is Indonesië zo groot met zoveel eilanden, wie kan mij terugvinden als ik vanuit vb. Thailand een boot pak naar ergens in Indonesië?
Java is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be