![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Waarom draagt de Westerse vrouw de achternaam van haar echtgenoot ook al is zij gescheiden?
Men zegt dat er vrouwenrechten zijn in de Islam? Maar hoe is het nu mogelijk? Heeft de vrouw dan geen eigen identiteit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Omdat het een oude gewoonte is (en ik vermoed zelfs wettelijk vastgelegd). Men is echter aan het evolueren naar het feit dat ouders kunnen kiezen welke achternaam hun kind zullen dragen.
Dit is echter nog geen excuus om vrouw onderdrukking van uw religie goed te praten.
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Officieel behouden in België de vrouwen hun meisjesnaam. Mijn echtgenote heeft nooit mijn naam gebruikt en ik zou dat ook niet graag hebben gezien. Dat is in vele gezinnen zo. Meestal nemen vrouwen wel graag de naam van hun man over als er een zeker prestige aan vast zit. Ze doen maar. Maar met de mohammedanerij heeft het niets te maken en de mohammedanerij hoeft er ook niet bij betrokken te worden. Ik vind niet dat wij überhaupt met het bestaan van die collectieve geestesziekte ook maar ergens ooit enigszins rekening zouden mogen houden, behalve om ze uit te roeien.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn vrouw gebruikt haar volledige naam zoals ze die heel haar leven heeft gebruikt, voor en na ons huwelijk. Alleen als ze zelf wil, zal ze onze gezamelijke naam gebruiken.
En dat is kompleet zonder dwang. Het feit dat 44 jaar geleden er geen keuze was heeft haar de familienaam van haar vader gegeven. Nu is er die keuze wel, en we zullen de resultaten daarvan binnen 20 jaar duidelijker zien.
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is de keuze van de vrouw zelf om de naam van de echtgenoot te dragen, dat is niet officieel.
Na een scheiding evenmin. Je moet eens minder in boekjes van de jaren dertig lezen.
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kathleen Janssens (née Peeters) bijvoorbeeld. Of "mevrouw Luc Janssens".
Laatst gewijzigd door lombas : 22 september 2012 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() Ow oeps. Verkeerd gelezen.
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben ooit eens gehuwd in 1975. NOOIT heb ik de naam van mijn toenmalige echtgenoot gebruikt, steeds mijn eigen naam.
Zelfs mijn moeder heeft nooit de naam van mijn vader gebruikt, steeds haar eigen naam. Volgens mij was dat dus ook vroeger reeds iets wat men als vrouw kon kiezen. Mijn moeder (en ikzelf) mochten dan wel onze eigen meisjesnaam gebruiken, we werden door het huwelijk wel mede-eigenaar van alle gezamenlijk verworven goederen. Zo verkreeg mijn moeder bij echtscheiding het ouderlijke huis in bezit, zonder dat ze ooit buitenshuis had gewerkt. Ik neem aan dat dit bij moslima's ook de gewoonte is? ---------------------- Dat kinderen de naam van de vader dragen is dan weer ergens anders in geworteld. In Spanje en Portugal is het dan weer naam vader/naam moeder. Ondertussen is die gewoonte dus ook afgeschaft. ------------------------- wat was uw vraag nu weer?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
een Mijnheer De Leeuw en een mevrouw Van Vlaanderen kunnen dus gerust visitekaarjes drukken met Jan en Machteld De Leeuw Van Vlaanderen als familienaam. In Duitsland (en andere landen) is het dan weer zo dat je naam bij een huwelijk verandert : sedert eenkele tientallen jaren kan men hier kiezen tussen ofwel de familienaam van de man of de familienaam van de vrouw; zo heeft een neef van mij de naam van zijn vrouw aangenomen...
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Wanneer een gehuwde vrouw een zarbeidscontract ondertekend en een bankrekening opend , dan is dat in haar eigen familie naam . of ging uw vraag over vorige eeuw ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Grappige draad.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Onze kinderen dragen de achternaam van mijn vrouw en zij gebruikt steeds haar eigen achternaam. Wat nu ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eigenlijk een goede vraag in de Openingspost.
Kinderen dragen in België ook enkel de achternaam van de vader. In Latijnse landen krijgen ze de achternaam van beide ouders, en dat lijkt me een stuk correcter. Iets voor het CGKR misschien? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 september 2012 om 13:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Binnen de Moslim wetgeving is het zo dat de vrouw de achternaam niet mag overnemen van haar man want zij heeft haar eigen identiteit, haar eigen naam, haar eigen persoonlijkheid,
Maar ik zie veel westerse filmsterren en zangeressen die namen overnemen van hun voormalige echtgenoten zoals de vrouw van Ashton Kutcher, Demi Moore en andere sterren zoals Cole die mooie Engelse vrouw die met die zwarte voetballer was getrouwd |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wil je nu in feite zeggen?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Ah, dat moslima's het stukken beter hebben dan hun westerse kafirzusters, zeker ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Bij ons volgens de Islam behoudt de Moslimvrouw al haar rechten en mag ze niet de achtenaam aannemen van haar man en vice versa, verder indien een vrouw bepaalde status heeft of bepaalde rechten, of eigendom bezit dat blijft van haar,
en vice versa de man ook, er is geen "gemeenschap van goederen" De reden waarom de vrouw de achternaam niet mag overnemen is omdat de vrouw van andere afkomst is, een andere vader heeft, een andere bloedlijn, en zij staat gelijk met de man |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |