![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De interpretatie van GAS boetes lijkt steeds vrijer te worden. De minste scheet die verkeerd zit, 125 of 250€ boete.
Zonder proces enkel op het woord van een ambtenaar. De willekeur in het sanctioneren loopt de spuigaten uit. Nu blijkt dit ook een bijzonder efficiënt middel te zijn om mensen die gebruik maken van het recht op vrijenmeningsuiting, de mond te snoeren. http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120913_003 Laatst gewijzigd door giserke : 13 september 2012 om 08:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Deze linkse regering zal ons nog met VOPO's gaan opzadelen...
En de ondernemers klagen ook al steen en been... Boetes hier... boetes daar... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Andere zaken, zoals het blokkeren van de openbare weg, of het niet verlaten van een pand wanneer zulks gevraag vallen daar niet onder.
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zolang je niet hun macht aantast mag alles. Anders krijg je een GAS boete als afschrikmiddel. Het zal U leren het systeem aan te klagen. Laatst gewijzigd door giserke : 13 september 2012 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() als stakers openbare wegen, kruispunten, toegang tot winkels en industriegebieden blokkeren dan heb je politie nodig en geen gasboetes
Laatst gewijzigd door 1207 : 13 september 2012 om 09:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welk recht op vrijemeningsuiting? Het bestaat niet in België. Heb je nog nooit gehoord over het opiniedelict misschien? Er zijn opinies die niet mogen geuit worden op straffe van gevangenisstraf.
Laatst gewijzigd door Xenophon : 13 september 2012 om 10:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Neen, want de vakbond staat boven de wet in Belgie.
![]() |
#10 |
|
![]() Ik mag toch een andere mening hebben dan 1207.
![]()
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Wat mij nog het meeste stoort aan die GAS boetes is de willekeur van gemeentes, en niemand is op de hoogte wat verboden is. Mijn broer stond buiten een café met wat vrienden te praten met een pint in zijn handen (Glas! Gevaar!) en hij mocht een boete van € 125 ophoesten. Hij wist niet eens dat hij in fout was. (Blijkbaar mag je in die walgelijke GESTAPO-stad [sorry, Leuven] niet met een pint in je handen op straat staan).
Het reglement stond echter nergens aangeduidt, en hij heeft ook geen papier gekregen bij het begin van het schooljaar met regelmenteringen in Leuven. En ik denk dat dit voor elke gemeente geldt. Een regelrechte schande eigenlijk.
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel. Laatst gewijzigd door Schelfie : 13 september 2012 om 10:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Dat heb ik even voor U gecorrigeerd.
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Nogthans is Leuven een echte politiestaat met extreme willekeur. Echt een Gestapo ding. Maar wat wil je, met zo'n urk van een vent als burgemeester.
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben tegen het systeem van de GAs. Sancties behoren opgelegd te worden door het gerecht, niet door een gemeentelijke administratie.
Gemeentes zouden wel het recht moeten hebben om een overtreder, hoe klein de overtreding ook, voor het gerecht te dagen. Het is aan de politiekers om die procedure zo eenvoudig te maken, dat ze efficiënt toegepast kan worden. Verder klaag ik de kranten aan. Zij stellen dat iemand een boete krijgt voor een 'betoging'. Ja, zoals ik het gelezen heb, kregen zij een boete wegens het bezetten van de ps-lokalen en wegens het ophouden van het verkeer. Wat mij betreft: 'betogen zonder voorafgaande toelating/afspraak' doet ge op het voetpad, zonder één iemand anders te hinderen. Met uw eigen stem of met een klein fluitje, maar niet met electronisch versterkende geluidsmiddelen (en ook niet met een vuvuzela ...) Verder heb ik niet de minste probleem met een boete voor het bij zich hebben van glas op de openbare weg, buiten een terras. Er zijn genoeg zatlappen die al met glazen gesmeten hebben. De cafébazen moeten hun klanten maar inlichten. Het is voor mij ook spijtig dat ik moet boeten in mijn vrijheid, voor die vetzakken die het verbrodden. 't Zelfde met één bloemeke uittrekken. Als ge gepakt wordt, dan moet ge niet zagen; tegelijk mag het gerecht wel zeggen dat ge voorwaardelijk een geldboete krijgt, of een zeer beperkte .... Tot slot: dit zag ik in Australië:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meningen uit je in kranten, op fora, op blogs, en op daartoe voorziene plaatsen, zodat wie niet in uw mening geïnteresseerd is zijn normale gang kan gaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het artikel verwijst voor de rest naar de willekeur van het fenomeen GAS. Iedere gemeente binnen een gerechtelijk district dat vindt te veel te worden opgescheept met te veel onbenullige rechtszaken wordt gemachtigd zelf het recht in handen te nemen. Het zou niet slecht zijn borden met de GAS-boetes te plaatsen op alle invalswegen van de steden. Hoe dan ook. Leuven. Vrije meningsuiting. Spontane betogingen. GAS-boetes. Zou het niet kunnen dat de burgemeester er te oud is voor de job ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je moet dit overal kunnen doen. Er zijn voor mij maar 3 beperkingen: - Eigendommen en materiaal van anderen beschadig je niet - Andere mensen laat je fysiek met rust. - Niemand heeft het recht anderen te verwonden. Die 2 laatste punten zijn soms moeilijk, omdat flikken nogal de neiging hebben bewust geweld uit te lokken en te provoceren. Laatst gewijzigd door giserke : 13 september 2012 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |