Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2012, 06:43   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Het zijn geen onderdanen meer gelijk vroeger: kritiek op de roi

Ze krijgen dan al eens een lintje van de roi de Laeken, en dan kan het zelfs nog niet rap genoeg gaan !

De roi de la bande de Laeken zo opjagen !

Het plebs is niet meer wat het was. Klootjesvolk.

‘Sire, waar blijft ons lintje?’
Commandeurs in de Kroonorde wachten al bijna drie maanden op bevestiging van Paleis

http://www.standaard.be/artikel/deta...21002_00319948

Citaat:
Annemie Struyf, de broers Kolacny en nog zeven Belgen wachten al ruim tien weken op een signaal van koning Albert. Half juli benoemde de vorst hen tot Commandeurs in de Kroonorde. Maar tot nog toe ontvingen de uitverkorenen geen brief of telefoontje uit Laken, laat staan een lintje. ‘Ik vraag me stilaan af of het wel waar is’, zegt Struyf.

Ze had niet om de titel gevraagd, wist niet eens wat die inhield, maar ze vond het wel een ‘vorm van waardering voor haar werk en maatschappelijke inzet’. Journaliste en tv-figuur Annemie Struyf vernam op 16 juli dat ze zich voortaan Commandeur in de Kroonorde mocht noemen.

Niet de koning of het Hof bracht haar het goede nieuws, wel een rist journalisten. Tegelijk overvielen die onder anderen Stijn en Steven Kolacny van het meisjeskoor Scala en Keizer Kamiel van Aalst Carnaval met het nieuws dat ook zij een lintje van de koning zouden krijgen.

Maar tweeënhalve maand later wachten de uitverkorenen nog steeds op een officiële bevestiging. ‘Waar ik me zorgen over maak: ik kreeg van niemand een brief. Noch van de koning of het Paleis, noch van een minister’, zei Annemie Struyf in de Vier-quiz De slimste mens , toen presentator Erik Van Looy haar herinnerde aan haar titel. ‘Ik vraag me stilaan af of het wel waar is. Weet iemand er meer over? Krijg ik nog een brief? Mag ik komen (naar het Paleis, nvdr.) ? Ik wil eindelijk Commandeur worden. Of ben ik het al?’

Twee fases

Steven Kolacny wacht eveneens op een teken uit Laken. ‘Scala trad begin september nog op voor de koninklijke familie in de serres van Laken, tijdens de viering van twintig jaar Koningin Paolastichting. Ik had toen beter gevraagd waar mijn uitnodiging bleef’, zegt hij lachend aan de telefoon.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat de beslissing van de koning over de titels mee moet ondertekenen, stelt de gelukkigen gerust. ‘De toekenning van de medailles verloopt in twee fases. Eerst wordt de lijst gepubliceerd. Later wordt iedereen op het Paleis uitgenodigd voor de ceremonie. Dat laatste is inderdaad nog niet gebeurd’, verduidelijkt woordvoerder Michel Malherbe.

‘Op café is het intussen een stevige mop geworden’, gaat Steven Kolacny voort. ‘Onze vrienden vinden het hilarisch dat mijn broer Stijn en ik werden uitgeroepen tot Commandeurs in de Kroonorde, maar dat we het niet kunnen bewijzen. Niet met een lintje, zelfs niet met een brief van de koning.’

Hoe lacherig er tussen pot en pint ook wordt gedaan, Kolacny hecht wel degelijk veel belang aan zijn burgerlijke titel. ‘Omdat ik het zo serieus vond klinken, heb ik meteen op het internet opgezocht wat een Commandeur is. Het is geen adellijke titel, wel een burgerlijke erkenning. Zonder royalist te zijn, maar evenmin republikein: ik vind het altijd een eer om aan België gelinkt te worden.’

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 07:29   #2
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ze gaan daar toch ook niet mee wachten tot na de verkiezingen, zeker?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 07:59   #3
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Ik ga werkelijk gans de nacht met tranen in de ogen wakker in bed liggen denkende aan die arme Annemie Struyf die, ondanks haar enorme en totaal onvergoede maatschappelijke inzet, nog altijd verstoken blijft van haar dik verdiende lintje.

Laatst gewijzigd door Wimpeus : 3 oktober 2012 om 08:00.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 08:31   #4
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Ik ga werkelijk gans de nacht met tranen in de ogen wakker in bed liggen denkende aan die arme Annemie Struyf die, ondanks haar enorme en totaal onvergoede maatschappelijke inzet, nog altijd verstoken blijft van haar dik verdiende lintje.

Oud 3 oktober 2012, 08:40   #5
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de firma die die lintjes maakt failliet is. Er is nu een nieuwe aanbesteding uitgeschreven om een firma aan te duiden die voortaan de lintjes zal leveren. Nu in Laken moet ze zich geen zorgen maken, doordat ze af en toe mensen van het gewoon plebs in de adelstand verheffen ben ik zo onder de indruk dat ik mijn republikeinse gedachten voorgoed heb verbannen en terug een trouwe royalist ben geworden, ik kijk trouwens elke zondag naar het VTM programma royalty, en dit met veel ontroering.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 08:42   #6
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Wat heeft die Struyf eigenlijk gedaan om dat lintje te verdienen? Een non gered uit een brandend klooster?

Laatst gewijzigd door Maikel Joosten : 3 oktober 2012 om 08:43.
Maikel Joosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 09:47   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten Bekijk bericht
Wat heeft die Struyf eigenlijk gedaan om dat lintje te verdienen? Een non gered uit een brandend klooster?
Ze heeft niet zoveel gedaan, maar er was wel een royalistisch vermoeden dat haar populariteit gewonnen kon worden voor Worst en Waterland.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 3 oktober 2012, 11:18   #8
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Geef ze de indruk dat ze belangrijk zijn en erbij horen, dan doen ze alles voor het onland la belgique.
Oud 3 oktober 2012, 11:57   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Geef ze de indruk dat ze belangrijk zijn en erbij horen, dan doen ze alles voor het onland la belgique.
Juist.

En nu wachten die brave zielen al enkele maanden op het eerste officiële nieuws ... hun geduld wordt toch wel erg op de proef gesteld.

Maar ze moeten beseffen: ze krijgen een lintje, maar ze zijn niet de "echte" adel, laat staan dat ze een dotatie zouden krijgen.

Oud 3 oktober 2012, 12:13   #10
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet niet dat uw boezemvriendje Kris Peeters van het denkbeeldige sprookjesparadijs genaamd "Vlaanderen" ook wel eens prijsjes en medailles durft uitreiken. Maar dat is inderdaad allemaal illegaal. Ik zie dat je dat ook wel begrijpt.
Oud 3 oktober 2012, 12:30   #11
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Sommigen zijn jaloers, tis alles
Oud 3 oktober 2012, 12:36   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Vergeet niet dat uw boezemvriendje Kris Peeters van het denkbeeldige sprookjesparadijs genaamd "Vlaanderen" ook wel eens prijsjes en medailles durft uitreiken. Maar dat is inderdaad allemaal illegaal. Ik zie dat je dat ook wel begrijpt.
Daar worden echter weinig draden over opgestart. 't Moet zijn dat die prijsjes en medailles een democratisch draagvlak en een eerbare doelstelling hebben ..

.

Oud 3 oktober 2012, 12:37   #13
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten Bekijk bericht
waarschijnlijk ergens gescheten op de kop van BDW.

Of gezegd dat de vlamingen moeten toegeven aan de walekoppen of zoiets, voor den eer ende glorie van belgique
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 12:44   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Zonder royalist te zijn, maar evenmin republikein: ik vind het altijd een eer om aan België gelinkt te worden.’
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 17:50   #15
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ze gaan daar toch ook niet mee wachten tot na de verkiezingen, zeker?
Liefst vlak er voor hé, kwestie van toch nog hier en daar iemand te overhalen om belgisch te stemmen.
Hopelijk maakt de bub er dan geen commotie over want dan krijgt het gebeuren weer geen media-aandacht...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 17:58   #16
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Ik wil ook een lintje.

Het kan me weinig schelen of dat nu de Kroonorde is, het Legioen van Eer of de Orde van de Vlaamse Leeuw (die jammer genoeg nooit ingevoerd is).

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 3 oktober 2012 om 17:58.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 19:28   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik wil ook een lintje.

Het kan me weinig schelen of dat nu de Kroonorde is, het Legioen van Eer of de Orde van de Vlaamse Leeuw (die jammer genoeg nooit ingevoerd is).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_de_Vlaamse_Leeuw .

.

Oud 3 oktober 2012, 19:31   #18
Echte Waal
Staatssecretaris

Echte Waal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik wil ook een lintje.

...Orde van de Vlaamse Leeuw (die jammer genoeg nooit ingevoerd is).
toch wel:

Oud 3 oktober 2012, 19:39   #19
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Bende bleiters.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 19:42   #20
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
"Een voorstel tot instelling van een onderscheiding door het Vlaams parlement in 1995."

Dat andere is een "zilveren plaquette".
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be