![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=H6312CAB
en dan maar verklaringen zoeken ?? 1° als je de flitspalen verdubbelt heb je sowieso dubbel zoveel overtredingen capité 2° als een mastodont door het groen rijdt, is zijn achterwerk door het rood als het verkeer te traag gaat en wordt hij geflitst 3° als de snelheidslimieten zo laag liggen dat mastodonten al significant meer geflistst worden, heb je toch wel een pak limieten liggen op de weg die 'overkill' zijn |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Vreemdeling
|
Wat me vooral opvalt: maximum toegelaten snelheden dalen constant maar de rijtijden van de bussen worden niet langer (in het boekje toch niet). Verder is het artikel weer gigantisch opgeblazen.
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als je met uw bus in file staat aan te schuiven, wordt je gewoon geflitst omdat je aanschuift door het rood... echt niet moeilijk als je een bus de lengte van een kruispunt hebt om geflitst te worden terwijl je als chauffeur hoopt dat je door het groen aan het rijden bent.. ben je dan de cowboy ? Dit is een flitspaal geinduceerde mobiliteits-constipatie |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er is maar ding, de Lijnchauffeurs ALLEMAAL op "een lijn" te krijgen, dus eengezindheid en zich ALLEN heel strikt aan de verkeersregels houden, eens zien hoelang die onrealistische onaangepaste rijtijden nog blijven bestaan.
Iedereen weet toch dat de snelheidsmaxima 20-30 kmh lager zijn als 5 jaar geleden, tel daar nog de veranderde VVR-regel (2007) bij, en het toegenomen vlotheidsremmend straatmeubilair. Of denken "die hypocriete bazen" dat bussen met +40 kmh ober plateaus en drempels gaan denderen ? Denken "die hypocriete bazen" dat men 20 kmh lagere limieten kan compenseren door meer verkeerscowboys te mobiliseren ?
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2010 om 15:17. |
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Maar daarnaast is het wel zo dat de bussen van de Lijn uiterst gevaarlijke voertuigen zijn in vergelijking met de rest van het wegverkeer. De meest recente cijfers die ik heb zijn die van 2007. Komen uit een artikel uit HLN van 30 juni 2008: Citaat:
Dat getal kan worden vergeleken met het overall gemiddelde voor 2007. In 2007 vielen er 1067 doden op 99 miljard verreden km (bron statbel.fgov.be) of 0.011 doden per miljoen gereden km op de Belgische wegen. Een bus van de Lijn is dus 13 keer zo dodelijk als een gemiddelde auto of vrachtwagen. Ik vind dat verschil groot en ik vraag me af hoe het te verklaren valt. |
||
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En probeer eens een ongevallen statistiek te zoeken van het stadsverkeer versus het gemiddeld verkeer. en volgens mij zul je zien dat die twee correcties ervoor zorgen dat bussen evenveel ongevallen hebben als auto's of misschien zelfs minder, ondanks hun 'hond in een kegelspel' effect.
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ https://ground.news/ https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 23 oktober 2010 om 07:15. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Autosnelwegen zijn trouwens veel veiliger als gewone wegen, betreft dodelijkheid per afgelegde kms. 2,6 maal in Be en tot 4 maal in buurlanden: laatste kolom: http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf De afgelegde kms op snelwegen maakt ongeveer 36 % uit van het totaal (bron fgov.be) Bussen doen evengoed een mix van verkeer behalve eerder zelden de snelweg (compenseert wat) Daarom dat het Gewest Brussel (incl snelweg) altijd veel minder verkeersdoden heeft per letselongeval als Vlaanderen, en Vlaanderen op zijn beurt minder als Wallonië. Als de gemiddelde gereden snelheden stijgen, stijgt de dodelijkheid door eventueel ongevalgevolg, simpel. Dit vooral door de afgelegde kms op gewestwegen buiten de bebouwde kom, die duidelijk het meeste conflictpotentiaal hebben ivm hoogte vd gereden snelheden. Zelfs duidelijk minder aantal letselongevallen kan deze factor dodelijkheid/letselongeval niet goedmaken. W heeft bijna 30 % minder letselongevallen/inwoner maar toch ca. 20% meer verkeersdoden/inwoner als VL waar veel langzamere kms afgelegd worden. W heeft ook 7 % meer inzittenden per auto als VL, VL 5,5 % meer inzittende per auto als Bxl. ( bron: fgov.be ) Dan komt nog het verschil in gordeldracht, passieve veiligheid van de auto´s, zeker aantal kwetsbare weggebruikers, enz... ttz alle parameters die het verschil betreft ongevalgevolg beïnvloeden. Citaat:
Citaat:
vgl `/` aantal letselongevallen met het aantal verkeerdoden + 30 d, buiten of binnen bbk. ( of deze, enkel 2007 voor Be: * http://internationaltransportforum.o.../roadclass.pdf ) ( * die cijfers zijn niet upgedated, de .xls file van fgov.be wel )
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2010 om 13:31. |
|||
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Minister
|
Citaat:
Inderdaad, waar de verplaatsingen worden afgelegd kan mogelijk een verklaring bieden. Ik heb wel gegevens gevonden over het aantal doden binnen en buiten de bebouwde kom, en ook over verkeer op autowegen, gewestwegen en gemeente wegen, maar niet over verkeer binnen en buiten de bebouwde kom. Een echt goede vergelijking kan ik niet maken. Ik kan wel de gewesten met elkaar vergelijken. Ik durf aannemen dat het verkeer binnen het Brusselse gewest zich in verhouding meer binnen een bebouwde kom of sterk verstedelijkt gebied afspeelt, de natuurlijke habitat van lijnbussen. De cijfers op statbel.gov laten toe te concluderen dat slechts ongeveer 10% van de afgelegde afstanden binnen het Brusselse gewest op autowegen plaatsvindt, terwijl dat voor Vlaanderen en Wallonië een dikke 30% is. Het aantal doden per verreden km blijkt in het Brussels gewest iets gunstiger dan in het Vlaamse gewest. -> Brussels gewest: 31 doden op 3,84 miljard km of 8,1 doden per miljard km -> Vlaams gewest: 528 doden op 56,63 miljard km of 9,3 doden per miljard km -> de Lijn: 16 doden op 0,114 miljard km of 140 doden per miljard km Het lijkt niet waarschijnlijk dat de mix in soort verkeer kan verklaren waarom een gemiddelde km met een bus van de Lijn 15 keer meer risico op een dodelijk slachtoffer meebrengt dan een gemiddelde autokilometer in het Vlaamse gewest. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Minister
|
Die dodelijke slachtoffers van de Lijn vallen maar voor een kleine minderheid in de bus. De andere weggebruikers zijn het slachtoffer.
|
|
|
|
|
|
#10 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
(zwwgbr of beter kwetsbare wegebruikers maken ca. 40% uit van de verkeersdoden) Een auto is quasi een zwakke weggebruiker tov een bus. Daarbij is de gordeldracht in auto´s maar zeer pover, 1 op 3 doet geen gordel aan.
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2010 om 16:50. |
||
|
|
|
|
|
#11 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tja, hieraan zie je dat onze snelheden onrealistisch laag zijn.
|
|
|
#12 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Wat geldt voor bussen moet ook gelden voor vrachtwagens. Bussen zijn in feite gewoon vrachtwagens. Ik heb zitten zoeken maar wat ik aan data kan vinden over het risico op dodelijke slachtoffers van vrachtwagens is beperkt. Hier een artikel uit GVA van 24/04/2005: http://www.gva.be/Archief/guid/in-20...a-9d27e51b2592 Dat gaat over 2001. Citaat:
De cijfers van 2001 vind ik op statbel niet terug, die van 2000 wel. Even aannemende dat 2001 ongeveer gelijk is aan 2000 komt daaruit dat: -> totaal aantal verreden km in 2000: 90,04 miljard km -> door vrachtwagens in 2000: 12,81 miljard km of 14% -> totaal aantal dodelijke ongevallen in 2001: 1378 -> waarin vrachtwagens betrokken in 2001: 180 of 13% Vrachtwagens blijken dus gemiddeld per verreden km niet gevaarlijker dan het gemiddelde wegverkeer. Waarom zijn de bussen van de Lijn dat dan wel? En dan nog 15 keer zo gevaarlijk. |
||
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Minister
|
Citaat:
Met dat totaal aantal verreden voertuig km in 2007 van 98,79 miljard km komt volgens Statbel een totaal aantal van 133,60 miljard passagiers km overeen. Dat leidt tot een minimum van 18 passagiers per bus voor elke km die een bus rijdt (dat is op niveau België, waarschijnlijk moet dat op niveau Vlaanderen opgehoogd worden naar ongeveer 20 �* 21). Elke bus die rondrijdt met minder dan pakweg 20 passagiers is eigenlijk een reëel gevaar voor de verkeersveiligheid. |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alle twee goeie berekeningen, en goeie tegenargumenten vind ik. Dus ok ik geef mij daar gewonnen, maar toch per uur is het sterkste neutralisatie Er rijden 6000 buschauffeurs en die doen samen 11280000 gewerkte uren over 105672000 km of rijden 9,37 km/u doden door bus 16 of doden per miljoen uren gereden 1,42 doden door auto 944 of per miljoen gereden uren 0,57 Dus sowieso rijden bussen dus 2 keer gevaarlijker, inmiskenbaar, en inderdaad stasverkeer is veiliger. Dus het is dan duidelijk dat die 'massa' te groot is als ze kreukelt op een auto Wat te denken dat er een constructiefout moet zitten op het concept van de bussen, die ervoor zorgt dat ze niet kreukelarm gemaakt worden, en dus door hun gigantische massa alles verplettern op hun weg. |
|
|
|
|
|
|
#15 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik citeer de tekst vd laatste van juni 2010, de cijfers en grafieken vind je vanaf p 18 (grafiek tot januari 2005): Citaat:
http://bivvweb.ipower.be/baro/Baro_NL_Main.htm
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2010 om 23:36. |
||
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Toen is het ook pas begonnen. Lagere snelheden (30 km/u in schoolzones enz...) zijn allemaal ontsproten in het brein van BA.
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een auto wordt als volgt ontworpen: - Kreukelzone - Kooi - Kreukelzone Een bus daarentegen is één grote kooi, Dit is trouwens ook het grote gevaar bij sommige bestelbusjes.
|
|
|
|
#19 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Gelukkig denken de busontwerpers ook aan de zwakke weggebruikers. Door de relatief kleine wielbasis (in tegenstelling tot vrachtwagens) bij de bus:
Heeft ze een heel kleine draaicirkel, hetgeen zeer handig is in het stadsverkeer. Kunnen ze de zijkanten van de bus zeer laag maken, waardoor een voetganger of fietser minder gemakkelijk onder de wiele terecht kan komen. Bij vrachtwagens probeert men dit ook zoveel mogelijk door het aanbrengen van metalen stangen.
|
|
|
#20 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Denkt u? Waarom is de zone 30 ook heel sterk aanwezig in Nederland? Onlangs waren mijn vrouw en ik in Katwijk aan Zee. Hele woonwijken - vele kilometers wegen - zijn daar zone 30.
|
|
|
|