Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2012, 21:04   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Beneliga voetbal in 2014: zal het politieke gevolgen hebben?

b. verdampt.
Voor mij is dit politieke verdampen, het verdwijnen van bevoegdheden naar "boven", naar Europa.
Daarnaast is er het federaliseren: overhevelen van bevoegdheden naar de gemeenschappen en gewesten; naar "beneden" als het ware.

Die voetbalaffaire is geen bevoegheid, maar wel een staatszaak. Brood en spelen niewaar.

Allez, kijk in jullie glazen bollen, en analyseer de politieke gevolgen.

http://sportmagazine.knack.be/sport/...0187555349.htm .

titel: Roland Duchâtelet: 'In 2014 is de BeNeLiga een feit'
ondertitel: Volgens de Standardvoorzitter is het niet de vraag of, maar wel wanneer er een BeNeLiga komt.

Citaat:
Duchâtelet wil naar een BeNeLiga met twintig clubs, twaalf Nederlandse en acht Belgische eersteklassers. Hoever staat het daarmee?

“De BeNeLiga is zelfs geen discussie meer waard,” zegt Duchâtelet in Knack. “Dat is zo triviaal. Het is het logische gevolg van de strijd die er al een tijd tussen de verschillende competities in Europa aan de gang is. Je hebt Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië, laten we maar zeggen de grote vijf. Daarachter komen Rusland en Turkije. En dan valt de kloof met de rest.”

“Door het succes van betaaltelevisie ondervinden onze competities heel duidelijk een concurrentie van de Bundesliga, de Premier League, enzovoort.”

“We moeten met de Nederlanders ook zo’n topcompetitie opzetten of we zijn niet meer goed bezig. Wie dat niet ziet, is idioot.”

‘Europa League is niet aantrekkelijk’

En ook Anderlecht gaat mee in die redenering? Duchâtelet: “De enige instantie die we nog moeten overtuigen, is de Europese voetbalbond UEFA. Die heeft als organisator van de Champions League en de Europa League nog tegenstrijdige belangen.”

“Vooral de Europa League is niet aantrekkelijk. Vorig seizoen moesten wij naar Poltava. Wat is er leuk aan vliegen naar een verlaten stad in Oekraïne en hoe maak je supporters daarvoor warm? Wij hebben veel meer belang bij een lokale competitie met Nederland en België.”

Hetzelfde geldt voor landen in Centraal-Europa of Scandinavië. Anders komt er nooit nog een Zweedse club in de Champions League. De Europa League is gewoon een slecht voetbalproduct. Het brengt je als deelnemende club financieel weinig op. En buiten ingewijden begrijpt niemand die competitie.”

“Sepp Blatter en Michel Platini zijn oude mannen die hun verstand niet gebruiken. Over tien jaar zullen ze over ons zeggen: Die mensen in 2012 waren toch complete idioten. Ga er maar van uit dat we in 2014 in de BeNeliga spelen.” (PC/KVDA)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 21:06   #2
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
b. verdampt.
Voor mij is dit politieke verdampen, het verdwijnen van bevoegdheden naar "boven", naar Europa.
Daarnaast is er het federaliseren: overhevelen van bevoegdheden naar de gemeenschappen en gewesten; naar "beneden" als het ware.

Die voetbalaffaire is geen bevoegheid, maar wel een staatszaak. Brood en spelen niewaar.

ondertitel: Volgens de Standardvoorzitter is het niet de vraag of, maar wel wanneer er een BeNeLiga komt.
"Het brengt je als deelnemende club financieel weinig op". Daar gaat het over en over niets anders: geld.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 21:42   #3
demonen
Banneling

Standaard

1 voorbeeld : Heerenveen staat momenteel 13de in de stand en speelt voor gemiddeld 27.000 toeschouwers.
Die mogen dus niet mee doen.
Een club als Zulte dat voor 2.800 toeschouwers speelt of Mechelen in zijn oud en versleten stadion met houten tribune met als dak tentzeil neemt dan de plaats in van zulke clubs?
Dit lukt nooit!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2012, 21:46   #4
Chillius Caesar
Vreemdeling

Standaard

Financiële fairplay zou ook al helpen. In Engeland en Spanje wemelt het van de clubs die in Duitsland, Nederland of Frankrijk nooit een licentie zouden krijgen.
Chillius Caesar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 00:02   #5
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Goed voorstel ook beter meteen 'officieel' de gehele Benelux bestrijken waarbij Luxemburg opgenomen wordt in het Belgische gedeelte. De verhouding 12 / 10 lijkt ook goed met een proviso dat er naast de 'Premier League' ook een gemeenschappelijke 'Championship League' in dezelfde verhouding ten einde doorstroming en de afval zo eerlijk mogelijk te maken.

Een en ander heeft geen invloed op de 'nationale' teams. Zie Groot-brittannië met Engeland, Wales, Noord-Ierland en Schotland.

Het gaat hem hier op de eerste plaats om een rendabele voetbalcompetitie te maken voor een gebied met bijna 30 miljoen inwoners. Iets gelijkaardigs in Skandinavië zou waarschijnlijk ook goed kunnen lukken.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 08:25   #6
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
b. verdampt.

Duchatelet heeft mijn geliefkoosde voetbalploeg ten gronde gericht.

Nu is hij hetzelfde aan het doen in Standard Liège.

Gisteren nog met een hevige supporter van Standard gepraat...en zie...dat zijn geen Flamins daar hé...vroeg of laat gaan ze dienen egotripper zoeken én vinden...la ville ardante...ik herhaal..dat zijn daar geen laffe Flamins hé...

hopelijk nemen ze hun GSM cameraatjes mee...
Oud 4 oktober 2012, 08:46   #7
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Maar jongens toch. Als die gast gelooft dat ze binnen anderhalf seizoen een Beneliga hebben dan is het gewoon een idioot. Dat zou betekenen dat ze volgend jaar een competitie met 16 gaan betwisten en dat de eerste 8 in de hoogste klasse blijven en dat de andere 8 degraderen. Of hoe gaan ze anders beslissen wie degradeert?

Soit, dit heeft natuurlijk niets van doen met politiek, hoewel de TS daar wel een zielige aanzet toe geeft.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 4 oktober 2012 om 08:47.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 08:52   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Maar jongens toch. Als die gast gelooft dat ze binnen anderhalf seizoen een Beneliga hebben dan is het gewoon een idioot. Dat zou betekenen dat ze volgend jaar een competitie met 16 gaan betwisten en dat de eerste 8 in de hoogste klasse blijven en dat de andere 8 degraderen. Of hoe gaan ze anders beslissen wie degradeert?

Soit, dit heeft natuurlijk niets van doen met politiek, hoewel de TS daar wel een zielige aanzet toe geeft.
De TS spreekt over politieke gevolgen.

Jij vermoedt dus blijkbaar dat er geen zijn. Maar je maakt zo van je gat, dat ik vermoed dat jij vermoedt dat er wel zullen zijn.

Voor de rest vind ik de overige reacties pover.
Het gaat niet over voetbal. Dit is geen sportforum.

Ik zou graag opmerkingen zien over de politieke consequenties.
Al was het maar de consequentie dat er wel één Franstalige politieker zal uitgenodigd worden om daar zijn gedacht over te geven.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 oktober 2012, 09:02   #9
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Het enige politieke gevolg dat ik zie is dat de politiek er zich mee zou gaan moeien.

De enige keer dat ene Dewinter over voetbal praat is bij een nederlaag van de Rode Duivels en dan heeft hij het enkel over het oprichten van een Vlaamse nationale ploeg.
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 09:15   #10
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

Nu is hij hetzelfde aan het doen in Standard Liège.

Gisteren nog met een hevige supporter van Standard gepraat...en zie...dat zijn geen Flamins daar hé...vroeg of laat gaan ze dienen egotripper zoeken én vinden...la ville ardante...ik herhaal..dat zijn daar geen laffe Flamins hé...

hopelijk nemen ze hun GSM cameraatjes mee...
Zonder Duchatelet had Standard de boeken moeten neerleggen.
Oud 4 oktober 2012, 09:18   #11
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
STVV is niet leefbaar in eerste klasse. Jullie zouden een vooraanstaande rol kunnen spelen in tweede maar zelfs dat lukt niet met een budget dat gemiddeld 5 keer hoger ligt dan de andere tweede klassers.
Oud 4 oktober 2012, 09:35   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De TS spreekt over politieke gevolgen.

Jij vermoedt dus blijkbaar dat er geen zijn. Maar je maakt zo van je gat, dat ik vermoed dat jij vermoedt dat er wel zullen zijn.

Voor de rest vind ik de overige reacties pover.
Het gaat niet over voetbal. Dit is geen sportforum.

Ik zou graag opmerkingen zien over de politieke consequenties.
Al was het maar de consequentie dat er wel één Franstalige politieker zal uitgenodigd worden om daar zijn gedacht over te geven.

.
De TS hoopt op politieke gevolgen, maar daar is geen enkele reden toe. Net zoals het belachelijk is om het voortbestaan van Belgie te koppelen aan de Rode Duivels, is het al even belachelijk om het bestaan van Belgie te koppelen aan een Beneliga. Beiden hebben daar niks, maar dan ook niks mee te maken.

Dit is inderdaad geen sportforum, dat heb je heel erg goed gezien. Je weet dus zelf ook dat je dit topic in het verkeerde subforum hebt geplaatst.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 10:31   #13
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Zonder Duchatelet had Standard de boeken moeten neerleggen.
neen
Oud 4 oktober 2012, 10:31   #14
Fieseler

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
STVV is niet leefbaar in eerste klasse.
Toch wel

Voor Duchatelet was dat geen probleem...en elk jaar hadden we een trofee op ons bord...

Citaat:
Jullie zouden een vooraanstaande rol kunnen spelen in tweede maar zelfs dat lukt niet met een budget dat gemiddeld 5 keer hoger ligt dan de andere tweede klassers.
2....snik...

Laatst gewijzigd door Fieseler : 4 oktober 2012 om 10:32.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2012, 10:51   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De TS hoopt op politieke gevolgen,
Dat is de TS zijn goede recht.

Citaat:
maar daar is geen enkele reden toe. Net zoals het belachelijk is om het voortbestaan van Belgie te koppelen aan de Rode Duivels, is het al even belachelijk om het bestaan van Belgie te koppelen aan een Beneliga. Beiden hebben daar niks, maar dan ook niks mee te maken.
Daar is wel reden toe.
Dezelfde reden namelijk waarom sporters allerhande, na een mooie prestatie, mogen opdraven te Laeken bij de roi. Tot zelfs een barontitel aangemeten krijgen, zoals de grootste wielrenner aller tijden.
Dezelfde reden namelijk waarom politici graag op het podium komen staan, om de prijzen te overhandigen aan de gelauwerden.

Citaat:
Dit is inderdaad geen sportforum, dat heb je heel erg goed gezien. Je weet dus zelf ook dat je dit topic in het verkeerde subforum hebt geplaatst.
Neen meneer, ik wil het enkel hebben over de politieke gevolgen.

.

Oud 4 oktober 2012, 11:50   #16
Shadowke

Standaard

behalve Roland ligt er niemand wakker van een Beneliga in Wallonië want zij hebben er niets bij te winnen, zowel de politiek als de bevolking.
daarom dat er ook nooit een Beneliga zal komen bij de mannen zo lang dat belziek bestaat.

een Bene-liga bij de vrouwen is er gekomen onder deze voorwaarden
1) Roland Duchatelet
2) UEFA
3) kleine competitie.
indien één van deze voorwaarden er niet was, kwam het niet van de grond.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be