Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 27 september 2012, 20:04   #1
bartm
Vreemdeling

Standaard stembiljet aan bijzitter geven

Ik ben bezorgd over stappen 11 en 12 op deze pagina :
http://abb.vlaanderenkiest.be/faq/12...gitaal-stemmen

Er staat dat de kiezer het stembiljet moet geven aan een bijzitter die het stembiljet in de stembus steekt. Ik zie twee risico's :

1. Kans op fraude : Als de bijzitter een goochelaar is, dan kan hij/zij het stembiljet vervangen alvorens het in de stembus te steken.

2. Kans op schending van geheimhouding : De bijzitter kan doodleuk het stembiljet openen en lezen wat de kiezer heeft gestemd.

Beide risico's zouden uitgesloten zijn als de kiezer gewoon zelf het stembiljet in de stembus zou steken. Waarom moet de bijzitter het stembiljet in handen krijgen ? Ben ik de enigste die hierover bezorgd is ?
bartm is offline  
Oud 27 september 2012, 20:11   #2
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

De laatste keren dat ik heb gestemd herinner ik me het zelf in de bus heb gestoken... Eerste keer?
Vito is offline  
Oud 27 september 2012, 20:16   #3
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

ja dat is met die nieuwe stemcomputers waarbij men ook een print van zijn stem krijgt benevens de memorycard.
Wiley E Coyote is offline  
Oud 27 september 2012, 20:25   #4
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Niets belet je om het er toch zelf in te steken veronderstel ik. Rap genoeg zijn.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 27 september 2012, 20:45   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het enige interessante van het item is: waarom stelt men dit zo scherp in het reglement?
Waarom niet: de bijzitter ziet toe op het poneren (of een beter woord) van het stembiljet, of helpt desnoods de kiezer daarbij.

Voorts hebben die voorzitter en bijzitters een eed afgelegd; en als ze hun werk niet goed doen, veronderstel ik dat ze een gerechtelijke vervolging riskeren.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 27 september 2012, 21:28   #6
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Wat gebeurt er als ge "onze burgemeester is ne zot" of zoiets op uw stembiljet schrijft ? Wordt dat dan ongeldig, maar het is toch de electronische kaart die geteld wordt, of niet ?
De uitleg is erg onvolledig.
Oud 27 september 2012, 21:57   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Wat gebeurt er als ge "onze burgemeester is ne zot" of zoiets op uw stembiljet schrijft ? Wordt dat dan ongeldig, maar het is toch de electronische kaart die geteld wordt, of niet ?
De uitleg is niet bedoeld om de tellingen zelf te organiseren.
Vermits je electronisch stemt, is het die stem die telt. En aangezien je daar enkel geldig of blanco kunt stemmen ... lijkt het mij logisch dat die schrijfsels op het print-outje perfect weergeven welke de uitgebrachte stem in het electronisch hokje was: geldig of blanco.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 29 september 2012, 06:38   #8
bartm
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het enige interessante van het item is: waarom stelt men dit zo scherp in het reglement?
Geen idee waarom. Ik ben verwonderd dat niet meer kiezers zich hier vragen bij stellen.
Citaat:
Waarom niet: de bijzitter ziet toe op het poneren (of een beter woord) van het stembiljet, of helpt desnoods de kiezer daarbij.
Zo zou het moeten zijn !
Citaat:
Voorts hebben die voorzitter en bijzitters een eed afgelegd; en als ze hun werk niet goed doen, veronderstel ik dat ze een gerechtelijke vervolging riskeren.
De bijzitter kan inderdaad beschouwd worden als een te vertrouwen persoon. Maar het is mijn inziens naief
te denken dat alle bijzitters in heel Vlaanderen 100% te vertrouwen zijn.
Citaat:
Vermits je electronisch stemt, is het die stem die telt.
Bij een hertelling gaan de stembiljetten die de bijzitter in de stembus heeft gestoken vóór op de stembiljetten die de kiezers hebben ingescand.
bartm is offline  
Oud 29 september 2012, 08:17   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Niets belet je om het er toch zelf in te steken veronderstel ik. Rap genoeg zijn.
Als het gaat "volgens het boekje" zal de voorzitter het stembureau sluiten en er een drama van maken !
Boduo is nu online  
Oud 29 september 2012, 08:19   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Interessant.
Bij vorige verkiezingen is iets dergelijks zéker al gebeurd.
Hoe werd dat opgelost ?
Boduo is nu online  
Oud 29 september 2012, 08:41   #11
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Als het gaat "volgens het boekje" zal de voorzitter het stembureau sluiten en er een drama van maken !
Dan is dat een slechte voorzitter. In de praktijk stop je dan met mensen binnenlaten, wacht tot de andere kiezers buiten zijn en opent dan de kist om het biljet in de juiste kist te deponeren. Probleem opgelost. Dat duurt nog geen minuut.
peter1962 is offline  
Oud 29 september 2012, 08:46   #12
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartm Bekijk bericht
Bij een hertelling gaan de stembiljetten die de bijzitter in de stembus heeft gestoken vóór op de stembiljetten die de kiezers hebben ingescand.
Ja, uiteraard. Maar dat is bij een hertelling. Het scenario zou dan ongeveer zijn:

- kiezer stemt electronisch
- (correcte) kaart wordt electronisch geteld
- bijzitter knoeit met stemkaart
- Na de stemming wordt een klacht ingediend die tot hertelling leidt
- Bij de (manuele) hertelling worden de vervalste stemkaarten geteld
- de hertelling wordt het officiële resultaat

Denkbaar, maar wel behoorlijk ver gezocht. Vooral omdat als hertellingen regelmatig ver van het electronische resultaat afwijken, de hele procedure serieus in de spotlights komt te staan.
gertc is offline  
Oud 29 september 2012, 09:13   #13
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er staat dat de kiezer het stembiljet moet geven aan een bijzitter die het stembiljet in de stembus steekt. Ik zie twee risico's :

1. Kans op fraude : Als de bijzitter een goochelaar is, dan kan hij/zij het stembiljet vervangen alvorens het in de stembus te steken.

2. Kans op schending van geheimhouding : De bijzitter kan doodleuk het stembiljet openen en lezen wat de kiezer heeft gestemd.

Beide risico's zouden uitgesloten zijn als de kiezer gewoon zelf het stembiljet in de stembus zou steken. Waarom moet de bijzitter het stembiljet in handen krijgen ? Ben ik de enigste die hierover bezorgd is ?
Ik zie nergens het woord "bijzitter" staan.
Henri1 is offline  
Oud 30 september 2012, 16:22   #14
fbpolitics
Gouverneur

fbpolitics's schermafbeelding

Standaard

Goed om weten. Ik hou mijn stembiljet vast, en deponeer het zelf zoals altijd.
Bijzitter of niet, zelfs voorzitter: zij moeten zich niet mengen met mijn stem, ook al is het maar "vasthouden" en in de stembus "deponeren".

Ik begin hier eerste tekenen van poging tot verkiezingsfraude waar te nemen.
Als dit gebeurd, wanneer komen we op straat zoals in andere landen?

De traditionele volksverraders moeten enorme schrik hebben -> een goed teken, want er zou wel eens zeer veel onwettigheden naar boven kunnen komen.

Ik ga zeker andere mensen hierop attent maken !

- Als iedere Belg gelijk is voor de wet, waarom hebben de Walen dan superieure rechten nodig?
- rood + groen = SAMEN bruin links. Dank u bruin links voor de geslaagde integratie. Hoe lang nog?

Laatst gewijzigd door fbpolitics : 30 september 2012 om 16:26.
fbpolitics is offline  
Oud 30 september 2012, 16:43   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zie nergens het woord "bijzitter" staan.
Dan betekent dat dat je ofwel niet goed ziet, ofwel de link niet bekeken hebt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 30 september 2012, 16:45   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uw stem wordt drie keer geregistreerd: op de kaart, op het biljet, en op de scan van het biljet.

Veel kans op fraude is er niet. Bovendien: met de gsm's van tegenwoordig neem je zo een foto van je eigen biljet.

En, niemand zegt dat je moet weg gaan voor de bijzitter je biljet in de bus heeft gestopt.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 30 september 2012 om 16:46.
Txiki is offline  
Oud 30 september 2012, 16:48   #17
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ja, uiteraard. Maar dat is bij een hertelling. Het scenario zou dan ongeveer zijn:

- kiezer stemt electronisch
- (correcte) kaart wordt electronisch geteld
- bijzitter knoeit met stemkaart
- Na de stemming wordt een klacht ingediend die tot hertelling leidt
- Bij de (manuele) hertelling worden de vervalste stemkaarten geteld
- de hertelling wordt het officiële resultaat

Denkbaar, maar wel behoorlijk ver gezocht. Vooral omdat als hertellingen regelmatig ver van het electronische resultaat afwijken, de hele procedure serieus in de spotlights komt te staan.
Maar, hier ook: niemand zegt dat je niet mag staan toekijken wanneer de bijzitter in kwestie je kaart of biljet in handen krijgt.
Txiki is offline  
Oud 1 oktober 2012, 12:31   #18
bartm
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics Bekijk bericht
Goed om weten. Ik hou mijn stembiljet vast, en deponeer het zelf zoals altijd.
Bijzitter of niet, zelfs voorzitter: zij moeten zich niet mengen met mijn stem, ook al is het maar "vasthouden" en in de stembus "deponeren".
Zo denk ik er ook over ! Maar, het probleem is dat de procedure de kiezer verplicht(!) om het stembiljet aan de bijzitter te geven. Geen idee waarom dit zo in de procedure is opgenomen.
bartm is offline  
Oud 1 oktober 2012, 19:39   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Uw stem wordt drie keer geregistreerd: op de kaart, op het biljet, en op de scan van het biljet.

Veel kans op fraude is er niet. Bovendien: met de gsm's van tegenwoordig neem je zo een foto van je eigen biljet.

En, niemand zegt dat je moet weg gaan voor de bijzitter je biljet in de bus heeft gestopt.
Met een oud analoog fototoestel ging dat ook. Niet zo gemakkelijk, maar toch.

Heb jij weet van problemen? Stel jij voor om het fotograferen van je stembiljet strafbaar te maken ?

.

De schoofzak is offline  
Oud 1 oktober 2012, 19:50   #20
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht

En de computer zelf? Blijft dat daar niet opstaan?
manta is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be