![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De laatste dertig jaar is er voor de helft minder getrouwd schijnbaar, ten gunste van het samenwonen.
Van de grote verschillen weet ik niet veel af, (ik ben getrouwd geweest), noch van het waarom van de stijging van samenwonen (minder verplichtingen?). Allicht zijn je kinderen dan bastaards? Misschien de voordelen van samenwonen eens resumeren of zelfs eens goed uitleggen? Mij lijkt er niet veel verschil te bestaan, aangezien de wet zeer opportunistisch de samenwoners gerecupereerd heeft. Eerlijk gezegd interesseert het onderwerp mij persoonlijk niet meer, maar ga jullie gang. Laatst gewijzigd door eno2 : 11 oktober 2012 om 12:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vermits men ongeveer alle rechten van gehuwden heeft geminimaliseerd en de overschot gelijkgesteld met "wettelijk samenwonenden" heeft een huwelijk idd. minder zin, vermits het nog steeds hopen geld kost om ervan af te geraken, iets wat veel sneller kan bij samenwonen.
sinds twee of drie decennia bestaan er geen "bastaarden" meer Eno. Kinderen binnen en buiten het huwelijk hebben dezelfde rechten. Ook daarvoor bestaat er geen enkele reden meer om "tot de dood ons scheidt" in het huwelijk te treden. Elke ouder (man/vrouw) is verantwoordelijk voor ZIJN kinderen en de mogelijke familiebanden op volwassen leeftijd. Daarvoor heeft men nu ook niet bepaald een moeder de vrouw nodig die zich te pletter werkt om het kerstfeest te organizeren. bovendien: gescheiden vrouwen blijven meest zelfstandig en zelfbedruipend na een bepaalde leeftijd (vergelijk het met de vroeger (gewoonlijk begoede) begijnen die geen zin meer hadden om fulltime huishoudster te zijn ten dienste van de Heren der Schepping) terwijl mannetjes ofwel verkommeren en ook wel dikwijls nog een jong blaadje kunnen verschalken (dat is dan ENKEL in geval ze een voldoende gespijsde bankrekening + Porsche + riante woning kunnen aanbieden). In het laatste geval wordt er gewoonlijk ook (terug) getrouwd, vooral om het jonge blaadje te voorzien van haar natje en haar droogje voor de rest van haar jong en exorbitant leventje nadat papa-money de pijp is uitgegaan.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Gemiddeld is het fiscaal aantrekkelijker om 'wettelijk' samen te wonen als een van beide geen of weing loon heeft.
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ik dacht eigenlijk dat je na een tijd samenwonen een aantal wettelijke "voordelen" geniet, maw ik dacht dat de wet de samenwonenden automatisch recupereert na verloop van tijd, op allerlei vlakken..Om wettelijk samen te wonen moet je je zelf gaan inschrijven zeker? . Maar ja, ik heb gebrek aan ervaring natuurlijk...En ik heb voor mezelf geen handleiding meer nodig. Maar mijn dochters wonen samen en ik wil wel eens graag weten of daar nadelen aam verbonden zijn. Hebben ze minder rechten, zekerheden en dekkingen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niks nieuws daar niet van. Maar ik hoor u het zo graag zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar, noem ze eens op Jan? (de nadelen bedoel ik) Laatst gewijzigd door Xenophon : 15 oktober 2012 om 00:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je feitelijk samenwoont, erft de langstlevende niet automatisch van je zoals dat wel het geval is bij wettelijk samenwonen en bij huwelijk. In het eerste geval ben je voor de wet een vreemde voor elkaar. Met alle gevolgen van dien, zeker financieel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Xenophon heeft gelijk. Als je op het zelfde adres bent gedomicilieerd dan ben je wettelijk samenwonend. Dit heeft een impact op bepaalde rechten, zoals kinderbijslag, bijvoorbeeld. Meer zelfs. Als er kan worden aangetoond dat je samenhokt (samenwonen)op een ander adres dan je domicilieadres kan dit eveneens een impact hebben op je rechten, of op die van de ouders. Dit heeft niets met langslevenden te maken. Laatst gewijzigd door Rudy : 15 oktober 2012 om 11:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
WETTELIJK samenwonen impliceert inderdaad dat men op de gemeente laat registreren dat men effektief wettelijk samenwoont. Hieraan zijn bepaalde voorwaarden aan verbonden (o.a. wederkerige hulp en ondersteuning). Ik meen dat de partner dan weldegelijk het VRUCHTGEBRUIK krijgt van vb. woning in geval van overlijden. Geen erfenis (zelfs bij huwelijk erft de partner niet als er kinderen zijn, maar krijgt de overlevende echtgenoot het vruchtgebruik op alles. Indien er geen kinderen zijn, erft de partner aan een zeer lage successie %). Maar ik weet niet of wettelijk samenwonenden van elkaar erven, betwijfel dat sterk. Citaat:
--------------- In geval men gewoon met twee personen op één adres woont, woont men niet "wettelijk" samen. Het telt wel in geval men ziekte of werkloosheidsuitkering moet ontvangen, maar heeft totaal niks te maken met erfenissen e.d. Hoe kinderbijslag iets kan te maken hebben met al of niet samenwonen is me een raadsel: het recht op kinderbijslag wordt toch berekend via de kas van de ouder waar de kinderen verblijven. Of daar nu nog drie of twee andere personen wonen heeft geen gevolgen voor de hoogte van de kinderbijslag. Wat wèl zou kunnen is dat men indien men samenhokt (dus niet geregistreerd samenwoont) de kinderen van de verschillende partners zou kunnen optellen, en bijgevolg meer ontvangen, maar dat betwijfel ik ten stelligste. In ieder geval: indien een alleenstaande samenhokt in zijn eigen huis en die persoon komt te overlijden, dan heeft de andere partner zeker GEEN recht op vruchtgebruik van die woning. Waarom anders zou men zich moeten laten registreren als wettelijk samenwonend als er geen verschil meer zou zijn?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 15 oktober 2012 om 12:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit gaat over feitelijk samenwonen: Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 15 oktober 2012 om 12:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook dat is iets wat op fora de norm is.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 15 oktober 2012 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Om duidelijk te zijn: het interesseert me niet voor mezelf, maar vanwege mijn dochters, die samenwonen. Hoe, dat weet ik niet eens. Ik veronderstel: wettelijk.
Laatst gewijzigd door eno2 : 15 oktober 2012 om 12:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben zelf een 'feitelijke samenwoner' voordelen : -geen (duur) omslachtig huwelijksgedoe - gescheiden belastingsaangifte - geen voordelen als een van de partners in de sociale zekerheid zit nadelen : -voornamelijk het erfrecht Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 15 oktober 2012 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp je goed. En je hebt gelijk. Maar ik heb ook gelijk. Wat ik vooral bedoelde is dat er openbare diensten zijn die het belangrijk vinden te willen weten of je een partner of huisgenoot hebt. Je hoeft zelfs niet gedomicilieerd te zijn op een bepaald adres. Een verklaring op vraag van RVA (bijvoorbeeld) volstaat. De RKW is in hetzelfde bedje ziek. Big Brother alom. Het gaat om de solvabiliteit van een groep (meer dan een) mensen die onder eenzelfde dak wonen. Samenhokken bestaat formeel niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Circe. De topicstarter stelt zich vragen over de mogelijke verschillen tussen samenwonen en trouwen (huwen).
Meer zelfs. De topicstarter suggereert naar de quasi voordelen van het samenwonen. Dus, de nadelen van het huwen. De vraag van Eno de Tweede is terecht, hoewel zijn vraag beter kon worden geformuleerd. Samenwonen kan wijzen op een of ander samenlevingscontract, menselijk. Mensen kunnen ook samenleven - samenhokken - zoals konijnen of kippen, meestal zonder overeenkomst op schrift. Opletten dus welke conclusies je trekt. Laatst gewijzigd door Rudy : 15 oktober 2012 om 17:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementslid
|
![]() Je woont wettelijk samen op één adres als je gebruik maakt van gemeenschappelijke ruimtes en nutsvoorzieningen. Uitgezonderd inkom, hal, gang, trappen, liften, gemeenschappelijke tuin en kelderruimte indien de kelderruimte opgedeeld is in afzonderlijke afsluitbare compartimenten.
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
![]() |
![]() |