![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 23 april 2004
Locatie: Borgerhout
Berichten: 376
|
![]() Eergisteren heeft het federale parlement de zogenaamde Ikea-wet goedgekeurd, waardoor het voor grote buitenlandse winkelketens veel eenvoudiger in ons land aan uitbreiding kunnen doen - de procedure wordt immers korter en voortaan beslissen de gemeenten over de vestiging.
Op het eerste gezicht lijkt die misschien een goede zaak voor de werkgelegenheid, maar de wet zou wel eens een aantal minder aangename gevolgen kunnen hebben: - veel van de ketens die hun voordeel zou kunnen halen uit de wet, hebben nagenoeg geen productiecapaciteit in ons land; hun producten komen uit lageloonlanden, vooral China dan - handelaars in de binnensteden, die nu al met concurrentie van hypermarkten aan de rand van de stad hebben af te rekenen, worden mogelijk helemaal doodgeknepen wanneer nog meer grote spelers met lagere prijzen beginnen te concurreren; zeker Carrefour zou het Franse model, met behalve de supermarkt ook een reeks kleinere winkels, in ons land willen importeren - met het verdwijnen van handelszaken in de binnenstad, worden steden minder aantrekkelijk en gaat veel atmosfeer verloren - de uitvalswegen van steden naar de rand zullen met nog meer verkeer af te rekenen krijgen, want sommige mensen zijn blijkbaar principieel tegen het openbaar vervoer - vooral de allochtone gemeenschap, die geconcentreerd in de steden woont, zou economische schade kunnen ondervinden, aangezien zelfstandig ondernemerschap veel moeilijker wordt - willen we in ons land nog meer wegen als de N26 tussen Mechelen en Leuven en de Boomsesteenweg naar Antwerpen? Kortom, klanten varen er misschien wel bij, maar voor de werkgelegenheid en de herwaardering van de binnensteden zouden de effecten wel eens bijzonder nadeling kunnen zijn.
__________________
'The problem with political jokes is they get elected' Henry Cate VII 'Mensen vragen vrijheid van meningsuiting als compensatie voor de vrijheid van denken die ze zelden gebruiken' Soren Kierkegaard |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burger
Geregistreerd: 22 juni 2003
Locatie: mijne versterker.
Berichten: 105
|
![]() ha ons regering........ ze zullen er vriendelijk voor bedankt worden.....
k'zie steeds meer en meer hollandse camions die materiaal komen leveren bij de "groot-warenhuizen"......... dus het werkvolk is ook al buitenlands..... en dan nog wat meer belastingen moeten betalen...... ja ja, t'komt dik in orde
__________________
Verstandige mensen spreken uit ervaring. Zéér verstandige mensen spreken uit ervaring niet ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
Geregistreerd: 7 november 2003
Locatie: Ergens in Vlaanderen
Berichten: 136
|
![]() binnenkort enkel nog grote magazijnen overdag en kleine buurtwinkeltjes s'nachts en everybody = happy !
__________________
AN EYE FOR AN EYE-THOUSANDFOLD |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 17 maart 2003
Berichten: 6.859
|
![]() Eigenlijk is de IKEA wet een logisch gevolg van een veranderende maatschappij en rechtzetting van een totaal scheefgegroeide situatie.
Tot op heden beslisten vooral de vertegenwoordigers van kleinere handelszaken of er een grotere handelszaak in hun regio mocht komen. Uiteraard had dit nagenoeg altijd tot gevolg dat projecten niet van de grond kwamen omdat die kleine handelszaken uiteraard liever niet de concurrentie van de groten hadden. Op deze wijze zijn veel heel interessante projecten mislukt. Ik verwijs bijvoorbeeld naar het Fenix project op de oude mijn terillen in Limburg. Nu dat de gemeenten zelf kunnen beslissen is eerst en vooral niet een veel snellere toezeggings procedure mogelijk maar zullen dergelijke grote projecten ook veel eerder toegelaten worden omdat het voor de gemeenten meestal interessante bronnen van inkomsten zijn. Tevens is de trend om buiten de stad te gaan winkelen al bezig sinds de mobilitiet van de mensen is toegenomen. Binnensteden worden sowieso steeds slechter bereikbaar en een parkeerplaats vinden is vaak een hels karwei. Enerzijds zullen deze mega projecten heel wat kleinere handelszaken doen verdwijnen, maar anderzijds krijgen andere handelszaken een kans. Persoonlijk denk ik dat het verlies aan banen en de nieuwe banen zich wel in evenwicht zullen houden. Tevens is het tegenhouden van mega shoppingscentrums e.d. geen goede economische zaak en is het een vorm van blijven stilstaan in de tijd.
__________________
SOCIALISTEN. DE PARTIJ VAN GEESTELIJK MINDER BEDEELDEN EN VREEMDELINGEN |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
|
![]() Idd... Het heeft zijn voordelen en nadelen...
Ik ken er het fijne niet van, maar die voordelen en nadelen zullen wel goed overwogen zijn, zeker? |
![]() |
![]() |