Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 oktober 2012, 15:23   #1
looneytoon1975
Burgemeester
 
looneytoon1975's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2007
Berichten: 539
Standaard Vande Lanotte: 'Ford wil sluiten in Genk omdat afzetmarkt hier te klein is'

Zo wereldvreemd is die socialistische kwiet dus. Nee VDL - Uw belastingsregering met de véél te hoge loonlast zorgt gewoon dat de competitiviteit van Belziek in vrije val is!
looneytoon1975 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 15:26   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

gisteren heb ik gehoord dat de loonkost maar 6% van de totale kost bedraagt. ik kan me niet voorstellen dat ze daarom weggaan.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 15:27   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
gisteren heb ik gehoord dat de loonkost maar 6% van de totale kost bedraagt. ik kan me niet voorstellen dat ze daarom weggaan.
Ja, de loonkost mag gerust nog wat stijgen dan...
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 15:29   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, de loonkost mag gerust nog wat stijgen dan...
waarom dan?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 15:37   #5
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
gisteren heb ik gehoord dat de loonkost maar 6% van de totale kost bedraagt. ik kan me niet voorstellen dat ze daarom weggaan.
Wat is dan de totale kost?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 15:37   #6
graaf de bethune
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2011
Berichten: 1.302
Standaard

Ze gaan weg omdat de beslissing telkens in een ander land ligt, dat zelf eigen fabrieken moet openhouden volgens het principe" eigen volk eerst". Enkele voorbeelden misschien, Renault Vilvoorde, gesloten omdat er overcapaciteit was en de beslissing in Frankrijk lag, maw niks in Frankrijk sluiten alvorens in het buitenland te sluiten. Volgend voorbeeld, Opel Antwerpen, beslissing in Duitsland, opnieuw, eerst in buitenland sluiten alvorens in eigen land, eigen volk eerst nietwaar, dan nu Ford Genk, beslissing, in Duitsland want daar moet Ford Werke Keulen en Saarlouis openblijven, eveneens volgens het principe eigen volk eerst. Nu eventjes terug naar 24 Nov 1991, beter gekend onder zwarte zondag, doorbraak van het Vlaams Volk met de gekende slogan eigen volk eerst. S'avonds in de studio's , een woedende Paul Buyse, als groot-industrieel, kwam op verzoek van het establishment een donderpreek geven en waarschuwen dat alle andere Europese landen ons zouden laten vallen als we zouden leven volgens eigen volk eerst. Yep, andere landen zeggen het niet, ze doen het gewoon. Met uitzondering van één land waar zelfs een president verkozen is met een gelijkaardige slogan, nl Sarkozy met de slogan"les Francais d'abord" of anders gezegd, Fransen eerst. Waarom moeten onze linkiewinkies en traditio's toch altijd heiliger dan de paus willen zijn. Dat is waarom alles eerst bij ons gesloten wordt, onze leiders geven aan dat we niet egoiistisch zijn, andere landen maken daar gebruik van.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 15:38   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom dan?
- lol -
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2012, 15:54   #8
Bollywood
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 december 2010
Berichten: 1.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
Zo wereldvreemd is die socialistische kwiet dus. Nee VDL - Uw belastingsregering met de véél te hoge loonlast zorgt gewoon dat de competitiviteit van Belziek in vrije val is!
Tja Vandelotte moet zich natuurlijk verdediging tegen de hoge energiekost.

Als de loonkost al is het maar 1% hoger is dan in Duitsland, de energiekost al is het maar 1% hoger is dan in Duitsland, waarom zou men dan in godsnaam de fabriek sluiten in Duitsland en openhouden in België? Om de belgen te sparen?

Het beleid zou ervoor moeten zorgen dat we minstens op dezelfde competitiviteit zitten als andere landen. In combinatie met onze gunstige ligging in West-Europa hebben we dan een kans.

Anderzijds als we dezelfde koers aanhouden om toch maar de politieke zuilen te kunnen bedienen gaan we allemaal de dieperik in. Alé toch diegene die hier in België gaan blijven...
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 06:49   #9
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Als ze sluiten is dat inderdaad omdat er teveel auto's zijn.
De loonkost is maar een stuk, als dat zoveel verschil was met Duitsland was Audi al vertrokken.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 07:23   #10
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Als ze sluiten is dat inderdaad omdat er teveel auto's zijn.
De loonkost is maar een stuk, als dat zoveel verschil was met Duitsland was Audi al vertrokken.
Duchatelet op radio 1 : de loonkost in België is ondraaglijk!
Hij heeft zelf bedrijven die leveren aan de autosector.
In België "als ik 1 Euro betaal aan een werknemer moet ik daar 1,5 Euro toeleggen aan de Belgische Staat. In Frankrijk of Duitsland is dat 70 cent".
De reden is dat 20 jaar geleden 600.000 ambtenaren waren en 1.300.000 fabrieksarbeiders. Nu zijn er 600.000 fabrieksarbeiders en 1.300.000 ambtenaren.
Geen enkel land is zo georganiseerd en België is gedoemd om kapot te gaan.
Dit zijn woorden van een industrieel!
Als je de loonkost partieel bekijkt (dus enkel bij Ford) dan kan je liegen zoals VDLanotte dat dit een kleine kost is.
Maar die leugenaar vergeet alle andere componenten die dr de toelevering worden gemaakt of geassembleerd.
Hebben die geen loonkosten?

Laatst gewijzigd door demonen : 24 oktober 2012 om 07:30.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 07:27   #11
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Als ze sluiten is dat inderdaad omdat er teveel auto's zijn.
De loonkost is maar een stuk, als dat zoveel verschil was met Duitsland was Audi al vertrokken.
Ploegenpremies, overuren en weekendwerk worden in de autosector iets minder zwaar belast.
De andere bedrijven in België hebben weekendwerk en nachtploegen afgeschaft omdat het veel te duur is.
Dit land is rot!!
Mensen die werken en voor welvaart zorgen moeten herstructureringen en afdankingen ondergaan en komen nooit aan een volle loopbaan. Zij financieren niet produktieven die benoemd zijn voor het leven en altijd een volle loopbaan hebben en gemiddeld het dubbele pensioen + perikwatie.
DIT IS KRANKZINNIG!!!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 07:33   #12
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
gisteren heb ik gehoord dat de loonkost maar 6% van de totale kost bedraagt. ik kan me niet voorstellen dat ze daarom weggaan.
Je hebt daarbij nog de loonkosten bij de toeleveranciers, enkel bij assemblage is de loonkost dus al 6%. Bij toeleveranciers zal dit rond de 20% liggen en dat wordt doorgerekend.

In andere landen heb je dan nog belastingvoordeel, gratis terreinen, grotere flexibiliteit, enz. Bepaalde industrie kunnen we gewoonweg niet hier houden, daar moeten we rekening mee houden.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 07:49   #13
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Je hebt daarbij nog de loonkosten bij de toeleveranciers, enkel bij assemblage is de loonkost dus al 6%. Bij toeleveranciers zal dit rond de 20% liggen en dat wordt doorgerekend.

In andere landen heb je dan nog belastingvoordeel, gratis terreinen, grotere flexibiliteit, enz. Bepaalde industrie kunnen we gewoonweg niet hier houden, daar moeten we rekening mee houden.
Wij kunnen ons geen 1.300.000 ambtenaren permiteren die ook nog eens benoemd zijn voor het leven en het dubbele pensioen + perikwatie krijgen.
Dit is krankzinnig!!!
Wij kunnen niet 4 keer meer migranten dan Nederland, Frankrijk of Duitsland opnemen en een asielindustrie onderhouden.
Dit is krankzinnig!!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 08:14   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
Zo wereldvreemd is die socialistische kwiet dus. Nee VDL - Uw belastingsregering met de véél te hoge loonlast zorgt gewoon dat de competitiviteit van Belziek in vrije val is!
Laat ons eerlijk zijn.

Toen Mitsubishi zijn productie in Nederland stopt, hebben die gewoon en eerlijk gezegd dat hun afzet in Europa te laag was en dat het hen goedkoper uitkwam om afgewerkte wagens vanuit Azie naar hier te transporteren, dan om van hieruit naar Azie. Gewoon omdat ze er dan minder moeten transporteren.

Ook Opel heeft uiteindelijk toegegeven dat dit een zeer belangrijke factor was in de keuze van sluitingen van afdelingen.

Renault heeft vorige eeuw reeds eerlijk gezegd, dat ze Vilvoorde sloten om in Rusland te gaan produceren, gewoon om de transportkosten uit te sparen.
Volvo en Volkswagen verkopen vooral in Europa en zitten dus minder met dit probleem dan de andere autofabrikanten.
Citroen zit ook in de problemen, gewoon omdat ze hier te weinig wagens verkopen, terwijl hun fabrieken in China wel goed draaien, maar zij werken enkel voor de Chinese markt. De wagens die daar gemaakt worden, mogen niet meer op de Europese markt verkocht worden.


Maar dit alles neemt echter niet weg, dat de lasten op arbeid en energie hier veel te hoog liggen.
Maar naast die hoge lasten zijn er nog andere problemen die de economie vernielen. Om te beginnen de onbetrouwbaarheid van onze spoorwegarbeiders, die zelfs geen reden moeten hebben om te staken.
De onzekerheid van de uitslagen voor uitbatingsvergunningen en de lange tijd dat men moet wachten om die te bekomen.
De slechte uitvalswegen voor goederen.
Vaak moeten bedrijven een veelvoud aan binnenvaart schepen inhuren om evenveel goederen te vervoeren tegenover in de rest van Europa, gewoon omdat onze waterwegen nog dateren uit de tijd van Napoleon en niet zijn aangepast aan het moderne scheepvaartverkeer.

Duwers die met 8 en 12 duwbakken komen vanuit Duitsland via Nederland, moeten in Antwerpen ontkoppelen en hun duwbakken één voor één het Albertkanaal opduwen, gewoon omdat dit niet is aangepast.
Ro-ro schepen moeten in Antwerpen 3 slepers gebruiken om door de sluizen te geraken, terwijl ze in Rotterdam en Hamburg met 1 sleper kunnen varen en geen sluizen moeten afwerken.

Er zijn dus meerdere zaken die een rol spelen binnen de beslissingen om een bedrijf te sluiten, maar al die zaken zijn wel zaken waar de verschillende overheden in ons land verantwoordelijk voor zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 08:23   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

9.20, na 5 minuten kwamen de vakbonden terug uit de ondernemingsraad.
Eind 2013 gaat Ford Genk onherroepelijk voorgoed dicht.
De manier van afbouw zal nog besproken worden met de premier en minister-president.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 08:30   #16
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 12.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Wij kunnen ons geen 1.300.000 ambtenaren permiteren die ook nog eens benoemd zijn voor het leven en het dubbele pensioen + perikwatie krijgen.
Dit is krankzinnig!!!
Geen probleem, er is nog hopen geld in de pensioenfondsen!

Pas als dat geld verdwenen is moeten we ons zorgen maken.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 08:54   #17
Lampedeir
Provinciaal Statenlid
 
Lampedeir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 september 2006
Berichten: 722
Standaard

Bij hoog conjunctuur nemen de autobouwers hoge winstmarges...bij slechte tijden danken ze hun personeel af.
__________________
I do not share the general view that market forces are the basis of personal liberty.
Lampedeir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 08:55   #18
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Een goede plek om een milieuvriendelijk alternatief voor benzinewagens te maken.
Jammer dat Vlaanderen daar geen geld voor heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 09:29   #19
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Duchatelet op radio 1 : de loonkost in België is ondraaglijk!
Hij heeft zelf bedrijven die leveren aan de autosector.
In België "als ik 1 Euro betaal aan een werknemer moet ik daar 1,5 Euro toeleggen aan de Belgische Staat. In Frankrijk of Duitsland is dat 70 cent".
De reden is dat 20 jaar geleden 600.000 ambtenaren waren en 1.300.000 fabrieksarbeiders. Nu zijn er 600.000 fabrieksarbeiders en 1.300.000 ambtenaren.
Geen enkel land is zo georganiseerd en België is gedoemd om kapot te gaan.
Dit zijn woorden van een industrieel!
Als je de loonkost partieel bekijkt (dus enkel bij Ford) dan kan je liegen zoals VDLanotte dat dit een kleine kost is.
Maar die leugenaar vergeet alle andere componenten die dr de toelevering worden gemaakt of geassembleerd.
Hebben die geen loonkosten?
Roland Duchatelet heb ik altijd interessant gevonden om naar te luisteren. In der tijd heb ik zijn Vivant programma gelezen. Het was een heel duidelijke revelatie. Hij zette echter in op een diensteneconomie er van uitgaand dat België nooit competitieve lonen zou kunnen hanteren. Hier is hij blijkbaar al jaren geleden van afgestapt. In tegenstelling tot wat hij verwachte verschuiven de diensteneconomie nog veel gemakkelijker naar de opkomende landen dan de maak-industrie.

Hij valt met recht en rede wel op een gevatte manier de grote loonkost van onze overheidsapparaten aan. Spijtig dat die stem zo weinig op die heldere manier te horen is bij de Open VLD. Ze hebben het liever over confederalistische modellen waar alle Vlaamse politieke partijen in één of andere vorm mee dwepen, de PVDA+ even te na gelaten.
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 09:30   #20
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
Zo wereldvreemd is die socialistische kwiet dus. Nee VDL - Uw belastingsregering met de véél te hoge loonlast zorgt gewoon dat de competitiviteit van Belziek in vrije val is!




Ik moet nog eens herhalen.

Dit verklaarde ik zo'n ruim 3 jaar geleden:

Citaat:
system

24 February 2009, 09:25

Auto-assemblage is voorbij. Is eigenlijk reeds lang voorbij. Men kan de arbeiders niet op straat zetten natuurlijk, en daarom moet men die fabrieken voorlopig nog in leven proberen te houden. Maar men moet zich realiseren dat dit soort industrie gedoemd is op termijn te verdwijnen of alleszins zeer erg zal moeten afslanken. Vlaanderen mag niet dezelfde fout maken met de autofabrieken als de Walen vroeger met hun staal en steenkoolmijnen.
En zo is het nu gegaan.

Laatst gewijzigd door system : 24 oktober 2012 om 09:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be