Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2012, 20:46   #1
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard PVDA vraagt inbeslagname Ford-fabriek.

Citaat:
PVDA vraagt inbeslagname Ford-fabriek
Overal wordt vandaag gesproken over de bikkelharde wetmatigheid van de Europese auto industrie. Teveel fabrieken, te weinig vraag en grote verliezen. Maar Stany Nimmegeers (PVDA Limburg) zegt hardop de vraag die niemand anders stelt: "Waarom draaien de arbeiders op voor deze overcapaciteit?' Deze crisis is niet de schuld van de werknemers."
webmaster

Stany Nimmegeers, voorzitter PVDA Limburg: “Nu Ford besluit de fabriek in Genk te sluiten stellen wij voor dat de overheid alles in beslag neemt zonder schadeloosstelling.”

Hij verwijst naar de recente ervaring met Opel in Antwerpen. “Toen werd de fabriek uitverkocht en de directie weigerde een reële overname mogelijk te maken. Ford heeft op vijftig jaar tijd zoveel subsidies gekregen met ons belastinggeld, zoveel winst verdiend met het zweet van de Limburgse arbeiders, eigenlijk is de fabriek van ons. Als de overheid de fabriek in beslag neemt, is het veel eenvoudiger om een overnemer te vinden zoals de ervaring van Nedcar in Born leert.”

Voor de voorzitter van de PVDA in Limburg is het duidelijk: “Al jaren leveren de arbeiders op allerlei manieren in om zogezegd de toekomst van de fabriek veilig te stellen. Met de laatste cao in 2010 zelfs 12%. Al vijftig jaar zorgen de werknemers van Genk voor enorme winsten en zeer kwalitatieve auto’s. In 2011 had Ford wereldwijd een recordwinst van 8 miljard euro. Dit jaar wordt er gerekend op 6 miljard euro, ondanks de verliezen in Europa.”

Stany Nimmegeers wordt er kwaad over: “De winsthonger van CEO Mullaly is nooit gestild, vorig jaar had hij alleen al een inkomen van 23 miljoen euro. En het moet elk jaar meer zijn. Net zoals Peugeot en Opel wil Ford nu de crisis afwentelen op zijn werknemers. Het gevolg is nog meer verlaging van de koopkracht, dus nog minder consumptie en dus... nog meer overcapaciteit op termijn.” Nimmegeers besluit: “Overcapaciteit is geen natuurwet. Het is het gevolg van een falend economisch beleid.”

De Vlaamse regering Peeters en de federale regering-Di Rupo zijn verantwoordelijk voor dat economisch beleid. Vandaag zegt Kris Peeters: “Ik ben niet verantwoordelijk voor de heersende overcapaciteit.” Wie laat toe dat Opel zijn fabriek in Antwerpen sluit zonder één euro subsidie terug te betalen? Wie laat toe dat de banken speculeren en daarna miljarden euro’s belastingsgeld nodig hebben om gered te worden? Wie sluit zijn begroting met besparingen uitsluitend op kap van de gewone mensen?

Volgens Nimmegeers is er een veel globalere visie nodig: “Om de milieuproblemen in West-Europa stevig aan te pakken is er juist een enorme behoefte aan veel meer openbare vervoersmiddelen (snelbussen in plaats van files) en ecologisch verantwoorde auto's. De overheid kan deze sluiting aangrijpen om actief deze problemen in handen te nemen.”

De voorzitter van de PVDA vindt het normaal dat hij met de gemeenteraadsleden in Genk naar de poort van Ford gaat. “Het enige echte alternatief is vechten voor elke job. In die zin zal de PVDA de sociale strijd van de vakbonden en de werknemers van ganser harte ondersteunen.”

Voor meer info:
Stany Nimmegeers (voorzitter PVDA Limburg)
Ik kan daarmee akkoord gaan. Bij Arcelor Mittal in Luik had ik een gelijkaardig voorstel.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 20:50   #2
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik kan daarmee akkoord gaan. Bij Arcelor Mittal in Luik had ik een gelijkaardig voorstel.
Dat is waar! Laat ons kiezen voor de toekomst!

Had men dit vroeger ook gedaan dan hadden we in de Limburg nu nog tienduizenden mijnwerkers.
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 20:51   #3
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

lol
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 20:52   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Alle debielen aan de poort verzamelen.

Nou ja er is geen winst als er in het totaal verlies is hé. En bij Ford was er flink verlies in het hoofdkantoor waardoor ze wereldwijd de kaarten anders schudden nu.
Wat verwacht men feitelijk?
Wat doet de regering als er geen centjes meer zijn? De kaarten anders schudden hé?
Afdanken waar ze kunnen, herschikken, reorganiseren en al die zaken.

Dus komaan, de boel is om zeep laat dat duidelijk zijn.
Binnen 10 jaar liggen de kaarten weer anders.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:13   #5
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik kan daarmee akkoord gaan. Bij Arcelor Mittal in Luik had ik een gelijkaardig voorstel.
Doen, in ruil voor alle eerder gegeven subsidies.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:16   #6
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Doen, in ruil voor alle eerder gegeven subsidies.
En dan maken we allemaal Flandria-autokes en heffen we gigantische importtaksen op buitenlandse auto's? In welk universum leven PVDA-ers eigenlijk?
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende)
Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD))
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:18   #7
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Alle debielen aan de poort verzamelen.

Nou ja er is geen winst als er in het totaal verlies is hé. En bij Ford was er flink verlies in het hoofdkantoor waardoor ze wereldwijd de kaarten anders schudden nu.
Wat verwacht men feitelijk?
Wat doet de regering als er geen centjes meer zijn? De kaarten anders schudden hé?
Afdanken waar ze kunnen, herschikken, reorganiseren en al die zaken.

Dus komaan, de boel is om zeep laat dat duidelijk zijn.
Binnen 10 jaar liggen de kaarten weer anders.
Let op, het kan zijn maar minder winst wordt ook dikwijls al als verlies afgeschilderd hoor. En nu gaan ze die modellen assembleren in Spanje. Gaat dat veel verschil maken denk je in kostprijs. Het is niet altijd de kostprijs die de rentabiliteit bepaald hé. Daar komen nog andere factoren bij te pas.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:21   #8
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Je zou ook elektrische wagens kunnen ontwikkelen met een veel betere batterij. De eerste jaren zou de overheid samen met privé partners die de fabriek kunnen uitbaten. Op termijn als de zaken goed lopen kan de overheidsparticipatie afgebouwd worden.

In het segment van milieuvriendelijke en zuinige voertuigen is er nog veel marge, zeker als je dat kan combineren met luxe.

De hoge olieprijs is hierbij een juist een voordeel.
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:21   #9
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Let op, het kan zijn maar minder winst wordt ook dikwijls al als verlies afgeschilderd hoor. En nu gaan ze die modellen assembleren in Spanje. Gaat dat veel verschil maken denk je in kostprijs. Het is niet altijd de kostprijs die de rentabiliteit bepaald hé. Daar komen nog andere factoren bij te pas.
Denk je echt dat er in Genk (en/of de rest van Europa) Ford nog kan spreken van minder 'winst'?

Of denk je dat als men het laatste kwartaal in Genk nog 8 dagen werkt dat er dan nog sprake is van 'wsinst'?
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:24   #10
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Bij de PVDA hebben ze ten minsten nog zwansers...

""Waarom draaien de arbeiders op voor deze overcapaciteit?' Deze crisis is niet de schuld van de werknemers.""
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:24   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Let op, het kan zijn maar minder winst wordt ook dikwijls al als verlies afgeschilderd hoor. En nu gaan ze die modellen assembleren in Spanje. Gaat dat veel verschil maken denk je in kostprijs. Het is niet altijd de kostprijs die de rentabiliteit bepaald hé. Daar komen nog andere factoren bij te pas.
De kostprijs van het totaal.
Dus ook van de leveranciers, transport, adm....etc.
Dus ook de onderdelen die zoveel goedkoper kunnen zijn.
De kostprijs reflecteert tot in het kleinste detail.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:29   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En dan maken we allemaal Flandria-autokes en heffen we gigantische importtaksen op buitenlandse auto's? In welk universum leven PVDA-ers eigenlijk?
Maken? Assembleren wil je zeggen zeker. Maken doen ze bij Ford niets, tenzij dat sommige werklieden een en ander kapot-maken. als het die vorm van maken is dat je bedoelt.

De economie staat op een laag pitje. Dit zal er toe leiden dat heel wat mensen terug zullen op zoek gaan naar een goedkoper alternatief voor hun stalen paard zoals destijds Lada een tijd lang de meest verkochte wagen is geweest.

Haal de assemblage van deze jongen naar hier en de verdeling er van voor gans de Europese markt

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%...2008_26_08.jpg

Of deze; http://www.vroom.be/nl/forum/lada-cr...pt-t17848.html

Voor wie het merk niet kent. http://nl.wikipedia.org/wiki/Scaldia-Volga_SA

Laatst gewijzigd door Garry : 24 oktober 2012 om 21:37.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:30   #13
_arthur_
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 oktober 2012
Locatie: Grimbergen
Berichten: 61
Standaard

Dat zou niets meer of minder dan diefstal zijn.

De belgische overheid heeft nu al een reputatie als bijzonder onbetrouwbaar, maar als ze zoiets zou doen dan wil er hier niemand meer investeren. Waarom zou je als je eigendom zomaar kan afgenomen worden?
_arthur_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:32   #14
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _arthur_ Bekijk bericht
Dat zou niets meer of minder dan diefstal zijn.

De belgische overheid heeft nu al een reputatie als bijzonder onbetrouwbaar, maar als ze zoiets zou doen dan wil er hier niemand meer investeren. Waarom zou je als je eigendom zomaar kan afgenomen worden?
Weet jij dan niet dat volgens die verstandigen eigendom diefstal is?
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:35   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maken? Assembleren wil je zeggen zeker. Maken doen ze bij Ford niets, tenzij dat sommige werklieden een en ander kapot-maken. als het die vorm van maken is dat je bedoelt.

De economie staat op een laag pitje. Dit zal er toe leiden dat heel wat mensen terug zullen op zoek gaan naar een goedkoper alternatief voor hun stalen paard zoals destijds Lada een tijd lang de meest verkochte wagen is geweest.

Haal de assemblage van deze jongen naar hier en de verdeling er van voor gans de Europese markt

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%...2008_26_08.jpg

Voor wie het merk niet kent. http://nl.wikipedia.org/wiki/Scaldia-Volga_SA
De economie staat op een bijzonder laag pitje momenteel.
Kijk naar de industrie parken, de parkings staan bijna leeg, de mensen staan technisch werkloos, de productielijnen liggen bijna allen stil.
't is om een angstig te worden.

Als dit zo nog een maand of 2 �* 3 aansleept is de economie weg.
Gewoon weg.

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 oktober 2012 om 21:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:37   #16
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En dan maken we allemaal Flandria-autokes en heffen we gigantische importtaksen op buitenlandse auto's? In welk universum leven PVDA-ers eigenlijk?
Beter Flandria autokes die 70 rijden, en werk, dan sjieke bakken die 315 rijden in een land waar je slechts tegen 30 kunt rijden.
Je kan beter met een opgefokte rolstoel rondrijden, gaat sneller en je kunt met 10 langs elkaar op de snelweg.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:40   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De kostprijs van het totaal.
Dus ook van de leveranciers, transport, adm....etc.
Dus ook de onderdelen die zoveel goedkoper kunnen zijn.
De kostprijs reflecteert tot in het kleinste detail.
Ge vergeet de belangrijkste factor, arbeids-efficiëntie.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 oktober 2012 om 21:40.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:40   #18
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Beter Flandria autokes die 70 rijden, en werk, dan sjieke bakken die 315 rijden in een land waar je slechts tegen 30 kunt rijden.
Je kan beter met een opgefokte rolstoel rondrijden, gaat sneller en je kunt met 10 langs elkaar op de snelweg.
De staat- dus jij - verdient natuurlijk bakken meer geld aan een sjieke bak.
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:41   #19
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje Bekijk bericht
Weet jij dan niet dat volgens die verstandigen eigendom diefstal is?
Subsidies van de belastingbetaler zijn dan wel weer onomkeerbare eigendom van die bende laffe maffiose lamstralen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2012, 21:43   #20
Roodkapje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 oktober 2012
Berichten: 145
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Subsidies van de belastingbetaler zijn dan wel weer onomkeerbare eigendom van die bende laffe maffiose lamstralen.
Denk jij nu eerlijk dat Ford armoede gebracht heeft in de Limburg/Vlaanderen/België/Europa?
Roodkapje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be