Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2005, 19:20   #1
Beagle
Schepen

Standaard Merkel wil verenigd verzet tegen toetreding Turkije tot EU

Citaat:
- De Duitse oppositieleider Angela Merkel heeft conservatieve Europese leiders vrijdag opgeroepen samen een blok te vormen om te voorkomen dat Turkije lid wordt van de Europese Unie. Merkel pleit voor een 'geprivilegieerd partnerschap' voor Turkije en stelt dat een volwaardig EU-lidmaatschap de eenwording van de Europese binnenlandse markt in gevaar zal brengen en de Europese politiek zal overbelasten. De CDU-CSU lijsttrekker bij de komende Duitse parlementsverkiezingen neemt daarmee stelling tegen bondskanselier Gerhard Schröder, die de afgelopen jaren een warm pleitbezorger was voor de toetreding van Turkije tot de EU. Brussel heeft eerder dit jaar besloten dat de onderhandelingen met Turkije over een lidmaatschap van de EU in oktober beginnen, maar zei niet te kunnen beloven dat die gesprekken ook zullen resulteren in een positief advies.

Merkel heeft haar oproep tot een verenigd 'nee' tegen Turkije onder meer gericht tot de Nederlandse premier Jan Peter Balkenende en de rechts-conservatieve Franse, Italiaanse en Oostenrijkse regeringsleiders.

In de peilingen ligt Merkels lijstcombinatie CDU-CSU ruim voor op de sociaal-democratische SPD van Schröder.

De Franse president Jacques Chirac sloot zich vrijdag aan bij Merkel en zei dat de Turkse weigering om Grieks-Cyprus te erkennen niet in de geest is van wat de Europese Unie van potentiële nieuwe toetreders verwacht. Chirac had vrijdag in Parijs een onderhoud met de voorzitter van de Europese commissie, José Manuel Barroso.

[Copyright 2005, Novum

[size=2]Eindelijk iemand die het politiek aandurft om een vuist te maken, en ze zal er in eigen land de verkiezingen mee winnen ook. Benieuwd wie er nog allemaal gaat meedoen binnen Europa, electoraal succes verzekerd![/size]

Beagle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 19:38   #2
Levertraan
Provinciaal Gedeputeerde

Levertraan's schermafbeelding

Standaard

Ah.. Altijd al geweten dat Duitse vrouwen haar op hun tanden hebben. En zeker Oost-Duitse.

Turkije kan zijn EU-ambities nu wel definitief in de kast steken. De mentaliteitswijziging bij de Europese politici is onmiskenbaar en zal goed tot uitdrukking komen bij de onderhandelingen die over een maand van start gaan.

Wat zal Turkenvriend Verhofstadt daar trouwens uitkramen..?
Zal hij de toetreding nog even hartstochtelijk verdedigen..?

GO GUY!!
Oud 28 augustus 2005, 20:31   #3
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle
[size=2]Eindelijk iemand die het politiek aandurft om een vuist te maken, en ze zal er in eigen land de verkiezingen mee winnen ook. Benieuwd wie er nog allemaal gaat meedoen binnen Europa, electoraal succes verzekerd![/size]

wat Chirac betreft is dit in ieder geval een grote verassing, tot voor kort was hij -en zijn ploeg-flink pro-turkije.Volgens hun was de toetrede van dit land iets wat "een groter dynamisme" met zich mee zou brengen in Europa.Als zelfs deze nu zijn geweer van schouder verandert moet er echt wel iets aan het veranderen zijn
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 21:13   #4
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:

hmm of ze het werkelijk zal doen valt nog af te wachten er zijn nu verkiezingen om komst in duitsland en dan doen er wel velen straffe uitspraken maar of ze het dan nog kunnen waarmaken achteraf moet nog blijken
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 13:56   #5
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
hmm of ze het werkelijk zal doen valt nog af te wachten er zijn nu verkiezingen om komst in duitsland en dan doen er wel velen straffe uitspraken maar of ze het dan nog kunnen waarmaken achteraf moet nog blijken
[/left]
De CDU/CSU is altijd al tegen de toetreding van Turkije geweest. Ook lang voor de huidige verkiezingen. Merkel is dat zelfs al in Turkije zelf gaan uitleggen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2005, 15:57   #6
Conrad.G
Vreemdeling

Standaard

De besprekingen duren tien jaar, in die tien jaar kan het politieke landschap al enkele keren van kleur veranderd zijn.

Wat mij nog steeds het meest intrigeert? Waarom wel... Waarom MOET Turkije bij Europa? En dan heb ik het niet over cultuur, geschiedenis,... Waarom zijn de politici zo gebrand op dat toetreden? Wat is hun echte agenda? Toegang tot olie?
Conrad.G is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2005, 11:59   #7
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conrad.G
De besprekingen duren tien jaar, in die tien jaar kan het politieke landschap al enkele keren van kleur veranderd zijn.

Wat mij nog steeds het meest intrigeert? Waarom wel... Waarom MOET Turkije bij Europa? En dan heb ik het niet over cultuur, geschiedenis,... Waarom zijn de politici zo gebrand op dat toetreden? Wat is hun echte agenda? Toegang tot olie?

In het belang van het grootkapitaal.

Massa goedkope arbeidskrachten + afzetmarkt. En dat in een snel vergrijzend europa.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2005, 16:13   #8
Conrad.G
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
In het belang van het grootkapitaal.

Massa goedkope arbeidskrachten + afzetmarkt. En dat in een snel vergrijzend europa.
Dat had ik ook eerst gedacht, maar dan denk ik automatisch aan de OostEuropese landen, ik vermoed dat die niet meteen toplonen of vergelijkbare lonen zullen krijgen. De afzetmarkt kan ook zonder toetreding, als handelspartner. En zoals de Oosteuropese lonen langzaam maar zeker zullen stijgen, zo zullen ook de Turkse lonen stijgen...
Ik meen te herinneren dat Bush zei dat de gesprekken zo spoedig mogelijk moesten beginnen, hetgeen me in de eerste plaats aan olie doet denken, gezien het verleden.
Het kan natuurlijk ook zijn (zuivere speculatie) dat Bush/Amerika Europa wil verzwakken, door een onrustig klimaat te genereren,... want er zijn nu al twee kampen. Een geforceerde toetreding kan uitdraaien op geweld, een tweede Israel vs Palestina, zeg maar. En dan valt er vanalles te rapen voor de VSA.
Ik probeer nu wel geen "conspiracy theory" te posten, al begint het er sterk op te lijken. Ik vind het ergens onlogisch, en verdacht, vooral omdat Amerika er op staat te kijken.
Oud 1 september 2005, 20:50   #9
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat had ik ook eerst gedacht, maar dan denk ik automatisch aan de OostEuropese landen, ik vermoed dat die niet meteen toplonen of vergelijkbare lonen zullen krijgen. De afzetmarkt kan ook zonder toetreding, als handelspartner. En zoals de Oosteuropese lonen langzaam maar zeker zullen stijgen, zo zullen ook de Turkse lonen stijgen...
Zelfs als de lonen in oost-euopa of turkije vanaf nu jaarlijks met 15% zouden gaan toenemen duurt het nog een eeuwigheid eer ze op oins niveau zitten.

Stel uzelf de volgende vraag eens:

Wat is er gebeurt met de oost-europese industriën? Stuk voor stuk weggevaagd, maar een McDonalds vind je nu overal..

Citaat:
Ik meen te herinneren dat Bush zei dat de gesprekken zo spoedig mogelijk moesten beginnen, hetgeen me in de eerste plaats aan olie doet denken, gezien het verleden.
Het kan natuurlijk ook zijn (zuivere speculatie) dat Bush/Amerika Europa wil verzwakken, door een onrustig klimaat te genereren,... want er zijn nu al twee kampen. Een geforceerde toetreding kan uitdraaien op geweld, een tweede Israel vs Palestina, zeg maar. En dan valt er vanalles te rapen voor de VSA.
Ik denk niet dat de amerikanen op burgeroorlog in europa uit zijn.

Ik denk wel dat ze maar al te graag de rekening van turkije (krijgen enorm veel amerikaans geld) met veel plezier naar ons willen doorschuiven.

Daarnaast is voor hen de EU hetzelfde als de Navo. I.e. wie lid is van de navo moet zo snel mogelijk lid worden van de EU en vice versa.

Wij zouden de VS eens moeten suggereren dat ze Mexico ook maar een staat van de VS moeten maken....
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 00:45   #10
jjohanvdb
Gouverneur

jjohanvdb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan
Ah.. Altijd al geweten dat Duitse vrouwen haar op hun tanden hebben. En zeker Oost-Duitse.

Turkije kan zijn EU-ambities nu wel definitief in de kast steken. De mentaliteitswijziging bij de Europese politici is onmiskenbaar en zal goed tot uitdrukking komen bij de onderhandelingen die over een maand van start gaan.

GO GUY!!
Das Theologen-Blut von Frau Merkel ist nicht was Deutschland jetzt braucht.
Oud 2 september 2005, 07:07   #11
Conrad.G
Vreemdeling

Standaard

Wel, ik ben in ieder geval blij dat er hier en daar nog op een normale manier kan worden gediscussieerd.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat, als er morgen een referendum zou zijn, ik tegen de toetreding stem. Er is nog te veel werk aan Europa zoals het er nu bijligt. En ik heb persoonlijk nog te veel vragen.
Oud 2 september 2005, 19:19   #12
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Go Merkel , CDU brvrijdt ons van de turkendreiging .
Oud 3 september 2005, 16:51   #13
Breydel
Banneling

Breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Levertraan

GO GUY!!
Wéés gerust zij voelt de hete adem van de NPD in haar nek.
Breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2005, 18:05   #14
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gelooft u dit nu zelf? Merkel en haar CDU zijn "geld-rechtsen" en kiezen voor financiële en economische belangen boven principes. Merkel doet stoere verklaringen voor de pers, maar haar beleid (en ze zal allicht aan de macht komen) zal niks wezenlijks veranderen.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2005, 18:38   #15
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
[/left]
ervaringsexpert a.h. woord
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be