![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en dat is niet ik of een Brusselshatende Vlaams-nationalist die het zegt:
Citaat:
Het Brussels gewest zou beter onbonden worden, maar dat steunt geen enkele Vlaamse partij, dus daarover gaat het niet. maar een interne staatshervorming, met meer bevoegdheden voor het Gewest en minder voor de burgemeesters, is levensnoodzakelijk. 1 probleem: dat zien de meeste Franstaligen niet zitten omdat dan de Vlaamse Brusselaars teveel macht zouden hebben.....
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zolang het Bussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat, zal de hervorming van daar uit dienen te gebeuren. Wat mij betreft : Geef Brussel haar echte dimensies terug. Ontmantel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het werkt blijkbaar toch niet. Het kost alleen maar geld. En geld dat dan enkel maar lijkt te verdwijnen in de zakken van de Brusselse politici. Uiteraard mogen ze altijd de hulp inroepen van anderen, ik denk hier dan bijvoorbeeld aan het Vlaamse Gewest. Het Vlaamse Gewest kan dan best het Brussels Hoofdstedelijk Gewest omarmen en opnemen in het Vlaamse Gewest, en hen welkom heten : "Brussel, welkom terug thuis."
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Wel met (uitdovende) faciliteiten
![]()
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Wel in de Vlaamse Rand.
Niet in Brussel. Op jouw manier kan je geen enkele Franstalige Brusselaar warm maken om Vlaamse onderdaan te worden. Wel zal er bij een omarming van Brussel de hernederlandsing (die al een tijdje bezig is, zie de explosieve groei van het Nederlandstalig onderwijs in Brussel) sneller verlopen. Brussel zal op termijn, en zonder enige vorm van taalgenocide te moeten plegen, hernederlandsen.
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb het helemaal niet moeilijk met het feit dat Frans zo belangrijk in Brussel is. Ik heb er echt geen probleem mee. En uiteraard zien Franstalige Brusselaars geen problemen met het huidige Brussel. Maar als je de moeite zou nemen het Knack-artikel eens onder de loep te nemen, zijn het vooral de Brussels politici en (nog) niet haar inwoners die problemen hebben met het huidige Brussel. Als Brussel zo verder blijft doen, graaft het haar eigen graf, en komt Brussel vroeg of laat in de uitverkoop te staan. Dat blijken de Brusselaars maar niet te willen begrijpen. En of jij dan nog uit leedvermaak lacht of net gaat huilen, zal mij worst wezen. Ik zou zeggen : Brussel, doe zo verder ! Vlaanderen staat nu al klaar om je als een verloren zoon terug in huis te halen. We willen zelfs de vetste os slachten om je thuiskomst uitbundig te vieren.
![]() |
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet omdat sommige politici zo denken dat het zo is. In Vlaanderen heerst een anti-Franstalig gevoel maar daarmee moet men meer lachen dan iets anders. Hoe meer Franstaligen in Vlaanderen, hoe beter! En zijn Vlamingen niet tevreden ermee, pech voor hen! Begrepen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gouverneur
|
![]() Omdat ik geen brulflamingant zyn. Ik zyn eerder ne fluisterflamingant
![]()
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je zit daar met 19 burgemeester, niet altijd even bekwaam blijkbaar, die moeten beslissingen nemen die bijna consequent ook gevolgen hebben voor de andere Brusselse gemeenten. Zoiets is toch niet houdbaar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en waar juist zeg ik dat dit de fout is van de Franstaligen??? nog eens: vind jij de huidige structuur van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werkbaar, ja of neen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Net niet, zegt jouw geliefde PS. Lees het artikel nog eens : Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik vind de huidige structuur van het Brussels Gewest totaal werkbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een bron binnen de PS, dat betekent niet alle Franstalige Brusselse politici.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maar kan het volgens jou dat iemand kritiek heeft op de werking van het Brussels Gewest, zonder dat hij anti-Franstalig is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Houden zo, zou ik zeggen. Doe zo verder. Brussel, je bent goed bezig... ![]()
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Franstaligen, die hetzelfde durven te denken, en ook nog eens durven te zeggen, als Nederlandstaligen. Nestbevuilers, zeg ik je. Nestbevuilers. ![]()
![]() |