![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
|
![]() Van tijd tot tijd rijdt men op een weg die is ontworpen en vormgegeven waardoor men comfortabel én veilig 90 km/u kan rijden. De maximum toegelaten snelheid bedraagt echter 50 km/h of minder en om deze snelheid af te dwingen worden camera’s geplaatst of wordt er geflitst. Natuurlijk trekt de wegbeheerder uiteindelijk aan het langste eind, maar men kan zich afvragen wie bij een snelheidsovertreding de ‘schuldige’ is:
- de weggebruiker die op grond van het wegbeeld dat hem/haar wordt aangeboden een veilige snelheid kiest? - de wegbeheerder die een wegbeeld heeft geconstrueerd dat qua vormgeving volledig afwijkt van de functie die de weg vervult en de bijbehorende toegestane snelheid? Eigenlijk wordt de weggebruiker misleid door de wegbeheerder. Vaak is inconsistentie tussen vormgeving en functie van de weg de oorzaak van veel misverstanden bij weggebruikers, hierdoor ook van verlies aan capaciteit en van een toename van de verkeersonveiligheid, ongevallen. Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer de maximum toegelaten snelheid te sterk afwijkt van de snelheid waar de weg toe uitnodigt leidt tot mindere concentratie, gebrek aan oplettendheid, waardoor het aantal ongevallen toeneemt. Een snelheidsbeperking consistent aan de vorm en het wegbeeld noopt elke bestuurder tot concentratie. Een weinig geloofwaardige snelheidsbeperking zorgt er ook voor dat de gemiddelde automobilist de limiet niet aanvaardt en niet naleeft wat heel gevaarlijk kan zijn indien andere weggebruikers als zijnde fietsers en voetgangers er van uit gaan dat deze limiet wel wordt nageleefd. Zones waar het algemeen aanvaard wordt om de snelheid op bepaalde tijdstippen tijdens de dag, de week, het jaar, ... sterk te reduceren omwille van scholen, wandelzones, ... verdrinken vandaag de dag dikwijls in super grote zones 30. Hierdoor verdwijnt de originele funtie waar deze zones werden voor gecreëerd, het aanduiden van een school bijvoorbeeld. Zeker op het regionale wegennet is er sprake van een allegaartje van wegen, met verschillende vormgeving en menging van functies. Elke weg hoort te voldoen aan volgende drie eigenschappen: Homogeen: over de ganse lengte van dezelfde weg eenzelfde snelheidslimiet nastreven Consistent: snelheidslimiet moet overeenstemmen met ontwerpsnelheid, vormgeving én functie van de weg, het zgn. wegbeeld. Geloofwaardig: is het verschil tussen ontwerpsnelheid en snelheidslimiet te groot, zit je ofwel met een bijzonder onveilige situatie (v-limiet >> v-ontwerp), ofwel met een ongeloofwaardige verkeerssituatie (v-limiet << v-ontwerp) waar een meerderheid van automobilisten de limiet niet aanvaardt en niet naleeft.
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.833
|
![]() Laten wij hopen dat het er meer en meer worden. Mensen die belachelijk hard rijden, verdienen gewoon de dood.
Survival of the fittest |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
|
![]() Citaat:
Het doel moet zijn te streven naar homogene, consistente, milieuvriendelijke, veilige en geloofwaardige snelheidslimieten Homogeen: over de ganse lengte van een weg met éénzelfde functie éénzelfde snelheidslimiet nastreven Consistent & veilig: snelheidslimiet moet overeenstemmen met ontwerpsnelheid, vormgeving én functie van de weg Geloofwaardig: een meerderheid van de automobilisten dient de limiet te aanvaarden en na te leven (V85 regel) Milieuvriendelijk: het verkeer dient een zo laag mogelijk verbruik (CO2) en zo laag mogelijke vervuiling te genereren
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
|
![]() 3 functies van de weg worden onderscheiden met bijhorende richtsnelheid
Verkeers- en verbindende functie: 120 – 90 Verzamel- en verdeelfunctie: 70 – 50 Erftoegang- en verblijfsfunctie: 70 – 50 – 30 De functie is bepalend voor het wegtype, de vormgeving en de inrichting
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
|
![]() Grafisch ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
|
![]() Functie van de weg
Dichtheid bebouwing/percelen langs de weg: Aaneensluitende woningen (2-gevel-woningen) Continu (50) / clusters (50-70) / sporadisch (70-90) Aaneensluitende percelen (3/4-gevelwoningen) Continu (70) / clusters (70-90) / sporadisch (90) Afstand/zichtbaarheid woning tot rijweg: Aanwezigheid van voortuin, oprit, berm, voetpad, fietspad tussen woning en rijweg Wegconfiguratie, vormgeving en -inrichting: Rijstrookconfiguratie - Rijrichtingen gescheiden - Rijstrookbreedte - Boogstralen - Fietspaden - Kruispunten - Asverschuivingen - Verkeersremmers -
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
|
![]() Lichte verkeersongevallen hebben geen dodelijke slachtoffers tot gevolg ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!! |
![]() |
![]() |