![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Niemand wil over de grootste Europese badbank praten en als er iets gezegd wordt zijn het tipjes vd sluier, veelal mooi verpakt ("de laatste kapitaalsverhoging" dixit Vanackere"). Leugens!
De realiteit is dat Dexia structureel verlieslatend is en het laatste contract afloopt in 2072 en dat alles afhankt vd intrestvoeten. Wat stilaan vaststaat is dat België en Frankrijk dit monster op termijn niet de baas meer zullen zijn. Lees uit De Tijd : Het cijfer van het jaar is heel precies 28.947.368.421. Bijna 29 miljard dus. We spreken over het aantal nieuwe aandelen Dexia die uit de kapitaalverhoging van november voortvloeien. De Belgische en de Franse overheden stoppen de restbank zo vers geld toe. Met lange tanden en pas nadat alle truken van de boekhoudfoor uitgeput waren. 28,95 miljard nieuwe aandelen tegen 19 cent per stuk. Samen goed voor een injectie van 5,5 miljard euro. Die moeten het zwalpende spookschip Mary Celeste dat Dexia is, een beetje buffer geven bij de navigatie op de woelige wateren van de financiële markten. Het gaat om bevoorrechte aandelen. Eerlijk: die term is de cynische mop van het jaar. Het is een als zeggen dat de inwoners van Haïti bevoorrechte wereldburgers zijn, vergeleken met de dutsen die in ’s werelds meest gesjeesde staat Somalië het hoofd boven water proberen houden. Vandaag mogen de ‘gewone’ aandeelhouders op een buitengewone vergadering in het Brusselse Diamant Center formeel groen licht geven aan de kapitaalinjectie. Formeel, zoals het DDR-parlement vroeger een rubberen stempel mocht zetten op de beslissingen die Erich Honecker na samenspraak met de vrienden in Moskou nam. Het mag dus niet verbazen dat volgens mijn steeds uitstekend geïnformeerde collega Michael Sephiha de kleine beleggers zich niet bepaald in dikke drommen naar de BAV zullen reppen. Want al zal vandaag de wereld wel nipt overeind blijven - het einde van de wereld zou ook een iets té drastische oplossing van het Dexia-probleem zijn - voor de gewone Dexia-aandeelhouder eindigt iets na 11 uur officieel de tijdrekening. Met 28,95 miljard extra hongerige mondjes heeft de gewone belegger nog 4 procent van de restbank in handen. Een restbank die voor de aandeelhouders het equivalent is van een blik witte bonen waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is. ‘Maar er zit toch nog waarde in de restbank’, hoor ik vaak mensen zeggen. Dat klopt, de pakweg 10 miljard euro aan Italiaanse obligaties zijn dankzij Mario Draghi zeker niet waardeloos. Maar, de aandeelhouders staan achter aan in de pik- orde. Naast de aandeelhouders zijn er ook nog de 386,5 miljard (!) euro schulden van de groep en een slordige 605 miljard euro aan uitstaande derivatencontracten.Dexia financierde immers zijn hoogmoedige langetermijngokjes met kortlopende schulden, die continu geherfinancierd moeten worden. Dat grootste hefboomfonds ter wereld afwikkelen met zo weinig mogelijk verliezen - zoals Berlijn met FMS Wertpapiermanagement op uitgekiende manier doet voor de toxische Hypo Real Estate-erfenis, zal een huzarenstukje worden. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik als bezorgde Belgische belastingbetaler CEO Karel De Boeck een van de moedigste en belangrijkste mensen in de Belgische financiële sector vind. Die ik dan ook alle succes toewens in 2013. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() En wat stel je voor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Omdat ze bewust in het gewisse gehouden worden door onze 'staatsmannen'
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood. Laatst gewijzigd door Cyrano : 23 december 2012 om 23:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Na het betalen van de rente komt nog de aflossing. Deze kapitaalsverhogingen en eventuele aflossingen kan de Belgische staat niet bijschrijven bij de staatsschuld want zij heeft zich geengageerd de staatsschuld van 100 % naar 60 % te brengen tussen 2015 en 2035. Zonder de Arco miljarden, de aflossing van de Dexiaschuld en de vergrijzing moet de begroting jaarlijks minimaal een extra van 10-11 miljard ophoesten. Dit is 1000 € per inwoner per jaar tot 2035. A la bonheur.
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood. Laatst gewijzigd door Cyrano : 23 december 2012 om 23:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De regeringspartijen willen het Dexia-schandaal afdekken (Rik Van Cauwelaert). http://www.knack.be/opinie/columns/r...te-Knack-NL-nl Citaat:
Laatst gewijzigd door daiwa : 24 december 2012 om 01:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En als je die cijfers in een grotere context plaatst, is dit dan de enige bank die er zo aan toe is? Of zijn er meerdere? Als die cijfers kloppen, dan zijn al die discussies over begroting, statuten, ambtenaren, zelfstandigen en pensioen vrij irrelevant.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Maar troost je, jij mag het helpen betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zijn allemaal leugens !!
Tsjeef Leterme heeft het gezegd: we gaan nog geld verdienen aan Dexia. Dank u oude machtspartijen die allen in het bestuur van Dexia afgevaardigden hadden, waaronder het Onderlijveke Janssens, en die daar dik geld schepten. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Game over. Boeken dicht De enige uitweg blijft de hoop op een inflatoire erosie van deze schulden. Vijftig (50) jaar inflatie aan 3 - 5 % maken de bedragen terug hanteerbaar. Dit wil zeggen dat de volgende twee generaties zullen verarmen . Dat de bestuurders en politiekers die onze bevolking dit geflikt hebben nog los lopen is de grootste schande van deze tijd. Ik begrijp dat Vanackere slecht slaapt.
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Niet zo snel. De dag dat in Nederland de immobubbel klapt en ING met de billen bloot komt dan ben ik liever in Brasilië of Canada als loontrekker of ondernemer. Voor gepensioneerden zijn er andere oplossingen n.l. low profile in een rustige hoek van Europa met een spaarpotje onder de tegel.
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Uw suggestie klopt. Eerder een gecontrolleerde inflatie. De rente mag niet te snel stijgen bij de huidige en toekomstige staatsschuld.
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik veronderstel dat u ook geen tienduizenden euro's op de bank laat staan. Ik koop landbouwgrond en als diversifiëring munten uit de Spaanse en Oostenrijkse tijd , verder heb ik nog mijn woonst en mijn zaak. Op de bank heb ik minder dan 20000 euro staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
En je mag blij zijn dat jij dat allemaal mag bekostigen met minder loon en minder sociale voorzieningen en nog meer belastingen. Belasting betalen voor de schone lucht die je inademt en dan nog een belasting op de vuile lucht die je uitademt. Het komt allemaal wel goed. Ze zijn spitsvondig als het is om hun zakken te vullen. |
|
![]() |
![]() |