Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2004, 14:59   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard Splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde na verkiezingen niet belangrijk meer

Splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde na verkiezingen niet belangrijk meer - Opnieuw woordbreuk bij de traditionele partijen
Organisatie: VLAAMS BLOK
Verstuurd door: Wim Wienen
E-post: [email protected]
Internet: http://www.vlaamsblok.be
Telefoon: 02/219.60.09
Telefax: 02/219.72.74
Datum: 15-07-2004

SPLITSING BRUSSEL-HALLE-VILVOORDE NA VERKIEZINGEN NIET BELANGRIJK MEER

OPNIEUW WOORDBREUK BIJ DE TRADITIONELE PARTIJEN

De Vlaamse regeringsonderhandelingen hebben duidelijk last van enkele communautaire angels. De splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde is daar de belangrijkste van.

Maar het valt op dat de verkiezingen van 13 juni alweer een tijdje achter ons liggen, want de traditionele partijen komen stuk voor stuk terug op de boude uitspraken die ze terzake deden in volle verkiezingscampagne. De splitsing van BHV was toen hoogst prioritair.

Vandaag blijkt die roerende eensgezindheid over dit dossier ver weg. Voor de verkiezingen zegden zowel Steve Stevaert als Karel De Gucht dat de splitsing niet naar het Forum mocht gaan, dat die er snel moest komen en desnoods met een eenzijdige Vlaamse meerderheid in het federale parlement, zonder er een prijs voor te betalen.

Vandaag slikken Stevaert en De Gucht hun woorden in. Stevaert heeft plots de alarmbelprocedure ontdekt dat de val van paars zou betekenen. Ook de N-VA van Geert Bourgeois is vergeten dat voor hen de splitsing een feit moest zijn vooraleer de N-VA zou toetreden tot de Vlaamse regering.

De woordbreuk is met andere woorden bezig. De splitsing van het kiesarrondissement BHV is al lang niet meer prioritair.

Het Vlaams Blok eist ook dat de Vlaamse partijen woord houden en nu de splitsing doorvoeren. De wetsvoorstellen ter zake liggen immers nog altijd klaar in de Kamer. Wie zei ook alweer dat het “maar vijf minuten hoeft te duren”?

Het Vlaams Blok herinnert er trouwens aan dat de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde slechts het zichtbare topje van de communautaire ijsberg is. Het dossier van de reusachtige miljardenstroom van Vlaanderen naar Wallonië (o.m. door de Waalse misbruiken in de sociale zekerheid) moet onmiddellijk op de Vlaamse agenda geplaatst worden.

Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 15:06   #2
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Tiens, op de Standaard webstek valt er te lezen dat B-H-V niet naar het forum gaat en gesplitst moet zijn tegen het einde van het jaar. Een beetje te laat om die mededeling van gisteren van Van Hecke nu nog te posten.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 15:11   #3
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Opniew een verzuurde en misleidende reactie van Vanhecke...

Bron: De Standaard

De Vlaamse regeringsonderhandelaars hebben een akkoord bereikt over de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Tegen het einde van het jaar zou die splitsing moeten gerealiseerd zijn.

Na het zomerreces zouden de Vlaamse partijen (CD&V, VLD, SP.A, N-VA en SPIRIT) in het federale parlement een wetsvoorstel indienen over de splitsing van het kiesarrondissement èn het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. De splitsing zou dus niet eerst behandeld worden in het communautaire Forum van de federale regering. Er werd gevreesd dat de Franstaligen het voorstel daar zouden verwerpen.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 15:12   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Vandaag in de krant : B-H-V laatste onderhandelingspunt Vlaamse regeringsvorming.
Morgen in de krant : Blok roept te vroeg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 15:14   #5
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

jaja, en binnen 6 maanden zal wie gelijk krijgen denkt ge!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 15:18   #6
Tegendradigaard

Standaard

De Steve zei gisteren op TV dat het dom zou zijn om de federale regering te laten vallen over BHV. Das voor mij al duidelijk genoeg. We zullen er ne prijs voor mogen betalen. Ergens in een geheim akkoord.

Trouwens als de grondwet en het Arbitragehof zeggen dat BHV moet gesplitst worden dan zou dat van een wel erg ondemcratische instelling getuigen als men dat geen regeringscrisis waard acht.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 15:22   #7
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

We zullen zien of a) het lukt en b) indien nodig er een regeringscrisis voor waard.

Een hot item om de eindejaarslijstjes mee op te vrolijken of net om een goed voornemen te maken.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 15:42   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
De Steve zei gisteren op TV dat het dom zou zijn om de federale regering te laten vallen over BHV. Das voor mij al duidelijk genoeg. We zullen er ne prijs voor mogen betalen. Ergens in een geheim akkoord.

Trouwens als de grondwet en het Arbitragehof zeggen dat BHV moet gesplitst worden dan zou dat van een wel erg ondemcratische instelling getuigen als men dat geen regeringscrisis waard acht.
De limburgse tooghanger zijn hersens zijn te zwaar aangetast door het bier om nog over zo'n dingen na te denken.

Zijn reactie spreekt dan ook weer boekdelen... Schrik om zijn zitje van onder zijn gat te verliezen ja... als de sossen nog ies op hun kloten krijgen is het zijn schuld hé.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 15:55   #9
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard

Er hoeft helemaal geen prijs betaald te worden aan de Walen.
Het enige waar Stevaert zich moet om bekommeren is de toepassing van de wet.
Wil Stevaert zijn copains van de PS cadeaukes geven op kosten van de Vlaamse belastingbetaler? Is het nog niet erg genoeg dat hij 1 van zijn beste ministers (FVDB) verjaagd uit de federale regering, louter en alleen omdat deze torend is voor Di Rupo en Onckelinxk?
Shame on Stevaert, de onderkruiper !
Waarom dreigen de Vlaamse partijen nooit eens met een alarmbelprocedure bij de federale budgetbesprekingen en de onevenwichtige financiering van de gewesten?
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 16:01   #10
Tegendradigaard

Standaard

Tuurlijk MOET er geen prijs betaald worden maar wel ZULLEN het wel in de praktijk mogen doen...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 17:35   #11
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Wat ingoed is neem ik over, hier een reactie van een echte flaminant op het schrijven van Vanhecke:

"Als Vlaams-nationalist ben ik blij met dit akkoord. Eindelijk kan de leeuw weer klauwen, eindelijk durft hij terug de tanden te laten zien!Dit is een grote stap vooruit. Michel komt zelf terug uit vakantie omdat hij ongerust is over de "binnenlandse politieke situatie".

Ik had een hoop twijfels bij de N-VA ( en heb die nog ) maar wat de onderhandelaars hebben gepresteerd mag gezien worden. Zij hebben het been stijgehouden en hebben nu resultaat.

Geertje burger is er (geheel tegen mijn verwachtingen in) in geslaagd een stuk vertrouwen te winnen en veel twijfels weg te nemen. Eerlijk, ik had het niet verwacht!

Ik vind dan ook dat het Vlaams blok een grote tactische fout maakt door dit akkoord af te schieten. Alle VLaams nationalisten zouden zich hierachter moeten scharen en schouder aan schouder de uitvoering eisen.

Het partijbelang moet in deze ondergeschikt zijn aan het VLaams belang!

Mijnheer Van Hecke, u had zoveel groter geweest door te erkennen dat dit een krachtig regeerakkoord is en door bijvoorbeeld te stellen dat het Vlaams blok dit mee zal helpen uitvoeren.

Want alleen door Vlaamse eensgezindheid zullen we dit kunnen uitvoeren!
Laat die partijpolitieke spelletjes maar acheterwege. Het werkt contraproductief!

Een fiere Vlaming

Meer moet dat niet zijn !!!!
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 18:56   #12
Eugene
Gouverneur

Standaard

Het probleem is gewoon dat de splitsing van BHV een federale materie is. Al wat er mogelijk is is een dringend wetsontwerp voorleggen voor het federale parlement en dan maar de neuzen tellen, dit moet mogelijk zijn in september. Trouwens op dit ogenblik is er een crisis ontstaan, de VLD is uit de onderhandelingen weggelopen.
Oud 16 juli 2004, 18:57   #13
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Als dat arrondissement (gerechterlijk én als kieskring) gesplitst wordt binnen zes maanden, is dat toch perfect? Het is technisch onmogelijk om binnen de zes maanden verkiezingen te organiseren waarvoor de kieskring B-H-V nodig zou zijn.
Wat maakt het dan uit of het nu gebeurt of volgens een strak overeengekomen tijdspad? Verzuurde lui daar bij het Blok...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 19:24   #14
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Als dat arrondissement (gerechterlijk én als kieskring) gesplitst wordt binnen zes maanden, is dat toch perfect? Het is technisch onmogelijk om binnen de zes maanden verkiezingen te organiseren waarvoor de kieskring B-H-V nodig zou zijn.
Wat maakt het dan uit of het nu gebeurt of volgens een strak overeengekomen tijdspad? Verzuurde lui daar bij het Blok...
Ten eerste omdat die tijd woordbreuk is (5 minutjes maar)
En vooral omdat het al toegeven is aan de Walen voor er een discussie is.
De Walen willen niet, er moet een strategie zijn, it takes two to tango en andere blabla zijn hier irrelevant. Er is een meerderheid, dus stemmen maar.
Oud 16 juli 2004, 19:30   #15
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ten eerste omdat die tijd woordbreuk is (5 minutjes maar)
En vooral omdat het al toegeven is aan de Walen voor er een discussie is.
De Walen willen niet, er moet een strategie zijn, it takes two to tango en andere blabla zijn hier irrelevant. Er is een meerderheid, dus stemmen maar.
-> Alarmbelprocedure <-

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 23:15   #16
rainman
Provinciaal Statenlid

rainman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
-> Alarmbelprocedure <-
Als de Walen de alarmbelprocedure willen gebruiken en hierdoor onze grondwet willen schenden, dan is dat hun keuze. Op deze manier ondergraven ze zelf het koninkrijk belgie.

Het moment is aangebroken dat alle partijen kleur moeten bekennen. De Vlaamse politici hebben de kans om te laten zien of Vlaanderen prioriteit is zoals ze hebben laten uitschijnen in de kiescampagnes.
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rainman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2004, 23:50   #17
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde na verkiezingen niet belangrijk meer - Opnieuw woordbreuk bij de traditionele partijen
Organisatie: VLAAMS BLOK
Verstuurd door: Wim Wienen
E-post: [email protected]
Internet: http://www.vlaamsblok.be
Telefoon: 02/219.60.09
Telefax: 02/219.72.74
Datum: 15-07-2004

SPLITSING BRUSSEL-HALLE-VILVOORDE NA VERKIEZINGEN NIET BELANGRIJK MEER

OPNIEUW WOORDBREUK BIJ DE TRADITIONELE PARTIJEN

De Vlaamse regeringsonderhandelingen hebben duidelijk last van enkele communautaire angels. De splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde is daar de belangrijkste van.

Maar het valt op dat de verkiezingen van 13 juni alweer een tijdje achter ons liggen, want de traditionele partijen komen stuk voor stuk terug op de boude uitspraken die ze terzake deden in volle verkiezingscampagne. De splitsing van BHV was toen hoogst prioritair.

Vandaag blijkt die roerende eensgezindheid over dit dossier ver weg. Voor de verkiezingen zegden zowel Steve Stevaert als Karel De Gucht dat de splitsing niet naar het Forum mocht gaan, dat die er snel moest komen en desnoods met een eenzijdige Vlaamse meerderheid in het federale parlement, zonder er een prijs voor te betalen.

Vandaag slikken Stevaert en De Gucht hun woorden in. Stevaert heeft plots de alarmbelprocedure ontdekt dat de val van paars zou betekenen. Ook de N-VA van Geert Bourgeois is vergeten dat voor hen de splitsing een feit moest zijn vooraleer de N-VA zou toetreden tot de Vlaamse regering.

De woordbreuk is met andere woorden bezig. De splitsing van het kiesarrondissement BHV is al lang niet meer prioritair.

Het Vlaams Blok eist ook dat de Vlaamse partijen woord houden en nu de splitsing doorvoeren. De wetsvoorstellen ter zake liggen immers nog altijd klaar in de Kamer. Wie zei ook alweer dat het “maar vijf minuten hoeft te duren”?

Het Vlaams Blok herinnert er trouwens aan dat de kwestie Brussel-Halle-Vilvoorde slechts het zichtbare topje van de communautaire ijsberg is. Het dossier van de reusachtige miljardenstroom van Vlaanderen naar Wallonië (o.m. door de Waalse misbruiken in de sociale zekerheid) moet onmiddellijk op de Vlaamse agenda geplaatst worden.

Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok

Weer eens een voorbeeld van roepen waar het niet nodig is...

Ik heb mij vast voorgenomen om mij niet meer druk te maken in zulke Vlaams Blok-website artikels... En toch kan ik het niet laten!
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2004, 00:03   #18
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Weer eens een voorbeeld van roepen waar het niet nodig is...

Ik heb mij vast voorgenomen om mij niet meer druk te maken in zulke Vlaams Blok-website artikels... En toch kan ik het niet laten!
Geen Belg die wakker ligt van B-H-V. En toch gaan ze maar door, die belachelijke politici. Alleen de B.U.B. zegt neen tegen die communautaire waanzin. Gaan ze ons nu echt vrij spel laten? Het zou te mooi zijn...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2004, 00:11   #19
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Geen Belg die wakker ligt van B-H-V. En toch gaan ze maar door, die belachelijke politici. Alleen de B.U.B. zegt neen tegen die communautaire waanzin. Gaan ze ons nu echt vrij spel laten? Het zou te mooi zijn...
Idd Belgen en Franstalige personen liggen er niet van wakker hoewel ze er van wakker zouden moeten van liggen. Als hetgeen een rechtbank uitspreekt ongestraft opzij geschoven wordt stel ik mij toch vragen.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2004, 11:23   #20
rainman
Provinciaal Statenlid

rainman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Inderdaad, Belgen liggen er niet wakker van. De duizenden Vlamingen die aanwezig waren tijdens de betoging vlak voor de verkiezingen anders wel.

Ik heb ook vermoedens dat het Di Rupo en Michel enkele slapeloze nachten bezorgt heeft.
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rainman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be