![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Deze ochtend werd op symbolische wijze het startschot gegeven van een nieuw Europees Burgerinitiatief. Door op een jaar tijd 1 miljoen handtekeningen te verzamelen, willen 40 organisaties uit alle hoeken van Europa bekomen dat de EU-commissie een snelheidsbeperking van 30km/u als norm invoert in woonwijken en -straten.
De initiatiefnemers zien tal van voordelen wanneer snelheden gereduceerd worden in woonwijken. Zo gaat de verkeersveiligheid, in het bijzonder voor kwetsbare weggebruikers er sterk op vooruit. De straten worden rustiger en de leefbaarheid gaat er voor iedereen op vooruit. De Europese Commissie kondigde reeds in 1987 aan dat het een wettelijke procedure zou starten om snelheidsbeperkingen in te voeren, maar er is sindsdien niets gebeurd. Tegenstanders beweerden immers dat dit domein niet tot de Europese bevoegdheden hoorde. Maar dat klopt dus niet. Om dit Europees Burgerinitiatief te aanvaarden is er een juridisch onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat de EU wel degelijk het juiste beleidsniveau is om snelheidbeperkingen als norm in te voeren. In België wordt de petitie o.a. door het Netwerk Duurzame Mobiliteit en het platform ‘Ville 30’ getrokken. Daarvan zijn verschillende milieu- en mobiliteitsorganisaties lid. Met diverse acties tijdens het jaar zullen ze trachten om in België de vooropgestelde 16.500 handtekeningen te halen. De actie kan rekenen op de steun van Belgische Europarlementariërs. Onder meer Bart Staes, Kathleen Van Brempt, Said El Khadraouï en Isabelle Durant plaatsten hun handtekening onder de petitie. Op 13 november 2013 zal duidelijk worden of de initiatiefnemers in hun opzet slagen. Alle informatie over het Europees Burgerinitiatief is te vinden op de Europese website De petitie ondertekenen kan via deze link: https://30kmh.eu:8181/oct-web-public/signup.do Contact: NL: Ilse Fannes Netwerk Duurzame Mobiliteit [email protected] FR: Benoît Coumont Fédération Inter-Environnement Wallonie [email protected] Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 46.549
|
![]() Waarom niet gelijk de Red Flag Act invoeren? In het verstedelijkte Vlaanderen ga je dan bijna nergens sneller dan 30 km/u kunnen rijden.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
|
![]() Elke wagen dient stapvoets te rijden en voorafgegaan te worden door een begeleider met een rode vlag om de andere voetgangers te waarschuwen. Werkloosheidsprobleem is daarmee ook opgelost. De groene economie staat voor niets.
__________________
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
|
![]() Hopelijk vergeten ze niet om de alle fietsers te verplichten om een snelheidsmeter te hebben op hun velo, hun fiets liefst met een flitsbare nummerplaat uit te rusten en te zorgen dat er een extra belasting komt op de sportievere modellen, koersfietsen en zo. Mountainbikes horen zowieso niet in de bebouwde kom, die dienen daar niet voor en zijn een gevaar voor de voetgangers...
|
![]() |
![]() |